Wifi roaming verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Dirven
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-07-2022
hallo allemaal,

Mijn naam is Bas Dirven en ik heb een vraag over mijn wifi netwerk.

Ik heb een experiobox v8 en die staat in de meterkast maar het bereik komt niet tot zolder.
Nu heb ik een utp kabel naar zolder getrokken met een tp link w8970.

De experiabox is de hoofd modem/router met ip adres 192.168.2.254 submark 255.255.255.0
dhcp server enabled.range 192.168.2.1 tot en met 192.168.2.99

de tp link w8970.
ip adres 192.168.2.199
submark 255.255.255.0
dhcp server disabled

ssid id is op alle 2 hetzelfde
wpa2 is op alle 2 hetzelde.

Eerst werkte het internet op zolder prima maar als ik weer beneden ben geweest en boven kom is het internet weg. Dan moet ik de utp kabel uit de lan poort halen van tp-link en er terug in doen. Dan werkt het weer.

Weet iemand waar dit aan kan liggen gezien ik het niet opgelost krijg.

Dank je wel voor de reactie(s) :)

Groet,

Bas

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:35
Bas Dirven schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:26:
hallo allemaal,

Mijn naam is Bas Dirven en ik heb een vraag over mijn wifi netwerk.

Ik heb een experiobox v8 en die staat in de meterkast maar het bereik komt niet tot zolder.
Nu heb ik een utp kabel naar zolder getrokken met een tp link w8970.

De experiabox is de hoofd modem/router met ip adres 192.168.2.254 submark 255.255.255.0
dhcp server enabled.range 192.168.2.1 tot en met 192.168.2.99

de tp link w8970.
ip adres 192.168.2.199
submark 255.255.255.0
dhcp server disabled

ssid id is op alle 2 hetzelfde
wpa2 is op alle 2 hetzelde.

Eerst werkte het internet op zolder prima maar als ik weer beneden ben geweest en boven kom is het internet weg. Dan moet ik de utp kabel uit de lan poort halen van tp-link en er terug in doen. Dan werkt het weer.

Weet iemand waar dit aan kan liggen gezien ik het niet opgelost krijg.

Dank je wel voor de reactie(s) :)

Groet,

Bas
Je hebt geen roaming tussen deze twee punten. Hang boven en beneden een accespoint op van bijvoorbeeld Ubiquiti of tplink die dit wel ondersteunen en je kan van boven naar beneden lopen zonder WiFi issues. (De WiFi op de expediabox moet dan wel uit maar daar heb je je accespoints voor)

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 02-12-2018 15:32 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:47
Als je het goed is kun je onder de wpa2 codering ook nog een instelling vinden voor AES/tkip. Zorg ervoor dat die gelijk staan. Zorg er ook voor dat je de accesspoint op 2 verschillende kanalen vast zet

Maar uiteindelijk blijft roaming met 2 verschillende merk/type wifi altijd een beetje geluk hebben. Heb je kpn? Dan kun je gratis wifi versterker vragen, is ontworpen om samen te werken met experiabox

https://nl.pepper.com/aan...wifi-versterker-kpn-78973

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 02-12-2018 16:20 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
HKLM_ schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:31:
[...]

Je hebt geen roaming tussen deze twee punten. Hang boven en beneden een accespoint op van bijvoorbeeld Ubiquiti of tplink die dit wel ondersteunen en je kan van boven naar beneden lopen zonder WiFi issues. (De WiFi op de expediabox moet dan wel uit maar daar heb je je accespoints voor)
Roaming tussen verschillende merken kan prima werken. Alle WiFi instellingen moeten identiek zijn (SSID/wachtwoord/authenticatie/encryptie). Dat correct instellen kan soms lastiger zijn tussen verschillende merken, dat wel, maar er is geen reden te zeggen dat het niet ondersteund is.

@TS: wat gaat er precies mis als je heen en weer loopt? Blijven je device plakken op een ander AP, of verbinden ze wel maar gaat er iets anders mis?

