Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemsD
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-05 20:14
Voor een klein muziekfestival in België hebben wij een standaardinternet aansluiting op 1 punt.
Echter moeten we op +/- 150 m afstand nood aan stabiele internettoegang (jetonautomaat met pinkaart).
Tegelijk willen we ons wifi-bereik uitbreiden vooral halverweg de 150 m zou een extra router moeten komen.

Ik lees hier en daar dat 150 m nog net zou moeten kunnen als er een goede kabel gebruikt wordt.
Elders lees ik dat je halverweg een switch kan plaatsen, of actieve switch zodat ethernetsignaal stabiel blijft.

Wat is het verschil tussen switch en actieve switch ?

Ik dacht er nu aan om dus ethernet te leggen +/- 75m. Dan zou ik een netgear nighthawk R7000P plaatsen. Die dan als switch moeten dienen en ook het wifi uitbreiden. Dan opnieuw 75 m ethernet om tot de jetonautomaat te komen.

Kan dat zo ? Of wat zijn betere opties ?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verschil tussen switch en actieve switch is dat 'switch' een daadwerkelijke term is en 'actieve switch' niet :)
Zolang je die R7000P als AP instelt (dus niet de gele WAN poort gebruiken) zou dit zonder problemen moeten werken als je goede kabels gebruikt (dus geen CCA troep)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57

BCC

Ik weet niet hoeveel mensen er komen, maar aangezien iedereen een telefoon bij zich heeft kun je er vanuit gaan dat de WiFi inderdaad heeel erg slecht gaat zijn. Is glasvezel of poweline geen optie?

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 02-12-2018 06:53 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 10:05
BCC schreef op zondag 2 december 2018 @ 06:52:
Ik weet niet hoeveel mensen er komen, maar aangezien iedereen een telefoon bij zich heeft kun je er vanuit gaan dat de WiFi inderdaad heeel erg slecht gaat zijn. Is glasvezel of poweline geen optie?
Er wordt niet genoemd dat hij het Wifi ook gaat openstellen aan bezoekers, maar daar lijkt het inderdaad wel op. Dat ga je met een R7000 niet redden, ik denk dat het al snel ophoudt als er meer dan 50 man zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemsD
De Wifi zal beperkt worden. Sowieso niet voor bezoekers, wel voor artiesten.

Ivm Powerline : festival is dus openlucht. We leggen eigen electriciteit via stroomgroep. Ik neem aan dat powerline niet zal lukken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

In principe moet zoiets prima werken met halverwege een switch. Zorg hoe dan ook wel voor een goede kwaliteit bekabeling én zorg dat je apparatuur op plekken ligt waar er geen water bij kan komen maar wel voldoende ventilatie is. (Ik heb al eens iemand een stuk apparatuur kletsnat uit een doos zien vissen.)

Die Nighthawk moet dat kunnen. Test het wel tevoren, het is wat vervelend als je op de dag van het festival niet de situatie hebt die je wil.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:23
BCC schreef op zondag 2 december 2018 @ 06:52:
Als je een stabiele situatie wil moet je juist ver wegblijven van de powerline troep.

Zelf zou ik voor max100 meter gaan en dan een switch ertussen en de overige 50meter voorzien.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Kabel op een festival terrein is kwetsbaar, en als het gaat regenen helemaal.
Je kunt ook een point to point wifi oplossing nemen die met gemak die 150m kan overbruggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Die pinautomaat is het belangrijkste wat er is gezien daar een groot deel van je inkomsten uit gaat komen!!!!! Dan zou ik niet alleen op een ethernet kabel gaan vetrouwen!

Zou zoiezo een 3/4g verbinding bij de pinautomaten zetten als primaire verbinding en als backup de ethernet (of andersom).

Wil je Wi-Fi aanbieden voor de gasten ? Daar zou ik zonder verstand van zaken NIET aan beginnen.

Als je vanaf het punt van de router met internet line of sight hebt naar de jettonautomaat zou ik nog eerder een p2p Wi-Fi verbinding neerzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Jan-man op 02-12-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normaliter zou een kabeltje het zekerst zijn. Dan puur op de lengte leg je een kabeltje tot halverwege, zet daar een "actief ethernet-apparaat" zoals switch neer om het signaal te hergenereren, en legt de andere helft van de afstand nog een kabeltje. Dit gaat er wel vanuit dat je vogelvlucht-lengte in de buurt komt van de werkelijke lengte op de grond.

