Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop heeft nieuw moederbord gekregen. Sindsdien langzaam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb een laptop die ik een aantal keer per jaar gebruik voor videomontage op locatie. Deze begon begin dit jaar spontaan uit te vallen en is toen gerepareerd door BTO waar ik hem heb gekocht.

Daarna begonnen er weer andere problemen, waardoor het moederbord nog 2 keer is vervangen. Goed, toen waren alle problemen verholpen. Dacht ik.

Gisteren moest ik op locatie weer een montage maken, maar het was niet vooruit te branden. Ik gebruik Premiere Pro voor de montage en zelfs het afspelen van de clipjes stotterde en haperde continu.

Dit gebeurde voor de moederbord-swap nooit.

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd en hier volgen een aantal observaties:

- Ik had bij het oude moederbord een GTX 750m, maar heb nu een 740m. Deze is betrekkelijk langzamer. Ik weet niet of het hier aan ligt.
- De CPU throttled regelmatig 100% tijdens het afspelen van de videoclipjes in Premiere en klokt ook terug naar 0.8 GHz. Dit vind ik verdacht.
- Tijdens een CPU stresstest wordt de CPU 96-99 graden. Hij throtteled daar dan ook regelmatig maar nooit meer dan 30%. En het aantal GHz wordt ook niet lager dan 3.0 o.id.
- Ik heb een cleane install van Windows 10 gedaan en ook Premiere opnieuw geïnstalleerd. Plus de laatste drivers van Nvidia geinstalleerd. Premiere herkent de videokaart en gebruikt (zoals het hoort) de Mercury playback engine.

Ik gebruik dezelfde camera als vorig jaar en heb tot de moederbordswap deze problemen nooit gehad.

Waar zou hem dit nog in kunnen zitten? Of is ook dit MoBo defect? Of inadequate koeling?

Als iemand iets weet dan hoor ik het heel graag.
Alvast dank!

Alle reacties

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:32
blijkbaar heb je niet de moederbord terug gekregen met de juiste video kaart erop. en je cpu zal wel te heet worden inderdaad. Zou zeggen, ga ermee terug, en eis dat je een werkende laptop terug krijgt. met de juiste hardware wat erin hoort.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:52
Je hebt dus een verkeerd moederbord gekregen met een mindere hardware. Lijkt mij al genoeg reden om terug te gaan.

De rest klinkt alsof de koeler niet goed op je cpu zit.

• Stab
popie schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:31:
blijkbaar heb je niet de moederbord terug gekregen met de juiste video kaart erop. en je cpu zal wel te heet worden inderdaad. Zou zeggen, ga ermee terug, en eis dat je een werkende laptop terug krijgt. met de juiste hardware wat erin hoort.
Ja ik denk dat ik dat ook ga doen. Maar ik heb hem helaas al 4 keer moeten opsturen dit jaar. Wordt er een beetje moe van.

Een 740m is inderdaad ook minder krachtig dan een 750m, maar voor alleen het afspelen van de videoclips in Premiere is die invloed toch wel vrij beperkt lijkt me. Ik heb inmiddels wel gemerkt dat ze er daar ook geen verstand van hebben dus ik zou graag zelf achterhalen waar het probleem dan in zit. Dan kan ik het ze op een presenteerblaadje aanreiken.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:52
Stab schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:43:
[...]

Ja ik denk dat ik dat ook ga doen. Maar ik heb hem helaas al 4 keer moeten opsturen dit jaar. Wordt er een beetje moe van.

