[HP 15-bs182nd] Wifi card vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielLV
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-05 19:41
Ik probeer te begrijpen hoe de WiFi in mijn laptop precies werkt en hoe die is te verbeteren.

Het betreft een HP 15-BS182 ND met een M.2 Realtek RTL8723DE 802.11 b/g/n PCIe combo adapter met 1 antenne en alleen 2,4GHz.
De downloadsnelheid is max ca 5 Mb/s (minimaal 10x trager dan een paar jaar oudere HP Spectre (met Intel Dual Band AC7265 WiFi card)

HP noemt in zijn Maintenance and Service Guide de volgende (mogelijke?) Wifi cards in deze serie:
-Intel Dual Band Wireless-AC 7265 802.11AC 2x2 WiFi + BT 4.2 Combo Adapter (non-vPro)
-Realtek RTL8723DE 802.11 bgn 1x1 WiFi + BT 4.2 Combo Adapter
-Realtek RTL 8188EE 802.11 bgn 1x1 WiFi Adapter
-Intel Dual Band Wireless-AC 3168 802.11 ac 1x1 WiFi + BT 4.2 Combo Adapter
-Intel Dual Band Wireless-AC 9461 802.11 AC 1x1 WiFi + BT5 Combo Adapter (non-vPro) (MU-MIMO
supported)

op m2wificards.com wordt de AR9462 AR5B22 Combo Wi-Fi Card (2 antenne aansluitingen!) als een van de weinige goede en geschikt voor (algemeen) HP genoemd

Omdat er maar 1 antenne is vraag ik mij af of het nut heeft een AC WiFi card te plaatsen?
Kan de deze dan op 2,4 en/of 5 GHz werken via 1 antenne?
1x1 en 2x2 betekent als ik het goed begrijp resp. 1 of 2 antennes dus een 2x2 card zou geen zin hebben?
Werkt de BT op dezelfde antenne en zit dit de WiFi in de weg?
Kan MU-MIMO via 1 antenne werken?
Hoe bepaal je wat een goede/betere WiFi chip is?

Alle info ter bevordering van mijn inzicht is welkom ... 8)7

Beste antwoord (via rens-br op 11-12-2018 22:21)

• MichielLV
even een update bij minipc.eu in Ede voor €10 een Intel AC3168 gekocht en geïnstalleerd, laatste drivers gedownload en hopla mijn downloadsnelheid is bijna 10x zo hoog geworden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MichielLV schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:47:[...]

Omdat er maar 1 antenne is vraag ik mij af of het nut heeft een AC WiFi card te plaatsen?
Ja. WiFi-ac is een standaard, net zoals WiFi-n en staat los van het aantal antennes.

Sowieso stapje terug: weet je zeker dat er maar een antenne aanwezig is? Vaak zie je dat een behuizing voorzien is van twee antennes, maar dat er op een low-end oplossing als dit maar eentje aangesloten is. Zo ja heb je er twee en vallen de meeste van deze vragen weg ;)
Kan de deze dan op 2,4 en/of 5 GHz werken via 1 antenne?
Ja, een WiFi radio werkt sowieso maar in een van de twee banden tegelijk, ongeacht aantal antennes.
1x1 en 2x2 betekent als ik het goed begrijp resp. 1 of 2 antennes dus een 2x2 card zou geen zin hebben?
n x n betekent het aantal antennes en gelijktijdig ondersteunde datastromen. Dat tweede getal kan nooit hoger liggen dan aantal antennes, wel lager.

Als je daadwerkelijk maar een enkele antenne hebt zou een 2x2 kaart weinig toegevoegde waarde bieden.
Werkt de BT op dezelfde antenne en zit dit de WiFi in de weg?
Hangt af van ontwerp. BT gebruikt sowieso de 2.4GHz-band, dus potentieel zit het legacy WiFi altijd in de weg, ongeacht aantal antennes.
Kan MU-MIMO via 1 antenne werken?
Bij een client: ja, sterker nog, het geeft de grootste meerwaarde bij minste aantal antennes. MU-MIMO bij WiFi-ac werkt alleen in de downstream, waarbij de AP minstens twee datastromen moet ondersteunen (en dus met twee 1x1/2x1 clients tegelijk kan communiceren). Helaas valt IRL de voordeel van MU-MIMO vooralsnog zwaar tegen: Qualcomm's implementatie biedt voordelen, maar alleen bij veel gelijktijdige 1x1 clients die veel data vragen. Broadcom's implementatie is zo brak dat het bijna altijd performance verslechtert als het aan staat :X
Hoe bepaal je wat een goede/betere WiFi chip is?
Goede reviews. En dan heb ik het niet over gebruikersreviews "Ik had een WiFi-g dongle en nu heb ik deze WiFi-ac en het is geweldig 5 sterren!!!!!" of reviews van influencers "Ik kreeg van $vendor gratis dit apparaat (en werd sowieso op andere manieren ook goed door ze in de watten gelegd) en nu vind ik het fantastisch 5 sterren en een of andere Award!" maar gewoon van onafhankelijke review sites zoals smallnetbuilder.com.

