IJken energiemeter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik kreeg net een naheffing voor elektriciteit van 1000 euro, en een bijhorende verhoging van mijn voorschot.

Volgens de rekening is mijn verbruik afgelopen jaar meer dan verdubbeld naar ruim 6000 kWh. In de vijf jaar er voor zat er minder dan 10% variatie tussen de jaren. Ik woon al jarenlang (alleen) in dezelfde woning en heb geen grote nieuwe apparaten gekocht, geen bitcoins gemined, of wat dan ook.
Wel heb ik anderhalf jaar gelden een nieuwe energiemeter gekregen.

Ik heb de waardes van de rekening en de meter gecontroleerd en die lijken wel te kloppen, het is dus geen administratieve fout bij het opnemen van de meter. Sterker nog, in de afgelopen twee maanden er is 2000kWh gebruikt. Op deze manier ga ik het dit jaar nog een keer verdubbelen. Hier klopt iets niet.

Met een losse meter heb ik de meeste apparaten in mijn huis gecontroleerd en kan niks geks zien, al is dat nogal een moment opname.

Wat er ook aan de hand is, er zal iets moeten gebeuren. Ik denk dat ik twee dingen moet doen, ten eerste bezwaar maken tegen de rekening en ten tweede de meter laten ijken.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

De netbeheerder vragen om de meter te komen ijken?
Kan ik beter een onafhankelijk elektricien laten komen?
Kan ik het beter via de energieleverancier leveren (die stuurt immers de rekening)?

Ik wil wel proberen het ding zelf te ijken met een stopwatch, maar afgelopen weekend was er geen goed moment om aan de stroom te werken en om bezwaar te maken zal ik denk ik toch meting van een erkend installateur nodig hebben.

Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Of andere tips om hier snel duidelijkheid te krijgen?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
Ik zou eerst eens goed te eigen gebruik in kaart brengen. Kans dat het daar zit in plaats van een niet goed functionerende meter lijkt me een stuk groter, zeker als je denkt dat de afwijking 100% is. Dus kijk eerst eens wanneer je meter dat verbruik registreert. Alle apparaten ontkoppelen, en dan stapsgewijs dingen weer inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik ben redelijk goed op de hoogte van wat mijn apparaten gebruiken, ik moet er nog een paar controleren, maar tenzij er iets stuk is gegaan dat enorm veel stroom trekt kan dit haast niet. Er moet iets continue 500 Watt staan te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Niet om te zeuren, maar waarom zie je pas na 18 maanden dat je veel meer verbruikt dan voorheen?
1000 KWh in een maand is toch ca. 1,4 KWh per uur, ofwel, er lijkt ergens een kachel aan te staan. Even zien, 2000 in 60 dagen van 24 uren is 1388 inderdaad.

[ Voor 45% gewijzigd door DeBolle op 03-12-2018 15:31 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 15:02
Wat misschien kan helpen is per groep uitzetten. Ik heb geloof ik recent hier wat gelezen over een berging van de buren die op een groep zat. Met een slimme energiemeter kan je met een raspberry en een P1kabel usb ook zelf je meter uitlezen.

500watt klinkt een beetje als een volcontinue electrische kachel.

Alles uitzetten (stekker los) en dan een lampje van 60w pakken geeft je ook een kleine test of de meter klopt
Alles uit is dan wel beginnen bij 0watt verbruik. Op je meter kan je ook het huidge verbruik zien in het display (als het een slimme is)

[ Voor 28% gewijzigd door DaTimMan op 03-12-2018 15:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Wat is het merk en type van je meter?

Makkelijkste is om het gehele huis even stroomloos te maken en dan even een kachel o.i.d. aansluiten op een groep waarvan je alles uitzet behalve het stopcontact waar je je kachel inplugt.
Die kachel gebruikt 1000-2000W, als je die een uur aan laat staan dan zou de meter dus met 1 of 2 kWh moeten zijn opgehoogd. Ondertussen kun je de pulsen/omwenteling bijhouden met stopwatch en terugrekenen of dit overeenkomt met de eenheid die je meter aangeeft (xxx pulsen per kWh).

