Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntalBazelmans
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-08-2021
Goedenavond goeroe's van Tweakers!

Op dit moment maak ik al sinds 2 jaar dankbaar gebruik van een gaming pc (dankjewel 4Launch!) en al sinds Sint-Juttemus (lees: 6-8 jaar) gebruik van 2 BenQ G2420HDB schermen welke volgens mij niet kapot te krijgen zijn.

Nu vind ik het tijd voor een upgrade (pluspunt, ben bijna jarig), en zat ik te twijfelen om 1 van deze schermen in te ruilen voor een 4k-scherm, en mijn andere BenQ gewoon in gebruik te houden, of over te schakelen naar 3 curved schermen want het oog wil ook wat.

Uiteindelijk wil ik graag tegen zo'n bank van curved schermen aankijken, en viel mijn oog op deze van MSI, alleen nu zei iemand online al tegen mij dat ik waarschijnlijk beter een ander scherm kan pakken ivm freesync support. De games die ik speel zijn nu niet bepaald altijd games waarbij ik het maximale uit alles moet kunnen halen, maar ik zou graag van jullie een second opinion krijgen gezien ik zo ongeveer 0 verstand heb van hoe dit alles in elkaar steekt, en wat jullie mogelijk zouden aanbevelen (prijs is dan even niet zo spannend)

Beste antwoord (via AntalBazelmans op 04-12-2018 10:15)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38
AntalBazelmans schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:24:
[...]

1: Het is een NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB, zitten 4 displayports op en 1 DVI uitgang.
2+3: Ik zou er graag 3d games mee spelen. Ik speel vooral: Team Fortress 2, EVE Online, Runescape. Soms wat minecraft, X3, Stellaris, Age of Empires II HD. Maar gamen zal ik vooral op het centrale scherm doen. Ik speel niet bepaald technisch hoogstaande games maar zal ook zeker niet alle 3 de schermen tegelijk gebruiken als ik aan het gamen ben.

Wat betreft het uitzoeken, ik heb eigenlijk vrij weinig verstand van wat een computer kan en wat ik allemaal nodig heb, dus ga ik kennis zoeken bij mensen die deze kennis wel hebben en deze hopelijk met mij willen delen.

Verder zit er een i5-6600 3.3ghz in, 16gb werkgeheugen, 256gb SSD en 1TB HDD.

Budget is pak em beet €1000,-
Kijk, daar kunnen we wat mee! :)

Probleem is dat monitoren op verschillende dpi ( dichtheid van de pixels, hoe scherp de monitor is) irritant werkt. Een venster schuiven van de ene naar de andere monitor geeft een kleiner of groter beeld.

Full-HD is helemaal geen probleem om aan te sluiten, daar kun je de DVI-aansluiting voor gebruiken en ook de DisplayPorts met een passieve adapter (waarschijnlijk passief tot 2 a 3).
Hoger dan dat zal op DisplayPort moeten (of op HDMI 2.0 via een Displayport>HDMI 2.0 actieve convert (maar die kost weer een paar tientjes).

Ik zou een 27" 2560x1440 monitor doen en daarnaast je oude zetten. Resolutie is wat hoog voor je 1060, maar je games zijn toch niet de nieuwste.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwduitje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-02 16:46
Allereerst alvast gefeliciteerd met je verjaardag! En dat zijn leuke verjaardagscadeaus! Echter, als je wilt gamen op 3 schermen tegelijk heb je wel een sterkere videokaart nodig. Een 1060 3gb gaat dit niet lekker doen. Als je een dergelijke opstelling wilt maken zou ik echt wel naar de high end videokaarten kijken. Want 3 beeldschermen is niet niks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntalBazelmans
Wat zou jij adviseren duitje? Qua videokaart dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
- Welke 1060 (lastig ruiken welke aansluitingen er op die van jou zit)?
- Wat wil je er mee doen? Desktop tonen of 3d games is nogal een verschil.
- Als je games speelt, welke games da 'n en wat verwacht je van de performance?
- Wat is de rest van je systeem.

Wat heb je zelf al uitgezocht?

Hier kunnen we natuurlijk weinig mee, geen info, niet duidelijk wat je wilt, wat je doet, wat je er van verwacht en wat je budget is.

[ Voor 18% gewijzigd door White Feather op 02-12-2018 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntalBazelmans
White Feather schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:55:
- Welke 1060 (lastig ruiken welke aansluitingen er op die van jou zit)?
- Wat wil je er mee doen? Desktop tonen of 3d games is nogal een verschil.
- Als je games speelt, welke games da 'n en wat verwacht je van de performance?
- Wat is de rest van je systeem.

Wat heb je zelf al uitgezocht?

Hier kunnen we natuurlijk weinig mee, geen info, niet duidelijk wat je wilt, wat je doet, wat je er van verwacht en wat je budget is.
1: Het is een NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB, zitten 4 displayports op en 1 DVI uitgang.
2+3: Ik zou er graag 3d games mee spelen. Ik speel vooral: Team Fortress 2, EVE Online, Runescape. Soms wat minecraft, X3, Stellaris, Age of Empires II HD. Maar gamen zal ik vooral op het centrale scherm doen. Ik speel niet bepaald technisch hoogstaande games maar zal ook zeker niet alle 3 de schermen tegelijk gebruiken als ik aan het gamen ben.

Wat betreft het uitzoeken, ik heb eigenlijk vrij weinig verstand van wat een computer kan en wat ik allemaal nodig heb, dus ga ik kennis zoeken bij mensen die deze kennis wel hebben en deze hopelijk met mij willen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:35
Als je enkel op 1 scherm blijft gamen, is drie schermen geen probleem hoor.
Ik weet alleen niet of ik nu nog zou investeren in fullHD schermen. Te hoog gaan in resolutie is ook niet goed met je kaart met slechts 3GB geheugen.

Dus als je het mij vraagt:
- ofwel goed doen, zware videokaart en curved QuadHD schermen (bijvoorbeeld categorie: Monitoren)
- ofwel goedkoper doen, bv 1 groter scherm als main scherm (best non-curved) en je oude scherm behouden als 2e scherm. Je videokaart hoeft dan ook niet perse vervangen worden.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
AntalBazelmans schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:24:
[...]

Probleem is dat monitoren op verschillende dpi ( dichtheid van de pixels, hoe scherp de monitor is) irritant werkt. Een venster schuiven van de ene naar de andere monitor geeft een kleiner of groter beeld.

Full-HD is helemaal geen probleem om aan te sluiten, daar kun je de DVI-aansluiting voor gebruiken en ook de DisplayPorts met een passieve adapter (waarschijnlijk passief tot 2 a 3).
Hoger dan dat zal op DisplayPort moeten (of op HDMI 2.0 via een Displayport>HDMI 2.0 actieve convert (maar die kost weer een paar tientjes).

Ik zou een 27" 2560x1440 monitor doen en daarnaast je oude zetten. Resolutie is wat hoog voor je 1060, maar je games zijn toch niet de nieuwste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntalBazelmans
White Feather schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:18:
[...]

Dan had ik nog een vraag, wat houd dat FreeSync verhaal in? Ik snap namelijk niet helemaal wat ik me daarbij voor moet stellen, maar naar het schijnt ondersteund mijn videokaart dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
De buren hebben een uitgebreid stuk over Freesync geschreven: https://nl.hardware.info/...s-uit-je-freesync-monitor
Pagina: 1