LG B8 55" Testpanel - Probeer zelf. Of: liever niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15
@Tweakers Partners

plan: LG B8 Testpanel - Probeer zelf LG's nieuwe 55"-oled-tv

Grappige actie, maar het valt me al meerdere keren op dat Tweakers gebruikers een televisie laat testen terwijl er praktisch niks tegenover staat. Zoals gebruikers eronder *terecht* aanhalen, kost het een hoop tijd om een dergelijke tv te installeren, waarna je nog een uitgebreide review moet schrijven als part of the deal.

@Xanaroth schreef op de frontpage dit:
- Oude TV weg en nieuwe neerzetten, wat kabelwerk voor stroom (en met beetje pech is de lengte van bestaande aansluitingen niet goed ,dus moet dat ook opnieuw). En dat x2, want de TV moet na de review weer weg.
- Review schrijven. 'Uitgebreid' is lekker onduidelijk, dus met wat pech ben je niet alleen tijd kwijt aan het maken maar ook bijwerken om aan je contract te voldoen.
- Beperkte tijdsperiode met terugsturen. Dus je moet wat regelen voor ontvangst/afhaal, retour. Voor je het weet kost het je een paar uur aan logistiek alleen al ('wordt geleverd tussen 10 en 14...).
- Oh wee als er iets misgaat met de verpakking, de TV, of dat als de voorganger iets heeft uitgespookt aan te tonen dat jij het niet was.
- En in absoluut nightmare-scenario moet je nog meedoen ook aan opnames. Kost het je zomaar weer 1-2 uur extra.
- Je krijgt een 50 euro kadobon.

Even gekeken, wordt voor mij ~50 euro voor >10 uur werk en significant risico zonder upside. Misschien dat een tiener het leuk vindt op op de eigen kamer te testen, kan interessant zijn tegenover vakkenvuller of postbode werk a 2-3 euro/uur. Maar kan me niet voorstellen dat mensen dit oprecht interessant vinden.
De incentive van 50 euro is dan echt laag te noemen tov tijd en risico's. Nou kan ik me niet voorstellen dat jullie hier met vroegere acties nog geen reacties op hebben gehad? Persoonlijk vind ik het een belediging van mijn userbase om met zulke ideeën op de proppen te komen. Waarom werkt dit zo en blijft dit terugkomen op deze manier?

[ Voor 43% gewijzigd door Racing_Reporter op 03-12-2018 10:43 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:07
Sommige Tweakers vinden het gewoon leuk om een product te reviewen. Hiervoor hoeven ze dan geen vergoeding. Als je het product dan achteraf mag houden of er is een andere vorm van compensatie dan is dat gewoon leuk meegenomen.

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Heb je al rekening gehouden met de onduidelijke voorwaarden moijamie en risico's van zoekgeraakte pakketten en beschadigingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:18

WoutF

Hoofdredacteur
Ik verplaats deze even naar Acties & Evenementen, hier heeft de redactie namelijk niets mee te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
Racing_Reporter schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:44:
Heb je al rekening gehouden met de onduidelijke voorwaarden moijamie en risico's van zoekgeraakte pakketten en beschadigingen?
En de eenzijdigheid van je 'reviewpanel'.

Ik snap dat je niet mee MOET doen, maar het is een trend aan het worden om uit te dragen dat je je als reviewer vereerd moet voelen dat je zo'n apparaat mag testen en dat daar eigenlijk niets tegenover zou moeten staan (Want laten we wel wezen: 50 euro voor de tijd die je nodig hebt om alles goed te testen EN er een knappe review van te brouwen, das wel heel karig hoor... Dan heb je het over hooguit 2 - 2,5 euro per uur en dat lijkt me nog laag ingeschat, qua benodigde tijd). Prima dat je als bedrijf een review wil kopen, maar je krijgt waar je voor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duke99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 11:17
michaelvink schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:48:
[...]

Prima dat je als bedrijf een review wil kopen, maar je krijgt waar je voor betaalt.
Tijdens het lezen van de reacties op de frontpage was dit waar ik de hele tijd aan dacht maar jij bent pas de eerste die ik het zie zeggen.
Natuurlijk krijg je voor deze vergoeding geen briljante review maar dat willen ze blijkbaar toch ook niet?

Canon 80D | Sigma 17-50 mm F2.8 EX DC OS HSM | Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS STM | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 12:43
duke99 schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:16:
[...]

Tijdens het lezen van de reacties op de frontpage was dit waar ik de hele tijd aan dacht maar jij bent pas de eerste die ik het zie zeggen.
Natuurlijk krijg je voor deze vergoeding geen briljante review maar dat willen ze blijkbaar toch ook niet?
Bij daadwerkelijk elke actie wordt dit geschreven onder het artikel dus nieuw is het zeker niet.
Het gaat er inderdaad niet om dat je de kadobon als vergoeding ziet voor de tijd die je er in steekt.
Als je betaald wil worden voor een review zijn er andere wegen maar moet je hier niet zijn.

Blijkbaar zijn er nog steeds genoeg mensen die het leuk vinden om eens een item te reviewen en daar tijd in te steken zonder daar een uurloon voor te krijgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:15
moijamie schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:42:
Sommige Tweakers vinden het gewoon leuk om een product te reviewen. Hiervoor hoeven ze dan geen vergoeding. Als je het product dan achteraf mag houden of er is een andere vorm van compensatie dan is dat gewoon leuk meegenomen.
Er zitten nogal wat haken en ogen aan de actie.
Je moet thuis zijn als het toestel wordt gebracht en opgehaald.
Je moet het apparaat ook daadwerkelijk instellen en testen.
Je moet binnen 2 weken een "uitgebreide" review schrijven.
Je kan mee moeten werken aan een video review.

Je moet nogal wat, en je krijgt nogal weinig.

Misschien leuk voor een tiener met te veel tijd, maar voor mensen die werken kost dit meer dan het oplevert.

/edit:
Wel typisch, mijn reactie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Deze reactie is door een moderator gefixeerd. Modereren is niet mogelijk.

Scorekaart
+3  Spotlight   88
+2  Informatief 26
+1  On-topic    22
Mediaan         3
Effectief       +1

Lekker eerlijk en transparant, he Tweakers.net?!

[ Voor 15% gewijzigd door OverSoft op 03-12-2018 11:39 . Reden: Belachelijke moderatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
OverSoft schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:30:
[...]

Er zitten nogal wat haken en ogen aan de actie.
Je moet thuis zijn als het toestel wordt gebracht en opgehaald.
Je moet het apparaat ook daadwerkelijk instellen en testen.
Je moet binnen 2 weken een "uitgebreide" review schrijven.
Je kan mee moeten werken aan een video review.

Je moet nogal wat, en je krijgt nogal weinig.

Misschien leuk voor een tiener met te veel tijd, maar voor mensen die werken kost dit meer dan het oplevert.
Er zijn zoveel dingen die veel tijd kosten en die niets kosten, dat noemen ze hobby's of vrije tijdsbesteding ;)
Er zijn daadwerkelijk mensen die het leuk vinden om dit te doen, zelf ben ik daar 1 van.
Ik heb er niet altijd tijd voor maar vind het zeker wel leuk om te doen en dat kadootje wat je krijgt dat is dan alleen maar mooi meegenomen.
En nee ben geen tiener, daarmee diskwalificeer je overigens bijna elke reviewer mee.
Hoeveel reviews zijn er wel niet in de pricewatch van mensen die gewoon een product hebben gekocht en het leuk vinden om hun ervaringen te delen? Nu doe jij alsof dat alleen tieners zijn of mensen die er voor betaald worden. Ik zelf heb ook meerdere malen een review gemaakt, ja regelmatig in testpanels maar ook gewoon voor mijn eigen gekochte tv, kreeg ik ook helemaal niets voor en ging echt wel veel tijd in zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Arjant2 op 03-12-2018 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
Als ik zelf een review schrijf, doe ik dat in mijn eigen tijd, zonder de tijdsdruk, planningen (voor bezorgen en ophalen) en risico's (kapotte apparaten, risico's bij ophangen, etc...).
Dat is nogal een verschil met deze actie.

