Goedendag,
Ik heb een tabel waar in ik bij hou hoe vaak ik een item verkoop. Nu wil ik graag tellen hoevaak elk product gekocht is (eigenlijk zelfs in een bepaalde periode, maar dat is het probleem niet.). Maar nu lukt met me niet om met SQL voor elk product
een totaal te krijgen.
Nu kan ik prima een PHP lus doorlopen met alle producten, maar liever heb ik SQL oplossing.
Hoe kan ik er voor zorgen dat van elk productID de numbers opgeteld worden. Zodat ik een lijstje krijg hoe vaak een product verkocht is in totaal.
Voorbeeld tabel:
Waarbij de ID velden een gocombineerde PK vormen.
number hoevaak een product binnen deze trasactie verkocht is.
Prijs en timestamp spreken denk ik voor zich.
The interface is gebouwd in PHP/HTML/CSS en de database die ik gebruik is MarinaDB 5
Ik heb een tabel waar in ik bij hou hoe vaak ik een item verkoop. Nu wil ik graag tellen hoevaak elk product gekocht is (eigenlijk zelfs in een bepaalde periode, maar dat is het probleem niet.). Maar nu lukt met me niet om met SQL voor elk product
een totaal te krijgen.
SQL:
1
2
3
| SELECT sum(number) FROM transactions // geeft alleen het totale aantal verkochte producten SELECT sum(number) FROM transactions WHERE productID = 'x' // geeft alleen het totale aantal verkochte van product X. SELECT DISTINCT sum(number) FROM `transactions // // geeft alleen het totale aantal verkochte producten |
Nu kan ik prima een PHP lus doorlopen met alle producten, maar liever heb ik SQL oplossing.
Hoe kan ik er voor zorgen dat van elk productID de numbers opgeteld worden. Zodat ik een lijstje krijg hoe vaak een product verkocht is in totaal.
Voorbeeld tabel:
Waarbij de ID velden een gocombineerde PK vormen.
number hoevaak een product binnen deze trasactie verkocht is.
Prijs en timestamp spreken denk ik voor zich.
code:
1
2
3
| +--------------+-----------+--------+-------+----------+ | transactieID | productID | number | price | timstamp | +--------------+-----------+--------+-------+----------+ |
The interface is gebouwd in PHP/HTML/CSS en de database die ik gebruik is MarinaDB 5