Auto met Nederlands of Duits kenteken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05 22:06
Hallo allemaal,

Ik stel deze vraag even hier, mocht dit niet de juiste plek zijn dan hoor ik het graag.

Voor werk als piloot ga ik in Luxemburg werken.
Maar ik ga gedeeltelijk in Nederland en gedeeltelijk in Duitslands wonen.
Omdat ik ingeschreven blijf staan in Nederland, zullen de inkomsten belasting hier geheven worden, dit is de regel die van toepassing is piloten..

Nu ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met hoe dit gaat met de auto, of het handiger is om een auto met Duits kenteken te hebben of juist met Nederlands kenteken. Op dit moment moet ik nog een andere auto aanschaffen, dus sta een beetje voor een tweesprong.

Ik weet dat als je ingezetene bent van Nederland en je rijdt op de Nderlandse weg met een auto met Duits kenteken dat je dan een boete kan krijgen. Echter ik heb begrepen dat dit andersom ook het geval is.

Vanuit een financieel standpunt zou ik liever een auto met Duits kenteken rijden.

Ook heb ik met de belastingdienst gebeld en die geven aan ja dan zou je auto moeten rijden met Duits kenteken en in Nederland belasting over moeten betalen, effectief betaal je dan 2x belasting.

Onlangs was op het nieuws nog dat meer dan 50% van de antwoorden die je krijgt van de belastingtelefoon onjuist blijkt te zijn, leek het mij verstandig om de vraag dus ook even hier te stellen. Niks te nadele van de medewerker van de belastingdienst die enorm vriendelijk was en behulpzaam, helaas kon ze geen sluitend antwoord geven.

Hieronder kort de vragen:
1. iemand ervaring met soort gelijke situatie en heeft die advies?
2. zijn er regels ter voorkoming van betaling dubbele belasting voor de auto, net zoals die er zijn voor inkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-06 10:06
Volgens mij, maar let op ik ben net de belastingtelefoon (kan het ook fout hebben), geldt het land waar jij ingeschreven staat als bewoner ook voor je auto in jouw geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:33
Van de belastingdienst:

Als u in Nederland met een auto rijdt, moet u voor die auto bpm en motorrijtuigenbelasting betalen. Het maakt niet uit of de auto een Nederlands of een buitenlands kenteken heeft.

Hierop is een uitzondering. Het gaat dan om kort tijdelijk gebruik, bijvoorbeeld als u in het buitenland een auto hebt gehuurd om naar huis te rijden, omdat u bent gestrand op een buitenlands vliegveld. Voor dit tijdelijk gebruik is er de zogenoemde veertiendagenvrijstelling. Dit betekent dat u 1 keer per jaar voor hetzelfde kenteken een vrijstelling kunt krijgen. U kunt deze vrijstelling digitaal aanvragen.

Wil je dus langer dan 14 dagen rijden met een buitenlands kenteken moet je MRB e.d. betalen; dit kan je zo vinden op de belastingdienst website.

Je kan trouwens maar beperkt een vrijstelling aanvragen per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

smok84 schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:11:
Omdat ik ingeschreven blijf staan in Nederland

(...)

Ik weet dat als je ingezetene bent van Nederland en je rijdt op de Nderlandse weg met een auto met Duits kenteken dat je dan een boete kan krijgen. Echter ik heb begrepen dat dit andersom ook het geval is.

(...)
Ik begrijp het 'andersom'-stukje niet zo goed, want je bent en blijft ingeschreven in Nederland dus is er geen "andersom". Ingeschreven in Nld == Nederlands kenteken, in beginsel. Lijkt me niet zo ingewikkeld toch? ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Alleen als je je inschrijft in Duitsland en daar meer dan 50% (?) van de tijd woont mag je in Nederland met een auto op Duits kenteken rijden zonder bpm betaald te hebben.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Kijk eens naar een BN kenteken(Buiten Nederland), is volgens mij meer voor grensgebieden maar misschien kan dat ook voor jouw situatie gebruikt worden.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@smok84 Je bent niet ingeschreven in Duitsland, en je werkt niet in Duitsland. 1+1= ?