Ik heb zelf ook wel eens reviews geschreven, in mijn eigen tijd na maanden ervaring met het product.
Niet gehaast en gesponsord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuey
Arjant2 schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:30:
[...]

Bij daadwerkelijk elke actie wordt dit geschreven onder het artikel dus nieuw is het zeker niet.
Het gaat er inderdaad niet om dat je de kadobon als vergoeding ziet voor de tijd die je er in steekt.
Als je betaald wil worden voor een review zijn er andere wegen maar moet je hier niet zijn.

Blijkbaar zijn er nog steeds genoeg mensen die het leuk vinden om eens een item te reviewen en daar tijd in te steken zonder daar een uurloon voor te krijgen.
Mwoah. Je moet, in de periode van twee weken:

- 2x een tijdvak van +/- 2 uur thuis zijn (gebaseerd op tijden van een gemiddeld koeriersbedrijf)
- Tijd vrij maken voor het testen van het product
- Tijd vrij maken om een uitgebreide review te schrijven
- Als je 'mazzel' hebt meewerken aan een korte videoreportage (kost al snel minimaal een halve dag)

Ik schrijf zelf ook wel eens een review (bordspellen), maar ik heb nog nooit zo veel gemoeten in zo'n kort tijdsbestek. Plus, ik hoef er niet m'n halve kamer voor om te bouwen én de waardering er voor ligt vele malen hoger (reviewexemplaren mag je over het algemeen houden en een gemiddeld spel kost wel wat meer dan 50 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
michaelvink schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:44:
[...]

Mwoah. Je moet, in de periode van twee weken:

- 2x een tijdvak van +/- 2 uur thuis zijn (gebaseerd op tijden van een gemiddeld koeriersbedrijf)
- Tijd vrij maken voor het testen van het product
- Tijd vrij maken om een uitgebreide review te schrijven
- Als je 'mazzel' hebt meewerken aan een korte videoreportage (kost al snel minimaal een halve dag)

Ik schrijf zelf ook wel eens een review (bordspellen), maar ik heb nog nooit zo veel gemoeten in zo'n kort tijdsbestek. Plus, ik hoef er niet m'n halve kamer voor om te bouwen én de waardering er voor ligt vele malen hoger (reviewexemplaren mag je over het algemeen houden en een gemiddeld spel kost wel wat meer dan 50 euro).
je MOET nog steeds helemaal niets? je hoeft niet mee te doen hoor? Er zijn genoeg mensen die het wel leuk vinden. Wat is dat toch voor instelling: 'ik wil wel reviewen maar dan wil ik er wel goed aan verdienen'.

Doe hier aan mee als je het leuk vindt, maar doe vooral niet mee als je er aan mee doet om er wat aan over te houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smuey
Arjant2 schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:47:
[...]

je MOET nog steeds helemaal niets? je hoeft niet mee te doen hoor? Er zijn genoeg mensen die het wel leuk vinden. Wat is dat toch voor instelling: 'ik wil wel reviewen maar dan wil ik er wel goed aan verdienen'.

Doe hier aan mee als je het leuk vindt, maar doe vooral niet mee als je er aan mee doet om er wat aan over te houden.
Je moet wel degelijk iets als je hier mee in zee gaat.

Het gaat niet om er goed aan verdienen, het gaat om een realistische vergoeding voor je 'gewerkte' tijd. LG gebruikt deze reviews gewoon in een marketingcampagne en gaat daar (waarschijnlijk) ook geld mee verdienen, ik vind een realistische vergoeding dan wel op z'n plaats. Prima als jij het er wel voor wil doen, maar ik ga niet 10-20 uur van m'n tijd besteden aan iets waar nogal wat risico's voor mij aan vast zitten, waarvoor ik m'n halve woonkamer moet ombouwen (en dan twee weken later nog eens) en dan 'blij' moet zijn met 5 tientjes bij CB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
michaelvink schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:55:
[...]

Je moet wel degelijk iets als je hier mee in zee gaat.

Het gaat niet om er goed aan verdienen, het gaat om een realistische vergoeding voor je 'gewerkte' tijd. LG gebruikt deze reviews gewoon in een marketingcampagne en gaat daar (waarschijnlijk) ook geld mee verdienen, ik vind een realistische vergoeding dan wel op z'n plaats. Prima als jij het er wel voor wil doen, maar ik ga niet 10-20 uur van m'n tijd besteden aan iets waar nogal wat risico's voor mij aan vast zitten, waarvoor ik m'n halve woonkamer moet ombouwen (en dan twee weken later nog eens) en dan 'blij' moet zijn met 5 tientjes bij CB.
Je ziet het nog steeds als 'gewerkte' tijd en een vergoeding en dat is het niet. Je moet het zien als een hobby, leuk om een keer te doen, waarvoor je een presentje krijgt, een aardigheidje.
Natuurlijk is het reclame voor LG, of niet want die reviews kunnen zomaar eens niet zo goed uitvallen. Zelf heb ik ook een keer een Samsung getest in een testpanel die er niet zo goed uit kwam.

Ik sla zelf ook over want heb net paar maandjes een nieuwe 65 inch staan, die is gewoon te groot om eventjes weg te halen en ergens anders te parkeren voor 2 weken.

[ Voor 10% gewijzigd door Arjant2 op 03-12-2018 12:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuey
Arjant2 schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:58:
[...]

Je ziet het nog steeds als 'gewerkte' tijd en een vergoeding en dat is het niet. Je moet het zien als een hobby, leuk om een keer te doen.
Ik sla zelf ook over want heb net paar maandjes een nieuwe 65 inch staan, die is gewoon te groot om eventjes weg te halen en ergens anders te parkeren voor 2 weken.
Als ik het in m'n eigen tijd kan doen en er goed de tijd voor kan nemen, dan zie ik het absoluut als hobby. Als er een tijdslimiet en allerlei verplichtingen en restricties aan vast hangen, dan is het gewoon werk. Zoals ik al zei, je krijgt waar je voor betaalt (of zoals ik in maar al teveel reviews voorbij zou zien komen, 'betaald') en dit is gewoon een onderbetaalde haastklus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holland1994
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-09 13:50
En het frappante is nog dat elke keer wanneer er flinke kritiek op dit soort acties wordt gegeven in de comments dan worden die gefixeerd door een powermod, einde verhaal.

Dit gebeurt al meerdere keren en dat is gewoon belachelijk.
plan: Vul de survey in en wie weet test jij de Samsung Curved Ultra-Wide moni...
Dit was de vorige Samsung actie waar men niet blij mee was, zeker interessante leesvoer omdat het ook inhoudelijk ingaat.

