Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Boom
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-05 14:04
Beste Tweakers,

Een vriend van me is technisch tekenaar en doet dat voor een bedrijf, maar nu wil hij ook thuis een mooie workstation hebben om ook thuis te kunnen werken. Omdat hij niet veel van pcs af weet en dat ook niet heel interessant vind heb ik aangeboden om hem hiermee te helpen(omdat ik het namelijk wel heel erg leuk vind.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal worden gebruikt voor: Revit, Autocad, Archicad, 3ds Max en Artlantis. er hoeft niet gegamed mee te worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
plus minus 2500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Nee, het gaat mij puur om het bouwen van een nieuwe desktop

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn maat stuurde me van de week deze link: https://www.cadexpress.eu/hp-z4-g4-instapmodel-641.html en dit is een bak die hij laatst had besteld voor een collega. Nu weet ik zeker dat ik dat ten eerste goedkoper kan bouwen, en ten tweede nog betere spullen ervoor kan uitzoeken ook. Daar ben ik nu mee bezig en ben ik op het volgende gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 1950X Boxed€ 552,99€ 552,99
1ASRock X399 Taichi€ 311,-€ 311,-
1MSI GeForce GTX 1070 ARMOR 8G OC€ 425,-€ 425,-
1NZXT H700 Wit€ 135,05€ 135,05
1Cooler Master MasterLiquid ML360 RGB TR4 Edition€ 97,50€ 97,50
2G.Skill Sniper X F4-3000C16D-32GSXWB€ 248,05€ 496,10
1Corsair RM850x (2018) Zwart€ 108,90€ 108,90
1Samsung 860 EVO 1TB€ 165,95€ 165,95
1Samsung 970 Evo 500GB€ 125,04€ 125,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.417,53

Toelichting:
Ik heb eigenlijk maar over 2 onderdelen vragen: de cpu en gpu. De rest van de onderdelen zoals de voeding de kast en koeling daar kom ik wel uit en daar kan ik prima mijn eigen keuzes maken. Mocht je hier advies over willen geven mag dat uiteraard altijd.

Mijn vraag: Is threadripper een goede keuze voor de programmas Revit, Autocad, Archicad, 3ds Max en Artlantis? Ik heb uiteraard mijn research gedaan en voor sommige programmas komen cpu met hogere kloksnelheid wel iets beter uit de bus omdat er niet goed gebruikt wordt gemaakt van de vele cores. In tegenstelling tot 3ds max en Artlantis, want daar blinkt de threadripper volgens reviews in uit. Omdat ik zelf niet veel weet van renderen en render programma's ben ik benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen. Mijn keuze voor threadripper is denk ik bang for buck. geld is niet unlimited maar voor die 2500 euro wil ik de snelste machine bouwen mogelijk.

Als tweede: Moet ik voor de programmas een quadro(professionele) kaart nemen of is een gaming kaart ook goed? Ook hier heb ik naar gekeken en wat ik eruit heb opgemaakt kunnen de programma's 3ds Max en Artlantis goed omgaan met gaming kaarten, maar de programmas zoals autocad hebben liever quadro. Het probleem met de quadro kaarten is dat ze nauwelijks beschikbaar zijn en daarom (naar mijn mening) veel te duur. Wat denken jullie ervan?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet persee, of het intel of amd is maakt me niet uit. Ik wil het meeste waard voor mijn geld

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen? Mocht er in het advies uitkomen dat overklokken zeer zeker kan helpen met het bereiken van een goeie bang for buck ben ik daar niet vies van. Maar als het niet hoeft, liever niet.

Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Dr.Boom

Die HP is echt een faalbak (in deze context) met die xeon 4114 idd :)

puur voor het werken zelf zou een 9900k de beste keuze zijn, maar als je meer render snelheid in artlantis wilt en een goede allround cpu dan is de theeadripper idd de beste keuze. Maar die neem je puur voor het renderen, interactie met alle apps is sneller op de 9900k. Zet de rendersnelheden wel even naast elkaar en check dit met de verwachtingen en huidige ervaring van de gebruiker.

