Verlichtingsplan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb een eerste lichtplan gemaakt, maar zit nog met enkele vragen en had graag jullie mening gehad. Het is mijn bedoeling het licht goed te plaatsen i.p.v. alles vol te steken (niet teveel licht op muren, tv heeft niet veel nodig, ...). Ik heb echter wel schrik te weinig light te hebben op de belangrijke plaatsen als ik vergelijk met "het voorgeschreven aantal lumen". Ook niet zeker over de kleur van het sfeer licht en dat van de keuken (beide niet dimbaar, kan ook dimbaar natuurlijk).

Relevante bron van informatie die ik gebruik
WTCB Verlichting Woningen https://www.wtcb.be/homep...lichting_van_woningen.pdf
Opmerking: Het WTCB geeft een aanbeveling over de gemiddelde lichtsterkte in een ruimte gebaseerd op de Belgische norm en zegt er onmiddelijk bij dat deze veel te hoog is voor residentieel gebruik |:(
  • [Zithoek:50-200lx
  • Leeshoek:300lx
  • Keuken: 200-300lx
  • Keuken werkblad: 300-500lx
Detail informatie over de spots die ik wens (lux bij sprijding...) http://www.supermodular.com/en/products/qbini/

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Lichtplan https://exp.be/Lichtplan.jpg

Kring 1: algemene verlichting woonkamer
  • Modular Qbini, vast, warm dimbaar, flood 40°.
  • Rond de 220lm per stuk.
  • Aantal spots per lichtpunt zie plan
  • Zo kom ik op 1760lm in het salon en 440lm aan tafel (exclusief pendel lampen, focus spots).
Kring 2: algemene verlichting keuken + eiland
  • Modular Qbini, vast, geen dim: 4000k, flood 40°
  • Rond de 264lm per stuk (kan ook 352lm met andere driver)
  • Elk lichtpunt krijgt 2 stuks
  • Zo kom ik op 1056lm in het midden + aan de kasten (exclusief ledstrip onder hang kasten) en 1056 boven het eiland (kan meer met andere driver).
Kring 3: sfeerverlichting (tv kijken) + lees verlichting
  • Modular Qbini, richtbaar, geen dim: 2700k, 25°
  • Deze zijn 269lm (kan ook 358lm met andere driver).
Kring 4: pendel lampen boven tafel.
Nog niet gekozen.

Beste antwoord (via poing op 17-12-2018 12:58)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Modular heeft zo te zien een Dialux plugin.

Als je Dialux zou installeren (gratis) met deze plugin dan kun je het helemaal laten doorrekenen. Je kunt de kamer precies intekenen, de spots, werkbladhoogte etc. Dialux vertelt je dan precies de lichtsterkte op de vloer of het werkblad én de gelijkmatigheid van het licht. Compleet met 3D renders als je wilt.

Beetje overkill misschien voor thuis maar het beantwoordt wel al je vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 04-12-2018 16:51 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 21:14
Je hebt nooit genoeg licht. :) Liever spots teveel die je dimt of uitvoert met een zwakkere versie dan ergens geen licht. 220lm is niet zo heel veel en je hebt er in de woonkamer vrij weinig geplaatst.

Ik ben zelf fan van GU10 spots. Altijd vervangbaar, geen trafo's, drivers of andere ellende en zo aan te sluiten. Voor 2,30 p.s. (tientje allin (incl. IKEAspot, draad, 2 wago klemmen en inbouwdoosje) is het niet zo erg om er een paar teveel te hebben. Ze zijn allemaal te richten op wat je wilt. Dimmen gaat via een Eltako of Fibaro (Z-wave) dimmer i.c.m. een pulsschakelaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 03-12-2018 14:44 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Een mooie spot kost veel geld en komt pas tot zijn recht als het plafond niet te druk is. Per lichtpunt kom ik aan 2x220, daar kan ik uiteraard wel 3x220lm van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat ligt maar net aan je lichtplan. :) Zelf ben ik niet zo'n fan van die vierkante ingewerkte spots, hoewel ze in architectenland bon ton zijn. Krengen kosten een hoop.

