Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RAM niet werkend in dual channel, wel in single....

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• whazzzup
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11 12:16
Ik krijg mijn Ram niet werkend in een dual channel opstelling:

Specs:
RAM: Kingston KHX1600C9D3X2K2/8GX
PCB: Asrock Z87E-ITX
CPU: i5-4670

In single channel start de computer gewoon op naar Windows, maar bij 2 mag ik al blij zijn met een blauw scherm met daarin een foutmelding, de meeste keren blijft de computer zich herstarten.
(beide reepjes werken als er dus slechts 1 in het moederbord geprikt zit)

Heb ff snel 2 basic reepjes (2x2gb) van iemand anders geleend en dit werkt ook zonder problemen.

Het geheugen staat gewoon op de compatibility list van Asrock in single en dual channel.

Heb tevens het voltage iets geprobeerd te verhogen om te kijken of dit het probleem zou verhelpen en zonder resultaat in dit geval, ook het voltage verlagen werkte niet.

De reepjes komen uit m'n vorige moederbord waar ze altijd zonder problemen hebben gedraaid.

Tevens geeft het "nieuwe" moederbord wel aan dat er 2 geheugen reepjes aanwezig zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door whazzzup op 02-12-2018 22:24 ]

Alle reacties

• whazzzup
Nog even wat random lopen wisselen met het geheugen, maar in single channel wil de computer niet starten als deze in de buitenste lane is geplaatst, maar dat is alleen met mijn eigen geheugen, de value RAM werkt wel in de buitenste lane.

De binnenste lane geeft geen enkel probleem met welk geheugen dan ook.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:44

rdejongjr

Gnome

Geen beschadigingen aan de print (backplate van koelers hebben weleens scherpe randjes)?

Laatste bios er op?

CPU socket in orde?

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:57
Voor de duidelijkheid. Je hebt allebei de reepjes apart getest in het WERKENDE slot en ook allebei getest in het NIET WERKENDE slot?

Dit om zeker te zijn of het aan je MOBO ligt of aan het geheugen. Dit kon ik niet specifiek er uit herleiden.
Echter op basis van je info dat 2 andere reepjes wel werken, is het aannemelijk dat het aan het geheugen moet liggen.
Daarom ook de vraag of beide reepjes wel werken in het werkende slot.

Mocht het de module zijn, dan aanmelden bij Kingston omdat er LIFETIME Warranty op de modules zit.

zie: https://www.kingston.com/en/company/warranty
Product Lifetime Warranty:**
The following Kingston products are covered by this warranty for the life of the product:

Memory modules including ValueRAM®, HyperX®, Retail Memory and Kingston system-specific memory; Flash memory cards (e.g. Secure Digital, Secure Digital HC and XC, CompactFlash, MultiMediaCard, SmartMedia excluding Industrial Temp microSD cards and Bali microSDHC Class 10 UHS-1) and Flash adapters.

[ Voor 40% gewijzigd door Wylana op 03-12-2018 10:58 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• whazzzup
De Kingstons werken idd beide alleenstaand in het binnenste slot, buitenste werken ze beide niet, maar de value ram reepjes werken op beide lanes, ook als ze seperaat staan.

Dus ik kan er zelf ook niets van opmaken omdat alles uiteindelijk werkt, maar niet in dual Channel in samenwerking met de Kinstons

Ik prik morgen de Kinstons eens in het moederbord waar de value reepjes uit komen en kijken wat er dan gebeurt.

Ook memtest geprobeerd te draaien, maar het programma loopt direct vast zodra deze begint met testen zelf, dus daar werd ik ook niet wijzer van.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je wel alle dezelfde modules ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• whazzzup
Hackus schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:38:
Heb je wel alle dezelfde modules ?
Was destijds een kit en hebben altijd probleemloos gedraaid in een vorig moederbord.

• whazzzup
Alleen vorige moederbord heb ik waarschijnlijk kortsluiting gemaakt doordat er pootjes verbogen en tegen elkaar aanstonden van de USB aansluiting.