[ Voor 10% gewijzigd door Cpt.Morgan op 02-12-2018 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad, roaming is niet iets wat in een AP zit, het is de client die roamt tussen APs. Enige wat managed WiFi zoals die van Ubiquiti of TP-Links zakelijke AP's toevoegt is dat je de instellingen op één plek doet waardoor ze automatisch gelijk goed in alle AP's staan binnen het systeem.

Je hebt ook een aantal IEEE standaarden voor roaming, 802.11k, r en v. Die zijn nuttig, maar helpen alleen bij betere keuze van AP om heen te roamen en een snellere handover als daadwerkelijk geroamed wordt. De keuze om te roamen ligt nog steeds bij de client.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Aangezien je (nu nog) een ExperiaBox V8 hebt: Kijk eens wat KPN voor je kán en wil betekenen nadat je met het "WiFi Tuner" tooltje van KPN aan de slag bent gegaan (wel even dat eigen TP Link ding uit zetten voordat je er mee aan de slag gaat).

https://www.kpn.com/internet/wifi.htm

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja en nee... de v8 is natuurlijk een verouderd ontwerp (en ook in z'n tijd niet geweldig), maar grootste voordeel van een v10 is de 5GHz. Qua pure bereik in de 2.4GHz - waar het hier om gaat - ontlopen die twee elkaar niet zo enorm. Die gare oude TP-Link boven ondersteunt hoegenaamd ook geen 5GHz...

Bovendien: hij is tevreden met performance, alleen niet met roaming. Dat is een kwestie van instellingen, puur en simpel. Ik vermoed dat security en/of encryption verschillen tussen boven en beneden. Zorg dat ze beide op WPA2-only en CCMP(AES)-only staan (en die TP-Link boven zal per default op 40MHz kanaalbreedte staan wat niet helpt - zet dat ook lekker op 20MHz)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als er met het gebruik van die "tool" blijkt dat z'n WiFi op niks trekt dan komen er waarschijnlijk 2 (gratis) WiFi versterkers (AP's) waarbij het WiFi deel in de V8 uitgeschakeld wordt. De V10 Gen2 is de énige ExperiaBox waarbij het WiFI deel ingeschakeld kan blijven én welke ook echt samenwerkt met die WiFI versterkers (AP's).

Zelfs de V10 Gen1 werkt er niet mee samen..... :+

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 02-12-2018 23:49 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:06

Compizfox

Bait for wenchmarks

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Compizfox op 02-12-2018 23:44 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Dirven
Dank je wel voor alle reacties.

Het is internet van telfort.

iphone past zich inderdaad niet aan op zolder. deze blijft bij de experiabox en gaat niet over naar de tplink.

Ik zal vanavond tevens security en/of encryption checken van alle 2 de apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Bas Dirven ik heb even je titel aangepast, zodat het de lading beter dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Dirven
zoals ik kan zien staat de security en encryption gelijk maar dat maakt helaas niets uit.

allemaal bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Bas Dirven schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:55:
zoals ik kan zien staat de security en encryption gelijk maar dat maakt helaas niets uit.

allemaal bedankt voor de reacties
Post de volledige instellingen anders eens?

En wat zijn de signaalsterktes van de 2 APs als je op zolder staat? Als "beneden" nog te sterk is dan kan ook roaming beperken.

En zijn er andere apparaten waar je mee kunt testen of het roamen werkt wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Vermoedelijk ziet je client nog voldoende signaal van je router beneden en weigert dus te roamen.
Doordat je client natuurlijk zelf veel minder signaal kan leveren bereik dat signaal de router niet.

Gevolg geen roaming en ook geen verbinding.

Kijk of je het vermogen van je router lager kunt zetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Dirven
heb het ook al getest met een samsung tablet maar dat maakt niets uit.

