Pc start niet op. Verkeerd RAM?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-09 15:39
Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe PC gebouwd, en die start niet op. Dit is de build:

-Ryzen 2600

-Bitfenix NOVA

-ASRock B450M Pro4

-Gigabyte RX570

-G.Skill Value F4-2400C15D-8GNT

-bequiet Pure Power 10 400W

-Crucial MX500 SSD

Ik heb al eerder 2 PC's gebouwd, die allebei prima opstarten, beide hadden Intel CPU's.

Maar deze doet niets. Het indrukken van de aan/uit-knop doet niets. Geen foutcodes, geen LED's, geen ventilatoren beginnen te draaien. Het enige wat werkt is het toetsenbord en de muis. Beiden hebben hun RGB lampjes aan en zijn aangesloten op het moederbord.

Als ik het toetsenbord en de muis in de USB's in het voorpaneel steek, werken de RGB-lampjes nog steeds.

Dus ik denk dat het het RAM is. Daarom heb ik het vervangen door Crucial CT4G4DFS8213 RAM, maar er gebeurt nog steeds niets. Beiden staan niet op de "officiële". RAM-lijst van het moederbord. Zal een paar officieel ondersteunde RAM de PC wel opstarten?

Dingen die ik heb gecontroleerd:

-monitor aangesloten op GPU

-power on button in de goede pin

-PSU is ingeschakeld
-moederbord kabels zijn allemaal goed aangesloten

Misschien is de CPU niet goed geplaatst? Dit is de eerste keer dat ik een AMD CPU gebruik, en hij ligt min of meer los op het socket, klopt dat?
https://imgur.com/gallery/90rnyK7

Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
Weet je zeker dat het moederbord overweg kan met een Ryzen 2000-serie, zonder eerst de BIOS te moeten updaten?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-09 17:09

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als je RAM niet werkt zou je PC wel aan moeten gaan. Ik zou het eerst is met een andere PSU proberen

edit1 @ hierboven cpu is supported met alle bios versies

edit2 heb je al geprobeerd de CMOS te resetten?

[ Voor 42% gewijzigd door -36- op 01-12-2018 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hahn schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:12:
Weet je zeker dat het moederbord overweg kan met een Ryzen 2000-serie, zonder eerst de BIOS te moeten updaten?
B350 niet, B450 wel

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
wouterg00 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:07:
Misschien is de CPU niet goed geplaatst? Dit is de eerste keer dat ik een AMD CPU gebruik, en hij ligt min of meer los op het socket, klopt dat?
https://imgur.com/gallery/90rnyK7
Nee, klopt niet. De cpu moet vast in de socket zitten. Hendel naast de socket omhoog, cpu juist plaatsen met de pinnen in de socket en hendel naar beneden duwen en vergrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
Uszka schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:40:
[...]

Nee, klopt niet. De cpu moet vast in de socket zitten. Hendel naast de socket omhoog, cpu juist plaatsen met de pinnen in de socket en hendel naar beneden duwen en vergrendelen.
Heb ik gedaan, maar de CPU blijft niet vastzitten.

Overigens denk ik dat het probleem de psu is. Ik heb de paperclip test uitgevoerd, en de fans gaan niet draaien. Misschien heb ik de verkeerde pins gebruikt?https://imgur.com/gallery/5fU1Bpt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
De hendel moet helemaal naar achteren, niet een klein beetje omhoog.

Voeding testen doe je met pin 15 en pin 16.
Afbeeldingslocatie: http://plaatj.es/wp-content/uploads/2015/08/ATX-voeding-pinout-297x300.png

[ Voor 98% gewijzigd door Uszka op 01-12-2018 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

wouterg00 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:11:
[...]

Heb ik gedaan, maar de CPU blijft niet vastzitten.
Dan zit er sowieso iets niet goed (en vraag ik me echt af hoe je je koeler erop hebt gekregen).
De CPU past maar op 1 manier (kijk goed naar de layout van de pins). Dan moet het ding in het socket vallen en kun je hem vastzetten met het hendeltje. En zit dat ding ook echt vast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 23:32
Je achterste geheugenmodule op de foto lijkt ook niet goed in het slot te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Nielson schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:25:
Je achterste geheugenmodule op de foto lijkt ook niet goed in het slot te zitten.
Ook dat. Scherp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 23:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hahn schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:12:
Het is een 4xx-serie chipset dus dat zou gewoon moeten werken.

TERW_DAN schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:20:
[...]

Dan zit er sowieso iets niet goed (en vraag ik me echt af hoe je je koeler erop hebt gekregen).
De CPU past maar op 1 manier (kijk goed naar de layout van de pins). Dan moet het ding in het socket vallen en kun je hem vastzetten met het hendeltje. En zit dat ding ook echt vast.
Nou ja, "echt vast"...

Hij zit niet zo goed vast als bij Intel (daar gaat er nog zo'n plaatje overheen) en bij AM4 wil het wel eens gebeuren dat je de CPU met de koeler eraan vast uit het socket trekt.

[ Voor 52% gewijzigd door Compizfox op 01-12-2018 18:38 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
Compizfox schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:36:
[...]

Het is een 4xx-serie chipset dus dat zou gewoon moeten werken.
Dat was na de eerste 2 reacties wel duidelijk ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Laatst online: 27-09 17:09

-36-

Trust me. I'm an amateur

Probeer het anders is opnieuw met het moederbord buiten de kast uitgebouwd. Dan sluit je kortsluiting ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Compizfox schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:36:

Nou ja, "echt vast"...

Hij zit niet zo goed vast als bij Intel (daar gaat er nog zo'n plaatje overheen) en bij AM4 wil het wel eens gebeuren dat je de CPU met de koeler eraan vast uit het socket trekt.
Ja, daar heb je gelijk in. Maar als je de CPU erin hebt zitten en je houdt het bord ondersteboven, dan moet die CPU er echt niet uitvallen. Een koeler met CPU en al eruit trekken is me vaker dan eens gebeurd ja (zowel AMD als Intel). Maar dat is meestal als iemand weer eens lijm ipv koelpasta gebruikt heeft :D, of die zooi gewoon heel erg is uitgehard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-09 23:10
Bouw je mobo/cpu/mem dan ook gewoon buiten de kast in elkaar.
Voeding en eventueel monitor er aan hangen, en kijk of het werkt.
Daarna pas het hele zooitje inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
Thanks guys, de CPU blijft nu vastzitten en komt niet meer mee omhoog als ik de koeler er af haal. Geen idee waarom het eerst niet werkte. Morgen ga ik het met een andere voeding proberen
Pagina: 1