Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-05 23:46
Beste tweakers,

graag wilde ik jullie hierbij een vraag stellen/discussiepunt starten.
Ik heb sinds kort de macbook air en ben er over het algemeen tevreden over. Het enige wat mij nu echt stoort is het scherm. Het is een heel mooi scherm maar na een paar minuten zorgt het al voor rode pijnlijke ogen bij mij. Het is erg storend maar ik zou graag mijn Air willen houden.

Nu las ik op internet meerdere topics over dit onderwerp. Ergens las ik iets over anti-aliasing en dat het daarmee te maken kan hebben.

Hier nog iets wat mensen zeiden op een andere forum:
"Yes, retina displays can cause eye strain. Terribly. But only for some people.

It doesn’t affect everyone. Most people are fine. But if you belong to the unlucky part of the population who are affected, it can be terrible.

Those who are not affected are usually glib about it, blaming the users for incorrect use, and fobbing us off with platitudes. I’ve had people tell me that I’m imagining it, that I’m obviously stupid, that all I need to do is adjust the brightness or the resolution etc.

Well, I got eyestrain and headaches and dizziness and couldn’t concentrate. And when I persevered, my eyes hurt so much I was nearly blind for several days, and it took a month and eye drops to recover my full eyesight.

I adjusted the resolution. I turned down the brightness. I sat at the correct distance. I took regular breaks. I’m not stupid.

I followed every recommendation, tried everything those glib people told me would solve the problem. I raised the Macbook on a stand. I tilted the screen at the ideal angle. I bought and applied an anti-glare screen protector. I bought and wore orange-tinted filter spectacles. Nothing helped.

As an experienced computer user, I’ve regularly worked on laptops and desktops of different brands for more many hours a day. None have caused this kind of painful eye strain, only Apple MacBooks with retina display.

It’s a shame, because otherwise MacBooks are a very fine product indeed.

A plea to everyone who does NOT suffer from retina eyestrain: please don’t mock those who do. This is no laughing matter.

My advice to anyone who does suffer: if after lowering the brightness, reducing the resolution and applying a glare-reducing screen protector you still get eyestrain, stop using it at once. Return the item to the seller if this is an option. Don’t force yourself to keep going, because it will get worse and worse.

My advice to anyone who thinks of getting a MacBook with retina display: borrow one before you buy one. Try it out. See if you’re affected. You may be fine."
bron: https://www.quora.com/Do-...asier-to-cause-eye-strain

Verder las ik dus over de anti-aliasing en dat dat eventueel uit te schakelen is. Geen enkele site vertelt duidelijk hoe dat moet en zelf ben ik ook maar een week in het bezit van de Air dus Mac OS is voor mij nieuw.

Zelf heb ik daarnaast iets zwakkere oogspieren en ik kan dan ook geen 3D zien. Geen idee of dat iets met dit probleem te maken heeft maar ik denk ik vermeld het even.

Heeft iemand misschien ervaringen hiermee? En weet iemand hoe je het scherm van de macbook kunt veranderen zodat dit probleem niet meer voordoet? Ik ben hiervoor altijd matte schermen van windows laptops gewend en heb daar voor zover bekend dit probleem niet ervaren. Het kan niet echt aan de mat/glanzend scherm liggen denk ik. Dat probleem zou dan ook makkelijk op te lossen zijn met een matte screen protector op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:11
Maakt het uit als je 'Use font smoothing when available' uit zet bij System Preferences -> General?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:26

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Heb je momenteel een bril?

Ik had jaren terug ook altijd vermoeide ogen en zat te rommelen met de scherm instellingen, maar het bleek dat ik gewoon een bril nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:44
Binnen een paar minuten al? Dat lijkt me wel erg snel.

