Halogeenspotjes (achter een dimmer) gaan spontaan knipperen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb even een probleem, waar ik niet uitkom.

Ik heb in mijn woning al sinds ik hier woon (16 jaar) een setje van 5 halogeenspotjes hangen. Deze zijn dimbaar, en worden aangestuurd vanuit een dimmer. De bediening is een simpele knop aan de muur. Deze spotjes zijn weggewerkt in een sierplafond (helemaal uit één stuk).

Het zijn dus lampjes van dit type, met een dergelijke fitting:

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1092819-0/g4-lamp-halogeen-verpakt-per-stuk.jpg

Dit heeft 16 jaar lang goed en probleemloos gewerkt, maar sinds gisteravond gaan ze opeens knipperen. Niet continue, maar na zo'n 10-30 minuten (varieert) branden beginnen ze aan-en-uit te knipperen (allemaal tegelijk), volgens een soort stroboscoop-effect. Dit knipperen duurt 2-5 minuten (varieert), en daarna vallen al deze spotjes uit. Ik kan ze weer aanzetten, maar dan herhaalt dit zich continue. Ook als ze al helemaal uit staan, gaan ze spontaan soms weer knipperen, waarna ze weer uitvallen.

Dit knipperen gebeurt op alle dimstanden, van maximaal tot nauwelijks aan.

Ik heb nog een 2e dim-installatie met 3 identieke spotjes (geheel losstaand van de installatie waar het nu over gaat), die doet het wel gewoon goed.

Er zijn de afgelopen tijd geen stroomverbruikers bij gekomen, behalve dan een oplader van een tablet, maar die zit op een andere elektra-groep. Is al uit het stopcontact, maakt geen verschil.

Ik heb zelf geen flauw idee van elektra, en er ook helemaal geen verstand van. Ik heb ook geen flauw idee waar de dimmer zich bevind, volgens mij hebben ze die helemaal ingebouwd in de muur ofzo??? (dit is een erfenis van de vorige bewoners)...

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen, wetende dat ik 0,0 kennis van electra heb? Moet ik hiervoor een electramonteur laten aanrukken? En moet die dan evt de muur en/of het plafond uit elkaar slopen?

Virussen? Scan ze hier!

Beste antwoord (via wildhagen op 03-12-2018 13:14)

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:45
wildhagen schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:59:
@BladeSlayer1000 nee, laatste lampje wat ik vervangen heb is al zeker een jaar of 2 geleden ofzo, en dat was er één van de 5.

Dank voor jullie antwoorden. Hmm, het zou kunnen dat hij kapot is. Maar aangezien ik niet weet waar de dimmer zit (zal neem ik aan niet direct achter de bedieningsknop zelf zitten?) wordt dat lastig op sporen zonder het plafond of de muur open te moeten breken. Misschien toch maar een elektricien laten komen hiervoor? Ik durf zelf niet met electrische dingen te knoeien, ivm brandgevaar etc....

Extra stukje info (vergeten te melden, sorry): op de knop waarmee ik het dimmen bedien zit ook een klein rood led-indicatielampje. Normaalgesproken brand die continue, maar tijdens het knipperen, knippert ook dit lampje mee.

En als ik een nieuw dimmer moet kopen, waar moet ik dan aan denken? Is dat tientjes-werk, of moet ik aan honderden euro's denken?
De dimmer zit achter het afdekraam en de dimknop.
Eerst moet je de dimknop los halen, door er voorzichting aan te trekken. Daaronder zit een moer de de afdekplaat vasthoud, maak die los. Daarna kan je de afdekplaat en het afdekraam los worden gehaald (dit telt alleen als er niets naast zit).
Wat je altijd kunt doen mocht je niet aan de elektra durven te komen is de groep of hoofdschakelaar in groepenkast uitzetten. Wees er wel op alert dat apparaten die een klok hebben soms hun tijd instelling verliest. Als je het echt niet aandurft raad ik aan een elektricien te bellen.

Een goede dimmer voor halogeen 12V kost ongeveer 60 euro. Mocht je het niet waard vinden om de dimmer te vervangen, kan er ook een schakelaar worden geplaatst dit kost ongeveer 10-15 euro. Je kunt namelijk altijd met de lampen spelen door het wattage te verlagen.

