Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remonkok1990
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03-2023
Hoi mede-tweakers,

Ik heb een vraag..
Ik ben in het bezit van een Corsair One Elite met een Nvidia GTX 1080ti 11GB grafische kaart.
Nu is deze kaart vloeistof gekoeld en in idle een mooie temperatuur van ongever 30-35 graden.
Gisteren bij Civ5 had deze een mooie temp van 45-55 graden (4k, alles in Ultra specs).
Maar als ik Age of Mythology HD of andere games speel (FarCry5, Shadow of the Tomb Raider, BF3, COD WWII) dan is deze kaart 75-82 graden met uitschieters naar 87 graden.
Dit is natuurlijk veel te hoog.

Maar zou het kunnen dat deze temperaturen zo extreem hoog zijn doordat ik speel in 4K? Zou dit opgelost kunnen worden als ik een simpele 1920x1080 scherm zou kopen?

Bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Wat gebeurd er dan als je gamed op 1080P, want dan heb je jou antwoord.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:01

OMD

Resolutie heeft geen impact op gebruik GPU. Indien de game volle resources vraagt dan zal deze op elke resolutie de kaart volledig belasten.

De kans echter dat op 1080p je CPU een bottleneck is is wat groter. Hierdoor kan je GPU minder hard werken wat resulteert in een lagere temp.

Je temps zijn te hoog. Voor een GPU met een AIO kan deze temp nooit zo hoog zijn. Gaat de fan op de radiator wel harder draaien?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:12
OMD schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:57:
Resolutie heeft geen impact op gebruik GPU. Indien de game volle resources vraagt dan zal deze op elke resolutie de kaart volledig belasten.
Que? De GPU heeft een stuk meer pixels te renderen op 4K dan op 1080P, dus als je de resolutie terugschroeft zal de load al gauw afnemen (tenzij je een game draait die zo zwaar is dan een 1080TI geen 60 FPS kan rederen op 1080P maar dat zullen echt uitzonderingen zijn). Als gevolg daarvan zal je temperatuur zeker ook afnemen.
De kans echter dat op 1080p je CPU een bottleneck is is wat groter. Hierdoor kan je GPU minder hard werken wat resulteert in een lagere temp.
Dat zal dan alleen zijn als je op flink hoge refresh rate draait. Als TS een 4K scherm heeft gok ik zomaar dat die 60 Hz is, dus als je de resolutie terugschroeft naar 1080 P blijft de refresh rate 60 Hz en zal de CPU niet opeens een bottleneck gaan vormen.
Je temps zijn te hoog. Voor een GPU met een AIO kan deze temp nooit zo hoog zijn. Gaat de fan op de radiator wel harder draaien?
Absoluut eens dat de temperatuur veel te hoog is ja.
Als ik zo even google zie ik dat er meerdere berichten zijn geweest over een abnormaal hoge GPU temp met deze PC. Kan je loggen hoe hard je pomp en fans draaien onder load?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Gezien het formaat van deze case lijken dit redelijk normale temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

remonkok1990 schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:51:
Hoi mede-tweakers,

Ik heb een vraag..
Ik ben in het bezit van een Corsair One Elite met een Nvidia GTX 1080ti 11GB grafische kaart.
Nu is deze kaart vloeistof gekoeld en in idle een mooie temperatuur van ongever 30-35 graden.
Gisteren bij Civ5 had deze een mooie temp van 45-55 graden (4k, alles in Ultra specs).
Maar als ik Age of Mythology HD of andere games speel (FarCry5, Shadow of the Tomb Raider, BF3, COD WWII) dan is deze kaart 75-82 graden met uitschieters naar 87 graden.
Dit is natuurlijk veel te hoog.

Maar zou het kunnen dat deze temperaturen zo extreem hoog zijn doordat ik speel in 4K? Zou dit opgelost kunnen worden als ik een simpele 1920x1080 scherm zou kopen?

Bedankt voor jullie hulp!
In zo'n compacte kast kun je meer warmte verwachten. waar lees je de temp mee af, niet met Speccy toch ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OMD

OMD

Wekko306 schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:53:
[...]