Ik weet niet in hoeverre het geheugen daar een optater van kan krijgen?

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
en per stuk testen met memtest een nachtje?
Dan weet je meteen zeker dat ze geen optater hebben gehad met kortsluiting.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46

DukeBox

loves wheat smoothies

Bij dit soort dingen verdenk ik altijd de socket (als uitgesloten is dat het geheugen defect is), aangezien je aangeeft een nieuw moederbord te hebben geplaatst.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 03-12-2018 16:52 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• whazzzup
Zojuist een prettig gesprek gehad met iemand van support van Asrock het vermoeden zit 'm het toch in een defect geheugen, wat heel goed mogelijk is dat het in single channel wel gewoon werkt maar in dual channel niet.

tevens zou ook de koeler de boosdoener kunnen zijn door eventueel krom trekken van de socket (en correct me if i'm wrong)en omdat de geheugen controller op de CPU zit juist daardoor de mist in gaat.

Heb overigens de socket en CPU goed onder het licht gehouden, maar zag daar afwijkingen op.

Dankzij de tip van @Wylana heb ik het geheugen aangemeld voor garantie

• whazzzup
Inmiddels ander geheugen ontvangen van Kingston, maar problemen duren voort, dus reboots en blue screens met foutmeldingen die duiden op een geheugen probleem 8)7

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lastige is dat deze DIMMs niet in de QVL van Asrock staan voor dit bord:
https://www.asrock.com/mb/Intel/Z87E-ITX/#Memory

Kan dus een compatibility issue zijn. In dat geval zijn zowel DIMMs als moederbord in beginsel goed en werkend - alleen niet met elkaar. Heb je een ander systeem met DDR3 DIMMs waar je deze evt mee kunt uitwisselen. Mogelijk werkt het daar wel en de DIMMs daarvan ook hierin...

Oslik blyat! Oslik!

• whazzzup
dion_b schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:45:
Lastige is dat deze DIMMs niet in de QVL van Asrock staan voor dit bord:
https://www.asrock.com/mb/Intel/Z87E-ITX/#Memory

Kan dus een compatibility issue zijn. In dat geval zijn zowel DIMMs als moederbord in beginsel goed en werkend - alleen niet met elkaar. Heb je een ander systeem met DDR3 DIMMs waar je deze evt mee kunt uitwisselen. Mogelijk werkt het daar wel en de DIMMs daarvan ook hierin...
De oude setjes staan wel op Memory QVL van Asrock, de nieuwe overigens niet. maar had al eerder ergens een setje bij iemand anders uit getrokken, dat werkte dan weer wel.

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-11 17:40
probeer gewoon je RAM te testen met MEMTEST86. komt daar niks uit?

alles basic. van 0 beginnen.. bios alles resetten naar standaart. ( misschien updaten)
geen overclockers op iets niks en proberen het probleem te achterhalen

-edit-

misschien voeding probleempje?

[ Voor 8% gewijzigd door jeppekroezen op 24-12-2018 01:13 ]

• whazzzup
jeppekroezen schreef op maandag 24 december 2018 @ 01:13:
probeer gewoon je RAM te testen met MEMTEST86. komt daar niks uit?

alles basic. van 0 beginnen.. bios alles resetten naar standaart. ( misschien updaten)
geen overclockers op iets niks en proberen het probleem te achterhalen

-edit-

misschien voeding probleempje?
Memtest geprobeerd, zelfs die loopt vast of kan 'm niet inladen, Tevens Windows Live CD lukt niet (loopt vast), Schone installatie geprobeerd van Windows (loopt vast of blue screens).

Tevens vandaag een Crucial kit geplaatst zonder succes, dus al 3e setje wat niet wilt werken.

Ik denk echt dat het moederbord wat issues heeft, heb 'm gekocht via een winkel, dus kijken of ik 'm kan omruilen of dergelijk.

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-11 17:40
Als hij blijft vastlopen op alles wat je doet. Dan indd kan het ook nog de cpu zijn die niet correct omgaat met zijn geheugen. Of het moederbord defect
Pagina: 1