Als je de hoofdprijs ervoor over hebt, kan je eens bij Erco kijken. Zij hebben ook lichtadviseurs die lichtplannen maken en kunnen mooie systemen samenstellen... Kost een hoop, maar zijn vaak wel armaturen die met zorg zijn gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:09
@TS: Heb je de prijzen van modular al binnen :X Spul is echt pittig aan de prijs terwijl er alternatieven die zo goed als hetzelfde kosten voor een iets normalere prijs.

Let op: je kiest een spot met verdiepte lichtbron. Erg mooi maar voor de spreiding van het licht drama. Ik denk niet dat je met dit type spot mooi licht in de woonkamer gaat krijgen maar juist erg grote verschillen in gelijkmatigheid. (dus erg lichte plekken op de vloer en donkere plekken).

Daarnaast, met spots is basisverlichting best lastig omdat spots vaak gericht licht geven. Het is dan ook erg afhankelijk van de weerkaatsing (en dus de kleuren van plafond, wanden en muren).
Daarnaast vergeet je een belangrijke vuistregel in je plan. Over het algemeen wordt verlichting geplaatst volgens een A-2A verdeling. A is de afstand van de lichtbron tot de wand, 2A is de afstand tussen 2 armaturen. Dus de afstand tot de wand is de helft van de afstand tussen 2 armaturen.
Waarom: 2 armaturen naast elkaar zullen elkaars lichtbeeld "kruisen/aanvullen". Als je de afstand van een armatuur naar de muur dan ongeveer op de helft zet van 2 armaturen naast elkaar, zal de lichtsterkte op de vloer nabij de muur ongeveer gelijk zijn als het midden van de vloer.
Deze verdeling is wel aan te bevelen om te voorkomen dat het vloeroppervlak in de buurt van de muren niet een stuk donkerder is dan in het midden (gelijkmatigheid).

[ Voor 11% gewijzigd door ybos op 04-12-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan ook de afstand tot de muur kleiner maken (1/3e of 1/4e) zodat je de muren meer uitlicht (moeten ze wel een lichte kleur zijn).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Modular heeft zo te zien een Dialux plugin.

Als je Dialux zou installeren (gratis) met deze plugin dan kun je het helemaal laten doorrekenen. Je kunt de kamer precies intekenen, de spots, werkbladhoogte etc. Dialux vertelt je dan precies de lichtsterkte op de vloer of het werkblad én de gelijkmatigheid van het licht. Compleet met 3D renders als je wilt.

Beetje overkill misschien voor thuis maar het beantwoordt wel al je vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 04-12-2018 16:51 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:57
Señor Sjon schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:33:
Je kan ook de afstand tot de muur kleiner maken (1/3e of 1/4e) zodat je de muren meer uitlicht (moeten ze wel een lichte kleur zijn).
Ik zou ook dichter bij de muur gaan zitten, geeft strijk licht wat een rijk gevoel geeft.

Een lichtberekening in dialux is leuk maar voor een woning niet echt functioneel je wilt natuurlijk juist sferen creëren.
Berla (in de buurt van breda) heeft ook mooie armaturen welke mooi van prijs zijn.

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Ik las elders dat je moet oppassen met spots op de muren, een muur is nooit perfect. Vandaar de strategie, maar mogelijks moet ik die herzien. Ik probeer dialux eens, nooit eerder van gehoord.

Edit: ik zie wel dat de plugin van Modular uit 2016 is, toen bestonden deze spots nog niet.

[ Voor 19% gewijzigd door poing op 06-12-2018 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Iemand toevallig een prijslijst van Modular kunnen vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
SquareOne schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:37:
Iemand toevallig een prijslijst van Modular kunnen vinden?
Op DMLights.be kan je de prijzen zien (frame + spot(s) + driver).

[ Voor 5% gewijzigd door poing op 06-12-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Een update, ik heb dialux kunnen gebruiken en de plugin voor deze spots gevonden. Mijn plan zag er op zich goed uit, grote in elkaar vloeiende oppervlaktes met hoge lumens. Hier en daar een donkerdere uithoek en donkerder aan de tv kast.

Ik heb ook een lichtplan laten maken, met als grote verrassing dat men enkel spots plaatst ruim rond de salon tafel i.p.v. boven de zetels. Dat geeft een pak minder lumen rond het salon. De keuken was ongeveer hetzelfde als mijn idee.

Ben er nog niet uit .... :s
Pagina: 1