Het inducatielampje is ook aan het verouderen. Dit gebeurt vaker. Een mooi voorbeeld hiervan zijn verlengsnoeren met een aan/uit schakelaar erop en een lampje erin, naar een paar jaar gaat het lampje zachter branden en knipperen.

Ps; let op dat de productie van ongerichte halogeen lampen (zoals deze) sinds 1 september dit jaar is gestopt, voorlopig blijven de lampen nog te koop. Een vervanger ervoor is LED maar die zijn nogal groot en lomp en passen bij sommige lampen niet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Heb je misschien recent een van de lampen vervangen? Zo ja, weet je zeker dat het dezelfde wattage is?

Zo niet, dan is helaas de dimmer kapot en zal er een nieuwe dimmer moeten worden aangeschaft of een schakelaar.
Houd bij het aankopen van een nieuwe dimmer wel rekening ermee dat hij geschikt is om transformatoren te dimmer. Het beste wat je kunt doen is het een dimmer kopen die hetzelfde typenummer heeft, dan voorkom je problemen.

[ Voor 11% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 03-12-2018 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-07 15:23
Misschien transformator, die niet goed werkt meer, of aansluiting, die losjes zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
@BladeSlayer1000 nee, laatste lampje wat ik vervangen heb is al zeker een jaar of 2 geleden ofzo, en dat was er één van de 5.

Dank voor jullie antwoorden. Hmm, het zou kunnen dat hij kapot is. Maar aangezien ik niet weet waar de dimmer zit (zal neem ik aan niet direct achter de bedieningsknop zelf zitten?) wordt dat lastig op sporen zonder het plafond of de muur open te moeten breken. Misschien toch maar een elektricien laten komen hiervoor? Ik durf zelf niet met electrische dingen te knoeien, ivm brandgevaar etc....

Extra stukje info (vergeten te melden, sorry): op de knop waarmee ik het dimmen bedien zit ook een klein rood led-indicatielampje. Normaalgesproken brand die continue, maar tijdens het knipperen, knippert ook dit lampje mee.

En als ik een nieuw dimmer moet kopen, waar moet ik dan aan denken? Is dat tientjes-werk, of moet ik aan honderden euro's denken?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Halogeen dimmers zijn tientjes werk. LED dimmers normaal duurder, maar nog steeds niet honderden. En de dimmer zal gewoon onder je knop zitten (iig daar ga ik vanuit).

Dat kleine rode lampje, die brand echt continue? Vaak heb je dat die brand als de dimmer uit staat (zodat je in het donker de knop kan vinden). Als die normaal continue brand, en nu ook knippert, dan heb je kans dat hele unit geen stroom krijgt. En tja, waardoor dat komt, wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
wildhagen schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:59:

De dimmer zit achter het afdekraam en de dimknop.
Eerst moet je de dimknop los halen, door er voorzichting aan te trekken. Daaronder zit een moer de de afdekplaat vasthoud, maak die los. Daarna kan je de afdekplaat en het afdekraam los worden gehaald (dit telt alleen als er niets naast zit).
Wat je altijd kunt doen mocht je niet aan de elektra durven te komen is de groep of hoofdschakelaar in groepenkast uitzetten. Wees er wel op alert dat apparaten die een klok hebben soms hun tijd instelling verliest. Als je het echt niet aandurft raad ik aan een elektricien te bellen.

Een goede dimmer voor halogeen 12V kost ongeveer 60 euro. Mocht je het niet waard vinden om de dimmer te vervangen, kan er ook een schakelaar worden geplaatst dit kost ongeveer 10-15 euro. Je kunt namelijk altijd met de lampen spelen door het wattage te verlagen.

Het inducatielampje is ook aan het verouderen. Dit gebeurt vaker. Een mooi voorbeeld hiervan zijn verlengsnoeren met een aan/uit schakelaar erop en een lampje erin, naar een paar jaar gaat het lampje zachter branden en knipperen.

