Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

bestaande 8V deurbel oppikken in zwave/domoticz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:54
LS,

Ik wil een bestaande 8V deurbel oppikken met een zwave relay switch zoals http://www.tkbhome.com/Si...tch-module-EU_012_68.html of https://manuals.fibaro.com/relay-switch/

De bestaande deurbeldrukker wil ik aansluiten als een normaal lichtknopje obv 230V. De relay kant wil ik het bestaande 8V circuit laten aansturen voor het laten klinken van de deurbel

Zou tot doel moeten hebben dat
- de deurbel nog steeds klinkt als iemand op de deurbeldrukker drukt
- domoticz ziet dat iemand op de deurbeldrukker drukt
- de deurbel ook vanuit domoticz kan bediend kan worden

Gaat dit werken?

Beste antwoord (via Kammika op 03-12-2018 17:36)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kammika schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:20:
[...]

Die snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met analoge ingang? Van welk apparaat?
Sorry, ik bedoelde digitale ingang. Diverse modules die dat hebben

Alle reacties

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Move naar domotica forum.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:57
Ik snap het niet helemaal, je wil 230vac op je deurbel zetten?
Is het niet handiger om de situatie te laten bestaan en dan via een 8v relais een fibaro ubs te gebruiken?
Dan komt je signaal al binnen en kan je aansturen wat je zelf wil.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
Nee, want je drukker is niet geschikt voor 230VAC. Daarom zit er ook een beltrafo.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Kammika
Jim423 schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:37:
Nee, want je drukker is niet geschikt voor 230VAC. Daarom zit er ook een beltrafo.
Helder. Die gaat dus niet werken...

• Kammika
akatar schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:31:
Ik snap het niet helemaal, je wil 230vac op je deurbel zetten?
Is het niet handiger om de situatie te laten bestaan en dan via een 8v relais een fibaro ubs te gebruiken?
Dan komt je signaal al binnen en kan je aansturen wat je zelf wil.
Ik had gehoopt dat dat niet nodig was. Deze schakeling is simpeler en zou ook robuuster zijn (blijft werken als domoticz eruit ligt). Maar begrijp uit het antwoord van Jim423 dat 230v op beldrukker geen optie is. Dus dan wordt het toch maar een fibaro ubs.

Dank voor meedenken!

• Sethro
Ik heb de drukker op een analoge ingang zitten en de bel achter de beltrafo die via relais aan 230v hangt

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-11 16:22
Ik had hetzelfde probleem en heb het opgelost met een deurswitch van Xiaomi en een opto-coupler.
De magneetschakelaar in de switch vervangen voor de opto-coupler aan de ene kant, de andere kant parallel met een weerstand over de deurbel en dan doormelden naar domoticz.

Werkt uitstekend..

[ Voor 5% gewijzigd door _root op 02-12-2018 19:21 ]

PVoutput 3250 WP

• Kammika
Sethro schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:17:
Ik heb de drukker op een analoge ingang zitten en de bel achter de beltrafo die via relais aan 230v hangt

• Kammika
_root schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:19:
Ik had hetzelfde probleem en heb het opgelost met een deurswitch van Xiaomi en een opto-coupler.
De magneetschakelaar in de switch vervangen voor de opto-coupler aan de ene kant, de andere kant parallel met een weerstand over de deurbel en dan doormelden naar domoticz.
Dat gaat mij niet lukken zo handig ben ik niet :)

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-11 16:22
Als je een soldeerbout kan hanteren moet het lukken....
Voorwaarde is wel dat je een Xiaomi gateway op je domoticz hebt aangesloten.
Maar die gateway is om hele veel andere redenen een super aanwinst icm Domoticz.

PVoutput 3250 WP

• Kammika
_root schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:39:
Maar die gateway is om hele veel andere redenen een super aanwinst icm Domoticz.
tot nu toe buiten de deur gehouden: Ik heb op andere plekken hier op het forum gelezen dat die gateway connecties naar china maakt...

ik heb nu vooral z-wave devices van neo coolcam en tkbhome in mijn huis. Weliswaar ook chinees, maar omdat die geen TCP/IP verbinding hebben heb ik geen risico op chinese pottekijkers..

intussen heb ik een nieuwe idee bedacht nav de inputs in deze post
- Ik regel een 5V spanningsbron en gebruik de deurbeldrukker om een 5V relay module te laten schakelen
- die relay module laat ik aan de output kant een z-wave relay switch aansturen obv 230V.
- en de output van de z-wave relay laat ik dan weer het 8V circuit aansturen.

Volgens mij heb ik dan met 1 extra schakeling (de 5V relay switch) mijn oorspronkelijke schakeling, waardoor ik zowel het beldrukkersignaal kan opvangen vanuit domoticz, als ook de deurbel los vanuit domoticz kan aansturen. En robuust zou het ook moeten zijn: Als er problemen zijn met domoticz zou dit gewoon moeten blijven werken.

Klopt mijn gedachtengang? of zie ik weer iets over het hoofd?

[ Voor 42% gewijzigd door Kammika op 02-12-2018 20:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Sethro
Kammika schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:20:
[...]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Kammika
Sethro schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:05:
[...]
aha... dan kom je dus op zoiets wat ik in mijn vorige antwoord beschreef... dat werkt dus!
Ja.. maar voor zover ik het kan zien kan ik in die oplossing niet meer zelf de deurbel bedienen met domoticz en ik wil die deurbel ook onderdeel van het alarm kunnen maken (de deurbel gaat ook af als het alarm afgaat...)

• mbliek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09-2023
@Kammika

Deze misschien iets?
https://www.momotica.nl/a...en/z-wave-deurbel-module/

Die werkt met een bestaande knop (maak/breek contract, potentiaal vrij)
Zodra je op de knop drukt activeert de FIBARO Smart Implant de bestaande bel binnen en kan je doen wat je wilt met het signaal van de Smart Implant. Die trouwens ook te schakelen is vanuit domoticz, in tegenstelling tot de oude binaire sensor.

• Kammika
mbliek schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:58:
@Kammika

Deze misschien iets?
https://www.momotica.nl/a...en/z-wave-deurbel-module/

Die werkt met een bestaande knop (maak/breek contract, potentiaal vrij)
Zodra je op de knop drukt activeert de FIBARO Smart Implant de bestaande bel binnen en kan je doen wat je wilt met het signaal van de Smart Implant. Die trouwens ook te schakelen is vanuit domoticz, in tegenstelling tot de oude binaire sensor.
Tx voor meedenken! Ziet er interessant uit! Ik zie op de site geen documentatie van deze module. Heb jij die ergens kunnen vinden? (de vraag net ook al even op het contactformulier van de site achtergelaten)
Pagina: 1