Stopcontact aarden voor audio installatie of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:34
Ik krijg deze week een Supra MD06-EU/SP MK2 stekkerblok met een Supra LoRad MK 3x2,5 netkabel.
Om de beveiliging en filtering te kunnen benutten die dit stekkerblok bied moet dit blok aan de aarde worden aangesloten.
Nu heeft mijn woning alleen in de keuken (en badkamer) geaarde stopcontacten. Mijn Marantz SR7007 heeft geen aarde. Voordat ik een elektriciën in huis haal om een extra aardekabel te trekken, heeft het wel nut om aarde te gebruiken omdat de SR dat niet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:48

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dus... Je koopt een overpriced stekkerblok om er vervolgens achter te komen dat dat ding geen functie heeft?

Aarding is altijd aan te raden, zeker voor hi-fi.
Al zal het beste stekkerblok je nog niet beschermen tegen een blikseminslag.
Maar bij plotselinge pieken in het stroomnet is het wel handig om te hebben ja.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Aardedraad trekken is niet zo'n klus maar de Marantz heeft zelf geen aarde. Vandaar mijn twijfel van het nut daarvan.
De Supra kon ik tegen een zeer redelijk bedrag aanschaffen. Ziet er altijd netter uit als een Gamma stekkerblokje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 21:06

Mikayu

.srt

Meeste moderne hifi apparatuur heeft geen elektrische veiligheidsklasse die aarde veiligheid vereist, dus het heeft geen zin om alleen voor de Marantz een draad te trekken.

Heb je echter een computer of laptop aangesloten op hetzelfde blok, dan zou ik wel aarde veiligheid toepassen ivm lekstroom dat over alle aangesloten apparatuur loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Op het stekkerblok komen alleen een plasma tv, de Marantz, een Experiabox (KPN), mediaplayer, dvd speler en subwoofer. Geen computer dus.
Alleen de tv en sub hebben een aarde aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:38

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb een geaarde ups met overspanningsbeveiliging en noodstroomvoorziening om op zijn minst mijn NAS veilig af te kunnen sluiten. Hoewel de meeste van de spullen die erop aangesloten zijn, niet geaard zijn, heb ik wel speciaal voor de ups een geaard stopcontact laten plaatsen, zodat ik in elk geval zoveel mogelijk goed beschermd ben.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:12

FreakNL

Well do ya punk?

Voor de tv en SUV zou ik wel aarde trekken.

Afhankelijk vd leeftijd van je huis heb je kans dat er al aarde ligt tot aan de verdeeldoos (was hier ook) en dan kan je het prima zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:58

sjaool

Every life should have 9 cats

Vergeet niet dat je door te aarden ook aardlussen kunt krijgen met brom in je audio-installatie tot gevolg. Zeker als je meerdere apparaten die met elkaar verbonden zijn gaat aarden. Over het algemeen is audio-apparatuur tegenwoordig dubbel geïsoleerd en heeft dus geen randaarde nodig. Een dubbel geisoleerd apparaat herken je aan het symbool van 2 in elkaar getekende vierkanten.

Je kunt ervan uitgaan dat wanneer een apparaat geen stekker met randaarde heeft je het apparaat dus ook niet op een wandcontactdoos met randaarde hoeft aan te sluiten.

[ Voor 28% gewijzigd door sjaool op 02-12-2018 19:12 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibasa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 19:08
Wil je op safe gaan bij bliksem, dan alle apparatuur geheel loskoppelen van zowel het lichtnet als ook je bedraad netwerk. Bij een blikseminslag van formaat is niets bestand tegen overspanning, dat slaat gewoon door. Om nog maar niet van schade door inductie te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Ik werd nieuwsgierig over het gebruik van wat betere netkabels en stekkerblokken door de vele welles/nietes discussies en o.a. deze site.

https://www.lexicommultim...n-en-verdeeldozen-review/

Maar ik begrijp dat deze stekkerblokken alleen optimaal functioneren bij geaarde stopcontacten. Zonder aarde veranderd er dus niks aan mijn huidige situatie. (Alleen het uiterlijk dan..) Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
In afwachting van de Supra stekkerblok en LoRad kabel ben ik me een beetje aan het inlezen over stroomvoorziening. Daarbij kwam ik dit bericht tegen:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=118572.0

Op dit moment heb ik de Marantz SR7007 ook aangesloten op zo'n master/slave als master. Bij het inschakelen word automatisch ook de sub (en dvd) ingeschakeld. Zou deze master/slave door de ingebouwde electronica echt de geluidskwaliteit kunnen beïnvloeden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 22:09
sonsan schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:55:
In afwachting van de Supra stekkerblok en LoRad kabel ben ik me een beetje aan het inlezen over stroomvoorziening. Daarbij kwam ik dit bericht tegen:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=118572.0

Op dit moment heb ik de Marantz SR7007 ook aangesloten op zo'n master/slave als master. Bij het inschakelen word automatisch ook de sub (en dvd) ingeschakeld. Zou deze master/slave door de ingebouwde electronica echt de geluidskwaliteit kunnen beïnvloeden?
Je kan je tijd beter steken in het opdoen van wat basiskennis wat betreft de werking van het betreffende stekkerblok, dan hoef je de artikelen waar je aan refereert ook niet meer te lezen en kan je je geld uitgeven aan de zaken die ook echt bij dragen aan een beter geluid.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 21:06

Mikayu

.srt

Welnee. Stroom is stroom. Het ding doet niets anders dan schakelen.
Het netsnoer is wel het laatste waar je naar moet kijken als je het geluidskwaliteit wil verbeteren.
Mocht je er nou echt in geloven, vervang dan ook de electra kabels in je muur tot aan de meterkast. Maar wacht, de kabel vanaf een transformator huis naar je meterkast is ook een standaard stuk koper. Vervolgens zit de hele straat op diezelfde kabel met allerlei apparatuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Wel grappig al die verschillende reacties. Ik weet dat er voor en tegenstanders zijn over deze materie. Bij de een lijkt het na het vervangen van de stroomkabel/stekkerblok alsof er een compleet andere installatie in huis is gekomen terwijl de andere helemaal geen verschil hoort. Ik denk dat dit verschil altijd wel zo zal blijven. Voor mij is het gewoon interesse in de reacties van beide partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je dat soort dingen wilt lezen moet je in De zin en onzin van Audio Tweaking / Special Products zijn. Die discussies waren we een beetje zat, dus we hebben de magiers, elfen, trollen, kabouters en wat diens meer zij hun eigen topic gegeven.
Is tevens de enige plek voor een dergelijke discussie. Iets met modjes die het ook zat waren ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Zoals ik al schreef, gewoon uit interesse en niet om een discussie te starten. Ik ga eens kijken bij die Audio Tweaking.....
Pagina: 1