Onderverdeler Schuur/Appartement.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• T-Hexeberg
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-10-2023
Goedemiddag Allemaal,

Na allemaal forums af te hebben gestruind, heb ik eigenlijk nog steeds geen bevestiging op mijn vragen qua selictiviteit betreft de groep naar de onderverdeler. De situatie is als volgt,

- 3 x 25A (Liander)
- 5 x 4 mm2 (richting de onderverdeler in de schuur, door mantelbuis)
- 40A hoofdschakelaar (HVK)

Mijn bedoeling voor in schuur is10x 16A groepen met daarvoor 3x ALS en 1 krachtgroep 16A. En uiteraard een hoofdschakelaar van ik denk ik 25A. Op de schuur / appartement dak zitten zonnepanelen, daarnaast nog grote verbruikers als kookplaat, warmtepomp & boiler 2000W.

Mijn vragen:
- Hoofdzekering verzwaren maar tot hoeveel 3x40?
- Hoeveel A de kabel naar buiten afzekeren en dan met zowel een installatie automaat als selectieve ALS

Misschien hebben jullie nog wel op of aanmerkingen maar zoals het nu zit kan niet(denk ik). Dit is door een “beun elektricien” gedaan. Voordat ik het huis heb gekocht.

Iedereen alvast bedankt voor hun tijd en antwoorden.

Beste antwoord (via T-Hexeberg op 03-12-2018 12:11)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zoals ik al vermelde, dit is geen doe het zelf knutselmaarraak materie.

Kijk even in mijn profiel en mail de relevante gegevens 😉👍
T-Hexeberg schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:43:
[...]

Onwijs bedankt voor je antwoord. Ik snap dit tot zover, maar kom alleen beetje ervaring te kort wat betreft het berekenen van. Dus als iemand me op weg kan helpen met de betreffende formules enz.

De 4mm2 mag tot 125M en tot 36A dit met een spanningsverlies van 2,67%. Misschien is dit de verkeerde plek om te vragen maar iedereen moet ergens starten.

Alvast bedankt.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Alle reacties

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik zou dit zowel qua inrichting als uitvoering voorleggen aan een professional met de juiste certificatie.

[ Voor 68% gewijzigd door 3x3 op 02-12-2018 17:27 ]

| live and give like no one else |

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:41

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

10 groepen in de schuur? Flinke wietplantage? :P
Hoeveel vermogen denk je gelijktijdig te gaan trekken?

• keur0000

keur0000

5x4 max. 20A afzekeren, ook erg belangrijk is de lengte van de voeding en wijze van aanleg.
Wil je hoger afzekeren 》 voeding verzwaren 5x6 = 25A als vuistregel.
Of dit genoeg is hangt af van alle gebruikers die op de OV worden aangesloten met bijbehorende gelijktijdigheid ;)
Maar wat hierboven al word gezegd, dit moet je door een professionele e man (zoals ik) laten berekenen.
Zo ff op een forum gooien is geen goed idee.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• T-Hexeberg
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-10-2023
keur0000 schreef op zondag 2 december 2018 @ 17:58:
5x4 max. 20A afzekeren, ook erg belangrijk is de lengte van de voeding en wijze van aanleg.
Wil je hoger afzekeren 》 voeding verzwaren 5x6 = 25A als vuistregel.
Of dit genoeg is hangt af van alle gebruikers die op de OV worden aangesloten met bijbehorende gelijktijdigheid ;)
Maar wat hierboven al word gezegd, dit moet je door een professionele e man (zoals ik) laten berekenen.
Zo ff op een forum gooien is geen goed idee.
Onwijs bedankt voor je antwoord. Ik snap dit tot zover, maar kom alleen beetje ervaring te kort wat betreft het berekenen van. Dus als iemand me op weg kan helpen met de betreffende formules enz.

De 4mm2 mag tot 125M en tot 36A dit met een spanningsverlies van 2,67%. Misschien is dit de verkeerde plek om te vragen maar iedereen moet ergens starten.

Alvast bedankt.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:45
Dit is een leuk en makkeljk tooltje voor beveiliging, kabellengte, ect, voor 3-fasen maar uiteraard geen vervangeing voor een complete berekening:

http://drakanl.prysmiangroup.com/kabulator-nl

Acties:
  • Beste antwoord

• keur0000

keur0000

Zoals ik al vermelde, dit is geen doe het zelf knutselmaarraak materie.

Kijk even in mijn profiel en mail de relevante gegevens 😉👍
T-Hexeberg schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:43:
[...]

Alvast bedankt.

Pagina: 1