Que? De GPU heeft een stuk meer pixels te renderen op 4K dan op 1080P, dus als je de resolutie terugschroeft zal de load al gauw afnemen (tenzij je een game draait die zo zwaar is dan een 1080TI geen 60 FPS kan rederen op 1080P maar dat zullen echt uitzonderingen zijn). Als gevolg daarvan zal je temperatuur zeker ook afnemen.
Het maakt toch niet uit hoeveel pixels de GPU aan het renderen is? Als deze maximaal wordt belast op 1080p of maximaal wordt belast op 4k dan is het toch dezelfde maximale belasting? Meer dan maximaal kan toch niet? Je hebt het over afnemende load bij verlaging resolutie, ik over constante maximale load bij meerdere resoluties.

[ Voor 7% gewijzigd door OMD op 03-12-2018 15:59 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:32
Dat zijn normale temperaturen in een dergelijke case. De load op de gpu is in deze games veel hoger, waardoor de temperatuur toeneemt. Dat is geen enkel probleem voor de gpu, dus niets om je zorgen over te maken.
Wekko306 schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:53:
[...]

100% load is 100% load. Het kan zijn dat je cpu het aantal frames niet meer kan bijbenen, waardoor de gpu niet maar volledig wordt benut.

[ Voor 89% gewijzigd door NotSoSteady op 03-12-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:40
87 c is echt te hoog,

Gaat dus om GPU met AIO,dan is er echt iets mis,of werkt er wat niet..kijk of de koelers wel eens draaien.

Ik heb een 1080 ggz met een AIO,deze word niet warmer als 50c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:12
[b]NotSoSteady schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:15

100% load is 100% load. Het kan zijn dat je cpu het aantal frames niet meer kan bijbenen, waardoor de gpu niet maar volledig wordt benut.
Maar dat is mijn punt, als je je resolutie terugschroeft naar 1080P (en je een frame limiet van 60 FPS instelt als je een 60 Hz scherm hebt), dan zal die 1080TI doorgaans geen 100% load hoeven draaien. En dan gaan dus je temps omlaag.
Maar ik ben het er wel mee eens dat het niet nodig is (of moet zijn) om je resolutie zo omlaag te zetten om maar lagere temperaturen te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
87°C is vrij warm, maar een GPU kan best wat hebben. En om nou op mindere kwaliteit te gaan spelen om maar een lagere temperatuur te krijgen, lijkt mij wat overdreven.

Merk je er wat van dat 'ie 87°C wordt? Naast dat je een hoog cijfertje ziet dan. Zolang je geen framedrops of vastlopers hebt zou ik me niet druk maken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-09 15:15
Als je met speccy kijkt, bullshit. niet meer gebruiken. gebruik HWinfo64 ofzo

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Wekko306 schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:30:
[...]

Maar dat is mijn punt, als je je resolutie terugschroeft naar 1080P (en je een frame limiet van 60 FPS instelt als je een 60 Hz scherm hebt), dan zal die 1080TI doorgaans geen 100% load hoeven draaien. En dan gaan dus je temps omlaag.
Maar ik ben het er wel mee eens dat het niet nodig is (of moet zijn) om je resolutie zo omlaag te zetten om maar lagere temperaturen te krijgen.
Maar dat staat nog steeds los van wat je bewering is over het renderen van pixels ;)

Je krijgt geen lagere temps door je resolutie omlaag te schroeven als er bij alle resoluties maximale belasting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remonkok1990
Iedereen bedankt voor de reacties tot zover.

Ik heb 2 tools gebruikt voor het uitlezen van de sensoren.
1. Logitech G profile software (zit bij mijn G910 toetsenbord)
2. Corsair Link software.

De fans en de waterkoeling werken naar behoren en dit wordt ook mooi aangegeven in de Corsair Link software. Mijn CPU blijft mooi rustig tijdens zware games en de temp blijft ook niet boven de 60 uitkomen.
Zowel bij 1080p als 4K temps van rond de 75-87 graden en bij die zware games zit de GPU usage tegen de 100% aan constant. Enige wat ik wel heb gezien nog op het internet buiten tweakers is dat ik mogelijk een Founders Edition kaart heb en dan blijken deze temps normaal te zijn.