De netgear die je voorstelt heeft een switch ingebouwd, dus die kun je gebruiken en tegelijkertijd als AP inzetten. (Zie ook: router als AP neerzetten. Dat is nog even een keuze- cq. instelpuntje.)

Op een festivalterrein... andere koek. Zoals al opgemerkt, water kan snel vervelen. En "gewone" kabel is bedoeld om vast neergelegd te worden. Dat betekent dat je voor een festival rekening moet houden met kapotte kabels en/of betere (duurdere) kabels moet voorzien. Voor even zal het allemaal wel goed gaan maar bij herhaald oprollen en weer neerleggen, hordes mensen die eroverheen hobbelen, en zo verder, kan zijn dat een standaardkabel er de brui aan geeft.

Wil je met wifi je backhaul doen, dan heb je wat "long range" buiten-APs nodig. Een AP met richtantenne aan de ene kant, een wireless client met richtantenne aan de andere kant, en ertussenin... nog een wireless client al dan niet met richtantenne. Dan hang je daar weer een AP aan dat op een ander kanaal signaal geeft voor eigen gebruik en artiesten enzo.

Voor die backhaul heb je dan wel line-of-sight nodig, dus verwacht dat je die dingen elk hoog op een paal monteert zodat ze elkaar over de mensenmassa, standjes, tentjes, tenten, podia, andere gebouwen, bomen, etc. nog kunnen "zien".

Dit is overigens een van de plekken waar je eventueel "mesh" zou kunnen inzetten, maar dan nog steeds met naarbinnen gerichte richtantennes aan de uiteinden, en een high gain omni in het midden. En aan mesh ("opgeleukte repeater") zit wel een prijs qua maximale doorvoer. Of dat een probleem gaat zijn moet je zelf maar bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan prima alleen als het een festival is zou ik met verhuurder van licht en geluid praten wat zij kunnen doen. Vaak hebben ze ook netwerkkabels die geschikt zijn voor de omstandigheden. Of kunnen ze gewoon het netwerk voor je regelen. Op steeds meer evenementen is er gewoon wifi voor interactiviteit etc, dus hoeft echt geen probleem te zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens met meeste van bovenstaande punten.

Hier zit je met twee, mogelijk drie zaken...

1) de betrouwbaarheid van de backhaul naar POS
2) de dekking en bandbreedte van de WiFi voor de clients
3) tenzij dit geheel aansluit op een erg dikke lijn, de capaciteit, zowel up- als downstream van de uplink (internetverbinding)

Om met 1 te beginnen. Als ik het zo lees gaan je inkomsten en dus het financiele plaatje van de festival afhangen van goede werking van die pinautomaat, nog los van de impact op tevredenheid van bezoekers als het niet werkt. Dat schreeuwt om redundancy. Daar komt bij dat je toe kunt met relatief kleine hoeveelheden data. Dit klinkt als een use case voor data via 4G, niet via een lange schoenveter door de modder. Let echter op dat een festival doorgaans neerkomt op grote groepen mensen op een locatie waar de telco's niet normaliter veel capaciteit voorzien, dus er is kans dat dit last gaat krijgen van congestion. Dat kun je deels ondervangen door te zorgen dat je een SIM gebruikt van de operator met beste dekking ter plekke (zoek dat vooraf uit!) en dus van de operator zelf en niet van een MVNO (wederverkoper op netwerk van telco), aangezien operators nagenoeg altijd voorrang geven aan eigen verkeer boven die van de wederverkopers schimmig weinig transparant wereldje, het hangt uiteindelijk gewoon af van hoeveel de wederverkoper betaalt. Maar je wilt een plan B. Als plan B is een bedrade of draadloze (WiFi) backhaul een goede om achter de hand te hebben.

Normaliter (in thuissituatie) raad ik stellig bedrade verbindingen aan. Met jouw use case sluit ik me aan bij degenen die een WiFi straalverbinding adviseren. Met richtantennes kun je over deze relatief korte afstanden een zeer stabiele, performante verbinding realiseren. Uiteraard kun je dat ook met bekabeling, maar dan moet je zware kwaliteit outdoor grondkabel hebben, en bovendien een manier om dat te beschermen (ingraven, kokers etc). Dat goed doen gaat veel duurder zijn, zeker voor een korte event. Ik zou denken aan WiFI-ac 5GHz AP's met >12dB antennes erop. Hou daarbij backbone vs access gescheiden, dus geen eindgebruikers direct op die APs laten verbinden. In plaats daarvan de AP's als vervanger van een kabel gebruiken, en bedraad een 'normale' dualband AP aansluiten waar je WiFi voor artiesten wilt voorzien.