Een 740m is inderdaad ook minder krachtig dan een 750m, maar voor alleen het afspelen van de videoclips in Premiere is die invloed toch wel vrij beperkt lijkt me. Ik heb inmiddels wel gemerkt dat ze er daar ook geen verstand van hebben dus ik zou graag zelf achterhalen waar het probleem dan in zit. Dan kan ik het ze op een presenteerblaadje aanreiken.
Als ze hem al 4 keer hebben gehad mag je ook gewoon de koop ontbinden, je gehele aankoopbedrag terugkrijgen en bij een andere winkel een laptop kopen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11

Umbrah

The Incredible MapMan

Je hebt wel pech zeg, dit klinkt overigens als thermal throttling (800MHz is daar een mooie weergave van). 99 graden worden ook. OF ze hebben de koeler niet goed gemonteerd (te veel/te weinig paste/etc), of hij sluit niet goed aan (gezien nieuwe GPU is het een ander board, zit alles nog wel op dezelfde plek/hoogte/diepte?)

Qua de GPU, het is een ouwetje (Kepler komt uit 2012), dus als ze geen voorraad meer hebben zal ik het begrijpen maar daar hadden ze je voor kunnen compenseren... Maar zo veel problemen, tsja... ik had op volle vervanging gepushed. Hoewel nogmaals, het best al wel een oud beestje zou kunnen zijn...

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:46
Okay, je hebt zelf windows geïnstalleerd.
Heb je daarna ook alle drivers voor je laptop gedownload en geïnstalleerd?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Stab Je geeft aan dat de M GPU vervangen is voor een mindere. is dat ook met de CPU het geval ?
Het is dus niet voor gelijkwaardig vervangen, dus hoef je er niet akkoord mee te gaan. (mocht dit niet van te voren zo zijn afgesproken) GT 750M > 745M > 740M dat is wel stuk mindere

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 01-12-2018 14:48 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
Klinkt alsof er iets misgegaan is met de koeling, bij vervanging van het bord.

Kijk inderdaad ook eens naar de processor op het bord. Misschien ben je daar juist wel van een i5 naar een i7 gegaan, en is dat het probleem.
Als de koeling in orde komt, is dat waarschijnlijk nog niet zo'n slechte ruil.
Maar het is even de vraag hoe dat precies zit.

Ik zou er in ieder geval niet zo maar mee eens zijn dat ik een mindere gpu krijg. Dat is natuurlijk gewoon onacceptabel.

• Stab
Hi allemaal, dank voor de reacties.

De CPU is wel hetzelfde. Namelijk de i7 4700mq. Alleen de GPU is dus minder geworden.

De rest is allemaal hetzelfde gebleven, behalve dan dat het een ander moederbord is. Waarschijnlijk eentje die ze nog hadden liggen ofzo. Het lijkt mij ook in de koeling te zetten van de CPU, alleen het vreemde vind ik dat hij tijdens de stress test in 'intel extreme tuning utility' minder hard throttled dan bij het afspelen van een videoclip in Premiere. Wellicht dat die utillity zo geprogrammeerd is, maar dat vind ik het enige vreemde eraan.

Overigens ga ik ze morgen contacteren en een nieuwe oplossing eisen. De laptop komt inderdaad uit 2014 en is dus al een redelijk 'oud beestje' te noemen, maar de 4700mq was tot de reparatie prima in staat de h264 bestanden uit mijn camera te monteren. En aangezien ik hem maar een paar keer per jaar nodig heb hiervoor hoef ik dus ook in principe geen nieuwe(re) laptop. Maar wel een functionerende.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Heb je naast de Nvidia drivers ook alle Intel drivers (zoals chipset) geinstalleerd? en zoalsw al gezegd 740m is een behoorlijke downgrade

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
grote kans dat die als een idioot staat te blazen... Ja? -> is die lucht die er uit komt heet? lauw? koud?

nee -> draait de fan uberhaubt?

404 Signature not found

• Stab
-36- schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:06:
Heb je naast de Nvidia drivers ook alle Intel drivers (zoals chipset) geinstalleerd? en zoalsw al gezegd 740m is een behoorlijke downgrade
Hi. Ik heb niet de intel chipset drivers opnieuw geinstalleerd. Of moet ik dan en / of ook niet de moederbord drivers installeren? Doet Windows 10 dat niet zelf?