Overigens had ik toen (en anderen vast ook) letterlijk gezegd:
"Elke deelnemer krijgt een €50 cadeaubon van Coolblue en een bedankje".
Dat is gelukkig nu ook standaard, maar zelfs dat is eigenlijk wel heel karig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• OverSoft
Holland1994 schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:07:
En het frappante is nog dat elke keer wanneer er flinke kritiek op dit soort acties wordt gegeven in de comments dan worden die gefixeerd door een powermod, einde verhaal.

plan: Vul de survey in en wie weet test jij de Samsung Curved Ultra-Wide moni...
Dit was de vorige Samsung actie waar men niet blij mee was, zeker interessante leesvoer omdat het ook inhoudelijk ingaat.

Overigens had ik toen (en anderen vast ook) letterlijk gezegd:
"Elke deelnemer krijgt een €50 cadeaubon van Coolblue en een bedankje".
Dat is gelukkig nu ook standaard, maar zelfs dat is eigenlijk wel heel karig.
Yup, mijn reactie is inmiddels ook gefixeerd op 1.
Dit is gewoon regelrechte censuur ten faveure van de adverteerder (LG).

Dit zou (als ik een abo zou hebben) overigens voor mij direct een reden zijn om deze op te zeggen. Tweakers.net is getekend en laat zich hiermee kennen niet neutraal te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holland1994
Samsung stelt aan Gebruiker voor een periode van veertien 14 dagen (“Testperiode”) om niet in bruikleen de volgende Monitor met toebehoren ter beschikking, welke Gebruiker hierbij verklaart in goede staat te ontvangen: Merk: Samsung U28D590D
Indien Gebruiker niet onmiddellijk voldoet aan het bepaalde in het voorgaande lid en ook na verzoek van Tweakers.net of Samsung daartoe niet de Monitor teruggeeft aan Samsung, verbeurt Gebruiker een boete van EUR 100,- voor iedere dag dat Gebruiker, na schriftelijk door Tweakers.net of Samsung aangemaand te zijn, aan zijn verplichtingen niet voldoet, zulks onverminderd het recht van Tweakers.net en Samsung om naast de boete volledige schadevergoeding te eisen.
Tweakers.net en Samsung gezamenlijk zijn bevoegd om, indien omstandigheden daartoe aanleiding geven, deze gebruikers- overeenkomst éénzijdig te wijzigen.
Bron: De officiële blog van Frozen: én bedankt Samsung...

Dit was letterlijk de tekst uit een overeenkomst van een Tweaker die een Samsung monitor 2 weken mocht testen, van 2014/2015.
Buiten het feit wat voor een bedankje je krijgt, ik vind het nog wel wat. En natuurlijk zijn er vast verschillen tussen de fabrikanten die dit soort acties doen, maar dit soort contracten zijn wel standaard.

Stel dat je je TV laat vallen, dan zit je met de blaren, het is gewoon een niet fijn gevoel als jij voor een ander een dienst bewijst, dat ook nog een groot bedrijf is, jij honderden euro's mag aftikken.
Ook als je het te laat weer opstuurt door omstandigheden dan denk ik niet dat de vrienden van LG zo coulant zullen zijn. Tweakers als tussen partij mag hier best wel wat meer verantwoordelijk voor nemen vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Holland1994 schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:07:

OverSoft schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:09:
[...]

Yup, mijn reactie is inmiddels ook gefixeerd op 1.
Dit is gewoon regelrechte censuur ten faveure van de adverteerder (LG).
Disclaimer: ik reageer hier als user

Laat ik vooropstellen dat ik het compleet met jullie eens ben dat de €50 vergoeding wel érg karig is. Echter slaan jullie hier de plank compleet mis. Objectieve moderatie is niet gebaseerd op of je het ergens mee eens bent of niet. Een +3 score moet gegeven worden voor reacties die enorm inzichtvol of informatief zijn en punten aanstippen die een behoorlijke aanvulling zijn op het artikel. Jullie reacties voldoen daar compleet niet aan, de +1 is gewoon een juiste score.

Dat heeft niets, maar dan ook echt helemaal niets, te maken met censuur of gevoeligheid naar de partner (LG). Het zal de powermod in kwestie echt aan z'n reet roesten of er de nodige kritiek in staat op een bepaalde partij. Hij bewaakt de moderatie, meer niet :).

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 03-12-2018 12:29 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
.oisyn schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:27:
[...]

[...]

Disclaimer: ik reageer hier als user

Laat ik vooropstellen dat ik het compleet met jullie eens ben dat de €50 vergoeding wel érg karig is. Echter slaan jullie hier de plank compleet mis. Objectieve moderatie is niet gebaseerd op of je het ergens mee eens bent of niet. Een +3 score moet gegeven worden voor reacties die enorm inzichtvol of informatief zijn en punten aanstippen die een behoorlijke aanvulling zijn op het artikel. Jullie reacties voldoen daar compleet niet aan, de +1 is gewoon een juiste score.

Dat heeft niets, maar dan ook echt helemaal niets, te maken met censuur of gevoeligheid naar de partner (LG). Het zal de powermod in kwestie echt aan z'n reet roesten of er de nodige kritiek in staat op een bepaalde partij. Hij bewaakt de moderatie, meer niet :).
Dat snap ik, maar normaliter wordt er uitgegaan van moderatie door users. Niet door power-mods.
Anders kun je gewoon gelijk het user moderatie systeem uitslopen en moderatie door power-mods laten doen, want dan voegt het toch niets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:20

burgt

Starbass

Censuur zou een -1 zijn geweest. Verder is het een keuze die je voor jezelf moet maken; wil ik de tijd er in steken, zo nee, laat ik het iemand anders doen, zo ja dan geef ik me op.

Je weet wat je krijgt, wel zo netjes om te weten.

In het verleden ook eens een router mogen houden terwijl dit van te voren niet de bedoeling was, dus dat was wel een mooie verrassing

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

OverSoft schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:31:
[...]

Dat snap ik, maar normaliter wordt er uitgegaan van moderatie door users. Niet door power-mods.
Normaliter wordt er ook niet zo scheef gemod als hier :). In het geval van duidelijke mening-moderaties, zoals nu ook het geval is, wordt er opgetreden. Ik snap ook wel dat het op zich wat gevoelig ligt als de reactie in kwestie kritisch is op tweakers of een van z'n partners, maar ik kan je verzekeren dat dat niets met de fixering te maken heeft, noch dat alleen dat soort reacties worden gefixeerd.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:01

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
^^ Dat dus. :)

Maar als je wil discussiëren over de moderatie, doe dat dan in mijn forum: Frontpagemoderatie, dan kan de discussie hier zuiver over de actie gaan. :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Modbreak:Wat jij er ook van vindt, dit subforum is er voor de acties, niet voor de moderaties

[ Voor 90% gewijzigd door Dirk op 03-12-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 19:41
Ik denk dat men in de toekomst wel eens goed moet nadenken wat er gebeurt en wie er verantwoordelijk is bij een verzending of beschadiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUSINESSRA
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-06 09:26
Holland1994 schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:16:
[...]
Dit was letterlijk de tekst uit een overeenkomst van een Tweaker die een Samsung monitor 2 weken mocht testen, van 2014/2015.
Buiten het feit wat voor een bedankje je krijgt, ik vind het nog wel wat. En natuurlijk zijn er vast verschillen tussen de fabrikanten die dit soort acties doen, maar dit soort contracten zijn wel standaard.
Ik kan je aangeven dat ik precies dezelfde tekst een paar maanden geleden (augustus/september) kreeg. Dit is dus nog niet veranderd. Wel ga ik er vanuit dat de bedrijven dat als regel neer zetten om op terug te vallen, maar uiteindelijk niet zo streng wordt nageleefd.
Zelf had ik een probleem met de enterknop, maar die had ik al tijdig aangegeven. Daar werd niet lastig over gedaan, maar juist mee geholpen naar het vinden van een oplossing.
Dus Tweakers en het desbetreffende bedrijf zetten dit wel neer om misbruik te voorkomen, maar in de praktijk zal het er allemaal minder streng aan toe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
" Je ziet het nog steeds als 'gewerkte' tijd en een vergoeding en dat is het niet. Je moet het zien als een hobby, leuk om een keer te doen."

