Lekenvraag: wat zet je op je SSD schijf (naast HDD)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masihi
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-07-2021
Hallo,

Als je een SSD en HDD hebt, dan is het logisch dat je Windows op die SSD zet. Maar iemand zei: 'zet alle software op je SSD'. Klopt dit, of is dit onwaar en kun je andere programma's net zo goed op je HDD schijf zetten?

Degene die dat zei heeft er namelijk ook maar beperkte kennis van (net als ik). En ik moet straks die keuzes gaan maken. Natuurlijk zal ik Windows en Office op de SSD schijf zetten maar totaal andere programma's ook? Dan kan die schijf snel volraken.

Ik hoor graag de verlossende tip. Ik heb er weinig verstand van dus een simpele uitleg, of het nu wel of niet verstandig is om alle software op je SSD te zetten, hoor ik graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:02
Programma's op de ssd en bestanden op de hdd. Raakt je ssd daarmee vol dan heb je een te kleine ssd gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-08 09:47
Zet programma's lekker op je SSD en grote data zoals video's, audio of backups op je HDD. Programma's wil je snel opstarten dus SSD is dan beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Games en programma's zou ik op de SSD zetten. Alle overige data zou ik ook op de SSD zetten.
HDD's zijn traag :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:18

TommieW

Numa numa.

Eigenlijk alles wat snel moet zijn en wat op de SSD past.

Bijvoorbeeld een spel van 60GB kan leuk zijn op je SSD om laadtijden te verkorten, maar misschien passen andere dingen er dan niet op. Dat is een overweging die je zelf moet maken. Überhaupt zijn er niet echt regels voor ofzo. Gewoon alles wat snel moet zijn. Persoonlijk zet ik gewoon alle software (zolang het past) op SSD.

Er kunnen zelfs usecases zijn om gewone userdata op SSD te zetten. Stel je wil van je hele muziekcollectie de tags aanpassen, dan zou het sneller kunnen zijn om je muziek even op SSD te zetten.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masihi
OK top dan zit ik toch op de goeie weg.

Maar wat ik zo gek vind: ik heb gezien dat in Verkenner de standaard groepen (Documenten, Afbeeldingen, Video's) allemaal wijzen naar de SSD schijf terwijl dat altijd om data gaat. Kan ik dit wijzigen zodat het allemaal op D staat? Of moet ik gewoon maar zelf eigen mapjes maken in D? Alleen dan blijf je zitten met die zijkant in Verkenner waar die (lege) groepen in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:45

FreakNL

Well do ya punk?

Dat kun je gewoon wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Masihi schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:16:

Maar wat ik zo gek vind: ik heb gezien dat in Verkenner de standaard groepen (Documenten, Afbeeldingen, Video's) allemaal wijzen naar de SSD schijf terwijl dat altijd om data gaat. Kan ik dit wijzigen zodat het allemaal op D staat? Of moet ik gewoon maar zelf eigen mapjes maken in D? Alleen dan blijf je zitten met die zijkant in Verkenner waar die (lege) groepen in staan.
Standaard zet Windows alle gebruikersprofielen (waar die data onder valt) op dezelfde disk als waar Windows op geïnstalleerd wordt. In jouw geval de SSD dus. Je kunt deze wel verplaatsen, daarvoor moet je even op Google kijken. (Windows 10 move documents folder, bijvoorbeeld).

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-10 09:37

NLF

Masihi schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:16:

ja hoor, klik rechts op je documenten snelkoppeling of in de map zelf en verwijs deze naar een nieuwe locatie. Het zelfde heb ik gedaan voor films, afbeeldingen en muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masihi
NLF schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:19:
[...]

ja hoor, klik rechts op je documenten snelkoppeling of in de map zelf en verwijs deze naar een nieuwe locatie. Het zelfde heb ik gedaan voor films, afbeeldingen en muziek.
Hmm dat werkt niet. Dan staat er "kan niet verplaatsen omdat er in die locatie een map bevindt die niet omgeleid kan worden"

Moet ik dan het "alleen lezen" voor die map eerst uit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:02
De map kan je wel kopiëren naar een andere drive, niet verplaatsen. Als de map gekopieerd is kan je de inhoud van de map op de originele locatie verwijderen. In het programma, bijvoorbeeld Excel, stel je in naar welke map op welke drive de bestanden standaard opgeslagen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-10 09:37

NLF

Staat er iets in wat open staat? Savegames oid ? Ik doe dit altijd bij een nieuwe installatie van Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masihi
Uszka schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:30:
De map kan je wel kopiëren naar een andere drive, niet verplaatsen. Als de map gekopieerd is kan je de inhoud van de map op de originele locatie verwijderen. In het programma, bijvoorbeeld Excel, stel je in naar welke map op welke drive de bestanden standaard opgeslagen moet worden.
Maar als dat zo is, dan kan ik toch beter gewoon meteen die mappen verwijderen en zelf mappen aanmaken die ik vervolgens in het snelmenu zet? Zeker als ik daarna toch in elk programma de software locatie moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:40
Klein detail: als je dat in die volgorde doet, ban je al je huidige data kwijt .....
Pagina: 1