Maar goed, dit kan natuurlijk een 1001 redenen hebben, al zou ik eerst eens kijken naar;
- Helderheid van het scherm;
- omgevingslicht;
- houding;
- controleer of er geen lamp reflecteert in je scherm oid;
- night-modus proberen, of dat iets helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 00:09
Verder las ik dus over de anti-aliasing en dat dat eventueel uit te schakelen is.
in Terminal:
defaults write -g CGFontRendering-FontSmoothingDisabled -bool NO

bron: o.a. http://osxdaily.com/2018/...-fonts-text-macos-mojave/

Maar IMHO maakt dit juist uit als je last van fonts hebt op een NIET retina scherm ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-09 12:28
Eerder heb ik ook iets gezien over de nieuwe iphones met hetzelfde probleem. Kan het de PWM dimming van het scherm zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:02:

Ik had jaren terug ook altijd vermoeide ogen en zat te rommelen met de scherm instellingen, maar het bleek dat ik gewoon een bril nodig had.
+1
Eerst even langs de opticien. Zeker wanneer je al naar een paar minuten deze klachten hebt.
Het zijn toch je ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeyschrama
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-08 16:44
Waarschijnlijk wat @mcelias5 al aangaf. Macbooks maken gebruik van PWM dimming, sommige mensen ervaren dit als vervelend. Inplaats van het voltage te minderen om te brightness naar beneden te krijgen laten ze hem sneller of langzamer knipperen. Hoe sneller de verlichting knippert hoe veller het menselijk oog dit ziet.

Als je niet rechtstreeks naar het beeldscherm kijkt zou je in je ooghoeken het scherm heel snel moeten zien flikkeren. Ik heb hier last van met mijn RGB verlichte toetsenbord (Razer Blackwidow Chroma V2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon een oude MBA kopen zonder retina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of het op een Macbook gelijk is aan de iMac maar bij de iMac kun je de resolutie kiezen. Als ik de hoogste kies dan irriteert mij dat ook erg snel maar op de middelste heb ik nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Snelle Google geeft als resultaat dat onder de 75% helderheid een 2018 model macbook air PWM dimming gaat gebruiken. Echter wel boven de 100kHz. En we kunnen wel discussieren waar de limiet ligt waarbij echt niemand er meer last van heeft, of dat 200Hz of 1kHz is. Maar boven de 100kHz geloof ik niet dat het de oorzaak kan zijn van hoofdpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
Fuwor schreef op zondag 2 december 2018 @ 00:36:
Maakt het uit als je 'Use font smoothing when available' uit zet bij System Preferences -> General?
Dankjewel. Dit heb ik nu kunnen doen! Hopen dat dit werkt!

[ Voor 21% gewijzigd door Akif19 op 02-12-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Een retina scherm heeft juist een scherpere definitie van de letters. I kan me niet voorstellen hoe dat slecht kan zijn, als je goede kwaliteit gedrukte tekst leest heeft dat toch ook geen gevolgen voor je ogen? Het is juist makkelijker te lezen omdat je geen rafelingen of blurry randjes ziet. En Apple letters zijn op non-retina schermen al een stuk blurrier dan onder Windows, dus hou daar rekening mee! Dit komt door een andere filosofie bij het anti-aliassen. Apple probeert zo veel mogelijk de vorm van de letters in stand te houden; Windows probeert zoveel mogelijk de pixel boundaries intact te houden. Voor beide manieren is wat te zeggen. Maar ik denk dat als je moeite hebt met lezen, dat de Apple manier op een non-retina scherm juist lastiger zal zijn. Dus ik denk niet dat een ouder model MacBook Air je gaat bevallen.

Op een retina scherm zijn de pixels echter zo klein dat je ze nauwelijks ziet dus dit zou dan niet echt uitmaken.

En idd, PWM met 100kHz ga je ook niet zien. Mijn oude Xiaomi Laptop Air had een 50Hz PWM, DAT was irritant.

Ik ben wel benieuwd wat het dan wel is.. Misschien de manier van beeldopbouw ofzo? Vergeet trouwens niet dat Apple doorgaans meerdere leveranciers voor hun schermen gebruikt, zelfs binnen 1 laptop model. Bijvoorbeeld in de MacBook Air 2011 zaten schermen van AU Optronics, Samsung en LG. Apple geeft niet aan welk model je krijgt en sommige zijn soms beter dan anderen, waardoor dan al gauw gesproken wordt over een 'panel lottery'. Ik heb nog niet gezien of dit bij de 2018 ook zo is, maar het is aannemelijk van wel, Apple heeft er een flink commercieel voordeel bij om meerdere leveranciers tegen elkaar uit te spelen, ze hebben er immers geen afhankelijkheid van op deze manier.

