Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade van i5 4670k naar Ryzen 2600x de moeite?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nietTeSpreken
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-05-2022
Vorige week heb ik een Samsung Evo 970 ssd gekocht met een m.2 adapter (m.2 naar PCI-E), wat een upgrade zou moeten zijn van mijn Intel 530 die ik al enkele jaren gebruik.
Jammergenoeg heb ik gemerkt dat mijn moederbord geen m.2 boot ondersteunt, waardoor ik met een dilemma zit:
* nieuwe ssd gebruiken voor games
* nieuw systeem bouwen

Momenteel heb ik het volgende systeem:
CPU: i5 4670k
Mobo: Z87-G45
RAM: 2 x 8GB DDR3 2400MHz
Gfx: GTX 1080
Monitor: CrossOver 27" met een resolutie van 2560 x 1440
en een hele resem schijven :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/c56xVy2.png

Desondanks dat dit systeem ondertussen richting zijn 5de verjaardag gaat, kan ik nog met behoorlijk gemak alles draaien wat ik wil (voornamelijk games, beetje HD video's). Het enigste wat ik begin te merken is dat er soms behoorlijke laadtijden zijn bij spelletjes, meer bepaald bij AC:Odyssey. Vandaar de nieuwe ssd.

Nu heb ik een wenslijstje gemaakt voor een schappelijke prijs, maar ben ik niet volledig overtuigd of dit een waardige upgrade is.
https://tweakers.net/gallery/621045/wenslijst/

https://tweakers.net/pric...5-2600x-wraith-boxed.html
https://tweakers.net/pric...te-ga-ab350-gaming-3.html
https://tweakers.net/pric...is-f4-3000c16s-8gisb.html x 2

Ik heb voor het gemak ook een UserBenchmark vergelijking opgesteld:
https://www.userbenchmark...575.493995.236585?tab=CPU

Nu ben ik niet 100% overtuigd dat dit een waardige upgrade is, althans als ik naar de UserBenchmark vergelijking kijk.
Enerzijds jeukt het een beetje om mijn systeem te vernieuwen zodat ik ook volledig gebruik kan maken van de nieuwe ssd. Anderzijds lijkt het veel geld voor wat ik in de plaats krijg.

Tot slot kan ik ook nog een jaar of 2 met dit systeem blijven werken, en de nieuwe ssd gebruiken als game-disk. Maar ik ben niet zeker of ik dan gebruik kan maken van de volle snelheden wegens tragere primaire ssd.

Beste antwoord (via nietTeSpreken op 01-12-2018 13:55)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Die EVO gaat je ook niks brengen als je een nieuw systeem bouwt; de "gewone alledaagse benchmarks" zijn daar vrij duidelijk over.

Misschien een tegendraads advies: stuur de EVO terug, haal een SATA MX500 voor opslag / games en ga lekker sparen voor een nieuw systeem; PCI-E 4.0 komt eraan en als het meezit kan je over een jaar profiteren van nieuwere interfaces en gedaalde SSD-prijzen (zeker nu QLC een zeeeer gunstige trend lijkt in te zetten).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Die EVO gaat je ook niks brengen als je een nieuw systeem bouwt; de "gewone alledaagse benchmarks" zijn daar vrij duidelijk over.

Misschien een tegendraads advies: stuur de EVO terug, haal een SATA MX500 voor opslag / games en ga lekker sparen voor een nieuw systeem; PCI-E 4.0 komt eraan en als het meezit kan je over een jaar profiteren van nieuwere interfaces en gedaalde SSD-prijzen (zeker nu QLC een zeeeer gunstige trend lijkt in te zetten).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:42

HugoBoss1985

Xenotech

Ligt er aan welke games je speelt, w.b.t. gaming.

Hunt: Showdown (Hunt gooit op het moment zelfs een 6 core i5 bijna 100% vol!) en Kingdome Come Deliverance hebben niet genoeg meer aan een i5 quadcore.

Die games zijn niet speelbaar te noemen met zo'n cpu.

Verder ga je er met nieuwe features natuurlijk ook op vooruit (M2 ssd).

• nietTeSpreken
MAX3400 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 12:53:
Kan je dat wat meer uitleggen? Ik dacht net dat een upgrade van sata naar m.2 ssd wel wat snelheidswinsten heeft. Die gaat toch van een 500MB/s naar 3500MB/s?
https://ssd.userbenchmark...ries-240GB/m493995vsm3104
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 12:56:
Ligt er aan welke games je speelt, w.b.t. gaming.

...