Quadro, naaah zou ik niet zo snel doen hier. Als je weinig compute nodig hebt dan kan het wel voor een redelijk bedrag, maar van autodesk is alles directx, mijn ervaring is dat een Quadro hier niet nodig is, plus je hebt niet genoeg geld voor een quadro met veel rekenkracht

denk wel ff na over potentiele uitval! Ik zou een backup systeempje hebben liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 03-12-2018 11:30 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Boom
@maratropa Bedankt voor je antwoord!

duidelijk, maar zit er ook nog iets tussen de 9900k met zijn hoge kloksnelheid en de threadripper met veel cores wat de gulden middenweg maakt?

En als ik je goed begrijp is een gtx 1080 of iets in die trend gewoon prima?

En wat bedoel je met een backup systeempje? Ik zit zelf niet in de branche dus vandaar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

maratropa schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:28:
[...]
Quadro, naaah zou ik niet zo snel doen hier. Als je weinig compute nodig hebt dan kan het wel voor een redelijk bedrag, maar van autodesk is alles directx, mijn ervaring is dat een Quadro hier niet nodig is, plus je hebt niet genoeg geld voor een quadro met veel rekenkracht
[...]
Zou ik niet te snel stellen. Ik ben niet bekend met specifiek deze pakketten, maar het komt vaak genoeg voor dat je meer hebt aan een midrange Quadro dan aan een high-end Geforce omdat gamekaarten uberhaupt niet worden ondersteund. Vergeet niet dat Quadro kaarten veel preciezere berekeningen kunnen doen die vaak ook nodig zijn bij renderen.
Het lijkt me wijsheid om even een rondje langs de sites van de verschillende pakketten te maken om te kijken wat de aanbevolen hardware is.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:07

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ryzen 2950X is sneller, maar ook ~€300 duurder. Je zult zowel voor de CPU als GPU altijd een compromis moeten maken; Intel is single treaded sneller, voor multitreaded applicaties die goed door schalen is Threadripper wel erg sterk; vooral de render tools als Artlantis schalen erg goed.

De vraag is: welke applicatie gebruik je meer. Kan goed zijn dat de 9900k een betere keuze is.

Zakelijk gebruiken wij allemaal maar "consumenten" processoren hier; 6700k, 7700k, 8700k, omdat de meeste applicaties (Autocad, Revit, Solidworks, Artlantis, Sketchup)) vooral single treaded zijn. Eventuele renders draaien we gewoon snachts of op een PC die op dat moment vrij is.

Wij gebruiken vooral Quaddro kaarten (2000, 4000), voor Revit lijkt dit echter weinig uit te maken. Pakket als Solidworks heeft er in verhouding veel meer profijt ervan. Kortom ook hierbij geld; welke applicaties gebruik je het meeste.
Dr.Boom schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:32:
@maratropa
duidelijk, maar zit er ook nog iets tussen de 9900k met zijn hoge kloksnelheid en de threadripper met veel cores wat de gulden middenweg maakt?
product: Intel Core i9-7900X , echter veel te duur voor de extra prestaties tozv een 9900k

Puget systems test heel veel zakelijke applicaties, zie o.a. Revit CPU test:
https://www.pugetsystems....2018-CPU-Comparison-1002/
GPU Quaddro:
https://www.pugetsystems....adro-GPU-Performance-822/
GPU GForce:
https://www.pugetsystems....orce-GPU-Performance-816/

[ Voor 53% gewijzigd door Tortelli op 03-12-2018 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@Dr.Boom

Die HP heeft een support contract die waarschijnlijk bij uitval redelijk snel voor vervanging zorgt. Ik vind dat zelf onzin want met een oud systeempje op de plank kun je sneller aan de gang dan wachten op support.. Scoor als je een threadripper neemt wel de 2950x idd

overclockte socket 2066 cpu’s zijn ook een alternatief maar binnen jouw budget erg duur..