Dat gezegd, met een paar vuistregels kom je al een heel end:
- Drivers en mogelijk hardware van nieuwste van nieuwste zitten vrijwel altijd vol bugs. Laat iemand anders betaalde betatester zijn.
- Beschikbaarheid van opensource support is misschien voor jou (als je Windows draait) niet rechtstreeks van belang, maar ook hier helpt een grote community merkbaar met vinden van bugs en stimuleren van features.
- Bij clients: in geval van twijfel is een Intel chipset meestal een veilige keuze. Broadcom is doorgaans onder Windows OK maar Linux support ontbreekt, Qualcomm is doorgaans onder Linux prima maar Windows drivers blijven problematisch. Realtek en Mediatek zijn goedkoop wat niet per se slecht hoeft te zijn, maar hier wil je wel specifieke reviews vinden.

Oh, en die AR9462 AR5B22 Combo... 2012 belt en wil z'n oude meuk terug. Ik zie niet gelijk op m2wificards.com waar je dat advies vindt, maar ik vermoed dat het een nogal bejaard artikel is. Sowieso wekt die site weinig vertrouwen in me op. Het ziet er iets te gelikt uit en weet iedere keer 'toevallig' Intel ontwerpen aan te prijzen. Nu zijn die niet slecht (ik heb ze hierboven ook bij wijze van vuistregel aangeraden), maar op een site die 'reviews waar je wat aan hebt' beweert te geven zonder ook maar enige info over journalistieke ethiek cq hoe ze onafhankelijkheid borgen riekt dat naar 'influencer' oftewel iemand die in geld of natura door een bepaalde vendor betaald krijgt. Ik zou er weg blijven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
[mbr[@MichielLV ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.[/]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielLV
Bedankt voor je vlotte en uitgebreide reactie.

Ik heb nog een paar vervolg vragen/opmerkingen

-de actuele Realtek heeft maar 1 antenneaansluiting en een 2e kabel heb ik wel naar gezocht maar niet gezien

-het lijk me niet optimaal dat zowel de 2,4GHz als de 5GHz band op dezelfde antenne zitten toch? deze zal geoptimaliseerd zijn voor 1 van de 2 banden lijkt me.

-ik las op internet dat mensen soms een 2x2 card aansluiten op 1 antenne, meestal is er dan een "main" en een "aux" aansluiting op de adapter. Wat is hiervan dan het effect op de snelheid/functionaliteit? Punt is dat de meeste adapters 2x2 zijn.
Of zou je zeggen koop gewoon voor 3 tientjes de hierboven door HP genoemde Intel AC 3168 (de AC9461 is in NL niet te krijgen) en niet verder zeuren?
Of kan ik je nog verleiden tot een andere kooptip?

-jij hebt het mn over driver problemen in relatie tot het OS (bij mij gewoon W10), ik las ook dat juist HP's bepaalde adapters niet zouden lusten, herkenbaar?

-artikel waar ik naar refereerde is uit 2018 https://www.m2wificards.c...eless-ac-card-for-laptop/ maar ik begrijp je punt. Aparte is dat je van alles tests en reviews kan vinden op internet maar ik heb dat nog niet gevonden voor M.2 wifi cards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MichielLV schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:34:
Bedankt voor je vlotte en uitgebreide reactie.

