HDD als back-up schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Goudveertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-12 14:36
Beste tweakers,

Ik heb een nieuwe SDD gekocht en wil deze in mijn huidige computer plaatsen. De twee huidige HDD’s die er nu inzitten wil ik behouden. Eentje wil ik gaan gebruiken om mijn bestanden op te gaan slaan en de ander wil ik eigenlijk als automatisch back up gaan gebruiken. Dus als ik bijvoorbeeld een foto weg schrijf op HDD 1 dat deze automatisch ook op HDD 2 word weggeschreven zonder dat ik hier aandacht aan hoef te besteden. Is dit mogelijk? Zoja hoe?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Relevante software en hardware die ik gebruik
2 HDD
1 SSD
Windows 10

Beste antwoord (via Goudveertje op 03-12-2018 09:41)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:41
Dat moet kunnen. Meerdere opties:
- Je kunt in Windows een gespiegeld (mirror) volume aanmaken. Dat lijkt mij het makkelijkst.
- Je kunt met een backup programma regelmatig synchroniseren. (eventueel met versiegeschiedenis)
- Of je kunt kijken of je RAID 1 kan toepassen via je moederbord.

Als de schijven van gelijke grootte zijn zou ik gewoon een gespiegeld volume maken. Mocht dat niet zo zijn dan kun je wellicht selectief of gecomprimeerd via een synchronisatie programma werken (syncback/macrium reflect).

Let wel op dat een gespiegeld volume niet beveiligd tegen het per ongeluk verwijderen van bestanden. Een regelmatige synchronisatie met geschiedenis wel.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• jeroen3
Dat moet kunnen. Meerdere opties:
- Je kunt in Windows een gespiegeld (mirror) volume aanmaken. Dat lijkt mij het makkelijkst.
- Je kunt met een backup programma regelmatig synchroniseren. (eventueel met versiegeschiedenis)
- Of je kunt kijken of je RAID 1 kan toepassen via je moederbord.

Als de schijven van gelijke grootte zijn zou ik gewoon een gespiegeld volume maken. Mocht dat niet zo zijn dan kun je wellicht selectief of gecomprimeerd via een synchronisatie programma werken (syncback/macrium reflect).

Let wel op dat een gespiegeld volume niet beveiligd tegen het per ongeluk verwijderen van bestanden. Een regelmatige synchronisatie met geschiedenis wel.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-12 21:17
Let er wel op dat deze manier eigenlijk alleen een preventie is van een defecte schijf, maar dan blijven er nog genoeg manieren over om je data kwijt te raken. Zoals virussen/cryptolockers, blikseminslag, brand, waterschade (overstroming, lekkage of gewoon je kop koffie omgooien) en diefstal.

• Goudveertje
Hartstikke bedankt voor jullie reactie.
Ik ben mijzelf bewust dat dit alleen een back up betreft die beschermt tegen een defecte HDD.
Ik ga eens even google hoe ik een mirror voor elkaar moet krijgen.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-12 23:29
@Goudveertje Het is geen back-up, maar beschikbaarheid van data. Dat zijn twee totaal verschillende concepten.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Wat je wilt doen, heeft niks met een backup te doen.

Zet de extra hd in een externe behuizing, en maak regelmatig een backup, en koppel de externe hd los van stroom en van de usb aansluiting.

• Goudveertje
Het belangrijkste voor mij is dat wanneer mijn HDD crasht dat ik niet al mijn fotos en bestanden kwijt bent.
Die wil ik dus graag beschermen door dit dubbel uit te voeren.
Ik merk aan sommige reacties dat sommige hier andere gedachtes over hebben hoe ik dit het beste kan uitvoeren in plaats van 2 HDD’s naast elkaar te laten mirroren.
Wat zou jullie manier zijn?

@Hari-Bo wat is het verschil volgens jou tussen een back up en de HDD mirror?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:09

Tazzios

..

Aan een mirror heb je niets bij een ransomware of corrupte bestanden omdat op beide schijven hetzelfde gebeurd. Een backup maak je om de zoveel tijd hierdoor heb je op je backup schijf geen last van ransomware of corruptie. (buiten het feit gelaten indien je er te laat achterkomt en al je backups hebt overschreven.)

Bij een mirror, afhankelijk van de technische oplossing, heb je kans dat je op de langzaamste aan het wachten bent je je dus niets merkt van je ssd.

[ Voor 19% gewijzigd door Tazzios op 02-12-2018 18:29 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Goudveertje schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:22:
Ik merk aan sommige reacties dat sommige hier andere gedachtes over hebben hoe ik dit het beste kan uitvoeren in plaats van 2 HDD’s naast elkaar te laten mirroren.
Om hoe veel data gaat het? Bij voorkeur zet je de boel bij een online dienst neer. (Google Drive, Drop Box, Onedrive om een paar bekende te noemen)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 17:08
Goudveertje schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:22:
Het belangrijkste voor mij is dat wanneer mijn HDD crasht dat ik niet al mijn fotos en bestanden kwijt bent.
Die wil ik dus graag beschermen door dit dubbel uit te voeren.
Wat je zegt klopt wel, je kunt je disks mirroren en dan kan er ééntje stuk gaan zonder dat je data kwijt bent.