Hoe kan ik de experia v8 minder vermogen geven?

tp link gegevens:

LAN

MAC Address:
30:B5:C2:8B:51:BA

IP Address:
192.168.2.199

Subnet Mask:
255.255.255.0

DHCP:
Disabled

IPv6 LAN

IPv6 Address:
N/A

Prefix Length:
64

Autoconfiguration Type:
RADVD

Wireless

Status:
Enabled

Schedule:
Disabled

SSID:
VGV7519C933F2

Channel:
Channel9

Channel Width:
20MHz

Mode:
11bgn mixed

Security:
WPA/WPA2 - Personal

MAC Address:
30:B5:C2:8B:51:BA

Max Tx Rate:
144Mbps

WDS Status:
Disabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
1. Ik bedoelde vooral de SSID / security / encryptie instellingen (ik ga er vanuit dat je wachtwoord bij beiden hetzelfde is) van zowel TP-Link als Experiabox

2. Ik zie dat je je WiFi op channel 9 hebt staan. De beste kanalen om te gebruiken zijn 1, 6 en 11. Alles daartussen in zorgt alleen voor meer interferentie (kort gezegd). Ik zou switchen naar een van deze drie. En dan op je Experiabox ook een van deze drie, maar wel een andere, kiezen.

En om je vraag te beantwoorden, op een TP-Link WR841N die ik hier heb staan is de transmission power aan te passen onder "Wireless Advanced", "Transmit Power". Die kan ik op High/Middle/Low zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-12-2018 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Dirven
experiaboxv8 instellingen :
WLAN

The Router supports WLAN Standards with transmission rates up to 300 Mbit/s (802.11b/g/n). Devices can connect to the Router wirelessly - without the need for cables.
WLAN Function: On Off (On)
WLAN button on the device
(activated)
SSID (VGV7519C933F2)
Network Security
WPA2 Only PSK
Passphrase (min 8 characters) Hex (64 digits)

llowed Client Type: WPA/WPA2 WPA2 Only WPA Only WEP (WPA2 Only)
Authentication: 802.1X PSK (PSK)

Enable WPA Group Key Update ()
WPA Group Key Update Interval (600 ~ 86400s) (86400)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Dirven
tp-link:

SSID:
VGV7519C933F2

WPA/WPA2 - Personal(Recommended)

Authentication Type: wpa2-psk
Encryption:aes aes

Wireless Password:

(Enter ASCII characters between 8 and 63 or Hexadecimal characters between 8 and 64.)

Group Key Update Period:86400
(seconds, minimum is 30, 0 meaning no update)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Dirven
experiabox staat nu op 6

tp-link op 11

de experia box kan ik niet op minder vermogen zetten

de tp link op zolder kan ik op 100% 50% of 20% zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Je kunt bij de Experiabox v8 dus ook niet de encryptiemethode kiezen. Lastig, maar niet onoverkomelijk, het kan bij mijn Ziggo routermodem ook niet. Ik weet niet wat die Experiabox v8 uitzend, dat zul je moeten achterhalen, zodat je de TP-Link identiek kan instellen. Het zal of AES/CCMP of AES/CCMP+TKIP zijn (die laatste heet in mijn TP-Link overigens "automatic").

Met de volgende tool op je samsung tablet kun je zien of het signaal alleen CCMP of ook TKIP is: https://play.google.com/s...?id=com.vrem.wifianalyzer (kijk welke term(en) je ziet bij elk van je APs in het overzicht, achter het slotje).

[ Voor 16% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-12-2018 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Dirven
dank je voor de tool en de gegevens zijn:

de experiabox v8
-52dbm ch 6 2437mhz 3.9m
2427-2447 (20mhz)
wpa2-psk-ccmp ess wps
arcadyan technology

tp-link
-81dbm ch 11 2462mhz 108.7m
2452-2472 20mhz
wpa2-psk-ccmp ess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Dirven
zowel de tablet als de iphone werken pas op zolder als ik de utp stekker uit de tp-link haal en er opnieuw in doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Bas Dirven schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:00:
dank je voor de tool en de gegevens zijn:
Beiden staan in ieder geval op dezelfde authenticatie en encryptie (WPA2-PSK-CCMP). Ook zou de zendsterkte van je TP-Link (-81 dBm) laag genoeg moeten zijn om de meeste clients te laten roamen naar het andere AP.
Bas Dirven schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:17:
zowel de tablet als de iphone werken pas op zolder als ik de utp stekker uit de tp-link haal en er opnieuw in doe.
Dit snap ik niet helemaal. Eerder schreef je dat je clients bleven "plakken" op de Experiabox ("deze blijft bij de experiabox en gaat niet over naar de tplink"). Springen ze nu wel of niet over naar de TP-Link (met de tool die ik je stuurde kun je dat iig op je tablet ook prima zien)? Als ze wel overspringen, maar ze toch geen internetverbinding krijgen, is het niet je roaming die misgaat, maar iets anders....

