Toon posts:

hz van je monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde graag wat meer weten over de hz instellingen van je monitor. Ik heb zelf een g-force en daar zit blastercontrol bij van creative daarmee kan je hoge hz instellen.

Mijn monitor 19" LG Studioworks 910SC.

Ik wil graag weten of het goed is als je hogere hz neemt dan standaard. Ik kan namelijk in 640*480 makkelijk 170hz draaien.

Is dit slecht voor je ogen?

Ik draai 640*480 met spellen natuurlijk het is niet mijn desktop resolutie...

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Het is zelfs beter voor je ogen, alleen boven de 100 is het niet meer merkbaar (volgens sommigen zelfs boven de 85 maar daar ben ik het niet mee eens).

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus ik kan het beste alles op 100hz zetten?

Of heeft elke resolutie een voorkeur?

Verwijderd

hoger is rustiger voor je ogen, maar het wordt wel onscherper.....

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Ik draai 1280x1024 op 100Hz (19" Iiyama).
Perfect, nooit koppijn enzo..

• Diamon
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

17 Inch Pyama, draai op een resolutie van 1152 X 864@ 1(2)00 Hrz.
Ben het met Gert eens:
alleen boven de 100 is het niet meer merkbaar (volgens sommigen zelfs boven de 85 maar daar ben ik het niet mee eens).
Wanneer ik mijn monitor op 85 zet, of 100, dan merk ik het verschil.
Op school staan ze op 75 Hrz, en ik krijg dan koppijn/last van mijn ogen.
Daarom zet ik hem altijd op 85, dan is het minder.

Dit alles is zeer persoonlijk, en nee, ik heb geen bril en ook niet nodig.

Bij aanschaf van de monitor/videokaart is het belangrijk om te kijken wat hij maximaal aan kan, op resolutie en refreshrate.
Bespaart je een hoop kopzorgen (ook letterlijk >:) )

Mzzl Diamon

And The Only One

Verwijderd

Boven honderd Hz kan ook weer koppijn opleveren. Ideaal voor het gemiddelde menselijk oog is tussen 85 en 100Hz.

Verwijderd

Zoutzuur is slecht voor je ogen.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:35
Jaaaaaaaaaaaaa meer als 100 HZ koppijn, nou dan zou ik al dood zijn van de koppijn in het echte leven ?????

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:23
Ik draai 1280x1024@85 Hz (iiyama vis mas 450)
Lager is irritant en hoger wordt het beeld minder strak en is het een grotere belasting voor de electronica.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Hoger wordt het beeld minder strak en is het een grotere belasting voor de electronica.
Daarom kent men het woord Garantie >:) >:)
Als om mijn monitor staat dat het kan, en de videokaart kan het ook, waarom zou ik het dan niet doen.

En ik vind het beeld helemaal niet minder strak.

Mzzl Diamon

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Thnx for the replies!

Alles draait goed op 100hz
(640*480 en 800*600)

En desktop 1024*768 op 85hz

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:23
Als om mijn monitor staat dat het kan, en de videokaart kan het ook, waarom zou ik het dan niet doen.
Slijtage valt niet onder garantie.
En ik vind het beeld helemaal niet minder strak
Dat is blijkbaar heel persoonlijk en kan dus aan m'n veroudere videokaart liggen (Asus TNT 1).

• Diamon

Diamon

The Weird One

Slijtage valt niet onder garantie
Is waar, maar als er op staat dat het kan, en er gaat iets binnen één maand kapot, dan is het toch niet aan slijtage te wijten.
Maar aan een product dat het dus toch niet aan kan.
Dan gaat de garantie toch werken.
Dat is blijkbaar heel persoonlijk en kan dus aan m'n veroudere videokaart liggen (Asus TNT 1).
Ik draai ook met Asus, maar de TNT2 Ultra.

Mzzl Diamon

/edit/
:( :( toetsen weigeren soms :( :(
/edit/

And The Only One

Verwijderd

Alles boven de 60 a 70 is goed. Zelf uitproberen wat je het beste bevalt.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Alles boven de 60 a 70 is goed
Ben ik niet met je eens, 75 Hrz is het absolute minimum.

Mzzl Diamon

And The Only One

• hjs
  • Niet online

hjs

Alles benenden de 75mhz merk ik meteen, persoonlijk werkt 85mhz prima voor mij
er is een handig tooltje HZtools, kun je voor alle resoluties gelijkt de refreshrate aanpassen :)
http://www.tweakfiles.com/video/hztool.html

HZ Tool is a freeware tool for Windows 95/98 that lets you set the refreshrate for all resolutions, including the ones that Windows normally don't let you use. You can also change resolution and bit-depth.
It works in all programs that uses Windows routines to change resolution, for example:

Direct3D games
OpenGL games, i.e. Quake3 and Unreal
Windows itself
Most games run faster with a higher refreshrate if v-sync is enabled, which it is by default. It's also much more pleasant to your eyes looking at 120 Hz instead of 60 or 75 Hz. With Hz Tool you can also edit the properties of your monitor, which allows you to get the most out of it in refreshrates and resolutions.
Tested Chipsets include: Nvidia Riva 128/TNT/TNT2, Most graphics cards (including S3, ATI, Matrox etc.), and 3DFx Banshee/Voodoo3. (Does not work with Voodoo 1 or 2 chipsets)

Important
Note that all graphics cards and drivers do not allow you to change the refresh rate or use unusual resolutions. The program gives you freedom to set whatever refreshrates and resolutions you want, but you have to make sure that both the graphics card and your monitor can handle it. Use precaution!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
godver HJS, wat een kutprogrammaatje.. na hem gestart te hebben en alles even op 85 Hz hebben gezet (wat me monitor+videokaart wel aankan) krijg ik opeens een OUT OF REFRESHRATE -> monitor standby.. daarna resetten in safe mode, terugzetten, reset, driver probleem, kan alleen nog 256 kleuren.. nog wat instellingen veranderen en weer resetten en hij draait weer goed..

Is me eigen schuld natuurlijk, het progje is op eigen risico, maar iemand met weinig kennis van win9x zou nu een groot probleem hebben gehad.. (die mensen zijn er natuurlijk niet op Tweaker.met ;))

Maar toch even een waarchuwing als je hem wilt gebruiken... (ik heb trouwens een i740 met een LG 17")

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:25
Ik heb laatst eens gelezen dat de 110 Hz de beste frequentie is voor het oog.
Dus zet hem maar gewoon op 110 Hz :)

• hjs
  • Niet online

hjs

Nog nooit problemen gehad met HZtools, sorry voor het ongemak.

Verwijderd

Topicstarter
hz tool werkt prima, vooral als je de pc net geinstalleerd hebt. kan je lekker snel voor alle resoluties individueel instellen.

:)
Pagina: 1