[ Voor 82% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2018 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 01:28
DaTimMan schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:30:
[...]

Alles uitzetten (stekker los) en dan een lampje van 60w pakken geeft je ook een kleine test of de meter klopt
Alles uit is dan wel beginnen bij 0watt verbruik. Op je meter kan je ook het huidge verbruik zien in het display (als het een slimme is)
Dit ^^. Probeer dit even. Zet allen en je huis uit, schakel alle groepen uit op één na. Kijk of er dan energie verbruikt wordt. Zet dan deze groep uit en zet een andere aan. Doe dit totdat je alle groepen hebt gehad. Als er geen 'live' verbruik te zien is op de meter, wacht dan een kwartier / half uur per groep.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:52
als je echt wilt kun je je netbeheerder doorgeven dat je twijfelt aan je meter. Ze kunnen dit dan ijken/meten en op basis van ongelijk de rekening betalen. nb: als de meter gewoon voldoet betaal jij de kosten van de ijking, vaak 500-700 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

controleer je merk/type eens met dit bericht: https://radar.avrotros.nl...e-meter-is-onbetrouwbaar/
komt er in het kort op neer dat sommige meters niet om kunnen gaan met niet-ohmse belastingen zoals ledlampen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:25:
Er moet iets continue 500 Watt staan te trekken.
Kabel naar de wietplantage van de buren al gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Firestorm schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:59:
controleer je merk/type eens met dit bericht: https://radar.avrotros.nl...e-meter-is-onbetrouwbaar/
komt er in het kort op neer dat sommige meters niet om kunnen gaan met niet-ohmse belastingen zoals ledlampen.
Dat kan weleens een iets te hoog verbruik theoretisch opleveren ja. TS heeft een verviervoudiging van zijn verbruik zonder dat er volgens hem iets is veranderd.

Dan komen we erop uit dat er of afgetapt wordt, of een apparaat defect is, of de meter defect is. (Danwel dat TS vergeten is dat hij een elektrische auto heeft gekocht en een elektrische sauna heeft gaangesloten).

Ik zou beginnen met zelf zaken uitzoeken. Zoals hoeveel verbruik je nu op een nacht bijvoorbeeld volgens je elektriciteitsmeter. En zeker met een slimme meter is het toch een eitje om te zorgen dat er gelogd wordt? Of via die website (slimmemeterportal.nl blijkbaar?) danwel door zelf wat eraan te koppelen. En als er dan vreemde zaken te zien zijn beginnen met complete groepen afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:38
https://enelogic.com zonder de youless met een dag vertraging je slimme meter uitlezen. Met een youless live uitlezing.

Dan kan je in zien ieder geval zien of het constant is of met pieken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Laten we eerst maar eens wachten tot @CAPSLOCK2000 weer gereageerd heeft, er zijn nog een hoop open vragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:40
even een andere noot: het kan ook zijn dat je vorige meter minder registreerde dan je daadwerkelijk verbruikte. ;)

Had mijn vader ook bleek later ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Sorry voor de late reactie, ik lig ziek in bed en heb moeite om enthousiasme op te brengen voor mijn probleem. In ieder geval al bedankt voor al jullie reacties.

Allereerst, ik heb geen slimme meter, volgens mij heb ik zelfs geen P1 poort.
ThinkPadd schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:39:
Wat is het merk en type van je meter?
Ik heb een ISKRRA type ME162-D1A52-V12G12-KO.
Firestorm schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:59:
Die van mij staat niet op deze lijst en ik heb ook niet heel veel leds in huis, maar wel een paar lampen en schermen. Die branden echter niet meer dan een paar uur per dag, meestal veel minder. Het verschil is echter zo groot (duizenden kWhs) dat dit eigenlijk geen verklaring kan zijn.

Ik heb geprobeerd om mijn energiemeter zelf te ijken maar heb daar een beetje moeite mee, ik heb geen apparaat kunnen vinden dat (veel) meer dan 150W gebruikt. Dat is m'n PC tijdens het gamen (en ik heb dus geen dikke game PC maar een bescheiden grafische kaart en een zuinige CPU).
Ik heb wat apparaten verzameld en (ongeveer) 24 uur lang laten draaien, samen was het zo'n 350W.
Volgens mij lukt het me niet eens om het gemeten verbruik te halen met wat ik hier in huis heb.