Edit: Misschien een voor de hand liggend idee maar probeer ook eens de helderheid te verminderen. MacBook schermen hebben een behoorlijk hoog contrast, boven de 1:1000. Dit kunnen je ogen wellicht ook minder fijn vinden bij grote helderheid. Probeer bijvoorbeeld de dark mode eens uit, en gebruik voor applicaties kleurensets met verlaagd contrast zoals het uitstekende Solarized.

[ Voor 39% gewijzigd door GekkePrutser op 02-12-2018 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
tweazer schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:19:
[...]

in Terminal:
defaults write -g CGFontRendering-FontSmoothingDisabled -bool NO

bron: o.a. http://osxdaily.com/2018/...-fonts-text-macos-mojave/

Maar IMHO maakt dit juist uit als je last van fonts hebt op een NIET retina scherm ...?
Erg bedankt voor je reactie. Ik kom misschien dom over maar waar zou ik dit moeten typen? In finder? in de zoekmachine van systeemvoorkeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
CR2032 schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:51:
[...]

+1
Eerst even langs de opticien. Zeker wanneer je al naar een paar minuten deze klachten hebt.
Het zijn toch je ogen.
Ik ben al een paar keer bij de oogarts geweest. Ik heb geen bril nodig. Mijn sterkte is precies goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
GekkePrutser schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:03:
Een retina scherm heeft juist een scherpere definitie van de letters. I kan me niet voorstellen hoe dat slecht kan zijn, als je goede kwaliteit gedrukte tekst leest heeft dat toch ook geen gevolgen voor je ogen? Het is juist makkelijker te lezen omdat je geen rafelingen of blurry randjes ziet. En Apple letters zijn op non-retina schermen al een stuk blurrier dan onder Windows, dus hou daar rekening mee! Dit komt door een andere filosofie bij het anti-aliassen. Apple probeert zo veel mogelijk de vorm van de letters in stand te houden; Windows probeert zoveel mogelijk de pixel boundaries intact te houden. Voor beide manieren is wat te zeggen. Maar ik denk dat als je moeite hebt met lezen, dat de Apple manier op een non-retina scherm juist lastiger zal zijn. Dus ik denk niet dat een ouder model MacBook Air je gaat bevallen.

Op een retina scherm zijn de pixels echter zo klein dat je ze nauwelijks ziet dus dit zou dan niet echt uitmaken.

En idd, PWM met 100kHz ga je ook niet zien. Mijn oude Xiaomi Laptop Air had een 50Hz PWM, DAT was irritant.

Ik ben wel benieuwd wat het dan wel is.. Misschien de manier van beeldopbouw ofzo? Vergeet trouwens niet dat Apple doorgaans meerdere leveranciers voor hun schermen gebruikt, zelfs binnen 1 laptop model. Bijvoorbeeld in de MacBook Air 2011 zaten schermen van AU Optronics, Samsung en LG. Apple geeft niet aan welk model je krijgt en sommige zijn soms beter dan anderen, waardoor dan al gauw gesproken wordt over een 'panel lottery'. Ik heb nog niet gezien of dit bij de 2018 ook zo is, maar het is aannemelijk van wel, Apple heeft er een flink commercieel voordeel bij om meerdere leveranciers tegen elkaar uit te spelen, ze hebben er immers geen afhankelijkheid van op deze manier.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb zelf verder ook geen idee eigenlijk. Ik ga kijken of ik er de komende week nog veel last van ga hebben en of oogdruppels eventueel helpen.
Het is wel gek dat veel mensen op fora aangeven "eye strain" te krijgen door het gebruik van een retina scherm. Blijkbaar is er wel iets dat speelt denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
joeyschrama schreef op zondag 2 december 2018 @ 17:25:
Waarschijnlijk wat @mcelias5 al aangaf. Macbooks maken gebruik van PWM dimming, sommige mensen ervaren dit als vervelend. Inplaats van het voltage te minderen om te brightness naar beneden te krijgen laten ze hem sneller of langzamer knipperen. Hoe sneller de verlichting knippert hoe veller het menselijk oog dit ziet.

