Aantal nieuwe forumreacties (2) niet meer zichtbaar in Title

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Tot +- een week geleden werd de Browser Title van een forum tab die open stond voorzien van bijv. een (1) of (2) voor de Title als er nieuwe reacties waren op het forum. Nu is dit bij mij niet meer van toepassing. Nu zie ik pas of er nieuwe reacties op een topic zijn als ik de tab aanklik en naar de laatste reactie scroll. Daar is dan wel de gele bar zichtbaar die een melding geeft dat er nieuwe reacties zijn.

Ik gebruik zelf de laatste versie van Chrome, maar begreep gisteren ook van iemand anders dat dit bij hem in Firefox ook sinds enkele dagen niet meer werkt.

Het lijkt mij dus een bug, of, een besluit om deze feature te verwijderen. Dat laatste zou ik heel erg jammer vinden, want het is erg nuttig om het aantal nieuwe reacties sinds het laatste bericht in de tab/title te kunnen zien.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Beste antwoord (via Taro op 08-01-2019 17:34)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:22

crisp

Devver

Pixelated

Hier is met de laatste release overigens een fix voor online gekomen. We pollen nu wel weer voor nieuwe reacties op een achtergrond-tab, maar met een lagere frequentie :)

Intentionally left blank

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

De ajax-polling voor het aantal nieuwe reacties lieten we voorheen in een niet-zichtbare tab altijd ongeveer 10 minuten doorgaan. Helaas is gebleken dat in de laatste chrome versie deze polling ook na 10 minuten niet meer stopte en voor dusdanig veel extra verkeer zorgde (sommige mensen hebben vaak tientallen tot soms wel honderden tabs open) dat we besloten hebben om met behulp van de Page Visibility API de polling meteen te stoppen op het moment dat een tab niet meer zichtbaar is.

Dat heeft dus inderdaad tot gevolg dat je van een inactieve tab niet meer ziet wanneer er nieuwe reacties zijn. Of we hier op een of andere manier toch nog een mouw aan gaan passen kan ik op voorhand niet zeggen. Vooralsnog is deze feature dus onder eigen succes bezweken...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Over die indicator gesproken, ik merk sinds kort (weet niet precies hoe lang, zou ook +/- 1 week kunnen zijn) dat een geopende tab langer geselecteerd moet zijn voordat die indicator bijgewerkt wordt. Voorheen klikte ik snel achter elkaar op een stel geopende GoT-tabs waarna die indicator bijgewerkt werd, maar dat werkt sinds een paar dagen niet meer. Ik moet tabs meerdere seconden open (dus geselecteerd) hebben staan voordat die indicator wordt bijgewerkt/weergegeven.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Raven schreef op zondag 2 december 2018 @ 10:52:
Over die indicator gesproken, ik merk sinds kort (weet niet precies hoe lang, zou ook +/- 1 week kunnen zijn) dat een geopende tab langer geselecteerd moet zijn voordat die indicator bijgewerkt wordt. Voorheen klikte ik snel achter elkaar op een stel geopende GoT-tabs waarna die indicator bijgewerkt werd, maar dat werkt sinds een paar dagen niet meer. Ik moet tabs meerdere seconden open hebben staan voordat die indicator wordt bijgewerkt/weergegeven.
Dat ligt er weer aan hoe lang de tab 'inactief' is geweest. Als dat lang genoeg is dan zou de polling meteen uitgevoerd moeten worden, en anders moet je alsnog wachten op de eerstkomende interval. Een tab weer te snel sluiten kan inderdaad ook tot gevolg hebben dat de polling gelijk weer wordt stopgezet...

[ Voor 6% gewijzigd door crisp op 02-12-2018 10:56 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@crisp Helder, bedankt.

Ik zou het erg jammer vinden als deze feature niet meer terug komt. Dit kost mij per uur vele clicks extra en zorgt er ook voor dat je minder snel kunt reageren in bepaalde topics.

Als betalende abonnee mag hier wat mij betreft een stukje van de inkomsten aan besteed worden, ik vind dit echt een verkeerde besparing. Maak er voor mijn part een premium feature van :)

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 02-12-2018 11:01 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

crisp schreef op zondag 2 december 2018 @ 10:54:
[...]