En @SMSfreakie de laptop blaast inderdaad flink warme lucht. Vooral tijdens de stress test.

• SMSfreakie
  • Niet online
Chipset drivers? op mijn I7 4702MQ bakkie doe ik dat ook niet meer met W10... enige driver die ik handmatig moet doen is de wireless driver... want die zit niet in W10 / W10 update... en die heb ik toch wel nodig al met al ;-)

heb je ook temperaturen van de 740M? mogelijk dat die staat te zweten tijdens het renderen :?

dat heb ik gehad met mn HD8690 die stond te zweten omdat de koelpasta niet helemaal goed was

404 Signature not found

• Stab
Oke, na wat telefoon en mailcontact een positieve update.

BTO heeft me 2 opties aangeboden gezien mijn historie als klant en alle problemen:

- € 500,00 korting op een nieuwe laptop en mag dan oude laptop houden
- Een intern gebruikte laptop met dezelfde specs als die ik nu heb met 1 jaar garantie. Gratis in te ruilen tegen mijn huidige.

2 faire voorstellen. Ik ga er even over nadenken en even kijken hoeveel ik dan moet bijbetalen voor iets wat ik wel zie zitten.

• WEBGAMING
Ik zou hoe dan ook voor optie 1 kiezen.

Er is een goede kans dat dit probleem opgelost kan worden met wat nieuwe koelpasta oid. Een probleem met de koeling is 9 van de 10 keer redelijk simpel op te lossen.

De laptop ruilen kan natuurlijk ook, maar dan krijg je iets terug wat al gebruikt is, terwijl je als je voor optie 1 kiest hetzelfde hebt, +500 euro korting!
Heeft die laptop natuurlijk wel een probleem, maar zoals ik al zei, de kans is groot dat dat makkelijk op te lossen is.

[ Voor 87% gewijzigd door WEBGAMING op 05-12-2018 11:20 ]

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:04
BTO heeft mooie laptops voor 700-900 euro, en met 500 euro korting zou ik het wel weten. is sowieso een grote upgrade over je oude laptop, en wellicht wil een handige tweaker voor een leuk prijsje hem wel hebben, en dan zelf fixen

Don't let perfect be the enemy of good.

• SMSfreakie
  • Niet online
iCore schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:22:
BTO heeft mooie laptops voor 700-900 euro, en met 500 euro korting zou ik het wel weten. is sowieso een grote upgrade over je oude laptop, en wellicht wil een handige tweaker voor een leuk prijsje hem wel hebben, en dan zelf fixen
Precies ik zou ook voor de korting gaan. En dan daarna eens onderzoeken wat er exact mis gaat met de huidige.. Misschien is het gewoon echt iets heel simpels..
Koelpasta die net niet goed zit oid..

404 Signature not found

• Stab
Ja ik ga hem vanmiddag open maken en kijken of ik de koeling opnieuw kan vastzetten. Wellicht heb ik nog ergens wat koelpasta liggen. En even uitsluiten dat het niet aan de harde schijf ligt. Dan kan die ook gewoon worden overgezet naar de nieuwe laptop.

Een laptop met een i7 4700mq en een 256 GB SSD en IPS scherm kan ik denk ik nog wel verkopen voor € 350-400. Dan heb ik voor weinig geld een nieuwe laptop.

[ Voor 4% gewijzigd door Stab op 05-12-2018 14:17 ]

• Stab
Ik heb de laptop zojuist open gemaakt. Er zit wel een goede laag koelpasta onder de cpu koeler. Hij zat ook goed vast. Heb em nog eens voor de zekerheid goed vast gemaakt.

Net nog eens geprobeerd in Premiere. Het afspelen van een clipje zonder te stotteren lukt niet. Ook niet toen ik het clipje op de SSD had gezet. Het ligt dus ook niet aan de harde schijf.
De GPU helpt wel een beetje mee met afspelen, een paar procent. En die wordt niet heet.

