Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pineapple
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-08 16:33
Mijn vraag

Ik heb sinds kort een nieuwe tv (Samsung UE49MU7000), met 4k resolutie.
Op mijn oude full hd tv kon ik zonder problemen full hd films en series afspelen.

Echter op m'n nieuwe tv stottert of vertraagd het beeld vaak, zeker bij close ups van gezichten en snelle actiescenes.

De film/serie die ik bekijk staat altijd op de SSD van de MacBook zelf en ook Plex Media Server en Plex Media Player draaien op de laptop zelf.
Het kan dus geen netwerk probleem zijn.

Als ik bij Plex media server kijk onder now playing staat er ook 'direct play', er wordt dus niks getranscodeerd/geconverteerd.

Heeft iemand hier een idee waar het aan kan liggen dat beeld hapert bij het afspelen van full hd video?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- MacBook Pro 13" early 2015
- Plex Media Server
- Plex Media Player
- Samsung UE49MU7000

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- MacBook op Samsung one connect box aansluiten via DisplayPort ipv HDMI poort

Beste antwoord (via pineapple op 02-12-2018 09:03)

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-08 18:33
De MacBook Pro uit 2015 heeft geen HDMI 2.0, dus je bent beperkt tot 4K@30Hz. Dat ziet er inderdaad niet vloeiend uit. Voor 4K@60Hz moet je DisplayPort gebruiken, maar ik denk niet dat jouw TV een DisplayPort-ingang heeft. Je zou dan een Active Mini-DisplayPort naar HDMI-adapter moeten gebruiken. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, dus kan niet met zekerheid zeggen of dat werkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Andere HDMI poorten proberen?
En kan je niet in de instellingen kijken van de TV zelf, om te zien wat de tv doet met het beeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper0901
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-06 19:45
Ik denk dat dit probleem samenhangt met het feit dat de mbp op full HD 60hz beeld uitstoot terwijl deze bij hogere resoluties slechts 24-30 gz geeft.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-08 18:33
De MacBook Pro uit 2015 heeft geen HDMI 2.0, dus je bent beperkt tot 4K@30Hz. Dat ziet er inderdaad niet vloeiend uit. Voor 4K@60Hz moet je DisplayPort gebruiken, maar ik denk niet dat jouw TV een DisplayPort-ingang heeft. Je zou dan een Active Mini-DisplayPort naar HDMI-adapter moeten gebruiken. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, dus kan niet met zekerheid zeggen of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pineapple
Dank voor de opheldering MelvinW en Casper0901.

Dit had ik me er even niet bij bedacht, dat de tv - ongeacht welke resolutie je kiest op de MacBook - natuurlijk altijd 2160 x 3840 weergeeft en daarmee dus 4K@30Hz.

Mijn tv heeft inderdaad geen displaypoort ingang, alles verloopt via de OneConnect box en die ondersteunt alleen HDMI.

Ik ga binnenkort maar eens kijken een Nvidia Shield of andere mediaspeler, dat lijkt me de beste oplossing.
Aangezien 4k video afspelen vanaf de MacBook 'm ook niet gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:54
@pineapple
Waarom installeer je niet gewoon de Plex app van Samsung en speel je alles via het netwerk af?

Bij mij werken grote UHD films (70-90GB) het beste als ik de DLNA functie van Plex ipv de app gebruik. De Plex app wil nog wel eens haperen op mijn TV (LG OLED)

Dus TV en MacBook bekabeld aan het netwerk en alles zal perfect werken :)

[ Voor 30% gewijzigd door Blommie01 op 02-12-2018 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pineapple
Blommie01 schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:11:
@pineapple
Waarom installeer je niet gewoon de Plex app van Samsung en speel je alles via het netwerk af?

Bij mij werken grote UHD films (70-90GB) het beste als ik de DLNA functie van Plex ipv de app gebruik. De Plex app wil nog wel eens haperen op mijn TV (LG OLED)

Dus TV en MacBook bekabeld aan het netwerk en alles zal perfect werken :)
Hier heb ik al aan zitten denken, heb het ook geprobeerd en de weergave is vloeiend als ik films kijk via de Plex app op m'n tv.

Echter kan doordat ik maar 1 UTP kabel heb liggen in m'n woonkamer (die naar m'n digitale tv ontvanger gaat) m'n macbook en tv niet bekabeld aansluiten.

Ik liep hier vanmiddag al tegenaan, dat een gewone full HD film om de 1 a 2 minuten aan het bufferen is, omdat ofwel de MacBook het audio transcenderen niet bij kan houden of de data te langzaam over m'n thuisnetwerk gaat.

Zoals ik het nu zie is een HTPC of een nieuwe MacBook de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:54
Je kunt ook voor een paar centen een switch kopen en achter je digitale tv ontvanger zetten. Dan kun je ook je MacBook en TV aansluiten.

pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch

Ik heb er ook nog wel eentje liggen die je voor die paar centen over kunt nemen....

Voor elk probleem hebben we een oplossing 😉

[ Voor 47% gewijzigd door Blommie01 op 02-12-2018 16:41 ]

Pagina: 1