Ps; let op dat de productie van ongerichte halogeen lampen (zoals deze) sinds 1 september dit jaar is gestopt, voorlopig blijven de lampen nog te koop. Een vervanger ervoor is LED maar die zijn nogal groot en lomp en passen bij sommige lampen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:09:

Dat kleine rode lampje, die brand echt continue? Vaak heb je dat die brand als de dimmer uit staat (zodat je in het donker de knop kan vinden). Als die normaal continue brand, en nu ook knippert, dan heb je kans dat hele unit geen stroom krijgt. En tja, waardoor dat komt, wie het weet mag het zeggen.
Ja, die brandt altijd continue. Die van de andere dimmer, die direct naast deze dimmer in kwestie zit, doet dat bijvoorbeeld nog steeds.

Klinkt dan toch alsof de installatie defect is geraakt, helaas. Ik ga hier zelf echt niet mee aan de slag, mij te link. Ik zal eens een electricien inschakelen.

Tnx voor de hulp, ook aan @BladeSlayer1000 en @bangkirai!

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
Dit soort lampjes hebben ook nog een transformator ertussen zitten die ook EOL kan zijn. Hoeft niet perse de dimmer te zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:32
Señor Sjon schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:35:
Dit soort lampjes hebben ook nog een transformator ertussen zitten die ook EOL kan zijn. Hoeft niet perse de dimmer te zijn.
Dit. En die trafo ligt waarschijnlijk ergens in het verlaagde plafond waar de spotjes in zitten. Waarschijnlijk kwestie van de spotjes een voor een loshalen om te kijken door welk gat je de trafo naar buiten kan trekken.

Tenzij -zoals bij ons- de vorige bewoners de firma B. de Haas hebben ingeschakeld voor de aanleg, en de trafo is vastgemaakt in het verlaagde plafond, lekker zo ver mogelijk weg van een gat, want zo'n trafo gaat natuurlijk nooooit kapot 8)7

Houd er overigens rekening mee dat als je de boel wil ombouwen naar LED, je zeer waarschijnlijk de trafo moet vervangen! De meeste halogeentrafo's hebben een minimumbelasting nodig, waar je met LEDs waarschijnlijk onder blijft waardoor je dus een LED-trafo moet plaatsen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Of gewoon naar een GU10 met 230V overstappen en heel de trafo overslaan. Hoef je hem ook nooit meer te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:32
Señor Sjon schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:36:
Of gewoon naar een GU10 met 230V overstappen en heel de trafo overslaan. Hoef je hem ook nooit meer te vervangen.
Dan zou ik ook de bedrading en fittingen checken, want ik weet niet of je er zonder meer van uit mag gaan dat bedrading en fittinkjes voor een 12V systeem ook wel met 220V belast mag worden?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bedankt voor de feedback iedereen.

Ik zal morgen de electrician gaan bellen (nu geen tijd, moet zo naar tandarts). Het lag niet in mijn intentie om de hele installatie te gaan vernieuwen, tenzij reparatie (bijna) net zo veel gaat kosten als vervanging door iets anders.

Ik heb nog even wat foto's genomen. Sorry voor de wat crappy telefoonkwaliteit...

Eerst van de dim-bediening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y4ddc613T3sUvMc7gzYpJBdq/full.png

Links: een blinde plaat (zit niets achter)
2e van links: dat is de dimmer die gewoon goed werkt, met 3 lampjes erop
3e van links: dat is de dimmer met het probleem. Zoals je ziet brand hier het led-je wel gewoon continue.
rechts: een 'normale' aan/uit-knop met één gloeilamp erachter (voor het opberghok)

Dan de lampjes in kwestie zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XrVdcFqIAyWhtZ5VSWpHMGr5/full.png

(de 5e kreeg ik niet goed op de foto, zit vóór de linker nog).

Zoals je kan zien doen ze het dus wel, ze branden hier op hun volle vermorgen. Maar inmiddels is, na het nemen van deze foto, het knipperen weer begonnen.....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Glenfiddich schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:54:
[...]

Dan zou ik ook de bedrading en fittingen checken, want ik weet niet of je er zonder meer van uit mag gaan dat bedrading en fittinkjes voor een 12V systeem ook wel met 220V belast mag worden?
Er gaat vaak meer 3-5 W over een GU10 fitting tegenwoordig (0,02A). Je moet eens zien waar een gemiddeld armatuur mee uitgerust is. :X
Overigens is het nu 10-20W/12V = 0,8-1,7A. Het amperage op 12v halogeen is hoger. Alleen de mantel moet geschikt zijn voor het voltage.

