11 Externe HDD omzetten naar 1 centrale NAS / Cloud? Hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Baba-Yaga
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-11-2019
Hallo!

Ik ben een noobie hier op Tweakers maar zit wel met een vraag. Ik heb een lading aan externe HDD gekregen van mijn pa met een hoop data, foto's, films, muziek, boeken etc. die ik wel wil houden en bewaren. Het liefst wil ik daar gemakkelijk toegang tot krijgen via een NAS o.i.d.

Ik heb een totaal van 11 externe harddisks gekregen van 1, 2 en 3 TB grootte. Ik verwacht dat ik een totale data omvang van 15 TB. Zelf wil ik daar nog wat eigen opslag aan toevoegen waardoor ik op een opslag van 20+ TB uitkom. Individuele bestanden zullen maximale grootte van 5 gb hebben.

Ik wil 1 centrale opslag hebben waar ik tot alles toegang heb, ook via mijn smartphone en smart tv. Wat is de beste optie voor mij om dit centraal opgeslagen te krijgen?

Heeft iemand suggesties? Producten, diensten, aanbevelingen? Waar kan ik het beste aan info komen? Ik hoor het graag!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

2 opties: alle disks aan een PC hangen en dan allemaal sharen op het netwerk of alle disks uit de behuizing halen, aansluiten op een PC en dan een JBOD-achtige opstelling maken (binnen het OS of met een specifiek OS zoals FreeNAS).

Vraag me alleen af of je dit wel wil willen; hoe oud is elke schijf? Welke snelheid?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Baba-Yaga
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-11-2019
Pfoe dat klinkt als een hoop gedoe, ik denk dat ik beter af ben om die oude schijven weg te doen, merk net dat er zelfs nog een paar van 320 gb tussen zitten, oud en traag... kan zo snel ook niet de leessnelheid van de schijven vinden...

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:53
Zou gewoon een nas kopen. Delen van bestanden via netwerk etc zit allemaal in standaard software.

Type nas en disken hangt helemaal af van je budget.

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

• holl
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-12 02:38
Denk je ook aan een backup, of gebruik je daar de oude hdds voor?

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Baba-Yaga schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:28:
Pfoe dat klinkt als een hoop gedoe, ik denk dat ik beter af ben om die oude schijven weg te doen, merk net dat er zelfs nog een paar van 320 gb tussen zitten, oud en traag... kan zo snel ook niet de leessnelheid van de schijven vinden...
Oud en Traag ...

Je kan de boel uitzoeken, begin met de grootste, ruim die op
Verwijder overbodig materiaal, en verschuif de data naar de kleinere.
Uiteindelijk zou je de 2 en 3 TB's kunnen leeghalen en uit de behuizing kunnen trekken om daar een NAS mee op te zetten

@holl
Oude media hoef je niet in een backup te zetten, vooral niet als het relatief eenvoudig terug te vinden is.

Backups trek je van onvervangbare data, documenten en (prive) fotomateriaal.
Daarvoor zorg je, dat je goede / gecontroleerde HDD's inzet
Pagina: 1