https://www.anandtech.com...rce-gtx-1080-ti-review/16

http://www.tomshardware.c...080-high-temperature.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 15:37
Voor founders edition met de standaard koeling in de corsair one elite zou deze temperatuur zelfs meevallen denk ik. Persoonlijk vind ik de temperatuur te hoog. Maar ben bang dat je in deze behuizing niet snel lagere temperaturen gaat bereiken. Nu zal deze temperatuur niet zo snel schadelijk zijn zoals al eerder vermeld is. Als je 4k wil blijven gamen met normale temperaturen zou ik aanraden om voor een behuizing te kiezen die een betere airflow zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remonkok1990
JDV808 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:11:
Voor founders edition met de standaard koeling in de corsair one elite zou deze temperatuur zelfs meevallen denk ik. Persoonlijk vind ik de temperatuur te hoog. Maar ben bang dat je in deze behuizing niet snel lagere temperaturen gaat bereiken. Nu zal deze temperatuur niet zo snel schadelijk zijn zoals al eerder vermeld is. Als je 4k wil blijven gamen met normale temperaturen zou ik aanraden om voor een behuizing te kiezen die een betere airflow zal hebben.
Denk jij dat het beter is als ik van 4K naar 1080P zou overstappen? Ondanks ik merk dat het op mijn 4k scherm geen verschil maakt. Het grappige is ook dat ik CIV5 gewoon normale waardes heb en bij andere de hoge temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
remonkok1990 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:14:
[...]

Denk jij dat het beter is als ik van 4K naar 1080P zou overstappen? Ondanks ik merk dat het op mijn 4k scherm geen verschil maakt. Het grappige is ook dat ik CIV5 gewoon normale waardes heb en bij andere de hoge temps.
Resolutie maakt geen verschil, zoals anderen eerder ook al schreven.
Zoals jij zelf waarschijnlijk ook begrijpt is CIV5 een stukje minder grafisch intensief dan andere games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
Als je een setup hebt die 4k aan kan wil je niet graag terug naar 1080p lijkt mij. Daarvoor heb je deze hardware natuurlijk niet gekocht. Kijk naar een wat grotere behuizing bijvoorbeeld een nzxt of een fractal design. Denk dat je dan gewoon op 4k kan spelen en als je de koeling en airflow dan goed voor elkaar hebt de temperaturen aanmerkelijk zullen zakken. Kijk natuurlijk wel of je huidige moederbord past aangezien corsair deze natuurlijk speciaal heeft uitgezocht voor deze case. Want ik neem aan dat je de pc zo compleet hebt gekocht en niet zelf samengesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
JDV808 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:21:
Als je een setup hebt die 4k aan kan wil je niet graag terug naar 1080p lijkt mij. Daarvoor heb je deze hardware natuurlijk niet gekocht. Kijk naar een wat grotere behuizing bijvoorbeeld een nzxt of een fractal design. Denk dat je dan gewoon op 4k kan spelen en als je de koeling en airflow dan goed voor elkaar hebt de temperaturen aanmerkelijk zullen zakken. Kijk natuurlijk wel of je huidige moederbord past aangezien corsair deze natuurlijk speciaal heeft uitgezocht voor deze case. Want ik neem aan dat je de pc zo compleet hebt gekocht en niet zelf samengesteld?
Ik vind dit een zwak advies, de temperatuur is geen probleem.
Waarom zou je dan veel geld uit geven om een toch al overpriced case te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDV808
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=176819

Er zijn meerdere mensen met hetzelfde probleem. Misschien kan je contact opnemen met corsair. En unfor kijk maar op deze thread op het corsair forum wat de corsair medewerker reageert. ¨I recommend contacting our customer support team for this. Those temps are on the upper end of what a typical 1080 Ti can be at under load.¨ Deze temperaturen zijn simpelweg te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

remonkok1990 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:55:
Zowel bij 1080p als 4K temps van rond de 75-87 graden en bij die zware games zit de GPU usage tegen de 100% aan constant. Enige wat ik wel heb gezien nog op het internet buiten tweakers is dat ik mogelijk een Founders Edition kaart heb en dan blijken deze temps normaal te zijn.
Dit is toch echt een liquid cooled 1080Ti zoals @freaky35 en jijzelf al aangaf in de openingspost? Dan zijn dit soort temperaturen echt niet normaal. Die hoge temperaturen met founders edition kaarten zijn met luchtkoeling.

Kun je wellicht een screenshot plaatsen van Corsair link, idle en onder load?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 08:53
Dit soort temperaturen ontstaan omdat de koeler zijn hitte niet kwijt kan. Een AIO zou de 1080ti prima onder de 70 moeten kunnen houden bij 100% belasting.
Waarschijnlijk wordt in je huidige opstelling de warme lucht gerecycled en kan het systeem het minder snel kwijt dan de toevoer van hitte.