Dan 2. Met veel gebruikers is de kans groot dat de behoefte aan airtime (zendtijd in de lucht) groter is dan beschikbaar. Dus wil je op layer 2 al voorzien in QoS. Gelukkig biedt WiFi prima mogelijkheden om dat te regelen (WMM), maar dan moet je het wel instellen. Daarnaast is airtime management zeer wenselijk. Dat is des te belangrijker als je een wireless backhaul gebruikt voor je mission-critical pinverkeer. De R7000 ondersteunt zowel WMM als 'airtime fairness', maar ik heb geen ervaring met hoe dat laatste in praktijk werkt erop, en mijn onderbuik zegt dat je beter een fatsoenlijke dedicated AP wilt die gemaakt is voor dit soort toepassing. Als je budget niet reikt tot pakweg iets van Airties (reken ~EUR 400 voor eentje met hoge capaciteit), doe je er beter aan een 2e hands cq end-of-life enterprise AP te kopen dan een nieuwe consumentending.
Qua WMM wil je in ieder geval zorgen dat je pinverkeer hoogste prio krijgt (als 'voice' taggen), maar je wilt ook niet dat alle clients de best-effort boel in de soep laten lopen als een paar telefoons besluiten te upgraden terwijl iemand anders z'n overloze selfies uploadt naar Instagram. Let op dat enkel op bandbreedte (L3) cappen *niet* voldoende is bij WiFi. Als iemand een heel marginale verbinding heeft, hebben ze veel tijd nodig om zelfs een bescheiden hoeveelheid data binnen te hengelen. Je moet dit op L2 aanpakken om te zorgen dat niet bandbreedte maar zendtijd goed verdeeld wordt.

Bedenk ook dat je moet plannen op capaciteit, niet dekking (zeker in een open veld waar een enkele AP makkelijk duizenden vierkante meter kan dekken). Heb je een idee hoeveel gelijktijdige gebruikers je verwacht op je WiFi? En hoeveel bandbreedte ze elk maximaal zouden (mogen) trekken? Zijn er afspraken met de artiesten over wat ze wel en niet over WiFi kunnen doen?

En dan 3. Je zegt niets over waar dit geheel aan geknoopt gaat worden qua uplink. Als dat een mooie huurlijn is met symmetrisch 1Gbps is het geen issue, dan is je eigen netwerk op festivalterrein vanzelf bottleneck. Maar als je dit alles aan een particuliere DSL-lijntje van 8Mbps down en 1Mbps up wilt hangen moet je *grondig* ingrijpen om te zorgen dat belangrijk verkeer nog mogelijk is. Dan heb je het over een router met policies dat slechts enkele soorten verkeer toegelaten worden, met blokkades op bepaalde sites/IP-reeksen. Bovendien: dit is Belgie, waar datalimieten nog bestaan voor internetverbindingen. Hoe zit het daarmee?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemsD
_/-\o_

[ Voor 99% gewijzigd door DaemsD op 02-12-2018 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemsD
Allen dank voor de interessante info.

Ik geef nog even mee dat we uplink een particuliere lijn hebben : 50Mbps down en 10Mbps up.
Ethernet kabel zal trouwens niet op de grond liggen. We kunnen hem via bomen en dak van tent en dergelijke "in de lucht" hangen.

We zoeken eenvoudige oplossingen want budgetten willen we klein houden. We investeren vooral in muziek.

De voorbije 2 jaar hadden we in artiestenkeuken een router. Artiesten kregen wifi paswoord.
Echter hun persoonlijke kleedkamers lagen een 80-tal meter verder en artiesten klaagden over wifi-signaal.

Verder was er vanuit die router ook een ethernetkabel naar 1 pinautomaat en 1 jetonautomaat met kaart.
Dat werkte prima.