Ja dat is leuk en ook wel waar MAAR deze website heeft er baat bij en waarschijnlijk verdient deze er ook aan.......aan de content die JIJ dus creeert, onder bepaalde strenge (tijdslimiet!) voorwaarden nog wel. Let wel; jouw hobbymatig gecreeerde content wordt commercieel gebruikt.

Mijns inziens hoort hier een passende beloning bij, geen flut-bon van een paar tientjes.

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:56

BLACKfm

o_O

Het is maar waar men een 'hobby' van maakt. De geschetste rompslomp die er omheen zit (en dat klinkt allemaal heel realistisch) kan ik niet meer als hobby classificeren, dan doe je het enkel en alleen nog maar om er gekleurd op te staan op t.net. Zogezegd voor de views en de likes.

Een cadeau- of kortingsbon staat verder wel voor een waarde, een CB-bon is nog wel leuk en 1:1 te gebruiken, maar een kortingsbon van de fabrikant vertegenwoordigt gewoon geen waarde.
De adviesprijs is veelal met die 'korting' alsnog hoger dan de retail prijs.

Er wordt hier dan voornamelijk gebashed op de vergoeding, en er zullen best mensen zijn die het daar niet voor doen en het gewoon leuk vinden, maar de voorwaarden over het algemeen zijn ook erg karig.
2 weken tijd om iets uit te proberen... Ik kijk niet zoveel TV (maar genoeg om er een oordeel over te kunnen vellen), maar ik zou het dus moeten intensiveren om -binnen 2 weken- een goed oordeel te kunnen vellen.

De tv hoeft ook geen maanden bij mij thuis te staan (dan heeft een review ook geen nut meer, dan is het model al weer ingehaald door iets anders), maar strict 2 weken is niet te doen. Als je door de weeks nog een baan hebt en geen zin op de boel op te tuigen is het eerstvolgende weekend misschien je eerste moment. Dan heb je effectief nog maar weinig tijd voor een goede review.

Voor alle 'mitsen en maren' kun je stellen 'Dan doe je gewoon niet mee', maar hierdoor kweek je ook weer een hoop ontevredenheid over die 'acties'.
Een tv van 2000 euro hoef je ook niet gelijk weg te geven, maar 'vroeger' was dit nog wel eens aan de orde. En als een fabrikant 1 extra apparaat verkoopt door een dergelijke review zijn de kosten er al weer uit.

Al het geregel en de PR kost natuurlijk ook geld voor die fabrikanten, maar een paar seconden reclame op tv en internet kost een bom duiten meer dan een cadeaubon van 50 euro voor een -positieve- review op een veelbezochte website.

Ik vind het persoonlijk een aanfluiting. En ja, dan doe ik dus gewoon niet mee.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Het wordt aardig beantwoord door @Bart Zoetmulder onder het artikel en ik quote:
Bart Zoetmulder in 'plan: LG B8 Testpanel - Probeer zelf LG's nieuwe 55"-oled...
Ik wil vanuit Tweakers HQ iets aan die discussie toevoegen;

Met geselecteerde partners (lees; hardware leveranciers van gerenommeerde producten) doen wij vaak zogenaamde testpanel acties. Hiermee geven we de community de gelegenheid om de nieuwste producten te testen, net zoals bijvoorbeeld onze redactie dat ook doet. Op zichzelf zou de intrinsieke motivatie van de deelnemers moeten voortkomen uit de uitdaging om de test te doen op het product. De 'beloning', als je het al zo zou willen noemen, staat daar grotendeels los van.

Om je mee te nemen in de historie, vaak werden dit soort acties gedaan zonder 'beloning' en dat vonden we als HQ toch niet helemaal oké, want je stopt er idd tijd en moeite in. Het is dus aan ons te danken dat we werken met 'bedankjes of beloningen'. Vandaar dat we met fabrikanten afspreken dat ze, of een product weggeven, of een andere vorm van bedankje geven. Dat eerste is hetgeen we het liefst zien, omdat het dan wat minder een financiële beloning is. Mocht het product een zodanige waarde hebben dat de tester het kan houden dan is dat natuurlijk prachtig, maar bij bijvoorbeeld een televisie van meer dan € 1.000,- is dat niet reëel en kiezen we voor een andere vorm van een bedankje.

Met dit soort acties dagen we de community om zeer kritisch te zijn, zowel positief (pluspunten) als negatief (minpunten) en doen we op geen enkele manier aan beïnvloeding van de onafhankelijkheid van de tester. Dat is een groot goed en ondanks dat de fabrikant zich daarmee kwetsbaar opstelt, is het ook voor hen interessant, omdat het namelijk een hele reële feedback geeft op het product.
De beloning van een bon van 50 euro van Coolblue komt waarschijnlijk niet bij LG vandaan maar wordt geregeld via via door/in overleg met Tweakers.net.
Aangezien ik in die twee weken sowieso niet kon (want niet thuis) doet mij bovenstaande reactie al besluiten dit soort acties dus links te laten liggen. De bedrijven krijgen gratis reclame in de vorm van een artikel, .actieartikel, tig reviews op Tweakers.net (met een van de beste pricevergelijkers) en dan kan er voor alle moeite niet eens een fatsoenlijke beloning af vanaf :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-07 18:12
Mooi dat mijn reactie ook hier terecht is gekomen, we houden ervan om transparant te zijn. Voor hen die allemaal besluiten niet mee te doen om voor hen moverende redenen, prima. Er zijn meer dan voldoende mensen die wel mee willen doen, dat lost zichzelf gewoon op.

Ik voeg graag nog 1 element toe aan het gesprek / de discussie;

Er wordt door een aantal het verband gelegd tussen beloning en arbeid. Die wens ik totaal niet te leggen, want het is (nogmaals) de intrinsieke motivatie die je moet overhalen om een review te schrijven, niet de centen. Zou dat laatste wel het geval zijn dan is het nadeel weer dat de schijn ontstaat dat de review gekocht is en dus wel haast niet onafhankelijk kan zijn.

Omdat we dat onwenselijk vinden hebben we gekozen voor een vriendelijk 'bedankje', maar zou dat nooit de doorslaggevende reden moeten zijn om te gaan reviewen. Dat doe je namelijk (gevraagd of uit eigen initiatief) om je mede tweakers te voeden met onafhankelijke informatie over producten, om hen weer in staat te stellen de juiste keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bart Zoetmulder schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:21:

Er wordt door een aantal het verband gelegd tussen beloning en arbeid. Die wens ik totaal niet te leggen, want het is (nogmaals) de intrinsieke motivatie die je moet overhalen om een review te schrijven, niet de centen. Zou dat laatste wel het geval zijn dan is het nadeel weer dat de schijn ontstaat dat de review gekocht is en dus wel haast niet onafhankelijk kan zijn.
Dit vind ik een hele interessante opmerking, je doet hier namelijk ook de deur dicht voor (semi-)professionele reviewers (lees: influencers/content creators) waar er een paar van rondlopen op Tweakers. Overigens iets waar ik het hartstochtelijk mee eens ben.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Maar het slaat nogal scheef dat er vanuit de fabrikant allerlei eisen en verwachtingen worden gedaan (binnen 14 dagen product testen, reviewen en product retour), bij beschadigingen kans op boete of whatever. En je als bedankje voor alle moeite slechts een steen toegeworpen krijgt in de vorm van een bon van 50 van Coolblue (heel aardig en tof dat er überhaupt wat tegenover staat hoor!!).

