Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:17
Naar aanleiding van mijn vraag op dit forum hoe men hier zichzelf beschermt tegen de wereld van IoT devices ben ik aan de slag gegaan met een edgerouter X en heb ik het volgende opgezet:

XS4ALL dsl verbinding met Fritzbox in full bridge modem only mode

Edgerouter X---->
eth0: WAN pppoe
eth1: LAN trusted
switch0 met op eth3 vlan 1 untagged, vlan 20 tagged vlan 30 tagged.

De bedoeling is om 2 access points in te zetten, 1 dedicated voor IoT (vlan 20) en 1 voor gasten (vlan30) en mijn eigen wifi (vlan1).
Dit dan vervolgens te scheiden met firewall regels. Ik had nog een raspberry pi liggen dus IoT en gasten krijgen ook hun eigen Pi Hole.

Omdat ik geen geld uit wilde geven maar het wilde doen met spullen die ik al had heb ik een Asus router met Tomato ingezet voor vlan 20 en dit werkt allemaal. De edge router regelt alles dus DHCP, firewall etc. in geval van vlan 20 in de range 192.168.20.0/24 met een bepaalde DHCP pool.

IoT devices zijn nu gescheiden van de rest hebben internet verbinding etc. Ik kan deze devices bereiken maar zij mij niet. perfect!

Waar ik nu echter tegen aanloop is VLAN 30 voor gasten. Dit heb ik volgens dezelfde config opgezet als vlan 20 met als enige verschil dat dit een OpenWRT Netgear router is opgezet als accesspoint volgens deze methode:

https://openwrt.org/docs/guide-user/network/wifi/dumbap

Vervolgens heb ik hier vlan 30 op getagged en een nieuwe wlan interface aangemaakt. Wanneer ik static een IP opzet in de guests range 192.168.30.0/24 dan werkt alles perfect.

Echter het DHCP gedeelte faalt. Er staan nog geen firewall regels opgezet voor vlan30. Op de Netgear werkt het "normale LAN" wel. Ik kan op de default interfaces in OpenWRT gewoon internet bereiken etc.

Ik heb de DHCP server voor vlan 30 meerdere keren herstart en zelfs opnieuw opgezet (dit hielp toen ik op de Asus tegen problemen aanliep). Nog steeds krijg ik geen DHCP lease op wlan of ethernet poorten getagged met vlan 30 op de netgear.

Een lang verhaal ik hoop dat het duidelijk is. Ik heb hoogst waarschijnlijk ergens een denk fout gemaakt of iets over het hoofd gezien.

Edgerouter DHCP

Edge router interfaces

Netgear interfaces

Netgear LAN interface

Netgear VLANs

Netgear GUEST interface

[ Voor 22% gewijzigd door Kasper1985 op 03-12-2018 12:23 . Reden: Plaatsjes aangepast ]

Beste antwoord (via rens-br op 03-12-2018 23:49)

• Kasper1985
@Paul wederom dank voor de reactie!

Het is wonderbaarlijk genoeg opgelost. Precies snap ik niet helemaal waarom. Ik heb de Netgear verplaatst en direct op eth3 aangesloten. Ik had VLAN 30 doorgelust door 2 swtiches en dat ging blijkbaar niet helemaal goed. Maar omdat ik statisch wel gewoon succes had kwam ik er niet zo snel op dat dit het probleem kon zijn. blijkbaar gaat het toch niet helemaal lekker in die switches (ik heb meerdere vlans erop staan wat allemaal goed gaat).

Dat wordt het volgende klusje om te troubleshooten want de Netgear staat nu voor wat betreft wifi op een onhandige plek.

Dank voor de reacties en het meedenken!

Kasper

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:18
Kun je laten zien wat je in de Netgear als config hebt?

En je plaatjes zijn nu "thumb.png", je kunt beter "full.png" gebruiken, of thumb laten linken naar full:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DXI49OtgCVGzBpjdYdzqQk87/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YQNiIBoYozoanEZPCPLQsemh/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8YLby3PVyWGzRZH3fLSmJ3or/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RYELChCTq5jMwsTFfyWhxfc7/thumb.png

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@Paul dank voor de reactie. Is er een specifiek gedeelte van de Netgear config die je wilt zien? Ik ben niet zo goed met de cli dus weet niet hoe ik in OpenWRT een hele "support config" uit kan laten spuwen zoals op een vyatta.

Ik heb de plaatjes aangepast. Wat ik nog vergeten was in m'n opgeningspost: Als ik de Netgear weg laat en de Asus opzet voor vlan 30 werkt het DHCP gedeelte wel. Dit heb ik als test nog gedaan. Vandaar die ene DHCP lease in de GUESTS pool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:18
Als ik die link die je geeft (heel) snel doorneem, heb je maar twee bestanden aangepast: /etc/config/network en /etc/config/wireless :) Verder worden er een aantal services genoemd, wat zegt /etc/init.d/(service) status?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@Paul wederom dank voor de reactie!

Het is wonderbaarlijk genoeg opgelost. Precies snap ik niet helemaal waarom. Ik heb de Netgear verplaatst en direct op eth3 aangesloten. Ik had VLAN 30 doorgelust door 2 swtiches en dat ging blijkbaar niet helemaal goed. Maar omdat ik statisch wel gewoon succes had kwam ik er niet zo snel op dat dit het probleem kon zijn. blijkbaar gaat het toch niet helemaal lekker in die switches (ik heb meerdere vlans erop staan wat allemaal goed gaat).

Dat wordt het volgende klusje om te troubleshooten want de Netgear staat nu voor wat betreft wifi op een onhandige plek.

Dank voor de reacties en het meedenken!

Kasper