@Spiller
Kentekens, bevattende de lettergroep BN of GN en twee groepen van twee cijfers:

a. met de cijfergroepen 00–01 tot en met 69–99 worden slechts opgegeven voor motorrijtuigen waarvoor overeenkomstig de voorschriften van de Minister van Financiën een vrijstelling van belasting is gegeven onder voorwaarde van overbrenging naar het buitenland binnen een bepaalde tijd;

b. met de cijfergroepen 70–00 tot en met 88–99 worden slechts opgegeven voor motorrijtuigen en aanhangwagens waarvan de eigenaar of houder behoort tot het personeel van buitenlandse ambassades, consulaten en daarmee gelijkgestelde instellingen, voor zover daarvoor naar het oordeel van de Minister van Buitenlandse Zaken op grond van het protocol aanleiding is;

c. met de cijfergroepen 89–00 tot en met 89–99 worden slechts opgegeven voor motorrijtuigen in bijzondere gevallen voor zover naar het gezamenlijk oordeel van de Minister van Financiën en de Dienst Wegverkeer daarvoor aanleiding is;

d. met de cijfergroepen 90–00 tot en met 99–99 worden slechts opgegeven voor motorrijtuigen waarvoor overeenkomstig de voorschriften van de Minister van Financiën een voorwaardelijke vrijstelling van belasting is verleend, voor zover deze niet vallen onder onderdeel a.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:52

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Volgens mij ligt het er aan waar je als inwoner bent ingeschreven of je hier met een Duits kenteken rond mag rijden in NL: https://download.belastin...s_kenteken_mb7001z1fd.pdf

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Bedankt voor de vele reacties.
Ik vind het prima om met een NL kenteken te rijden.

Het punt is dat als je in Duitsland woont, zover ik weet al is het maar gedeeltelijk, dat je je moet registreren.
Je woont dan dus toch een soort van in Duitsland, maar ook in Nederland.

Zelf beetje bang dat als ik in Nederland netjes betaal, omdat ik hier mijn hoofdverblijf wil behouden.
Dat ik mogelijk een boete riskeer, omdat ik ook geregistreerd sta in Duitsland en meer in Duitsland en Luxemburg rij dan dat ik dat in Nederland doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verhuis naar Luxemburg?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Zit waarschijk net over de grens in Duitsland, gezien de huren heel stuk lager zijn daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Misschien een dooddoener, maar nu de Nederlandse situatie duidelijk is wellicht ook contact opnemen met de Duitse belastingdienst? Gezien het gros hier Nederlander is denk ik dat wij te weinig kennis gaan hebben over het onderwerp, behalve de NL kant dan.

Geldt die Duitse regel voor als je in Duitsland woont of wanneer je een ingezetene van het land bent? Je staat toch nog steeds geregistreerd in NL? dus dan zou je alleen in Duitsland wonen, dus wellicht gaat het dan niet op?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
SmurfLink schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:56:
Misschien een dooddoener, maar nu de Nederlandse situatie duidelijk is wellicht ook contact opnemen met de Duitse belastingdienst? Gezien het gros hier Nederlander is denk ik dat wij te weinig kennis gaan hebben over het onderwerp, behalve de NL kant dan.

Geldt die Duitse regel voor als je in Duitsland woont of wanneer je een ingezetene van het land bent? Je staat toch nog steeds geregistreerd in NL? dus dan zou je alleen in Duitsland wonen, dus wellicht gaat het dan niet op?
Ja inderdaad dat zal wel moeten gebeuren ben ik bang, even "die Deutsche Sprache uben".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 18:09

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

smok84 schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:32:
[...]

Zit waarschijk net over de grens in Duitsland, gezien de huren heel stuk lager zijn daar.
Je bent in Duistland verplicht je na drie maanden te melden bij de stad als buitenlander die een vaste woonplaats in die stad aanneemt...
vergeet je dat en reageer je niet op waarschuwingen kan je dat een boete opleveren, initieel is dat iets van 10 of 20 euro, maar na meer dan 6 maanden kunnen die boetes 100 tot 250 euro worden.

Tevens is de aanmelding van een auto verplicht, zeker als deze op jouw naam staat
dit doe je bij de Kfz-Zulassungsbehörde...
ik zou zeker hier informatie opvragen over het hoe en wat.

Overigens, het verrast me dat je belasting onder nederlandse wetgeving zou willen betalen als je in Luxemburg werkt, ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat gunstig kan zijn ...
Inkomstenbelasting is over het algemeen in Luxemburg duidelijk lager, eveneens zijn de sociale afdrachten een enorm stuk lager

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mag je zomaar kiezen waar je belasting betaalt?
Ik dacht dat de regel was: je betaalt belasting in het land waar je werkt.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Juup schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:58:
Mag je zomaar kiezen waar je belasting betaalt?
Ik dacht dat de regel was: je betaalt belasting in het land waar je werkt.
Qua loonbelasting is het vaak waar je woont, en door overeenkomst tussen de 2 landen kan het ook zijn waar je werkt, dit kan zelfs per sector verschillen.

Wegenbelasting etc, is dacht ik meestal waar je woont.
Pagina: 1