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-12-2018 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Dirven
Als ik naar boven ga blijven zowel de tablet als de iPhone niets doen. Haal ikde stekker uit de TP link en doe deze er weer in dan pakken ze alle 2 weer internet. Bij de iPhone staat dAn nog wel het IP-adres van de experiabox 192.268.2.254. Haal ik de stekker er niet uit en weer erin heb ik op zolder geen internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Dirven
192.168.2.254 is het routeradres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Maak er anders eerst eens losse accesspoint met aparte ssid van en test of het überhaupt werkt als je tussen accesspoint handmatig wisselt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Je moet inderdaad eens proberen wat @laurens0619 zegt, en met de tool waar je eerder mee naar de encryptie hebt gekeken, kun je ook zie met welk van de 2 APs je devices verbinding hebben (hij laat het merk en MAC adres het AP zien), en dus ook of je devices overstappen. Ik gok dat je roaming prima werkt, maar dat er iets anders misgaat bij je TP-Link AP.

Overigens kun je aan het routeradres niet zien met welke AP je verbonden bent, dat zal altijd het routeradres van je netwerk zijn (de Experiabox in jouw geval).

Dus de dingen die misschien goed zijn om eens te proberen:

- Testen of verschillende SSIDs en handmatig switchen hetzelfde probleem geeft (tip van hierboven)
- Je TP-Link router eens powercyclen (als je dat nog niet gedaan hebt)
- Je TP-Link eens echt resetten en opnieuw instellen
- Testen of je kabel wel goed is

[ Voor 24% gewijzigd door Cpt.Morgan op 04-12-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Dirven
ik heb de utp kabel op zolder met de inklapbare utp connector gemaakt volgens deze site.
https://www.utp-kabel.nl/...p-toolless-connector.html

Kan ik de kabel testen zonder een speciale tester maar bijvoorbeeld met een speedtest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Dirven
Tevens zal ik vanavond de tp-link resetten en opnieuw instellen met aparte ssid om te kijken of ik dan verbinding krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Bas Dirven schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:36:
Kan ik de kabel testen zonder een speciale tester maar bijvoorbeeld met een speedtest ?
Je zou een laptop of computer eens direct (bekabeld) kunnen aansluiten daar ipv je AP. En dan kijken of de verbinding goed en stabiel is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Dirven
laptop bekabeld loopt lekker
met speedtest haal ik het maximale uit de telfort verbinding 51.68 mbs download.
surfen gaat ook prima.
Updaten van Windows gaat ook normaal

bij wijziging van ssid en wachtwoord krijg ik met de iphone wel verbinding maar duurt heel lang. Zeker 5 minuten alvorens ik kan internetten en mailen want daarvoor pakt ie geen
data of internet verkeer.

Het verbinden lukte alleen die 1e keer en een uur later niet meer toen de laptop afgekoppeld was. Jullie nog meer ideeen. Groet, bas

[ Voor 70% gewijzigd door Bas Dirven op 05-12-2018 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Is dat accesspoint niet gewoon kapot en/of heb je storing boven op de 2.4Ghz?(babyfoon oid?)

Ik zou het accesspoint eens beneden zetten met directe kabel en dan eea testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Dirven
Beste allemaal,

dank je wel voor de reactie en meedenken

helaas is mijn experiabox kapot gegaan 2 dagen geleden.

Ik ga de tp link niet meer gebruiken gezien deze waarschijnlijk kapot is.

met vriendelijke groet,

bas
Pagina: 1