Waar de meeste Tweakers over vallen is het feit dat er tegenover een grote dienst (uitgebreid reviewen, product retourneren zonder enige schade) nogal een magere beloning/bedankje tegenover staat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smuey

Ik vind het geen probleem om iets te reviewen, daar wil ik ook gerust tijd en moeite in steken. Maar als ik dan het eisenpakket hiervoor zie, dan kun je het niet meer met droge ogen over een hobby hebben. Dat is gewoon verkapte arbeid die je aan het verrichten bent en waar aan alle kanten (behalve de jouwe) grof geld over wordt verdiend. Mijn hobby's doe ik in mijn eigen tijd, op mijn eigen tempo en onder mijn eigen voorwaarden en daar kan hier geen sprake van zijn.

Overigens een interessante om in de discussie mee te nemen: Hoeveel mensen die een product daadwerkelijk gekocht hebben laten een negatieve review achter (cognitieve dissonantie)? Die zijn per definitie ook niet neutraal namelijk!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mooi dat mijn reactie ook hier terecht is gekomen, we houden ervan om transparant te zijn. Voor hen die allemaal besluiten niet mee te doen om voor hen moverende redenen, prima. Er zijn meer dan voldoende mensen die wel mee willen doen, dat lost zichzelf gewoon op.

Omdat we dat onwenselijk vinden hebben we gekozen voor een vriendelijk 'bedankje', maar zou dat nooit de doorslaggevende reden moeten zijn om te gaan reviewen. Dat doe je namelijk (gevraagd of uit eigen initiatief) om je mede tweakers te voeden met onafhankelijke informatie over producten, om hen weer in staat te stellen de juiste keuze te maken.
Wat een reactie ook weer :/

Iedereen weet dat LG deze exposure gewoon koopt. Voor hen is dit immers serieuze marketing en daar doen jullie als Tweakers graag aan mee, maar wel voor een serieuze prijs. Alles kost immers geld, niet? Behalve de tijd van de personen die het echte werk moeten doen, die moeten het vooral zien als hobby. Want als mensen zeggen: prima, wil ik aan meedoen, maar dan wil ik ook serieus betaald worden voor mijn tijd, dan ineens moet het niet om het geld gaan, maar om intrinsieke motivatie. Bah :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Damn wat een zure reacties hier zeg! Ik vind het ook de moeite niet waard als ik eerlijk ben. Maar lang lang lang geleden heeft een vriend van me eens een review geschreven over PC speakersetjes. Dat was destijds een enorme puist (onbetaald) werk en ik heb er nog een beetje bij geholpen. Maar omdat we fanatiek (en jong :P) waren, kon dat nog wel.

Nu zou ik dat niet doen. Dus ik zie die oproep en denk "hehe, das niet meer iets voor mij". Maar het is wel iets voor vele anderen die het gewoon leuk vinden.

Als je allerlei aannames doet zoals "je moet direct alles betalen als er iets met transport gebeurt" en "de verantwoordelijkheid zal wel in je schoenen geschoven worden" en gaat rekenen in uurloon, dan moet je het inderdaad niet doen.

Ik ga het ook niet doen. Het is me m'n tijd niet waard. Maar waarom moet dit zo zuur gemeld worden? Dat snap ik niet helemaal.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuey
JvS schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:55:
Maar waarom moet dit zo zuur gemeld worden? Dat snap ik niet helemaal.
Omdat LG hiermee duidelijk aangeeft dat het geen waarde hecht aan goed en zorgvuldig opgestelde originele content en Tweakers dat niet als een probleem ziet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
JvS schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:55:
Damn wat een zure reacties hier zeg! Ik vind het ook de moeite niet waard als ik eerlijk ben. Maar lang lang lang geleden heeft een vriend van me eens een review geschreven over PC speakersetjes. Dat was destijds een enorme puist werk en ik heb er nog een beetje bij geholpen. Maar omdat we fanatiek (en jong :P) waren, kon dat nog wel.

Nu zou ik dat niet doen. Dus ik zie die oproep en denk "hehe, das niet meer iets voor mij". Maar het is wel iets voor vele anderen die het gewoon leuk vinden.

Als je allerlei aannames doet zoals "je moet direct alles betalen als er iets met transport gebeurt" en "de verantwoordelijkheid zal wel in je schoenen geschoven worden" en gaat rekenen in uurloon, dan moet je het inderdaad niet doen.

Ik ga het ook niet doen. Het is me m'n tijd niet waard. Maar waarom moet dit zo zuur gemeld worden? Dat snap ik niet helemaal.
Omdat werkelijk iedereen goed geld verdiend aan die actie, behalve degene die het daadwerkelijke werk (de review en test) verzet. Allemaal onder het flinterdunne laagje van ‘maar je bent toch intrinsiek gemotiveerd?’

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-09 10:44
michaelvink schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:39:
Mijn hobby's doe ik in mijn eigen tijd, op mijn eigen tempo en onder mijn eigen voorwaarden en daar kan hier geen sprake van zijn.
Exact dit dus! Ik heb een jaar terug via het Oktober Test Fest 2017 de eer gehad om een LG monitor te mogen reviewen. Veel plezier hier aan beleefd om het product te gebruiken, daar ligt het niet aan. Maar de tijdsdruk om je review op tijd online te krijgen. Verlof uren aanvragen om het product weer te retourneren aan de koerier. Dit is toch wel redelijk stressen voor een hobby. En dat voor een bedankje waar ik vandaag de dag nog steeds op zit te wachten.

Ik heb een beetje mixed feelings bij deze acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-07 18:12
MyBearTibbers schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:06:
[...]

En dat voor een bedankje waar ik vandaag de dag nog steeds op zit te wachten.
Stuur me even een DM waar je nog op aan het wachten bent, dan kan ik dat hopelijk voor je oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

rodie83 schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:04:
[...]

Omdat werkelijk iedereen goed geld verdiend aan die actie, behalve degene die het daadwerkelijke werk (de review en test) verzet. Allemaal onder het flinterdunne laagje van ‘maar je bent toch intrinsiek gemotiveerd?’
Dit dus. De reviewer IS het product waar de andere partijen aan verdienen hier. Als bonus krijgt hij ook nog de risico"s voor 100% erbij. Je zet je eigen TV even ergens neer en door een ongelukje raakt hij beschadigd..... Dat was niet gebeurd als je hem aan de muur had laten hangen. Verder staan de boeteclausules gewoon zwart op wit. Natuurlijk is het makkelijk bagatelliseren, maar niemand geeft je zwart op wit dat het zo'n vaart niet zal lopen. Daar draait men gewoon een beetje omheen.

Ik doe dus zeker niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:31:
[...]

Dit dus. De reviewer IS het product waar de andere partijen aan verdienen hier. Als bonus krijgt hij ook nog de risico"s voor 100% erbij. Je zet je eigen TV even ergens neer en door een ongelukje raakt hij beschadigd..... Dat was niet gebeurd als je hem aan de muur had laten hangen. Verder staan de boeteclausules gewoon zwart op wit. Natuurlijk is het makkelijk bagatelliseren, maar niemand geeft je zwart op wit dat het zo'n vaart niet zal lopen. Daar draait men gewoon een beetje omheen.

Ik doe dus zeker niet mee.
Ik mis geloof ik waar die boeteclausules staan. Waar staat dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:34:
[...]