Het probleem is echter: dit beschermt je data alleen in het (relatief onwaarschijnlijke) geval dat één van de schijven crasht door ouderdomsverschijnselen. Dit gebeurt geregeld in servers die dag en nacht aan staan en grote hoeveelheden data verwerken, en waarbij de beschikbaarheid bovendien erg kritisch is.

In een desktopcomputer is dit een heel onwaarschijnlijk scenario aangezien de disks gewoon veel minder uren maken. Terwijl bij kortsluiting, het ding laten stuiteren, etc je hebt grote kans dat beide disks het afleggen. Dat nog los van alle andere mogelijke oorzaken van data-loss die anderen al benoemen en die sowieso niets met de disks te maken hebben. Daarom wil je (naast mirroring) sowieso óók een backup hebben.

En dan moet je je afvragen waar je het nou eigenlijk voor doet. Niet voor de datazekerheid, daar heb je je backup immers voor. Dus je betaalt 2x zoveel geld per GB, eigenlijk alleen maar om te zorgen dat je desktop geen downtime heeft als één van de schijven crasht.

• Goudveertje
Wederom bedankt voor jullie reactie:

@D4NG3R het gaat om zo’n 2TB aan data. Fotos, filmpjes, documenten maar ook wat films en muziek, ookal vind ik die wat minder belangrijk. Ik had ook aan een online cloud dienst gedacht alleen ik heb me hier nog niet genoeg voor in verdiept.

@mcDavid bedankt voor je uitgebreidde reactie. Ik denk dat ik inderdaad beter een losse back-up kan maken en aan een mirror minder heb dan dat ik in eerste instantie dacht.
Als ik jullie zo goed begrijp kan ik beter alleen mijn belangrijkste bestanden back-uppen op een externe HDD en verder beter de 2 HDD’s gewoon beide als opslag kan gebruiken?

• jeroen3
Je kunt nog steeds een mirror maken, dan heb je minder gedoe mocht één van die schijven toch falen.
Anders moet een backup terugzetten.

Maar redundantie is nooit backup.

2TB in de cloud is wellicht wat prijzig. Ik denk dat je voor de backups dus beter met een paar externe schijven kan werken. (een van de huidige interne schijven bijvoorbeeld categorie: Externe HDD/SSD behuizingen)

Anderzijds zou je ook de schijven kunnen stripen (als ze leeg zijn) om zo een tweemaal zoveel en iets sneller volume te krijgen. Dat is minder redundant, want het volume is verloren als één van beide faalt, maar wel goedkoper als de tijd voor het terugzetten van een backup niet kritisch is.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 02-12-2018 21:21 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Goudveertje schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:38:
Beste tweakers,

Ik heb een nieuwe SDD gekocht en wil deze in mijn huidige computer plaatsen. De twee huidige HDD’s die er nu inzitten wil ik behouden. Eentje wil ik gaan gebruiken om mijn bestanden op te gaan slaan en de ander wil ik eigenlijk als automatisch back up gaan gebruiken. Dus als ik bijvoorbeeld een foto weg schrijf op HDD 1 dat deze automatisch ook op HDD 2 word weggeschreven zonder dat ik hier aandacht aan hoef te besteden. Is dit mogelijk? Zoja hoe?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Relevante software en hardware die ik gebruik
2 HDD
1 SSD
Windows 10
In Windows 10 zit precies deze functionaliteit ingebouwd, namelijk File History.
Dus je hebt dat al en je kunt dat binnen een kwartiertje instellen zodat het werkt.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Koop inderdaad een externe behuizing, download de gratis versie van Veeam backup. En gaan met die banaan.
Veeam hoef je niet los te koppelen omdat hij het pad afsluit na de backup. Dus cryptolockers hebben geen kans.
Als je toch gaat kopen, neem er dan meteen een 16Gb USB stick bij. Hierop kun je een recovery versie van je PC zetten. Scheelt heel veel werkt na een crash.

Bovenstaande is door elke leek (inclusief ik zei de gek) uit te voeren.

Analoog komt weer helemaal terug

• Goudveertje
Allemaal bedankt voor de reacties.

Als ik alles goed heb geïnterpreteerd:
Ik ga beide schijven gewoon als opslag gebruiken. Ik koop een extra externe HD waar ik geregeld een back-up op zet van mijn belangrijkste gegevens en ik koop een usb stick voor een recovery versie van mijn pc.
Bedankt voor jullie advies!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Goudveertje schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:46:
Allemaal bedankt voor de reacties.

Als ik alles goed heb geïnterpreteerd:
Ik ga beide schijven gewoon als opslag gebruiken. Ik koop een extra externe HD waar ik geregeld een back-up op zet van mijn belangrijkste gegevens en ik koop een usb stick voor een recovery versie van mijn pc.
Bedankt voor jullie advies!
Je hoef alleen maar een behuizing te kopen, de schijf had je toch al?

Analoog komt weer helemaal terug

• Goudveertje
@bert pit dat klopt alleen deze schijf gebruik ik nu wel gewoon voor extra opslag in de PC, die zit daar prima joh.
Vandaar dat ik een externe HD koop.
Pagina: 1