Als je niet rechtstreeks naar het beeldscherm kijkt zou je in je ooghoeken het scherm heel snel moeten zien flikkeren. Ik heb hier last van met mijn RGB verlichte toetsenbord (Razer Blackwidow Chroma V2)
Hmm ik zie niet direct het beeldscherm flikkeren. Volgens mij doen OLED schermen ook aan PWM dimming. Toen ik mijn samsung galaxy s8 in het begin had, had ik ook erg veel last van rode, pijnlijke ogen. Dat is na 3 maanden minder geworden. Het zou dus ook hiermee te maken kunnen hebben. Is dit op enige manier te veranderen? En doen windows laptops als Dell hier niet aan mee denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Akif19 schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:13:
[...]
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb zelf verder ook geen idee eigenlijk. Ik ga kijken of ik er de komende week nog veel last van ga hebben en of oogdruppels eventueel helpen.
Het is wel gek dat veel mensen op fora aangeven "eye strain" te krijgen door het gebruik van een retina scherm. Blijkbaar is er wel iets dat speelt denk ik dan.
Hmm persoonlijk lijkt me dat als je oogdruppels moet gebruiken om geen last van je scherm te hebben, er sowieso al iets fout zit.

Ik heb nog wat aan mijn reactie toegevoegd, over het hoge contrast van de nieuwe IPS schermen van Apple (en andere merken). Als je vroeger een TN scherm had, kan dit ook nogal uitmaken. Ik zou dan proberen te spelen met de helderheid, de dark mode proberen (nadeel is alleen dat niet elke app zich er aan houdt en je dan toch met een relatief fel wit vlak wordt opgezadeld als je tussen apps switcht), en dus dat solarized proberen vooral als je veel met tekst werkt. Veel editor applicaties kunnen hiermee overweg.

Ook zou het kunnen helpen om Night Shift eens goed uit te proberen (onder System Preferences -> Displays), dat haalt het hele harde blauw er uit.

Ik heb trouwens ook een S8, maar dit is dimming van een veel lagere frequentie. De PWM dimming van de S8 kan ik namelijk zien (ik ben er nogal gevoelig voor). Als de PWM van de MacBook Air echt op 100kHz gebeurt, dan ga je dit echt niet kunnen zien.

PS Ik zeg helemaal niet dat ik je niet geloof hoor! Maar ik probeer gewoon te beredeneren waar het aan kan liggen. En van de hogere resolutie zelf kan ik me dit eigenlijk niet voorstellen. Je hebt immers ook geen last als je een tekst van een goed gedefinieerde kwaliteit van papier leest, neem ik aan. Ik denk eerder dat je dingen als helderheid, flitsen of opbouw van de kleuren (de lichtkleuren van de LEDs achter het scherm) moet denken.

[ Voor 27% gewijzigd door GekkePrutser op 02-12-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
GekkePrutser schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:17:
[...]

Hmm persoonlijk lijkt me dat als je oogdruppels moet gebruiken om geen last van je scherm te hebben, er sowieso al iets fout zit.

Ik heb nog wat aan mijn reactie toegevoegd, over het hoge contrast van de nieuwe IPS schermen van Apple (en andere merken). Als je vroeger een TN scherm had, kan dit ook nogal uitmaken. Ik zou dan proberen te spelen met de helderheid, de dark mode proberen (nadeel is alleen dat niet elke app zich er aan houdt en je dan toch met een relatief fel wit vlak wordt opgezadeld als je tussen apps switcht), en dus dat solarized proberen vooral als je veel met tekst werkt. Veel editor applicaties kunnen hiermee overweg.

Ook zou het kunnen helpen om Night Shift eens goed uit te proberen (onder System Preferences -> Displays), dat haalt het hele harde blauw er uit.

Ik heb trouwens ook een S8, maar dit is dimming van een veel lagere frequentie. De PWM dimming van de S8 kan ik namelijk zien (ik ben er nogal gevoelig voor). Als de PWM van de MacBook Air echt op 100kHz gebeurt, dan ga je dit echt niet kunnen zien.