Volgens mijn losse wattmeter is dat 8kWh (en dat klopt mijn berekening). Volgens de meter van het energiebedrijf is het 9kWh. Dat kan nog net een afrondingsfout zijn. Het is in ieder geval niet het dubbele, zoals ik hoopte/vreesde.

Langer testen is lastig omdat ik dan ook zonder verwarming, ventilatie en koelkast zit. Misschien moet ik maar een warmtekanon huren bij de bouwmarkt, of zo iets.
Fr33z schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:36:
als je echt wilt kun je je netbeheerder doorgeven dat je twijfelt aan je meter. Ze kunnen dit dan ijken/meten en op basis van ongelijk de rekening betalen. nb: als de meter gewoon voldoet betaal jij de kosten van de ijking, vaak 500-700 euro.
Het gaat om genoeg geld dat het de moeite waard is, maar niet als vooraf al duidelijk is dat de meter in orde is.
DeBolle schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:20:
Kabel naar de wietplantage van de buren al gevonden?
De gedachte is bij me opgekomen, in deze buurt is dat een realistische optie. Ik heb geen kabel kunnen vinden.

Ik ben er zeker van dat ik geen Tesla of andere slurper heb gekocht. Ik ben nerd genoeg om enig besef te hebben van het verbruik van mijn apparaten, en ik maak er al jaren een punt van om bij vervanging een zuiniger apparaat te kopen (indien mogelijk. Wel heb ik 3 computers die 24/7 aan staan, maar dat is al jaren zo (en ik mine geen bitcoin ;) ).
gr8-jen schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:44:
even een andere noot: het kan ook zijn dat je vorige meter minder registreerde dan je daadwerkelijk verbruikte. ;)
In theorie mogelijk, maar het gaat om wel heel erg veel stroom. Meer dan een typisch gezin met 5 kinderen gebruikt extra, en ik woon alleen in een klein rijtjeshuisje.

Dit is wel het moment dat ik twijfel aan mijn keuze om géén slimme meter te nemen. Eigenlijk was ik er van uit gegaan dat mijn nieuwe domme meter wel een P1-poort zou hebben. Helaas. En na jarenlang trouw m'n energieverbruik te hebben bijgehouden heb ik de afgelopen twee jaar geslacked en heb ik slechts enkele malen handmatig de meter opgenomen en heb ik zo weinig datapunten van de nieuwe meter dat ik geen duidelijk conclusie uit kan trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 05-12-2018 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als er een LED op zit die sneller/langzamer knippert n.a.v. het stroomverbruik dan zou je er een pricewatch: YouLess LS120 energiemeter op kunnen zetten.

Dan kun je grafiekjes maken van het stroomverbruik en kun je wellicht achterhalen welke verbruiker het is.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 05-12-2018 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Dat is een geweldige tip, ik wist niet dat het bestond, dit apparaat lijkt bij mij te passen

update
Ik heb een plotje gemaakt van mijn energiegebruik, en hoewel ik erg weinig data heb over de afgelopen maanden zie ik toch een knik in de grafiek. Direct na plaatsing van de meter ging het hard naar beneden, en toen opeens stijl omhoog. Ik heb een donkerbruin vermoeden wat er aan de hand is.

Ik denk dat ik de meter verkeerd heb afgelezen. Onder het laatste getal in het display staat een streepje*. Ik denk dat ik dat heb uitgelegd als dat het een gebroken getal is: 1234 => 123.4 kWh. Zeker weet ik het niet, want dat streepje heb ik niet overgenomen in het getallen die ik heb genoteerd. Dat blijkt niet te kloppen. Ik heb een paar lage getallen (honderdtallen) dan een paar maanden niks omdat ik lui ben geweest, en dan ga ik verder met duizendtallen.