Nu zou ik dus vanuit die router artiestenkeuken weer dezelfde 2 ethernetkabels leggen en dan een 3de ethernet 80m verder naar een AP, die dan wifi geeft voor kleedkamers.
Deze AP dient dan ook als tussenswitch om een ethernetkabel door te leggen naar nog eens een 80-tal meter verder, waar dan een 2de jetonautomaat met kaart komt te staan.

Nu is het geen ramp als bovenstaande ergens problemen geeft. We zijn flexibel, we gaan het maar zo proberen en als het qua wifi naar artiesten nog niet perfect is, geen groot probleem. Artiesten durven wel wat zeuren, maar uiteindelijk hebben ze meestal toch allemaal hun 4g ... Ze zijn continue on tour en komen allerhande locaties tegen.
Naar de 2de pinautomaat toe, zou het ook geen ramp zijn, als het op deze manier niet werkt. Dan herlocaliseren we de automaat.

Ik zou wifi voor artiesten via gastnetwerk laten gaan en zorgen dat het eigen netwerk voorrang krijgt.
De tips hierboven zullen mij zeker helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan trouwens ook pin automaten op 4G huren. Althans in Nederland

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemsD
4G proberen we te vermijden.
Locatie is wat afgelegen en zeer slecht bereik.
Bovendien loopt iedereen via 4G te surfen, bellen en SMS'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DaemsD schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:50:
Allen dank voor de interessante info.

Ik geef nog even mee dat we uplink een particuliere lijn hebben : 50Mbps down en 10Mbps up.
Ethernet kabel zal trouwens niet op de grond liggen. We kunnen hem via bomen en dak van tent en dergelijke "in de lucht" hangen.

We zoeken eenvoudige oplossingen want budgetten willen we klein houden. We investeren vooral in muziek.

De voorbije 2 jaar hadden we in artiestenkeuken een router. Artiesten kregen wifi paswoord.
Echter hun persoonlijke kleedkamers lagen een 80-tal meter verder en artiesten klaagden over wifi-signaal.

Verder was er vanuit die router ook een ethernetkabel naar 1 pinautomaat en 1 jetonautomaat met kaart.
Dat werkte prima.

Nu zou ik dus vanuit die router artiestenkeuken weer dezelfde 2 ethernetkabels leggen en dan een 3de ethernet 80m verder naar een AP, die dan wifi geeft voor kleedkamers.
Deze AP dient dan ook als tussenswitch om een ethernetkabel door te leggen naar nog eens een 80-tal meter verder, waar dan een 2de jetonautomaat met kaart komt te staan.
Hou er rekening mee dat het oplossen van een bottleneck een andere kan doen ontstaan. Betere dekking bij de kleedkamers betekent meer data van en naar de kleedkamers, dus ook van en naar de internetverbinding. Heb je enige inzage in hoeveel data vorige keer over die verbinding ging op piekmomenten?
Nu is het geen ramp als bovenstaande ergens problemen geeft. We zijn flexibel, we gaan het maar zo proberen en als het qua wifi naar artiesten nog niet perfect is, geen groot probleem. Artiesten durven wel wat zeuren, maar uiteindelijk hebben ze meestal toch allemaal hun 4g ... Ze zijn continue on tour en komen allerhande locaties tegen.
Naar de 2de pinautomaat toe, zou het ook geen ramp zijn, als het op deze manier niet werkt. Dan herlocaliseren we de automaat.
Mits de uplink alles nog goed trekt. Ik zie dara alsnog een grote risico.
Ik zou wifi voor artiesten via gastnetwerk laten gaan en zorgen dat het eigen netwerk voorrang krijgt.
De tips hierboven zullen mij zeker helpen.
Exact hoe daarvoor zorgen? En op welke plek? Een AP kan alleen iets regelen in de WiFi die het zelf uitzendt, het kan geen grotere prio op de uplink verzorgen. Daarvoor moet je met VLANs gaan werken die verschillende QoS levels hebben. Je kunt dan het verkeer voor artiesten op een best-effort VLAN zetten, de eigen crew een iets hogere ("video") QoS geven en de pinautomaten de hoogste ("voice") prio. Je kunt vervolgens op de AP per SSID een andere VLAN toekennen - althans, ik weet niet of dat per default op de R7000 kan. Ik blijf erbij: een R7000 is geen geschikt apparaat hiervoor. Neem een outdoor AP, dan heb je gelijk ook risico op waterschade ondervangen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1