Ik mis geloof ik waar die boeteclausules staan. Waar staat dit
In het contract wat de "winnaar" voorgeschoteld gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:36:
[...]

In het contract wat de "winnaar" voorgeschoteld gaat krijgen.
En is dat een aanname of kan je zo'n contract ergens lezen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
JvS schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:40:
[...]

Er staat inderdaad een boeteclausule in het contract als je de tv niet terug geeft.
En je ondertekent dat je als gebruiker alles er aan doet om schade, diefstal etc te voorkomen en dat tweakers eventueel het recht heeft geleden schade te verhalen.

Ik ben geen jurist maar tenzij je grof nalatig ben kan tweakers echt niet zomaar schade verhalen, alleen als je dus niet normaal er mee omgaat en zo staat het ook geformuleerd naar mijn mening, dus een storm in een glas water al dat commentaar daar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Er wordt weleens uit gequote, dus met wat zoekwerk kun je je wel een idee vormen. Maar iemand van Tweakers kan hier natuurlijk een statement maken als ik het mis heb en de risico's nu bij Tweakers of de adverteerder liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
[...]

Holland1994 in "LG B8 55" Testpanel - Probeer zelf. Of: liever niet"

Dit is weliswaar uit eentje van enkele jaren terug en uit eentje van Samsung maar dit geeft wel weer waar je rekening mee moet houden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Arjant2 schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:58:
[...]

Er staat inderdaad een boeteclausule in het contract als je de tv niet terug geeft.
En je ondertekent dat je als gebruiker alles er aan doet om schade, diefstal etc te voorkomen en dat tweakers eventueel het recht heeft geleden schade te verhalen.

Ik ben geen jurist maar tenzij je grof nalatig ben kan tweakers echt niet zomaar schade verhalen, alleen als je dus niet normaal er mee omgaat en zo staat het ook geformuleerd naar mijn mening, dus een storm in een glas water al dat commentaar daar over.
Euh.... als je iets van een ander sloopt kunnen ze je eigenlijk altijd aansprakelijk stellen. Kan me wel voorstellen dat je WA verzekering moeilijk gaat doen omdat je "betaald" krijgt. Jij hebt een particuliere verzekering en ze kunnen dit als "zakelijk" proberen te bestempelen: aangenomen werk.

Daar zou ik dus niet te licht over denken. Draai het om: waarom zouden ze je NIET aansprakelijk kunnen stellen, terwijl dat WEL in het contract staat?

Ik gun ieder zijn verzetje, maar ik zou echt niemand aanraden om deze risico's te nemen zonder redelijke vergoeding. Als ik het een goed idee vond, had ik natuurlijk ook meegedaan. Ik heb "nee" ingevuld in de poll.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2018 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja, het is flink zakelijk geschreven (en uit een 4 jaar oude overeenkomst zie ik). Maar wat ik @Verwijderd er hier over zie schrijven zijn gewoon zijn aannames.

Zoals Arjant ook schrijft dus: Arjant2 in "LG B8 55" Testpanel - Probeer zelf. Of: liever niet"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:25:
Tja, het is flink zakelijk geschreven (en uit een 4 jaar oude overeenkomst zie ik). Maar wat ik @Verwijderd er hier over zie schrijven zijn gewoon zijn aannames.

Zoals Arjant ook schrijft dus: Arjant2 in "LG B8 55" Testpanel - Probeer zelf. Of: liever niet"
We wachten op het statement van Tweakers? Ze kunnen natuurlijk gewoon duidelijkheid verschaffen en een conceptje publiceren.

Ik snap overigens best dat deze discussie de PR rond dit soort zakelijke deals om zeep helpt en dat men dit liever niet publiceert.
BUSINESSRA schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:52:
[...]

Ik kan je aangeven dat ik precies dezelfde tekst een paar maanden geleden (augustus/september) kreeg. Dit is dus nog niet veranderd. Wel ga ik er vanuit dat de bedrijven dat als regel neer zetten om op terug te vallen, maar uiteindelijk niet zo streng wordt nageleefd.
Zelf had ik een probleem met de enterknop, maar die had ik al tijdig aangegeven. Daar werd niet lastig over gedaan, maar juist mee geholpen naar het vinden van een oplossing.
Dus Tweakers en het desbetreffende bedrijf zetten dit wel neer om misbruik te voorkomen, maar in de praktijk zal het er allemaal minder streng aan toe gaan.
De overeenkomst lijkt in de jaren dus niet heel anders geworden. Dat ze in de praktijk niet zo streng zullen zijn, staat er alleen waarschijnlijk niet in.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2018 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
@Verwijderd gelukkig is iedereen hier in dit soort zaken gelijk weer een halve jurist.
Gaat er wel degelijk om hoe dit soort zaken zijn opgeschreven. Zulk soort voorwaarden zijn nu eenmaal nodig om iemand inderdaad aansprakelijk te kunnen stellen als hij bijvoorbeeld eens test hoe sterk een tv scherm nu eigenlijk is met een honkbalknuppel.

Maar doe vooral niet mee als je daar bang voor bent. Iets met over beren op de weg zien...Ik doe ook niet mee maar dat is omdat ik komende maand te druk ben, ik laat die overeenkomst me echt niet tegenhouden, nu niet en in het verleden ook nooit.

[ Voor 24% gewijzigd door Arjant2 op 03-12-2018 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:48

3DDude

I void warranty's

Ik heb gewoon op Nee ik sla over o.i.d. geklikt?

Er zijn geen problemen als je ze niet maakt he :)

Dat er mensen zien die het geweldig vinden om zo'n ding tijdelijk te reviewen. Moeten ze lekker zelf weten.
Gewoon slimme marketing / PR vanuit LG / Tweakers.
Dat ze een eisenlijst hebben is apart maar ach:

Nogmaals:
Je hoeft niet mee te doen.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Arjant2 schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:49:
@Verwijderd gelukkig is iedereen hier in dit soort zaken gelijk weer een halve jurist.
Gaat er wel degelijk om hoe dit soort zaken zijn opgeschreven. Zulk soort voorwaarden zijn nu eenmaal nodig om iemand inderdaad aansprakelijk te kunnen stellen...
Ze gaan er vanuit dat jij het inderdaad niet als jurist leest. Ieder moet zelf weten of hij wel of niet meedoet, maar probeer een beetje te doorzien wie hier wiens product is en wat de risico's zijn. Zet de roze bril even af en maak een bewuste keuze. Wil je zo graag dat je de risico's voor lief neemt? Vooral doen dan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2018 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:20

burgt

Starbass

In de meeste gevallen is er niets aan de hand omdat er geen schade zal zijn, dit is meer een stukje indekken mocht er iemand kwaad willen doen, een formele overeenkomst heb je dan nodig om juridisch getouwtrek te voorkomen. Bij tweakers zijn ze echt niet de flauwste mocht er door onmacht wat gebeuren (dat was meen ik ook de strekking toen daar vorig jaar bij de oktober testdag een vraag over kwam).

Ik wil het best de review doen, maar verwacht geen profesionele review met bergen calibraties en metingen, dat kan ik niet en daar heb ik de apparatuur niet voor, maar een eerlijke gebruikers ervaring review heeft meer zin dan een opsomming van alle features die je op iedere willekeurige plek kan vinden.