Dat ligt er weer aan hoe lang de tab 'inactief' is geweest. Als dat lang genoeg is dan zou de polling meteen uitgevoerd moeten worden, en anders moet je alsnog wachten op de eerstkomende interval. Een tab weer te snel sluiten kan inderdaad ook tot gevolg hebben dat de polling gelijk weer wordt stopgezet...
Helaas zit er hier bijna altijd een vertraging in, moet telkens een tab meerdere seconden geselecteerd hebben voordat die indicator verschijnt/bijgewerkt wordt :/

Maar dat dat dus niet meer op de achtergrond gebeurt heeft blijkbaar te maken met Page Visibility API? Kun je het niet zo doen dat users zelf kunnen aangeven d.m.v. een instelling of het pollen door mag gaan of niet?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Taro schreef op zondag 2 december 2018 @ 10:59:
@crisp Helder, bedankt.

Ik zou het erg jammer vinden als deze feature niet meer terug komt. Dit kost mij per uur vele clicks extra en zorgt er ook voor dat je minder snel kunt reageren in bepaalde topics.

Als betalende abonnee mag hier wat mij betreft een stukje van de inkomsten aan besteed worden, ik vind dit echt een verkeerde besparing.
Het is niet bedoelt als besparing, maar sinds het uitkomen van Chrome versie 70 verdrievoudigde het verkeer van deze ajax-requests en we hebben nog niet de tijd gehad om hier verder onderzoek naar te doen. Het compleet uitschakelen van de polling bij het verbergen van een tab is puur een quick-fix geweest.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Raven schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:02:
[...]
Kun je het niet zo doen dat users zelf kunnen aangeven d.m.v. een instelling of het pollen door mag gaan of niet?
Waarschijnlijk zal iedereen dit dan standaard op Aan zetten, waardoor ze in dezelfde situatie terechtkomen.

Als dit inderdaad voor teveel servercapaciteit zorgt, dan moet je die aanvullende kosten dekken en meenemen in abonnementen. Zou ik geen vreemd besluit vinden.

@crisp Ok, dan ga ik er van uit dat deze feature snel weer terugkomt d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 02-12-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

crisp schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:03:
[...]

Het is niet bedoelt als besparing, maar sinds het uitkomen van Chrome versie 70 verdrievoudigde het verkeer van deze ajax-requests en we hebben nog niet de tijd gehad om hier verder onderzoek naar te doen. Het compleet uitschakelen van de polling bij het verbergen van een tab is puur een quick-fix geweest.
En voor degenen die FF gebruiken? Kunnen die niet gewhitelist worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 02-12-2018 11:07 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Raven schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:06:
[...]

En voor degenen die FF gebruiken? Kunnen die niet gewhitelist worden?
Nee, ik ben niet van plan om hier weer allerlei extra workarounds voor te maken. We moeten eerst helder krijgen wat precies de diepere oorzaak is van de stijging die we zagen sinds Chrome 70 uitkwam, en daarna kijken wat er aan technische mogelijkheden is om dit op een meer betrouwbare manier te fixen.

Of en hoe is echter verder niet aan mij om te bepalen. Het enige dat ik kan doen is een ticket aanmaken en hopen dat die prioriteit gaat krijgen van ons productteam.

Edit: ticket heb ik zojuist aangemaakt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 02-12-2018 11:19 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

crisp schreef op zondag 2 december 2018 @ 10:52:
De ajax-polling voor het aantal nieuwe reacties lieten we voorheen in een niet-zichtbare tab altijd ongeveer 10 minuten doorgaan. Helaas is gebleken dat in de laatste chrome versie deze polling ook na 10 minuten niet meer stopte en voor dusdanig veel extra verkeer zorgde (sommige mensen hebben vaak tientallen tot soms wel honderden tabs open) dat we besloten hebben om met behulp van de Page Visibility API de polling meteen te stoppen op het moment dat een tab niet meer zichtbaar is.

Dat heeft dus inderdaad tot gevolg dat je van een inactieve tab niet meer ziet wanneer er nieuwe reacties zijn. Of we hier op een of andere manier toch nog een mouw aan gaan passen kan ik op voorhand niet zeggen. Vooralsnog is deze feature dus onder eigen succes bezweken...
Die reactie van je, die alle3s perfect uitlegt, kan ik dan weer niet pinnen, om me te helpen uit te leggen aan andere gedesillusioneerde forumgangers dat dit niet meer mogelijk is. :+

Dan maar oldskool ctrl-c/ctrl-v. >:)

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Hier is met de laatste release overigens een fix voor online gekomen. We pollen nu wel weer voor nieuwe reacties op een achtergrond-tab, maar met een lagere frequentie :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Werkt weer prima @crisp, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

YW :)

Intentionally left blank

Pagina: 1