mobiliteitsbudget / kilometer vergoeding private lease

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-07 19:58
Goedeavond medetweakers,

vanaf 2015 reed ik zakelijk met een seab itiza , in de bijtelling via de zaak met 14% voor het luttele bedrag van 80 euro netto per maand.

nu is deze afgelopen zomer total loss gereden en zit ik nu te kijken voor iets anders.
het budget wat ik mag besteden is 20.000 ( mijn werkgever koopt het liefst een auto ipv leasen)
nu zit ik zelf te denken aan een volkswagen golf ( 2014-2016) of een nissan qasqhai (2014-2016)
nu is echter de bijtelling hiervan om en nabij de 300 euro netto.

nu was mijn idee om een kia niro hybrid te gaan leasen voor om en nabij de 400 euro per maand.
en dan van mijn werkgever te vragen om een bijdrage.

nu vindt ik allemaal opties in de zin van mobiliteitsbudget, maar is dit gewoon verkapte zin voor extra loon of zitten hier nog extra fiscale voordelen aan ?
tevens moet je voor het ontvangen van een kilometer vergoeding een ritten administratie bijhouden of is dit niet verplicht en kan er uit gegaan van een gemiddelde ?

hoop dat iemand me kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik denk dat je dit met je werkgever moet gaan overleggen, dingen als mobiliteitsbudget en rittenadministratie hangen heel erg af van wat zij willen vergoeden voor je.
Mobiliteitsbudget kan je als loon zien, als ik het niet zou gebruiken voor een auto zou ik het bij m'n brutoloon erbij krijgen, maar dan moet ik wel mijn reiskostenvergoeding daarvan afhalen voor het bij m'n brutoloon komt, alvorens ik er belasting over betaal. Maar het telt niet mee voor hypotheken en dergelijke omdat het variabel is.
De bijtelling wordt bij mijn brutoloon opgeteld alvorens ik er belasting over betaal, dus dat is belastingvriendelijk.
Of dingen verplicht zijn of niet, hangt echt van je werkgever af dus ga met hem in gesprek.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
ik bedenk me net dat ik nog wat dingen vergeten was te melden :
we zijn een vrij klein bedrijf ( 8 man personeel ) en ik ben de manager.
Qua administratie kosten valt er dus niks te besparen.

ik heb ook zojuist een koophuis gekocht dus hypotheek problemen komen voorlopig ook niet aan de orde.

als je echter je mobiliteitsbudget laat uitkeren maandelijk betaalt de werkgever hier dan ook de kosten van over bijvoorbeeld zorgverzekering / pensioen of wordt dit apart berekend ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:35
theorganiser schreef op zondag 2 december 2018 @ 23:04:
nu is deze afgelopen zomer total loss gereden en zit ik nu te kijken voor iets anders.
het budget wat ik mag besteden is 20.000 ( mijn werkgever koopt het liefst een auto ipv leasen)
nu zit ik zelf te denken aan een volkswagen golf ( 2014-2016) of een nissan qasqhai (2014-2016)
nu is echter de bijtelling hiervan om en nabij de 300 euro netto.
Tweedehands rijden is een stuk goedkoper dan nieuw. Maar de bijtelling gaat wel op de nieuwwaarde. Gevolg is dat je relatief veel belasting betaalt over het privegebruik. Fiscaal is het meestal niet interessant.

Een Golf van ~3 jaar oud en 20k aan dagwaarde (zakelijke inkoop, dus ik ga uit van een BTW auto), dan heb je het over een wat luxere uitvoering, ik schat de catalkoguswaarde van 42k. Die auto telt 750 per maand bij, en kost jou dus prive ~325 a 400 euro per maand. Dat zijn duurbetaalde privekilometers.

Tweedehands kun je de auto vaak beter prive rijden en dan middels een mobiliteitsbudget met de baas verrekenen. 19 cent netto voor iedere zakelijk kilometer; mocht er wat budget overblijven dan is dat een bruto uiitkering. Alleen dat bruto deel wordt belast en dat zal minder dan ~750 zijn.
nu was mijn idee om een kia niro hybrid te gaan leasen voor om en nabij de 400 euro per maand.
en dan van mijn werkgever te vragen om een bijdrage.
Wat dacht je van de enige echt fiscaal vriendelijke optie, een Niro EV? EN natuurlijk moet je die zakelijk rijden, maar dan pak je een hele lage bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Rij je veel kilometers en hoeveel is de verhouding zakelijk/prive. Stel onder de 20k km en verhouding 50/50, valt er best wat te zeggen over private lease als je 19 cent per km krijgt + bruto extra salaris (250 per maand). Rij je veel zakelijk, dan zou ik het probleem bij je werkgever neerleggen als hij niet zakelijk wil leasen. Jij geeft aan welke auto je wil (en wat redelijk en binnen budget is). 20k nieuw is polo, Clio, Ibiza.