Al is het maar om vrouwlief te overtuigen dat we een nieuwe tv nodig hebben en dat 32" LCD ding van 11 jaar oud wel een keer weg mag :P

Als je zelf geen zin hebt in de tijd erin te investeren, dan moet je vooral niet mee doen, simpel zat.
Het zal me een worst zijn of er iemand anders geld mee verdiend (of misloopt omdat het een negative review is).
Het gaat ook om de community en anderen te helpen met je eigen ervaring. En bij dit soort reviews staat tegenwoordig bij dat de review aan de hand van dit soort acties is geschreven.

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

burgt schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:29:
In de meeste gevallen is er niets aan de hand omdat er geen schade zal zijn, dit is meer een stukje indekken mocht er iemand kwaad willen doen, een formele overeenkomst heb je dan nodig om juridisch getouwtrek te voorkomen. Bij tweakers zijn ze echt niet de flauwste mocht er door onmacht wat gebeuren (dat was meen ik ook de strekking toen daar vorig jaar bij de oktober testdag een vraag over kwam).

[...]
Dat staat er niet. Zoals jij het beschrijft, spreek je "A" formeel op papier af en ga je direct na het zetten van de handtekening zeggen "maar.... dat gaan we zo niet doen hoor." Trap daar gewoon niet in. Het gaat 9 van de 10 keer natuurlijk gewoon goed. Daarnaast heb je dus 1 van de 10 keer schade, waarvan meer dan de helft waarschijnlijk slechts kleine schade.

Gezien je hoe dan ook aansprakelijk bent voor schade die je aanricht aan spullen van derden, kun je beter beschrijven dat jij als reviewer nadrukkelijk NIET aansprakelijk bent voor enige schade, tenzij er aantoonbaar sprake is van opzet of aan opzet grenzende nalatigheid. Maar dan staan ze een stuk minder sterk, dus dat doen ze niet....

Valt het je op, dat er vanuit Tweakers ook niet gereageerd wordt op de aansprakelijkheidskwestie? Ben benieuwd wat er gebeurt als jij per ongeluk die TV 12 traptreden naar beneden laat stuiteren omdat er toevallig iets op de trap lag waardoor je je evenwicht verloor. Jij neemt formeel dat risico. Dan kun je daar hele mooie verhalen omheen gaan vertellen, maar daarmee hou je jezelf alleen maar voor de gek.

Maar denk ook eens verder. Wat als jij je 5 jaar oude maar nog uitstekend functionerende TV van de muur afhaalt voor deze review en daarbij gaat iets mis (of het gaat mis terwijl hij in de hoek op zolder staat terwijl jij de LG aan het reviewen bent)? Dan mag je bij je verzekeraar een 5 jaar oude TV gaan claimen. Met een beetje geluk krijg je 100 euro vergoed. Dat risico loop je ook. Voor een cadeaubon van 50 euro ga ik persoonlijk die risico's niet lopen en daarnaast ook nog eens voldoen aan een hele waslijst met eisen, waarvan er ook nog enkele niet heel concreet / nog nader te bepalen. En de kennis dat anderen flink verdienen aan het door jou genomen risico en geinvesteerde tijd helpen natuurlijk ook niet.

En om het nog verder door te trekken: iedereen die niet als "winnaar" uit de bus komt, loopt enkel een cadeaubon van 50 euro mis. Iedereen kan namelijk zo'n TV bestellen en hem gewoon weer terugsturen onder WKOA. Hij mag uit de doos, je mag hem testen, je mag hem niet beschadigen. Scheelt je het schrijven ven een uitgebreide review, geen kans op een video-verslag, jij bepaalt min of meer wanneer....... kost je alleen de verzendkosten terug naar Coolblue.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2018 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 10:33
burgt schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:29:

Ik wil het best de review doen, maar verwacht geen profesionele review met bergen calibraties en metingen, dat kan ik niet en daar heb ik de apparatuur niet voor, maar een eerlijke gebruikers ervaring review heeft meer zin dan een opsomming van alle features die je op iedere willekeurige plek kan vinden.

Al is het maar om vrouwlief te overtuigen dat we een nieuwe tv nodig hebben en dat 32" LCD ding van 11 jaar oud wel een keer weg mag :P

Als je zelf geen zin hebt in de tijd erin te investeren, dan moet je vooral niet mee doen, simpel zat.
Het zal me een worst zijn of er iemand anders geld mee verdiend (of misloopt omdat het een negative review is).
Het gaat ook om de community en anderen te helpen met je eigen ervaring. En bij dit soort reviews staat tegenwoordig bij dat de review aan de hand van dit soort acties is geschreven.
Ten eerste doe ik niet mee, maar dat komt meer omdat ik naar mijn gevoel er simpelweg niet goed in ben..
Maar als ik deze discussie hier lees en die van enkele weken op de frontpage, dan vraag ik me ook af waar het geklaag over gaat?

Het is logisch dat er iets in het contract staat over schade/diefstal, anders raakt de TV spontaan bij iedereen kwijt? Daarnaast zijn er helaas genoeg mensen die minder waarde hechten aan andermans spullen, het is niet leuk indien je iemand een TV uitleent en hem vervolgens vol met barsten en scheuren terugkrijgt.

Stel je bent toch zo lomp om de TV even op de grond te gooien dan heb je als het goed is je WA = probleem opgelost.

Een review maken zoals bij deze LG OLED doe je omdat je het leuk vind en er op dat moment ook de tijd voor hebt, niet omdat je perse de TV wilt houden of een andere (te) hoge compensatie wilt krijgen.

Ik doe simpelweg niet mee omdat ik niet het gevoel heb dat ik een leuke review kan maken, echter (en hier komt ie!) stel ik kon de TV houden na het schrijven van een review, dan had ik wel mee gedaan (niet dat ik een one-liner zou doen, maar ik kan lang niet tippen aan bepaalde reviewers op deze site) ;)
En precies dit soort ''praktijken'' kunnen ze voorkomen door de TV tijdelijk uit te lenen en dit duidelijk te vermelden.
Als iemand zich nu aanmeld dan weet je vrijwel zeker dat je ook een serieuze en leuke review krijgt, juist omdat die gene maar 1 doel heeft: een leuke review schrijven.
Het doel is niet meer: hebben hebben hebben.

@Verwijderd als jij het voor elkaar weet te spelen om de TV te laten vallen, dan geef je je WA gegevens door aan tweakers en dan hoor je er niks meer over. Kost jou geen tijd (eventueel dat je even moet laten weten in een telefoontje wat er gebeurt is) het kost wel tweakers tijd omdat hun erachteraan moeten gaan.
Indien je nog geen WA hebt adviseer ik om dit alsnog per direct te nemen, niet voor deze TV maar voor genoeg andere situaties die zich per dag voort kunnen doen.
Want dit is precies wat er gebeurt wanneer jij een andermans TV van een paar verdiepingen hoog naar onder gooit: je schakelt je WA in (of die laat je inschakelen door de tegenpartij cq tweakers.net).

Daar waar je in Nederland vrijwillig verplicht (tenzij je alle schades die je in je leven kan maken zelf kunt betalen) bent een WA verzekering te hebben snap ik niet waarom tweakers.net dit moet uitleggen. Nu kan ik mij indenken dat de kinderen hier dit niet weten, maar als het goed is hebben jullie ouders een WA verzekering waar jullie ook onder vallen.
Zelfs mijn hond is WA verzekert, sjesus.

[ Voor 16% gewijzigd door LopendeVogel op 04-12-2018 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LopendeVogel schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 08:26:
[...]