PS Ik zeg helemaal niet dat ik je niet geloof hoor! Maar ik probeer gewoon te beredeneren waar het aan kan liggen. En van de hogere resolutie zelf kan ik me dit eigenlijk niet voorstellen. Je hebt immers ook geen last als je een tekst van een goed gedefinieerde kwaliteit van papier leest, neem ik aan. Ik denk eerder dat je dingen als helderheid, flitsen of opbouw van de kleuren (de lichtkleuren van de LEDs achter het scherm) moet denken.
Ik snap wat je bedoelt inderdaad. Ik heb ook een andere laptop thuis waar ik dit probleem niet bij heb en die laptop heeft een IPS scherm.
Waar ik net zelf op kwam is eigenlijk dat mijn ogen niet goed samen kunnen werken. De manier waarop retina zorgt voor het creëren van beeld is dat op de een of andere manier zo geregeld dat je beide ogen nodig hebt om een goed beeld te kunnen krijgen? Het is wel een rare vraag want het beeld van retina is gewoon 2d natuurlijk.

Verder heb ik dit gevonden op een forum van apple.com
"So far I've found the 15 inch MacBook Pro 2017 to be tougher on the eyes than my previous Retina. However, I HIGHLY recommend profiling the display to a warmer color temperature as that will help. It's easier than ever to do on the Touch Bar models. Typically I've used a D55 (5500 Kelvin) in the past on my laptops but find myself going all the way to the D50 (5000K) of my proofing monitor with the current model. This WILL alleviate eye strain even though it might look a little like old-fashioned skin-colored ladies' hosiery at first. You'll get used to it as it's a much more natural color as well as probably making it more likely you get the color balance of any photos you print more accurate. Go to System Preferences > Displays > Color > Calibrate > Continue, uncheck the "set native white point" function as that locks you at D65 (6500K), and move the slider to D50 (5000) and then continue to follow instructions.

There is a difference in the design with the October 2016 refresh that carries through to the June 2017 model; the previous Retina models had a WLED display with basically an sRGB-capable backlight in terms of the color gamut it supports. The current ones are different; I believe the underlying tech is still WLED but they're a bit sharper, viewing angle is slightly less as far as I can see, the backlight supports a much wider color gamut with P3, and is much brighter and uses less energy than the backlight on the Retina. So yes, it's natural to expect that it would take a bit of getting used to. I think the calibration I've described above would be useful to all and essential to anyone experiencing eye strain."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Akif19 schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:06:
[...]

Erg bedankt voor je reactie. Ik kom misschien dom over maar waar zou ik dit moeten typen? In finder? in de zoekmachine van systeemvoorkeuren?
Zoals daar gezegd is: in Terminal (tik dat maar in Spotlight in). Terminal is je Dos-achtige omgeving waar je commando's zoals die daar genoemd is in kunt tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
GekkePrutser schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:17:
[...]

Je hebt veel goede punten!

Ik heb nog steeds geen idee waar het aan kan liggen. Ik denk inderdaad aan de PWM dimming en de manier van beeldopbouw. Zo zie ik de letters minder scherp op deze retina scherm dan op een full hd mat windows laptop scherm. Terwijl dat eigenlijk wel gek is want retina is 2 keer zo scherp. Misschien heeft het ook met de schaalverdeling te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
sypie schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:53:
[...]

Zoals daar gezegd is: in Terminal (tik dat maar in Spotlight in). Terminal is je Dos-achtige omgeving waar je commando's zoals die daar genoemd is in kunt tikken.
Bedankt!
Ik heb dit nog niet geprobeerd omdat ik al via systeem voorkeuren en dan algemeen het vinkje bij "gebruik indien nodig anti-aliasing" heb weggehaald.
Het heeft volgens mij nog niets geholpen (ik merk na 2 dagen nog steeds niet echt verschil".

Is er geen optie om de resolutie naar full hd te brengen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Akif19 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 23:14:
Is er geen optie om de resolutie naar full hd te brengen bijvoorbeeld?
Probeer deze eens: SwitchResX. Die komt vaak voorbij wanneer mensen geforceerd een andere resolutie op hun Mac willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 18:41
Psycho_Mantis schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:02:

Hier ook. Ik had na een dag werken ook rood doorlopen en pijnlijk ogen. Op laten meten en bleek een minimale cilindrische afwijking te hebben -0,5 149graden op 1 oog en -0,25 35graden op de andere. Geen reden voor een bril, maar was genoeg om dit te veroorzaken. Toch besloten om een bril te nemen.

