Ubuntu installatie op Acer laptop (Grub2 freeze)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRidder
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-09 16:02
Hallo allemaal,

Ik ben een totale Linux-noob en ik probeer Ubuntu 18.04 op een oudere Acer-laptop voor mijn moeder te installeren.

Reden is een probleem met Windows 10, deze draait sowieso veel te traag. Ze gebruikt het alleen voor internet.

Ik heb een boot-USB-stick gemaakt, het installatieprogramma zelf werkt goed. Het enige probleem is dat de installatie hangt als het pakket grub2 wordt geïnstalleerd.

Ik heb het meerdere keren geprobeerd, zelfs de partities zelf gemaakt (/, swap, home).

Dit is mijn pastebin van bootrepair: http://paste.ubuntu.com/p/YRx5ZdsMvQ/

Kan iemand mij helpen? Mijn doel is om gewoon alles te verwijderen en er alleen een Ubuntu-laptop van te maken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit valt mij wel op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
GUID Partition Table detected.

Partition  Attrs   Start Sector    End Sector  # of Sectors System
/dev/sdb1            40,038,400    55,662,591    15,624,192 Swap partition (Linux)
/dev/sdb2            55,662,592   114,255,871    58,593,280 Data partition (Linux)
/dev/sdb3           114,255,872 1,090,818,047   976,562,176 Data partition (Linux)
/dev/sdb4         1,090,818,048 1,092,771,839     1,953,792 BIOS Boot partition
/dev/sdb5         1,092,771,840 1,092,839,423        67,584 EFI System partition

Je zegt swap (1), / (2) en /home (3) te hebben gemaakt. Vervolgens staat de EFI partitie achteraan de schijf, wat compleet tegen de EFI boot specificatie in gaat. Die hoort namelijk vooraan te staan. Je hebt dan ook nog eens een BIOS Boot Partition. Waarom? Geen flauw idee. Die zou je alleen nodig moeten hebben als je een apparaat hebt dat via Legacy/MBR methode boot en je schijf de GPT indeling heeft, of in een ander geval ook via UEFI moet opstarten. In dat geval is dat de eerste partitie en is deze 1 MB.

Als die BIOS Boot partitie ook daadwerkelijk 1 MB is, is de EFI partitie maar een paar KB. Daar gaat een EFI loader nooit in passen.

Hoe oud is de laptop en welke opstartmethode wordt er gebruikt? Je hebt het over Windows 10, maar die kan zelfs nog op een Core Duo draaien dat nog nooit heeft gehoord van UEFI, dus een aanname maken dat je UEFI gebruikt is gevaarlijk in deze situatie. ;) Maar stel dat je via UEFI start, moet de eerste partitie dus de ESP zijn. De BIOS Boot partitie is niet nodig, maar wil je die, dan is die eerst en de ESP daarna. En minstens 50 MB groot, bij voorkeur wat groter (mijne is 500 MB, maar 150 KB in gebruik), zodat je zeker weet dat de UEFI firmware de loader gaat vinden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

DRidder schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 14:27:
...zelfs de partities zelf gemaakt (/, swap, home)...
Als je partities kunt aanmaken, kun je ze ook verwijderen
Verwijder alle partities en laat de installer z'n werk doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09 08:07
Hero of Time schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:26:
Hoe oud is de laptop en welke opstartmethode wordt er gebruikt?
efivars is gemount, dus gewoon EFI
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:02:
[...]

Als je partities kunt aanmaken, kun je ze ook verwijderen
Verwijder alle partities en laat de installer z'n werk doen
Juist. Dat lijkt me de sleutel. Desnoods even:

wipefs -a /dev/disk/by-id/TOSHIBA_MQ01ABD100_96KCW5ICT

Werkt het dan nog niet, dan is het handig om even een log te posten van hoe de Ubuntu installer het vanaf een lege disk neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRidder
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-09 16:02
Domme vraag, maar hoe verwijder ik alle parties en daarna de installer zijn werk laten doen? Partities verwijderen gaat toch in een ander scherm? Je hebt als installatie dan al gekozen voor "andere optie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Domme opmerking, maar heb je al eens gelezen wat er zoal op het scherm staat? Bij de optie om de installer alles te laten doen staat namelijk aangegeven dat het alle partities kan verwijderen voor je en z'n eigen indeling maakt. Hoe moet het een eigen indeling maken als er al eentje op staat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-09 16:07

RvE

Met Boot-Repair moet het wel lukken. https://linuxconfig.org/ubuntu-boot-repair

Everywhere you go you always take the weather with you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Uit de TS:
Dit is mijn pastebin van bootrepair: http://paste.ubuntu.com/p/YRx5ZdsMvQ/
Die heeft hij al gedraaid. Als de ESP maar een paar KB is, gaat ook bootrepair niets oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:16

iMars

Full time prutser

Ik zou zeggen: installeer opnieuw en laat de installer de gehele harddisk gebruiken (zelf indelen). Dan haalt ie ook de oude partities weg en moet het werken...

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:19
Of opstarten vanaf de live usb stick. Dan kun met de tool gparted de partities wissen (en eventueel opnieuw configureren). Persoonlijk vind ik het erg handig om /home te koppelen aan een eigen partitie.
Dan laat je bij een eventuele latere reinstall (mocht je een keer fris willen starten) de /home partitie gewoon staan en koppel je hem opnieuw.

Overigens heeft Linux mint misschien wat meer een vertrouwd uiterlijk/interface voor je moeder.
Pagina: 1