Eens met meeste van bovenstaande punten.
Hier zit je met twee, mogelijk drie zaken...
1) de betrouwbaarheid van de backhaul naar POS
2) de dekking en bandbreedte van de WiFi voor de clients
3) tenzij dit geheel aansluit op een erg dikke lijn, de capaciteit, zowel up- als downstream van de uplink (internetverbinding)
Om met 1 te beginnen. Als ik het zo lees gaan je inkomsten en dus het financiele plaatje van de festival afhangen van goede werking van die pinautomaat, nog los van de impact op tevredenheid van bezoekers als het niet werkt. Dat schreeuwt om redundancy. Daar komt bij dat je toe kunt met relatief kleine hoeveelheden data. Dit klinkt als een use case voor data via 4G, niet via een lange schoenveter door de modder. Let echter op dat een festival doorgaans neerkomt op grote groepen mensen op een locatie waar de telco's niet normaliter veel capaciteit voorzien, dus er is kans dat dit last gaat krijgen van congestion. Dat kun je deels ondervangen door te zorgen dat je een SIM gebruikt van de operator met beste dekking ter plekke (zoek dat vooraf uit!) en dus van de operator zelf en niet van een MVNO (wederverkoper op netwerk van telco), aangezien operators nagenoeg altijd voorrang geven aan eigen verkeer boven die van de wederverkopers schimmig weinig transparant wereldje, het hangt uiteindelijk gewoon af van hoeveel de wederverkoper betaalt. Maar je wilt een plan B. Als plan B is een bedrade of draadloze (WiFi) backhaul een goede om achter de hand te hebben.
Normaliter (in thuissituatie) raad ik stellig bedrade verbindingen aan. Met jouw use case sluit ik me aan bij degenen die een WiFi straalverbinding adviseren. Met richtantennes kun je over deze relatief korte afstanden een zeer stabiele, performante verbinding realiseren. Uiteraard kun je dat ook met bekabeling, maar dan moet je zware kwaliteit outdoor grondkabel hebben, en bovendien een manier om dat te beschermen (ingraven, kokers etc). Dat goed doen gaat veel duurder zijn, zeker voor een korte event. Ik zou denken aan WiFI-ac 5GHz AP's met >12dB antennes erop. Hou daarbij backbone vs access gescheiden, dus geen eindgebruikers direct op die APs laten verbinden. In plaats daarvan de AP's als vervanger van een kabel gebruiken, en bedraad een 'normale' dualband AP aansluiten waar je WiFi voor artiesten wilt voorzien.
Dan 2. Met veel gebruikers is de kans groot dat de behoefte aan airtime (zendtijd in de lucht) groter is dan beschikbaar. Dus wil je op layer 2 al voorzien in QoS. Gelukkig biedt WiFi prima mogelijkheden om dat te regelen (WMM), maar dan moet je het wel instellen. Daarnaast is airtime management zeer wenselijk. Dat is des te belangrijker als je een wireless backhaul gebruikt voor je mission-critical pinverkeer. De R7000 ondersteunt zowel WMM als 'airtime fairness', maar ik heb geen ervaring met hoe dat laatste in praktijk werkt erop, en mijn onderbuik zegt dat je beter een fatsoenlijke dedicated AP wilt die gemaakt is voor dit soort toepassing. Als je budget niet reikt tot pakweg iets van Airties (reken ~EUR 400 voor eentje met hoge capaciteit), doe je er beter aan een 2e hands cq end-of-life enterprise AP te kopen dan een nieuwe consumentending.
Qua WMM wil je in ieder geval zorgen dat je pinverkeer hoogste prio krijgt (als 'voice' taggen), maar je wilt ook niet dat alle clients de best-effort boel in de soep laten lopen als een paar telefoons besluiten te upgraden terwijl iemand anders z'n overloze selfies uploadt naar Instagram. Let op dat enkel op bandbreedte (L3) cappen *niet* voldoende is bij WiFi. Als iemand een heel marginale verbinding heeft, hebben ze veel tijd nodig om zelfs een bescheiden hoeveelheid data binnen te hengelen. Je moet dit op L2 aanpakken om te zorgen dat niet bandbreedte maar zendtijd goed verdeeld wordt.
Bedenk ook dat je moet plannen op capaciteit, niet dekking (zeker in een open veld waar een enkele AP makkelijk duizenden vierkante meter kan dekken). Heb je een idee hoeveel gelijktijdige gebruikers je verwacht op je WiFi? En hoeveel bandbreedte ze elk maximaal zouden (mogen) trekken? Zijn er afspraken met de artiesten over wat ze wel en niet over WiFi kunnen doen?
En dan 3. Je zegt niets over waar dit geheel aan geknoopt gaat worden qua uplink. Als dat een mooie huurlijn is met symmetrisch 1Gbps is het geen issue, dan is je eigen netwerk op festivalterrein vanzelf bottleneck. Maar als je dit alles aan een particuliere DSL-lijntje van 8Mbps down en 1Mbps up wilt hangen moet je *grondig* ingrijpen om te zorgen dat belangrijk verkeer nog mogelijk is. Dan heb je het over een router met policies dat slechts enkele soorten verkeer toegelaten worden, met blokkades op bepaalde sites/IP-reeksen. Bovendien: dit is Belgie, waar datalimieten nog bestaan voor internetverbindingen. Hoe zit het daarmee?
Oslik blyat! Oslik!