Het ligt aan de CPU, maar wellicht ook aan de software of bepaalde instellingen van de computer?
Wanneer ik een stress test uitvoer wordt de CPU heet (95-99 graden) en throtteld hier en daar dan wel maar hij klokt niet terug naar 0.8 Ghz. In premiere doet hij dit vrijwel meteen. Dat laatste is de reden dat de clipjes niet goed af te spelen zijn.

Maar hoe komt het dan dat de CPU niet terugclocked tijdens de stress test? Heeft iemand nog een idee?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:46
Je blijft maar vragen stellen, maar op onze suggestie om eventjes drivers te downloaden en te installeren ga je niet in. Terwijl dat toch een kleine moeite is vergeleken met het openschroeven van je laptop en je koeler verwijderen.
Ik snap dat niet.

• Stab
zetje01 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:10:
Je blijft maar vragen stellen, maar op onze suggestie om eventjes drivers te downloaden en te installeren ga je niet in. Terwijl dat toch een kleine moeite is vergeleken met het openschroeven van je laptop en je koeler verwijderen.
Ik snap dat niet.
Je hebt gelijk. Ga ik nu doen. Thanks.

• Stab
Oke chipset drivers gedownload. Heeft geen verschil gemaakt.

Net nog even een stresstest gedaan met Aida64.

Wanneer ik alleen de CPU test is er niks aan de hand. Komt nooit boven de 83 graden en blijft gewoon op 100% maximale clockspeeds werken.

Wanneer ik de FPU aanvink is het een ander verhaal. Hij gaat dan vrijwel direct richting de 96-97 graden (100 is max) en blijft dan zo rond de 2700 mhz draaien. Hij klokt dus wat terug en wordt te heet mijn inziens.

Al is dit niet te vergelijken met de performance in Premiere Pro, waar hij vrijwel direct naar 0.8 ghz terugklokt.

Ik weet het niet meer. Ik had nog gedacht dat het misschien een software probleem zou zijn maar wellicht heeft het ook met de hitte van de cpu te maken. Ik kan helaas in de BIOS niks aanpassen qua koeling en terugklokken.

Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag, anders ga ik er morgen eens mee langs de lokale computerboer.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:56

br00ky

Moderator Harde Waren
@Stab, gebruik aub de wijzigknop rechtsboven je laatste post als je binnen 24u iets wilt toevoegen en niemand anders nog gereageerd heeft. Kicken wordt als erg vervelend ervaren.

• WEBGAMING
Heb je Premier Pro al eens opnieuw geinstalleerd? Of geprobeerd te updaten oid?
Als ik dat zo hoor is het een specifiek probleem met Premier.

Als alles faalt, windows er opnieuw op zetten, en kijken wat er dan gebeurt.

Bedenk me ineens, je doet dat allemaal op de ssd neem ik aan? Kan je daar toevallig temperaturen van zien? Het zou kunnen dat die veel te heet word, de bestanden niet meer kan leveren, en je processor gewoon even niets te doen heeft.

[ Voor 55% gewijzigd door WEBGAMING op 05-12-2018 22:42 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Stab schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:48:
Ik heb de laptop zojuist open gemaakt. Er zit wel een goede laag koelpasta onder de cpu koeler. Hij zat ook goed vast. Heb em nog eens voor de zekerheid goed vast gemaakt.
Beschrijf die goede laag eens. Koelpasta hoort er dun op te zitten. Ook als de pasta oud is, zal die de koeling juist belemmeren. Maak de cpu/koelblok schoon met alcohol en breng dan een klein rijstkorreltje / drupje koelpasta aan en dan nog eens testen.

Tweakers Discord

• Stab
WEBGAMING schreef op woensdag 5 december 2018 @ 19:30:
Heb je Premier Pro al eens opnieuw geinstalleerd? Of geprobeerd te updaten oid?
Als ik dat zo hoor is het een specifiek probleem met Premier.