Volgens mij is het zakelijk niet heel handig om 2e hands autos te kopen, maar ik ben geen boekhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 15:33

ArCadE

No banana available

DeveloperNL schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:59:
knip

Volgens mij is het zakelijk niet heel handig om 2e hands autos te kopen, maar ik ben geen boekhouder.
Of juist wel als je een Youngtimer gaat rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Je hebt een aantal opties denk ik:
- Als je een auto van 20k uitsmeerd over 4 jaar is dat ~400 euro per maand. Je zou voor kunnen stellen om voor (ongeveer) dit bedrag een leaseauto te leasen. Uiteraard kan je een gekochte auto langer doorrijden, maar wellicht gaat je werkgever er in mee en rijd je een C-segmenter. Zoals je al voorstelt dus, maar dan de werkgever de auto laten betalen (brandstof, wegenbelasting en verzekering komen nog bij een zelfgekochte auto. Leasen = geen zorgen en enkel brandstog betalen).
- Je zou een nieuwe Ibiza kunnen laten bestellen van 20k. Dan is de nieuwwaarde ook 20k en dat is weer gunstig voor de bijtelling. (en de benzine versies rijden 100x beter dan de 3-pitter diesels met (voorheen) 14% bijtelling).
- Je zou een extra onkostenvergoeding kunnen vragen voor de extra bijtelling die je gaat betalen.
- Je kan de auto enkel voor de zaak kopen en zelf een auto kunnen kopen voor privé gebruik (geen bijtelling, wel aanschafkosten).

Voor een auto met bijtelling is meestal geen kilometerverantwoording nodig, maar heb je vaak wel een max aantal kilometers per jaar. Een auto zonder bijtelling vereist een kilometerverantwoording. Dit geldt ook voor een kilometervergoeding.

Zoiets? Persoonlijk zou ik voor een nieuwe Ibiza gaan, maar iets groters kan zeker de voorkeur hebben. Als je een leasebedrag van ~400 euro los kan peuteren (ex. brandstof) zou dat zeker mooi zijn, maar geef dan ook aan dat je meer bijtelling gaat betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
theorganiser schreef op maandag 3 december 2018 @ 08:39:
als je echter je mobiliteitsbudget laat uitkeren maandelijk betaalt de werkgever hier dan ook de kosten van over bijvoorbeeld zorgverzekering / pensioen of wordt dit apart berekend ?
Mobiliteitsbudget valt niet onder salaris, dus pensioen e.d. bouw je er niet mee op.

Vind het trouwens wel een beetje aparte constructie, die erg in het voordeel van de werkgever is. Als je baas een auto koopt via de zaak kan je baas die auto mooi afschrijven (dus autokosten aftrekken van de winst, BTW kan je terugvorderen). Voor 20k kan je een gebruikte auto aanschaffen maar dan zit jij met een hoge bijtelling, tenzij de auto ouder is dan 15 jaar, dan betaal je bijtelling over de dagwaarde van de auto. Laat je 20k over 4 jaar uitbetalen als budget kom je rond de 400 euro uit... voor dat bedrag lease je een kippenhok met wielen. En zit je nog met een hogere bijtelling ook.

Je kan er voor kiezen om een auto van 15 jaar oud aan te schaffen, dan betaal jij weinig bijtelling. Let er echter wel op dat steeds meer steden met emissienormen komen, en dat een auto van 15 jaar oud daar wel eens last van kan krijgen. Zou niet leuk zijn als je straks een stad niet in kan/mag en je niet bij je klant kan komen.

Leasebudget uitbetalen kan ook, en dan zou je zelf bijvoorbeeld prive-lease kunnen doen om geen bijtelling te hoeven betalen. Echter betaal je wel belasting over uitbetalen van leasebudget, dus van 400 euro blijft niks over.

Lang verhaal kort, de mogelijkheden voor jou met deze constructie zijn niet bijzonder gunstig, terwijl je werkgever er nauwelijks geld aan kwijt is. Ik zou eens kijken of de regeling herzien kan worden..

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-07 11:41
Is die 20k excl BTW? Zoek dan eens op marktplaats naar demo auto,s tussen de 20k en 25k, incl btw. Dan Heb je overzicht van zowel nieuwe als gebruikte auto's, in alle maten. En dan berekenen wat de bijtelling je waard is, rekening houdende met het aantal privékilometers.

Of vraag je werkgever eens wat voor budget hij uit zou keren aan je als je alles zelf regelt privé, zonder zelf al een bedrag et noemen. Ik sluit me verder aan bij bovenstaande post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
ik rij totaal ongeveer 10.000 - 15.000 per jaar waarvan denk ik 50% zakelijk.
niet heel veel dus, ik heb een kantoorbaan dus vandaar.

auto van 15 jaar oud wordt hem zeker niet, ivm te hoge kosten.
wil graag wat groter dan ik nu heb.

De 20k is eigenlijk wel inclusief btw, met een kleine uitloop voor ongeveer 2000 euro

[ Voor 15% gewijzigd door theorganiser op 03-12-2018 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
*ik weet trouwens niet of dit wel het juiste forum is , of dat ik het misschien bij het autodeel moet neerzetten *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:35
Je rijdt weinig kilometers, een goede youngtimer kan dat prima aan.

Je fiscaal gunstige (of niet al te ongunstige) opties zijn, in volgorde van afnemende fiscale aantrekkelijkheid:

1. EV zakelijk rijden
2. Youngtimer zakelijk rijden
3. Tweedehands auto prive rijden
4. Nieuwe auto (niet EV) zakelijk rijden
5. Nieuwe auto prive rijden
6. Tweedehands auto zakelijk rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:45

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje richting Vervoer.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1