@MadMarky precieze berekeningen?

Quadro’s zijn oa goed in openGL interfaces, sneller en met ‘minder fouten’ voor wat het waard is. Sketchup bijv heeft er baat bij, solidworks etc

Archicad is hier een openGL app, daar kan een quadro misschien wel leuk zijn voor de snelheid afhankelijk van wat je doet.

Het zou zelf niet mijn eerste keuze zijn maar als er een p4000 vanaf kan zal dat natuurlijk prima zijn.. Ligt ook een beetje aan in welke apps de gebruiker het meeste zit.. Voor max en revit zou ik het niet doen.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:36
Beetje afhankelijk of je ook gpu-rendering wilt doen in de toekomst, dan ben je afhankelijk van vram, en is een 1080ti wel aan te raden ivm de 11GB ( en snelheid. )

Threadripper is sowieso wel aan te raden inderdaad. Wij zijn zelf ( C4D + Octane ) helemaal focussed op GPU-rendering, dus gebruiken Ryzens i.c.m 2 1080ti's per workstation. Heerlijk snel qua rendering. Wellicht uiteindelijk voor sims toch upgraden naar threadrippers o.i.d. of iig voor de toekomstige workstations.

Quadro zou ik zelf zonde van het geld vinden. Verder zou ik wel even checken hoeveel single-core performance je ook nodig hebt. Wij hebben bijvoorbeeld enkele plugins die helaas nog puur single-core werken. Met een threadripper is dat dus trager dan inderdaad een 9900K bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Een 1080 Ti presteert geen deuk in een pakje boter in bepaalde OpenGL applicaties tozv een (veel minder krachtige) P2000, wat onderhuids een GTX1060 is;
https://www.pugetsystems....the-Meaning-of-This-1112/
(hierbij zie je ook dat een kaart sneller dan een P2000 in Solidworks bijvoorbeeld niets oplevert)

Eea is zeer sterk afhankelijk van je gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:36
Tortelli schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:19:
Een 1080 Ti presteert geen deuk in een pakje boter in bepaalde OpenGL applicaties tozv een (veel minder krachtige) P2000, wat onderhuids een GTX1060 is;
(hierbij zie je ook dat een kaart sneller dan een P2000 in Solidworks bijvoorbeeld niets oplevert)

Daarom sterk afhankelijk van de doeleinden. Wij gebruiken zoals ik zei Cinema 4D + Octane, waar een 1080TI by far het meeste bang for buck is, plus het stacked 100% per gpu + netrendering. We hebben er nu 6 en enkele 1070's, en dat is voor GPU rendering vele malen sneller ( en goedkoper ) dan quadro. Plus je hebt die vram dan dus nodig.

Met een quadro p2000 zouden wij 75% van de projecten al niet in kunnen laden op de vram. Ik snap dat de solidworks wereld een totaal andere is dan 3D animatie / VFX. Hoewel technieken dichter bij elkaar komen over de jaren heen ( en samenwerkingen :P ).

Vandaar dus ook de vraag of GPU rendering een ding zal zijn, of puur CPU. Anders zou inderdaad een 1070 of P2000/P4000 een goede optie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Tortelli schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:19:

alleen zijn dit soort benchmarks wel vertekenend, want je vergeet al snel dat de 1080ti ook vaak prima werkbare fps neerzet, mijn ervaring met de 1080ti en SW is ook prima

Maar als je weinig compute wens hebt dan is een p2000 idd snel en te betalen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:54
puur voor het werken zelf zou een 9900k de beste keuze zijn, maar als je meer render snelheid in artlantis wilt en een goede allround cpu dan is de theeadripper idd de beste keuze. Maar die neem je puur voor het renderen, interactie met alle apps is sneller op de 9900k.
Ik zou geen 9900k nemen, volgens mij is dit gewoon nog een skylake-x processor. Je moet de laatste paar filmpjes linus maar eens kijken. (Wat ik zo uit mijn blote hoofd kan herinneren)

Je word genaaid waar je bij staat door Intel.