Als alles faalt, windows er opnieuw op zetten, en kijken wat er dan gebeurt.
Hi. Jazeker. Het wordt nog vreemder nu.

Ik heb zojuist nieuwe koelpasta aangebracht. De CPU wordt nu nooit meer heter dan 86 graden, ook niet onder full load. Dus dat probleem heb ik opgelost. Maar dat had niks te maken met het terugschakelen naar 0.8 Ghz van Premiere.

Ik heb net ook voor de grap een export van een video proberen te maken met Media Encoder. Ook daar geen probleem. Continu 3.3 ghz onder full load en temperaturen nooit boven de 85.

Het terugschakelen naar 0.8 moet een soort 'power saver' optie zijn die ik niet kan overrulen.

Ik heb Premiere opnieuw geinstalleerd, maakt geen verschil. Ik heb Windows én Premiere 2 dagen geleden ook al opnieuw geinstalleerd, ook geen verschil. Nieuwste drivers, o.a. chipset en videokaart, geen verschil. De GPU wordt nooit veel gebruikt en onder full load in een stresstest nooit boven de 60 graden.

Helaas kan ik de BIOS niks aanpassen behalve de boot volgorde.

Ik weet het niet meer. Eigenlijk denk ik nu dat de laptop gewoon prima in orde is, maar dat Premiere i.c.m. met dit moederbord en verborgen power settings gewoon niet goed functioneert.

Aangezien andere software dus wel gewoon op 100% / 3.3 ghz blijft draaien moet dit een software probleem zijn.

• tweakduke

tweakduke

Kijk anders eens naar de instellingen van energiebeheer in Windows.

Tweakers Discord

• SMSfreakie
  • Niet online
er is geen nieuwere / andere bios versie beschikbaar voor je laptop? :-)

404 Signature not found

• Stab
tweakduke schreef op woensdag 5 december 2018 @ 19:50:
Kijk anders eens naar de instellingen van energiebeheer in Windows.
Gedaan. Staat op profiel 'Balanced' met de CPU settings op 'min 100%' en 'max 100%'. Heb ook al in de registry wat aangepast na lezen op een ander forum.

Misschien dat er nog iets is wat ik niet weet of overheen heb gekeken, maar als het zoiets simpels is dan wordt het wel erg vreemd. Vooral omdat andere programma's er dus geen last van blijken te hebben.

• tweakduke

tweakduke

Is er geen optie in Premiere? Probeer het anders eens uit te voeren als administrator.
Soms kan het ook een driver probleem zijn met Premiere, dus probeer anders eens wat oudere videodrivers.

Tweakers Discord

• WEBGAMING
Niet op balanced. Wat gebeurt er op high performance? Admin is ook een goeie.

Ik zou een keer proberen Windows opnieuw te installeren.

Ik bedenk me ineens, kan je de temperaturen van de ssd zien? (HWMonitor) Het kan zijn dat die veel te heet word.

[ Voor 38% gewijzigd door WEBGAMING op 05-12-2018 23:15 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Stab het is dus een timeline met 1 h264 clipje, full hd met full hd preview? laatste versie van premiere?
Staat "hardware MPE" aan of uit in de instellingen?
Er is nog een losse h264 hardware decode optie ergens, aan of uit? (schijnt buggy te zijn)
premiere gebruikt wel de 740m? (ipv de onboard igpu van de intel?) Hoeveel VRAM heeft ie?

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 05-12-2018 23:11 ]

specs

• Stab
maratropa schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:55:
@Stab het is dus een timeline met 1 h264 clipje, full hd met full hd preview? laatste versie van premiere?
Staat "hardware MPE" aan of uit in de instellingen?
Er is nog een losse h264 hardware decode optie ergens, aan of uit? (schijnt buggy te zijn)
premiere gebruikt wel de 740m? (ipv de onboard igpu van de intel?) Hoeveel VRAM heeft ie?
Hi.