Laat je de fans naar binnen of naar buiten blazen? Gezien de form factor zou ik kiezen voor naar buiten blazen omdat de hitte dan zo snel mogelijk het systeem uit is. Als ze al naar buiten blazen zou ik kijken waar de verse lucht naar binnen kan. Zorg dat je die gaten niet per ongeluk afsluit.

CIV5 is leunt grotendeels op je cpu. Je GPU heeft heel weinig te doen in dat spel = lagere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remonkok1990
@GromuhlDjun De lucht wordt via de zijkanten door de radiatoren naar binnen gezogen en dan via de bovenkant naar buiten geblazen en dit werkt goed want de temp van de kast is in orde, het is de GPU specifiek.

(voor iedereen) Ik heb ook contact gehad met Corsair en die hebben besloten om hem op te halen en dan te repareren want zij zijn ook van mening dat de temperaturen te belachelijk zijn. Waarschijnlijk is er iets verkeerds met of de kaart, sensor of de koeling. Helaas de pc wel 2 weken kwijt hierdoor en dat in de aankomende vakantieperiode :'( Jullie in ieder geval allemaal erg bedankt en alvast fijne feestdagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
Hopen dat je hem snel terug krijgt. En laat ons horen wat er uit hun onderzoek komt, ben namelijk zeer benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Hoezo is 87 graden veel te hoog? Rond de 90 graden is bij full load heel normaal voor een kaart als dit. Kunnen ze ook prima hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Luchtbakker schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:08:
Hoezo is 87 graden veel te hoog? Rond de 90 graden is bij full load heel normaal voor een kaart als dit. Kunnen ze ook prima hebben.
Een 1080Ti gaat hard z'n clockspeed droppen vanaf 82 graden, 90 graden is echt abnormaal hoog voor zo'n kaart. Zeker voor een liquid cooled exemplaar waar het hier over gaat.
Ter vergelijking, mijn watergekoelde 1080Ti gaat niet boven de 60 graden in furmark.

[ Voor 7% gewijzigd door Kanarie op 05-12-2018 12:27 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

Luchtbakker schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:08:
Leest iemand uberhaupt het hele topic + startpost wel. Hoe kan je nu in hemelsnaam zeggen dat een liquid cooled kaart normale temperaturen heeft met 87 graden onder load 8)7

Load zou in een kleine case toch max 60 graden moeten zijn, misschien 65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:40
GromuhlDjun schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 18:29:
Dit soort temperaturen ontstaan omdat de koeler zijn hitte niet kwijt kan. Een AIO zou de 1080ti prima onder de 70 moeten kunnen houden bij 100% belasting.
Waarschijnlijk wordt in je huidige opstelling de warme lucht gerecycled en kan het systeem het minder snel kwijt dan de toevoer van hitte.

Laat je de fans naar binnen of naar buiten blazen? Gezien de form factor zou ik kiezen voor naar buiten blazen omdat de hitte dan zo snel mogelijk het systeem uit is. Als ze al naar buiten blazen zou ik kijken waar de verse lucht naar binnen kan. Zorg dat je die gaten niet per ongeluk afsluit.

CIV5 is leunt grotendeels op je cpu. Je GPU heeft heel weinig te doen in dat spel = lagere temperatuur.
Dit lijkt eerder een geval dat de pomp helemaal niet functioneert of niet goed functioneert.

Als er een fan is bv is die het niet doet,dan stijgt de temp wel met een AIO,maar nooit tot 87c.
Als de kaart 87c word,dan is er of niet wat goed aangesloten(pomp) of er is een defect.

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 05-12-2018 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 08:53
freaky35 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:23:
[...]

Dit lijkt eerder een geval dat de pomp niet werkt ofhet in ieder gevalniet goed doet.

Als er een fan is bv is die het niet doet,dan stijgt de temp wel met een AIO,maar nooit tot 87c. Als je deze temps hebt,dan is er of niet wat goed aangesloten(pomp) of er is een defect.
Zat ik ook aan te denken. Zou idd kunnen dat de pomp niet snel genoeg het water rondpompt. De pomp doet wel wat, anders zat je binnen no time op 100c. Pwm header of pomp zelf...
Pagina: 1