Op en retina scherm kun je aan resolutie aanpassen zonder dat het wazig. Letters en vensters worden dan vergroot of verkleind. Persoonlijk mijn resolutie zo hoog mogelijk (kleine letters dus). Ik zou zeggen speel hier eens mee.

https://support.apple.com...rences-display-scaled.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:26

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

debom schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:13:
[...]

Hier ook. Ik had na een dag werken ook rood doorlopen en pijnlijk ogen. Op laten meten en bleek een minimale cilindrische afwijking te hebben -0,5 149graden op 1 oog en -0,25 35graden op de andere. Geen reden voor een bril, maar was genoeg om dit te veroorzaken. Toch besloten om een bril te nemen.

Op en retina scherm kun je aan resolutie aanpassen zonder dat het wazig. Letters en vensters worden dan vergroot of verkleind. Persoonlijk mijn resolutie zo hoog mogelijk (kleine letters dus). Ik zou zeggen speel hier eens mee.

Klopt, ik heb ook enkel maar een minimale sterkte/cilinder afwijking. Juist omdat het maar een kleine afwijking is kunnen je ogen het nog met veel moeite scherp maken, waardoor je toch scherp ziet. Met vermoeide ogen als gevolg omdat je dat niet kan volhouden, wordt ook erger als je ouder wordt natuurlijk.

Deze afwijking kwam bij mij ook niet naar voren met zo'n snelle test via een apparaat. Pas nadat ze met lenzen etc gingen testen was deze afwijking wel te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
debom schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:13:
[...]

Als dit klopt kan het heel veel verklaren. Wat ik dan echter niet snap is waarom ik het opeens heb gekregen nadat ik ben overgestapt op een retina scherm.
Echter had ik hier ook last van vorig jaar, zoals ik al eerder aangaf. Ik had toen na aanschaf van een galaxy s8 maandenlang rode, pijnlijke ogen. Dat is na 6 maanden minder geworden en nu dus weer deels terug gekomen.

Had je hier last van op je macbook? Of heb je daar geen verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Akif19 schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:09:
Ik ben al een paar keer bij de oogarts geweest. Ik heb geen bril nodig. Mijn sterkte is precies goed.
Sterkte is niet het enige waar het om gaat, er speelt veel meer een rol. Heb je de oogarts al eens deze exacte klachten voorgelegd? En vraag ook vooral door, medici vertellen meestal niet het gehele verhaal, daar moet je echt op aandringen. De vraag heel specifiek maken helpt vaak al.

Dit is iets wat nogal medisch van aard lijkt te zijn. Dan is een arts eerder het juiste aanspreekpunt dan een forum. Op eigen houtje lopen experimenteren zoals degene die je citeert zou ik dan ook zeker niet doen. Ook daar kun je namelijk de boel mee verergeren en zelfs stukmaken.

Btw, scherpte is leuk maar dingen kunnen soms ook gewoon te scherp zijn. Dat kan ook het nodige aan klachten veroorzaken. Reden te meer om dit specifieke geval bij de arts voor te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 18:41
Akif19 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:46:
[...]

Bij mij was het vooral algemeen. Ik heb mijn mac op de hoogste resolutie ingesteld. Schermen op afstand gaven daarbij problemen. Dan moest ik teveel focussen. Vooral met het slechtste oog. Deze probeerde wel degelijk te compenseren. Nu ik de bril heb, zie ik pas hoe groot de afwijking is geweest. Als de bril afzet zie ik een stuk slechter dan voorheen. Mede omdat het oog niet meer zoveel hoeft te compenseren.
Daarnaast heb ik zelf nog last van proteïne sliertjes in mijn oogvocht (mouches volantes) Plaatje is een beetje overdreven, maar dit is ongeveer wat ik zie. https://www.opticienaanhu...s-of-sliertjes-zien-1.jpg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Akif19 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:46:
[...]

Als dit klopt kan het heel veel verklaren. Wat ik dan echter niet snap is waarom ik het opeens heb gekregen nadat ik ben overgestapt op een retina scherm.
Echter had ik hier ook last van vorig jaar, zoals ik al eerder aangaf. Ik had toen na aanschaf van een galaxy s8 maandenlang rode, pijnlijke ogen. Dat is na 6 maanden minder geworden en nu dus weer deels terug gekomen.

