koude radiatoren - verbeteren regeling of mankement oplossen

Pagina: 1
Acties:

• mverduyn
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-01-2024
Goedemorgen,

thuis heb ik een Remeha Calenta CV-ketel voorzien van een modulerende thermostaat en een buitentemperatuurmeting.

Het lijkt een standaarduitdaging: De woonkamer met vloerverwarming is de referentieruimte en prima qua temperatuur. De radiatoren in de gang, dousche en de slaapkamers 'blijven koud'...

De CV-temperatuur is 70 oC
Ik heb de radiatoren ontlucht, ook een bakje CV-water opgevangen en merkte dat het water koud was.

Nu ben ik op zoek naar de reden, is het een CV-instelling of een mankement.

Wordt CV-water altijd rondgepompt?
Als het water niet koud is, wat is dan de temperatuur?

Ik kijk uit naar de discussie.

Groet, Marcel

[ Voor 5% gewijzigd door mverduyn op 03-12-2018 10:50 ]

Verwijderd

De boel moet waarschijnlijk moet je de flow naar je referentie ruimte wat knijpen zodat de rest van de radiatoren ook flow krijgen.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:01

RvL

Er vanuitgaande dat er inderdaad warm water rondgepompt wordt (te voelen aan de buizen bij de CV ketel), dan zouden de radiators in de koude ruimtes inderdaad warm moeten worden, mits:
- de kraan van de radiator open staat
- er goed waterzijdig is ingeregeld.

Nu zijn er een aantal scenario's waar ik even snel aan denk.

1. Je hebt een modulerende thermostaat, dus de aanvoertemperatuur naar de radiators/vloerverwarming wordt aangepast aan de warmtebehoefte. Als de ruimte waar de thermostaat hangt warm is, zal er dus geen of minder warmte gevraagd worden. De aanvoertemperatuur zal dan ook lang niet zo hoog zijn. In dat geval is het logisch dat de andere radiators niet warm worden want er wordt simpelweg koud(er) water rondgepompt. Omdat je met vloerverwarming vaak een constante(re) temperatuur houd (weinig nachtverlaging e.d.) lijkt me dit een plausibel scenario.

Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je de thermostaat een tijdje op 28 graden zet? Worden de radiators dan ook niet warm?

2. Er is niet (goed) waterzijdig ingeregeld. Met waterzijdig inregelen stel je de doorstroming van de radiators en vloerwarming in, zodat alle radiators warm water krijgen. Je brengt je systeem daarmee in balans. Zie ook Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Als er slecht/niet waterzijdig is ingeregeld is de kans groot dat b.v. je vloerverwarming een hoge doorstroming heeft. Omdat water, net als veel andere dingen, de weg van de minste weerstand neemt stromen je andere radiator veel minder door. Met als gevolg dat er veel minder warmte in komt.

Scenario 1 is het makkelijkst te checken. Simpelweg voelen of de aanvoer bij de CV ketel warm/heet wordt. Dit is dus de buis waarin het warm water van de CV naar de radiators gaat. Als de buis warm/heet wordt maar de radiators niet, dan is scenario 2 waarschijnlijk.

Als de buis niet warm wordt, wordt er op dat moment dus simpelweg geen warmte gevraagd door de thermostaat. Dan zal zal waarschijnlijk ook het scenario zijn wat het lastigst is om op te lossen, omdat je dan mogelijk met verschillende zones moet gaan worden, bijvoorbeeld beneden en boven. Iedere zone met een eigen thermostaat, maar de zones moeten wel van elkaar gescheiden kunnen worden d.m.v. een klep. Als beneden dan warm is kan zone Beneden afgesloten worden via de klep. Als Boven vervolgens warmte vraagt blijft die warmte ook boven. Is Beneden nog niet warm, dan zal die zone dus ook open staan en krijgen beide zones warmte.

Scenario 2 is moeilijker te checken. Je moet kijken wat de delta T (verschil aanvoer en retour) is per radiator en de doorstroming van de radiator zo aanpassen zodat je de gewenste delta T bereikt. Dat beperken doe je vaak d.m.v. het voetventiel. Het is in veel gevallen echter wel makkelijker om te doen, zij het een hoop werk. Meer daarover lees je in het topic wat ik hierboven al aanhaal.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• mverduyn
Bedankt RvL, ik ga het checken.

• mverduyn
Ik heb de thermostaat op 28 oC en alle radiatoren werden (gelukkig) warm ; en ik ook :-)

Ik heb inmiddels de stooklijn bekeken en gewijzigd. Het lijkt erop dat voetpunt buiten en voetpunt aanvoer verwisseld waren.