Ik heb nog een paar vervolg vragen/opmerkingen

-de actuele Realtek heeft maar 1 antenneaansluiting en een 2e kabel heb ik wel naar gezocht maar niet gezien
Bah, dan zit je vast aan een 1x1 oplossing.
-het lijk me niet optimaal dat zowel de 2,4GHz als de 5GHz band op dezelfde antenne zitten toch? deze zal geoptimaliseerd zijn voor 1 van de 2 banden lijkt me.
Valt mee. Grap is dat de antenne ivm breedte van de banden sowieso niet al te selectief moet zijn, en de golflengte van de bovenkant van de 2.4GHz band erg dicht in de buurt komt van het dubbele van de onderkant van de 5GHz. Je hebt gelijk dat de antenne vaak net iets meer voor een van de twee banden (en daarbinnen misschien zelfs voor een bepaald kanaal) getuned is dan de ander, maar linksom of rechtsom hebben client devices maar een radio en een set antennes voor hun WiFi-connectivity.
-ik las op internet dat mensen soms een 2x2 card aansluiten op 1 antenne, meestal is er dan een "main" en een "aux" aansluiting op de adapter. Wat is hiervan dan het effect op de snelheid/functionaliteit? Punt is dat de meeste adapters 2x2 zijn.
Is lastig te voorspellen. Best-case vangt de open uiteinde van de tweede antenne alsnog iets op waardoor je een klein beetje antenna diversity krijgt. Kan ook zijn dat de NIC detecteert dat er niets aan hangt en de aansturing van die tweede antenne uitschakelt. Worst-case staat dat ding wel aan en krijg je stoorproducten erdoor binnen. Ik zou aanraden om het te houden bij zelfde aantal antenne-aansluitingen als je antennes hebt.
Of zou je zeggen koop gewoon voor 3 tientjes de hierboven door HP genoemde Intel AC 3168 (de AC9461 is in NL niet te krijgen) en niet verder zeuren?
Of kan ik je nog verleiden tot een andere kooptip?
Een laptop met fatsoenlijke WiFi (of iig antennes ervoor)? O-)
-jij hebt het mn over driver problemen in relatie tot het OS (bij mij gewoon W10), ik las ook dat juist HP's bepaalde adapters niet zouden lusten, herkenbaar?
Dat is iets anders, sommige vendors hanteren op sommige laptops een BIOS whitelist. Alleen adapters die herkend worden door de BIOS mogen gebruikt worden. Zeker bij HP (met veer verschillende productlijnen) zou ik geen aannames doen over (on)mogelijkheden, maar je had al een lijstje ondersteunde adapters gevonden. Dat zou een veilig beginpunt moeten zijn.

Het is overigens mogelijk dergelijke whitelists te omzeilen met custom BIOS images, maar er moet er eentje zijn, je moet het kunnen vinden en je moet de risico op malware (klein) en fout flashen (groter) op de koop toenemen.
-artikel waar ik naar refereerde is uit 2018 https://www.m2wificards.c...eless-ac-card-for-laptop/ maar ik begrijp je punt. Aparte is dat je van alles tests en reviews kan vinden op internet maar ik heb dat nog niet gevonden voor M.2 wifi cards.
Mensen beschouwen laptops niet als 'user serviceable', iets waar de fabrikanten hun best voor doen om het zo te houden. Het is eerder uitzondering dan regel dat mensen ook maar stilstaan bij de optie om iets aan de hardware van hun laptops te veranderen. Sterker nog, mensen staan bij aanschaf van laptops ook totaal niet stil bij specs anders dan CPU (+evt GPU), RAM en SSD. Jij ook niet waarschijnlijk, anders had je ws een andere gekozen. Vandaar dat fabrikanten ermee weg komen om dit soort verouderde low-end troep in laptops te proppen, zelfs in redelijk high-end gevallen soms. En vandaar dat er weinig over geschreven wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielLV
Ja klopt kon deze laptop voor een zeer aantrekkelijke prijs krijgen bedacht me dat ik makkelijk RAM en SSD kon upgraden maar kwam er achteraf pas achter dat de wifi zo belabberd was, hoe dan ook bedankt, denk dat ik de AC3168 maar eens ga proberen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• MichielLV
even een update bij minipc.eu in Ede voor €10 een Intel AC3168 gekocht en geïnstalleerd, laatste drivers gedownload en hopla mijn downloadsnelheid is bijna 10x zo hoog geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrrrrrrr
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-09 18:36
Ik zit met dezelfde laptop en wil ook mijn wifi kaartje vervangen.
Bevalt deze nieuwe kaart goed?

Snort hij op 2,4 en 5 Ghz?
Bij minipc hebben ze hem niet meer helaas.

Ik hoop dat je dit nog leest..

Edit: deze kaart lijkt nergens meer verkrijgbaar.

[ Voor 22% gewijzigd door rrrrrrrrr op 27-07-2020 18:46 ]

Pagina: 1