Als ze op vol vermogen branden, staat effectief de dimmer uit. Haal eens een lampje eruit en kijk of dan het probleem zich nog steeds voordoet. De trafo wordt dan minder belast.

Enne, die foto's kunnen we niks mee. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
Nou ja, op de foto's is wel te zien dat je de armatuur/ombouw van de spotjes gewoon los kunt halen. Zit waarschijnlijk met een veersysteem op de gipsplaat van het plafond. Trek eens aan het ronde, witte gedeelte; dikke kans dat die zomaar een centimeter of wat meegeeft en dan weer terugfloept.

Kun je dus eruit halen als je durft en dan met een cameraatje op zoek naar de trafo (of gewoon aan de kabels trekken).

Bij ons deden de halogeenspotjes bijna hetzelfde, maar omgekeerd: begonnen dus met knipperen, en na een tijdje (warm?) continu licht.

Heb dus afgelopen weekend alles vervangen voor LED (en gelijk om van GU5.3 naar GU10). Inderdaad wel nieuwe dimmers nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

wildhagen schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:18:
Bedankt voor de feedback iedereen.

tenzij reparatie (bijna) net zo veel gaat kosten als vervanging door iets anders.
Als je dit meteen al aan een vakman wilt uitbesteden kom je daar al vrij gauw op uit. Is het tijdtekort of angst? Want als jij de groep uitgooit kan je met een zaklamp veilig even zo'n armatuur lostrekken hoor.

Had hier ook van die energieverslindende halogeenspotjes, maar die hadden en vrij specifieke maat (GU4), die of duur waren in Nederland, of niet te vinden. Heb toen uit China voor 5 euro incl. verzendkosten 3 prima werkende leds gehaald. De minumbelasting haal je met 5 leds vermoedelijk ook wel. Hier was het geen issue in elk geval. Alleen in jouw geval wil je waarschijnlijk het dimmen als functie houden, daar wordt het met LED een stuk duurder / ingewikkelder van.

Als het vaak brandt kan het nog wel uit dit weleens te moderniseren naar hedendaags verbruik voor verlichting.

[ Voor 4% gewijzigd door MsG op 03-12-2018 16:11 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
MsG schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:10:
[...]

Als je dit meteen al aan een vakman wilt uitbesteden kom je daar al vrij gauw op uit. Is het tijdtekort of angst? Want als jij de groep uitgooit kan je met een zaklamp veilig even zo'n armatuur lostrekken hoor.
Angst is een groot woord, maar ik vertrouw mezelf gewoon niet goed genoeg met elektra. Ben altijd bang dat ik iets fout doe waardoor er kortsluiting optreedt, met eventueel brand als gevolg.

Ik ken via-via een electricien, dus ik ga die denk ik eerst ff vragen of hij er naar wil kijken. Kan ik altijd nog een besluit nemen.

Dimmen-functie wil ik wel graag behouden ja, omdat ik die nogal frequent gebruik in deze ruimte. Gemiddeld brand er een uur of 4 per dag verlichting via die dimmer in diverse sterkten.

Naar gelang de bevindingen van de electricien ga ik even kijken wat ik ga doen.

Nog één laatste vraag: sloopt dit mijn lampjes niet, dit hele geknipper? Ik weet dat spaarlampen niet goed kunnen tegen steeds aan- en uitzetten. Of maakt dat voor halogeenlampjes niet echt uit en kunnen die er beter tegen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Op de foto van het schakelmateriaal zie ik dat het een tast dimmer is (waarschijnlijk van jung, het schakelmateriaal lijkt namelijk heel erg op de CD500 serie van Jung); die zijn redelijk prijzig rond de 90 euro.

Ik ben het eens met @Señor Sjon en ik zou het met zicht op de toekomst (vanwege de ongerichte halogeen lampen) ombouwen naar LED. Het scheelt je straks een hoop gezeur om aan passende lampen te komen.
Pagina: 1