Verder ga je er met nieuwe features natuurlijk ook op vooruit (M2 ssd).
Momenteel is dat AC:Odyssey, maar vanaf volgende week terug Path of Exile.
Daarnaast speel ik af en toe eens iets zoals Tomb Raider, Europa Universalis, etc.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@nietTeSpreken Ten 1e moet je een compatibel slot hebben en een moederbord ie NMVe ondersteunt. anders draait het hoogstwaarschijnlijk op Sata. NMVe v Sata merk je pas als je constant grote bestanden wegschrijt en niet bij gamen of normaal pc gebruik. Laat je niet gek maken met die benchmark sites. in 99 van de 100 gevallen heb je er niets aan wat daar weergegeven wordt.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 214,-€ 214,-
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 74,95€ 74,95
2G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 60,50€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,95

RAM ipv pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB

MB ipv pricewatch: MSI B450-A PRO

qua CPU upgrade heeft het wel nut natuurlijk. 2600X is al zo'n 10% sneller nu en je zal in de toekomst meer hebben aan 6 core 12 thread dan quad core

[ Voor 73% gewijzigd door Hackus op 01-12-2018 13:18 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
In games ga je niets merken van de snelheid van een SSD als de EVO 970. Ik heb een EVO960 en nog wat oudere standaard SSD op SATA600. Er zit gewoon geen verschil tussen laadtijden in games.
Dat komt omdat een standaard SSD al snel genoeg is voor dat werk. Een EVO is wel sneller, maar het word simpelweg niet gebruikt. Vergelijk het maar met de snelweg, een golf rijd daar 130 en een Ferrari ook. Natuurlijk heeft die Ferrari meer potentieel, maar daarvoor moet je naar het circuit (lees specifieke workloads).

[ Voor 40% gewijzigd door arbraxas op 01-12-2018 13:15 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-11 22:46
Idd je merkt echt bar weinig van het verschil.
Tis dat ik een M.2 goedkoop kon krijgen ( zelfde prijs als een sata ssd )
En het nam om het cosmetische ( scheelt kabels ) maar meerprijs had ik er zeker niet voor neergelegd.

Dan liever de ssd kun je bijna dubbele capaciteit nemen voor dezelfde prijs.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 10:55
nietTeSpreken schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:04:
Momenteel is dat AC:Odyssey, maar vanaf volgende week terug Path of Exile.
Daarnaast speel ik af en toe eens iets zoals Tomb Raider, Europa Universalis, etc.
Dan heeft het geen zin, alleen in games die meer dan 4 cores gebruiken ga je verschil merken. (BFV bijvoorbeeld)

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
@unfor
Een Quadcore SSD? Even het topic lezen, dit gaat over laadtijden niet FPS.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 10:55
arbraxas schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:17:
@unfor
Een Quadcore SSD? Even het topic lezen, dit gaat over laadtijden niet FPS.
Waarom heet het topic dan i5 naar ryzen??? En geplaatst in PMG.
Maar nee, als eigenaar van een 960Pro kan ik zeggen dat er geen verschil is.

[ Voor 17% gewijzigd door unfor op 01-12-2018 13:21 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:11
nietTeSpreken schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 12:49:
Vorige week heb ik een Samsung Evo 970 ssd gekocht met een m.2 adapter (m.2 naar PCI-E), wat een upgrade zou moeten zijn van mijn Intel 530 die ik al enkele jaren gebruik.
Jammergenoeg heb ik gemerkt dat mijn moederbord geen m.2 boot ondersteunt, waardoor ik met een dilemma zit:
* nieuwe ssd gebruiken voor games
* nieuw systeem bouwen
Volgens mij niet zozeer een probleem met je moederbord, maar wel met het feit dat PCI-e kaarten drivers nodig hebben die pas ingeladen worden tijdens het starten van Windows.
Dus zelfs als je een nieuw moederbord koopt, moet die een M.2 slot hebben en is je PCI-e kaart overbodig.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• nietTeSpreken
Hackus schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:07:
@nietTeSpreken Ten 1e moet je een compatibel slot hebben en een moederbord ie NMVe ondersteunt. anders draait het hoogstwaarschijnlijk op Sata. NMVe v Sata merk je pas als je constant grote bestanden wegschrijt en niet bij gamen of normaal pc gebruik. Laat je niet gek maken met die benchmark sites. in 99 van de 100 gevallen heb je er niets aan wat daar weergegeven wordt.
Daarom dat ik ook een PCI-E adapter gekocht heb om gebruik te maken van de NVMe schijf.
Natuurlijk blijft de vraag hoeveel verschil dit maakt in de werkelijkheid, in tegenstelling tot benchmarks.
arbraxas schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:12:
In games ga je niets merken van de snelheid van een SSD als de EVO 970. Ik heb een EVO960 en nog wat oudere standaard SSD op SATA600. Er zit gewoon geen verschil tussen laadtijden in games.
Hmm, misschien was die 970 dan toch niet zo een goede koop :(
unfor schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:18:
[...]

Waarom heet het topic dan i5 naar ryzen??? En geplaatst in PMG.
Maar nee, als eigenaar van een 960Pro kan ik zeggen dat er geen verschil is.
Topic kwam naar aanleiding van een upgrade van mijn ssd.
Malantur schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:37:
[...]

Volgens mij niet zozeer een probleem met je moederbord, maar wel met het feit dat PCI-e kaarten drivers nodig hebben die pas ingeladen worden tijdens het starten van Windows.
Dus zelfs als je een nieuw moederbord koopt, moet die een M.2 slot hebben en is je PCI-e kaart overbodig.
Klopt, maar zo een adapter kost nu ook geen stukken van mensen.
Huidige moederbord heeft zo geen slot, en dus ook niet direct de ondersteuning om te booten van NVMe.
Pagina: 1