Ik heb dus een keer een te lage meterstand door gegeven. Doordat die meter vrij nieuw was, is dat niet opgevallen. Ik denk dat ik 200 heb doorgegeven, ipv 2000 kWh. Van de andere kant betekent dit dat ik toen in enkele maanden 2000 kWh zou moeten hebben gebruikt. Dat is nog steeds erg veel, maar realistischer dan dat ik slechts 200 kWh hebt gebruikt in die periode.

Dat verklaart wel waarom het me ook vorig jaar weer gelukt is om mijn energierekening te verlagen, terwijl ik zelf een hogere rekening verwachtte. Ik was al trots op mezelf dat ik zo zuinig was geweest. Achteraf gezien is het wat onwaarschijnlijk dat ik sneller bespaarde dan de prijzen en belasting stegen, nadat ik al een paar jaar lang mijn huis steeds zuiniger had gemaakt. Maar ja, als mens geef je jezelf het voordeel van de twijfel.

Zelfs als ik voor bovenstaande fout corrigeer lijkt mijn energieverbruik flink te zijn gestegen in de afgelopen twee jaar, maar nu zit ik weer in een enigszins realistisch scenario. Ik overtuigd ben ik nog niet, want zelfs na correctie is mijn verbruik enorm hoog (bijna 5000kWh jaar).

* iemand een idee wat dat streepje dan betekent?

[ Voor 92% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 05-12-2018 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:16:
Zelfs als ik voor bovenstaande fout corrigeer lijkt mijn energieverbruik flink te zijn gestegen in de afgelopen twee jaar, maar nu zit ik weer in een enigszins realistisch scenario. Ik overtuigd ben ik nog niet, want zelfs na correctie is mijn verbruik enorm hoog (bijna 5000kWh jaar).
Het lijkt erop dat je toch niet helemaal weet vast te stellen wat jouw apparaten verbruiken. Neem één van de suggesties hierboven en stel vast wanneer/hoeveel/wat nu stroom gebruikt en waarom het niet overeenkomt met wat je verwacht.
Wat de getallen op de meter precies inhouden zal op een bijgeleverde kaart moeten staan, dan wel op het boekwerkje wat bij de installatie is uitgeleverd. Zo niet, even bellen en opvragen.
Ik lees eigenlijk alleen maar dat je niet (meer) weet wat je hebt verbruikt, hoe je de meter moet uitlezen en wat je hebt doorgegeven: je bent echt de ideale verbruiker voor een slimme meter, dit wordt helemaal niks :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Dat ik iets niet goed heb gedaan klopt, de meter verkeerd aflezen was dom, maar het lage getal was een stuk aannemelijker dan het hoge getal, dat was in lijn met mijn verwachtingen. Het suggereert ook dat mijn verbruik in die periode extreem moet zijn geweest. Op zich zie ik de voordelen van een slimme meter we, maar ook de nadelen. Dit is misschien de prijs. Ik ben al aan het investeren in wat domotica om het zelf te doen.
Ik ben langzaam het verbruik van mijn apparatuur aan het controleren maar heb nog geen verrassingen gevonden. Omdat ik altijd probeer zuinig te kopen heb ik daar volgens mij een redelijk beeld van en dusver lijkt dat redelijk te kloppen. Maar het blijven moment opnames. Hoe vaak ik de waterkoker gebruik kan ik alleen maar schatten, maar het gaat om genoeg stroom om dat ding maanden lang te laden draaien.
Ik moet nu afbreken want ik ga offline. To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:33
Dat is gemiddeld meer dan 500W per uur. Dat is écht veel, tenzij je met meerdere PC's aan het minen bent. Een bakje thee minder zal het verschil zeker niet maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:16:

* iemand een idee wat dat streepje dan betekent?
Is het een streepje of een pijltje? Ik zag vandaag (na 6 jaar hier te wonen..) op de meter dat er ook een streepje onder het laatste cijfer staat. Bij inzoomen blijkt het een pijl te zijn. Omdat het een meter is waar levering en teruglevering gemeten kan worden, denk ik dat het pijltje de richting aangeeft (dus levering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je nog een update voor ons om 2018 mee af te sluiten :) ?
Pagina: 1