Ik zou zelf momenteel iets uit de ryzen (threadripper) serie pakken i.c.m. ecc geheugen (volgens mij ondersteunen alle ryzens ecc) en een midrange quadro of firepro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Renderen is vaak bijzaak en je brengt veel meer tijd door met het gebruik van het programma.

Revit wilt graag een snelle cpu dus zou ik de 9900k of de 9700k kiezen.
En quadro is ook niet nodig voor deze software en zou ik een gtx nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

9900k is een 8700k met 2 extra cores / 4 threads op 4,7Ghz all core. Heeft niets met het HEDT (X299) platform te maken. Je krijg voor "relatief" weinig geld, bijna 7900X prestaties.

Voor bepaalde doeleinden is de 9900k zeer geschikt, in bepaalde gevallen is hij amper sneller dan een Ryzen 2700X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
powerboat schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:06:
[...]

Ik zou geen 9900k nemen, volgens mij is dit gewoon nog een skylake-x processor. Je moet de laatste paar filmpjes linus maar eens kijken. (Wat ik zo uit mijn blote hoofd kan herinneren)

Je word genaaid waar je bij staat door Intel.

Ik zou zelf momenteel iets uit de ryzen (threadripper) serie pakken i.c.m. ecc geheugen (volgens mij ondersteunen alle ryzens ecc) en een midrange quadro of firepro.
de top end consumer intel is al tijden de beste ‘werk’ ( dus interactie met apps ) cpu voor dit soort apps. de 9900k (of 9700k ) is supersnel, boeie wat er in zit. Die paar 100 euro extra maken voor zakelijk gebruik echt niks uit, die procenten extra snelheid wel. En de 9900k rendert ook nog eens heel competatief. ecc is leuk als het kan maar vaak ook geen must.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Boom
@Ernemmer
Ernemmer schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:20:
Renderen is vaak bijzaak en je brengt veel meer tijd door met het gebruik van het programma.

Revit wilt graag een snelle cpu dus zou ik de 9900k of de 9700k kiezen.
En quadro is ook niet nodig voor deze software en zou ik een gtx nemen.
Bedankt voor je reactie, dit klinkt inderdaad heel logisch. Hoe zeker weet je dat een gtx genoeg is voor de software? ik weet het zelf namelijk behoorlijk zeker maar omdat degene voor wie hij is niet gaat gamen of wat dan ook is een quadro misschien toch beter? en aangezien alle programma's cpu loaded zijn, wat voor een gtx zou ik dan nemen in combinatie met een 9900k?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dr.Boom schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:12:
@Ernemmer

[...]

Bedankt voor je reactie, dit klinkt inderdaad heel logisch. Hoe zeker weet je dat een gtx genoeg is voor de software? ik weet het zelf namelijk behoorlijk zeker maar omdat degene voor wie hij is niet gaat gamen of wat dan ook is een quadro misschien toch beter? en aangezien alle programma's cpu loaded zijn, wat voor een gtx zou ik dan nemen in combinatie met een 9900k?
Ik werk zelf elke dag met Revit en gebruik een 1070Ti.

Voor meer informatie en uitleg kan je eens kijken op onderstaande link, daar wordt veel uitgelegd over wat het beste is voor Revit.

https://www.revitforum.or...onitor-advice-please.html
Vanaf pagina 3 begint het echte advies een beetje.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 03-12-2018 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:54
maratropa schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:32:
[...]

de top end consumer intel is al tijden de beste ‘werk’ ( dus interactie met apps ) cpu voor dit soort apps. de 9900k (of 9700k ) is supersnel, boeie wat er in zit. Die paar 100 euro extra maken voor zakelijk gebruik echt niks uit, die procenten extra snelheid wel. En de 9900k rendert ook nog eens heel competatief. ecc is leuk als het kan maar vaak ook geen must.
Dat zeg jij, maar ook zakelijk zijn er budgetten en voor mission critical workloads is ecc echt een must.
Pagina: 1