Second opion door andere oogarts of optometrist is aan te raden. Wellicht heb je met de donkere dagen en felle schermverlichting juist weer meer last van. Kleine moeite om dit uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
@CR2032
@debom
@ppl
@GekkePrutser
Ik ben nu dus weer een week verder. Ik wil jullie uiteraard erg bedanken voor de tips.
Ik ga denk ik eerst naar de opticien komende week en kijken wat die er over tr zeggen heeft. De pijn aan mijn ogen is wel iets minder geworden maar ik merk wel dat het meer wordt naarmate ik langer naar het retina scherm kijk (dit gebeurt niet als ik naar andere schermen kijk).
Ik wil wel graag de macbook behouden, maar als ik merk dat ik er ook de komende twee weken erg veel last van ga hebben, dan ga ik wel twijfelen (ik heb nog 20 dagen retourrecht).

In ieder geval bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Lekker....ik heb nu een paar maanden een MacBook Pro 16 inch, een fantastische machine,,, maar sinds ik hem gebruik heb ik enorm veel last van het zgn. 'Eye train'.

Mijn ogen zijn prima, onlangs nog getest. Zowel met mijn vorige machine (mbpr 13inch) als met mijn werkpaard (recent Dell laptop model) heb ik nergens last van.

Maar deze mbpr (2e al) zien de fonts er superwazig uit waardoor mijn ogen voortdurend scherp moeten stellen, voel ik. Resultaat: na een paar minuten al enorm droge ogen en naarmate ik langer daarmee door blijf gaan gaat m'n zicht echt met de minuut achteruit. Als ik er na bijv. een uur vandaan loop en de bossen in loop lijk ik wel een blinde. Alls is superwazig en detail kan ik niet meer onderscheiden.

Als ik dan vervolgens een uur of 2,3 bij m'n mbpr uit de buurt blijf is alles weer normaal. Totdat ik er weer mee ga werken. Nog nooit gehad. Met mijn vorige iMac (2015 27 inch model) had ik wel dat m'n ogen wat sneller vermoeid waren, maar dit nog nooit.

Op het net vindt je diversen topics op macrumors en op andere fora. Het komt kennelijk bij diverse types en al jaren voor.

https://ledstrain.org/d/680-eyestrain-in-macbook-pro-2018/5
https://forums.macrumors....aseline-2019-mbp.2189621/
bijv.

Velen kregen het advies van mensen die er geen last van hebben en het niet herkennen om naar de oogarts te gaan. Wat sommigen dan deden of er net geweest waren en toen terugkwamen met de melding dat hun ogen prima waren.

Maar er zijn teveel mensen die er last van hebben en als ze naar een ander scherm kijken is er niets aan de hand.

Herkent iemand dit en wat heb jij er dan evt. tegen kunnen doen?

Ik ben naarstig op zoek naar een oplossing want dit is echt geen pretje. En om hem nou weer te gaan verkopen zie ik ook niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Zonnetje83 heb je de tips gelezen die TS kreeg in dit topic? De kans is groot dat die ook voor jou werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
sypie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:17:
@Zonnetje83 heb je de tips gelezen die TS kreeg in dit topic? De kans is groot dat die ook voor jou werken.
Uiteraard, maar die hielpen bij mij niet, vandaar mijn vraag.

Maarrr..... ik ben vanmiddag wezen Google en bij mij werkt deze mix zo te merken goed want ik zit er nu al 30min achter en ik merk veel minder vermoeidheid in mijn ogen dan eerder:
(gedeelte stond hierboven ook)

Zie deze site:
https://www.cleverfiles.com/help/mac-fonts-text-blurry.html

"zet 'Use font smoothing when available' uit bij System Preferences -> General"
en
in de terminal dit getypt:
defaults write -g CGFontRenderingFontSmoothingDisabled -bool NO
en
defaults -currentHost write -globalDomain AppleFontSmoothing -int 3

Voor mij is het hierdoor een stuk beter geworden gelukkig! hopelijk blijft het zo....
hopelijk heeft iemand die er last van heeft bovenstaande iets!
Pagina: 1