Ja, 1 clipje in 4k. Nog voor dat je hem in de timeline zet kun je hem ook gewoon previewen. En zelfs dat gaat op 0.8 ghz en dus stotterend. Dan is de MPE ook nog niet actief. Als je hem eenmaal op de tijdlijn zet wel. Ik heb zowel met als zonder geprobeerd.
Die 740m heeft 2 GB geheugen maar wordt amper gebruikt indien je geen effecten toepast. Ik heb 'geforceerd' dat deze GPU wordt gebruikt i.p.v. intel onboard.

Maar het wordt steeds gekker. Het exporteren ging ook op 0.8 Ghz dus ik heb toen voor de grap eens Adobe Media Encoder geïnstalleerd en de sequence daar geëxporteerd. Toen draaide hij gewoon prima op 3.3 ghz zonder problemen. Alle temps ook oke.

Als laatste heb ik nog Premiere gerund als administrator (geen verschil) en ook in compatability mode met Windows 8.1 (doe eens gek). Toen speelde hij eerst het clipje in de preview weer af op 0.8 ghz. Toen ik het clipje op de tijdlijn zette deed hij het ineens wel vloeiend en op 3.3 ghz. Daarna deed de preview ook ineens 3.3ghz.

Ook heb ik nog een nieuw power saving profiel gemaakt met alles op 'max'.

Al met al is het een beetje willekeurig geworden, maar alles wijst er op dat het aan Premiere ligt i.c.m. het nieuwe moederbord. Andere programma's die de CPU testen draaien gewoon op vol vermogen namelijk.

Ik ga er nu vanuit dat het met de hardware gewoon goed zit. Misschien dat een 'factory reset' nog zou helpen maar ik kap ermee. Als alle andere software gewoon goed functioneert dan laat ik het zo.

• Stab
WEBGAMING schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:33:
Niet op balanced. Wat gebeurt er op high performance? Admin is ook een goeie.

Ik zou een keer proberen Windows opnieuw te installeren.

Ik bedenk me ineens, kan je de temperaturen van de ssd zien? (HWMonitor) Het kan zijn dat die veel te heet word.
Zie mijn laatste post.

Maar ik heb in Aida64 stresstesten gedaan op alle gebieden:
- HDD's alleen. Geen probleem.
- GPU alleen. Geen probleem.
- Mem alleen. Geen probleem.
- CPU alleen. Geen probleem.

In alle gevallen ging de CPU naar max frequentie en met acceptable temps (nadat ik opnieuw koelpasta had aangebracht). Daarnaast heb ik het videoclipje zowel op de SSD als op de spinning disk gezet en ingeladen, maar dit gaf geen verschil.'

Ik moet zeggen dat dit een vreemd probleem is waar logische mensen zoals ik nogal gek van kunnen worden. Maar ik ga er nu maar vanuit dat er gewoon iets softwarematig niet klopt. Shit happens. Gelukkig heeft BTO een goede oplossing.

• WEBGAMING
Stab schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:22:
[...]

In alle gevallen ging de CPU naar max frequentie en met acceptable temps (nadat ik opnieuw koelpasta had aangebracht). Daarnaast heb ik het videoclipje zowel op de SSD als op de spinning disk gezet en ingeladen, maar dit gaf geen verschil.'
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo gek veel ervaring heb met videobewerken, maar ik weet dat een harde schijf hard moet werken. Helemaal in 4K.
Als je dan een ssd hebt die te heet word, en daar door langzaam is, of een langzame hdd, dat zal dan ongeveer hetzelfde resultaat opleveren.
Dat is ook niet altijd in benchmarks te zien. Kan je de temperatuur van de ssd zien tijdens het bewerken?

[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 05-12-2018 23:32 ]

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:56
Het klinkt in mijn oren als een driver probleem. Wat was de originele OS die op jou laptop stond? Win 7 of 8?

Zijn er recent nog drivers uitgekomen voor jouw laptop?
Pagina: 1