SATA harddisk werkt niet in nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:09
Ik heb een vreemd probleem met het overbouwen van mijn harddisk in een nieuwe PC.
In de oude PC werkt de disk perfect. In de nieuwe PC spint de disk wel op, maar zodra hij op toeren is, hoor ik harde tikkende geluiden, stoptmet tikken na ongeveer 1 minuut, en start de pc na lang wachten door het BIOS in.
In het BIOS zie ik dan geen disk op de betreffende sata poort.
Zet ik de disk terug in oude pc, werkt hij weer perfect.

Configuratie:
ASUS Z390-H moederbord (latest Bios)
Coolermaster 650 Watt modulaire voeding
1X Samsung M.2 SSD
1 X Sata Samsung SSD
Disk met problemen: Samsung HD103SJ (1TB 7200rpm, Sata 3 GB/s)

Wat heb ik geprobeerd:
Een andere SATA poort op Mobo
2 andere SATA kabels (een moderne en eentje uit een klusdoosje van 5 jaar geleden)
Een aparte voedingsstreng voor alleen de probleemdisk

In het bios:
Intel Rapid Storage staat UIT
SATA controller mode staat op: AHCI
De sata poorten op mobo zijn allemaal 6Gb/s maar kan hier niets aan instellen denk ik

Omdat ik het een heel erg eng getik vind, ben ik een beetje behoedzaam met teveel trial and error, ik wil de disk niet stukmaken. Maar ik heb eigenlijk geen idee meer wat dit nu kan zijn.
Google op tikkende harddisk levert heel veel hits op, maar niet dat de disk in een andere setup gewoon wel werkt. Ik zag vaak dat voeding een issue kan zijn, maar ik heb op 2 verschillende strengen geprobeerd dus dat lijkt me wel uitgesloten.

Wat kan ik nog proberen ?

Gwindorian's Diablo Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:08
Als die in de oude pc wel werkt zou ik zeggen maar daar een backup van je data en bekijk de smart waardes eens met een tooltje. zijn genoeg te vinden op het internet. En daarna eens verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:09
Na het tikken van dit topic kreeg ik nog 1 Brainwave: Firmware van de harddisk.

Ik heb een firmware update van de samsung disk gevonden (f3.exe)
Middels Rufus een bootable Freedos USB gemaakt, in mijn oude PC opgestart met de disk ook aangesloten.
Firmware upgrade > Succesvol

Disk overgebouwd in mijn nieuwe PC, en hij werkt nu als een zonnetje.
Kennelijk waren er dus compatibility issues die ze middels Disk firmware hebben gefixed.

Toch bedankt voor het meedenken !!

Gwindorian's Diablo Profiel