Het doel is niet meer: hebben hebben hebben.
Sorry, ik kan het niet laten. We hebben het hier over een advertorial. Die is enkel gericht op zoveel mogelijk "hebben hebben hebben" voor de adverteerder EN het platform. Daarom betalen ze niet, hebben ze zelf meer. :)
@Verwijderd als jij het voor elkaar weet te spelen om de TV te laten vallen, dan geef je je WA gegevens door aan tweakers en dan hoor je er niks meer over. Kost jou geen tijd (eventueel dat je even moet laten weten in een telefoontje wat er gebeurt is) het kost wel tweakers tijd omdat hun erachteraan moeten gaan.
Indien je nog geen WA hebt adviseer ik om dit alsnog per direct te nemen, niet voor deze TV maar voor genoeg andere situaties die zich per dag voort kunnen doen.
Want dit is precies wat er gebeurt wanneer jij een andermans TV van een paar verdiepingen hoog naar onder gooit: je schakelt je WA in (of die laat je inschakelen door de tegenpartij cq tweakers.net).
Ook weer te makkelijk. Ten eerste: dit is aangenomen werk en het is helemaal niet zeker dat jouw particuliere WA verzekering dit dekt. Je kunt het proberen, maar jouw WA(P) verzekering vergoedt in principe bijvoorbeeld ook geen schade als je tegen welke vorm van betaling dan ook werk verricht voor derden. En dat is hier wel het geval. Daarnaast wil je je WA verzekering ook niet te vaak aanspreken. Voor je het weet sta je ergens op de zwarte lijst en mag je meer premie gaan betalen. En ja, dat is maar een paar euro per maand. En heel eerlijk gezegd: waarom zou jij als reviewer voor de verzekering moeten zorgen, terwijl je geld aan het verdienen bent voor De Persgroep en LG en daar eigenlijk niet serieus voor betaald krijgt?

Maar nu begin je in ieder geval op het punt te komen dat iemand bewust een keuze maakt om een bepaald risico te nemen. En dat is op zich al goed. (En natuurlijk heeft ons gezin een WA verzekering. Ik zie het alleen niet zo zitten dat de premie gaat stijgen omdat er - even gechargeerd - iets mis ging bij een commerciële activiteit van De Persgroep en LG.)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2018 11:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holland1994
Arjant2 schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:49:
Gaat er wel degelijk om hoe dit soort zaken zijn opgeschreven. Zulk soort voorwaarden zijn nu eenmaal nodig om iemand inderdaad aansprakelijk te kunnen stellen als hij bijvoorbeeld eens test hoe sterk een tv scherm nu eigenlijk is met een honkbalknuppel.

Maar doe vooral niet mee als je daar bang voor bent. Iets met over beren op de weg zien...Ik doe ook niet mee maar dat is omdat ik komende maand te druk ben, ik laat die overeenkomst me echt niet tegenhouden, nu niet en in het verleden ook nooit.
Dat is niet waar. Nu speel jij ook een halve jurist. De wet stelt in beginsel geen voorwaarden aan een overeenkomst, dus dat hoeft niet op papier, dat kan ook mondeling. In het geval van het testen van een TV, is het duidelijk dat je niet de durability kant testen door met een honkbalknuppel te slaan, zeker als het niet ondubbelzinnig uit de test advertentie blijkt.
Ook in het artikel waar je kan aangeven of kans wilt maken om het product te testen staan bijna alle voorwaarden. Daar ga je dus in principe mee akkoord als je aangeeft dat je wilt gaan testen.

Dan heb je nog zoiets als onrechtmatige daad, dat is een heel breed leerstuk op de aansprakelijkheid. Als jij de TV sloopt dan kan Tweakers of LG (ligt eraan met wie je precies wat hebt afgesproken), aanspreken, ook als jij de TV niet wilt teruggeven, of kapot is gegaan.
Overigens is LG de eigenaar dus kunnen zij de TV revindiceren als jij hem niet wilt teruggeven.
En daarbij komt nog dat stel er dingen niet zijn afgesproken, dan kan het worden ingevuld worden door de rechter op basis van wat de partijen mochten verwachten van elkaar. (kort en simplistisch gezegd)

Ik snap wel dat ze het doen, omdat het voor het gevoel en in sommige gevallen meer rechtszekerheid kan bieden. Maar je hebt ook geen enkele reden om aan te nemen dat ze heel coulant zijn als jij door omstandigheden het pas een week later kan inleveren. Dan moet je maar eens zien hoe cool, chill zo'n miljarden bedrijf kan zijn.
BUSINESSRA schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:52:
[...]
Dan is het een defect aan het product zelf. Ik best snap best dat mensen enorm schrikken van zo'n contract, maar in de praktijk zal het wel enigszins meevallen omdat de kans erg klein is dat jij iets (per ongeluk) kapot maakt of door omstandigheden niet zomaar vrij kan nemen en het op tijd kan terug sturen.

Ik ben blij dat je open je reactie geeft, want dat is niet zo makkelijk met al deze kritiek.
Ik ben het met je eens dat het niet altijd af moet hangen van de belong ten opzichte van de arbeid. Maar ik denk dat men gewoon meer verwend is. Koopkracht ten opzichte van de inflatie is best wel aardig gestegen sinds Tweakers werd opgericht en zo'n OLED TV van €1400 is echt niet zo exclusief dat mensen 30 uur willen besteden aan een review.
Het is dus geen nieuwe VR bril of een TV met een hele speciale nieuwe technologie. Dan weet ik zeker dat mensen het echt wel willen testen.

De grootste voordelen komen hierbij toe aan LG en daarna in iets mindere mate Tweakers. De reviewer moet 30 uur aan de review en alles eromheen besteden. Dat kan dus betekenen dat iemand vrij moet nemen voor werk, ook zelfs om het te laten terug sturen en te ontvangen.
Ook is er kans als er iets misgaat LG helemaal niet zo coulant blijkt te zijn. En ik heb echt niet over een defect wat al op de TV zat, maar als er een barst in de TV komt dan gok ik dat je een paar honderd euro lichter bent.
Ook haalde je een argument aan dat LG graag feedback wilt hebben op haar producten en daarom deze actie doet.
Wat een grap. Die TV is al een maand of twee te verkrijgen. Zij hebben zelf zoveel kennis en kunde om zelf wel verbeterpunten te kunnen zien. Er zijn waarschijnlijk tientallen grote professionele reviewers geweest die dit scherm hebben gereviewt. Ook YouTubers. Ook het bedrijf wat ingehuurd is door LG heeft hele waardevolle feedback gegeven. En dan hangt het af van die paar Tweakers op een Nederlandse website??

Ze willen gewoon meer reviewers in de Pricewatch en veel aandacht voor een relatief goedkoop bedrag in Nederland hebben.

En het is fijn dat jullie na het Samsung debacle eindelijk de €50,- cadeaubon hebben toegevoegd, maar men vind dat eigenlijk te weinig voor het hele gebeuren.

Hoe ik het zie, je doet eigenlijk een grote gunst voor een miljardenbedrijf, met wat risico's erbij en je krijgt bijna niks ervoor terug.
Voor goede vrienden, familie wil ik het wel doen, maar niet voor een miljarden bedrijf die je aan je oren zal naaien als er iets fout gaat. De ballen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Best veel dingen die je moet doen, voor een tegoedbon van €50,- van wat dan ook.

Een andere actie die nu gepromoot wordt, eentje van Tweakers Elect is dan misschien een betere beloning; een €40,- VVV-bon, waar je (naast de reis van en naar Tweakers HQ) een uurtje werk aan hebt...

Een raar contrast als je het mij vraagt, voor de TV moet je veel meer doen om het überhaupt rond te krijgen of te regelen.

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 11-12-2018 20:20 ]

Pagina: 1