Nieuwe audio installatie in nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xilent_xage
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 11:35
Hoi,

Na mijn wat minder succesvolle topic hierbij een nieuwe poging om mjn vraag wat opener te stellen: Ik heb een nieuw huis en wil daar ook een goede audio installatie hebben. Ik ben al bij aardig wat goede hifi zaakjes geweest, maar nergens wist men echt veel af van het streaming gebeuren van tegenwoordig. Hier komt ie:

Ik wil graag multiroom audio, en om teveel snoerenzooi te beperken het liefst wireless. Ik heb de volgende ruimtes:
  1. Begane grond / huiskamer. Hier wil ik graag 5.1 geluid, gekoppeld aan een beamer, er is geen tv! We kijken wel eens netlix/youtube en verder vooral films van mijn NAS, ik wil de films graag in 4k kunnen kijken
  2. Begane grond / keuken. Hier wil ik graag graag goed stereogeluid. Muziek luister ik vanaf mijn NAS of Google Play Music
  3. Boven / Slaapkamer. Hier heb ik een 1080p beamer en wil ik gewoon stereogeluid. Hoeft niet fancy of hard te kunnen, want deze kamer grenst aan de slaapkamer van de buren ;)
  4. In de toekomst uitbreidbaar met eenvoudige systeempjes (misschien wel single speaker) in badkamer en kinderkamers.
Dan nu de uitdagingen:
  • Budget is beperkt. Voor het hele systeem zou ik max 5000-7000 euro kwijt willen zijn, incl beamers
  • Ik wil audiogroups kunnen maken. Voor de begane grond bijvoorbeeld een groep huiskamer, een groep keuken en een groep 1e verdieping die beide groepen combineert
  • Ik vind het prima om de instellingen na installatie met een app te doen, maar het dagelijks gebruik wil ik zonder extra app laten lopen. Onze gasten moeten gewoon even een filmpje kunnen streamen naar de beamer, of een liedje kunnen afspelen zonder eerst een app te hoeven installeren.
  • In mijn huis ga ik werken met Home Assistant, hier bouw ik mijn eigen portal omheen. Het zou fijn zijn als ik vanuit mijn portal muziek en films vanaf mijn NAS en netflix/youtube etc kan streamen naar bepaalde audiogroups. Daarnaast zou ik bijvoorbeeld de deurbel willen kunnen laten klinken over alle speakers, of in geval van alarm de muziek stoppen etc. Uitlezen welke track/film waar speelt is een nice to have
  • Ik ben best een audioliefhebber, maar de rest van de familie niet. Ik vind het prima om muziek te luisteren door een koptelefoon, en daarnaast heb ik op zolder een goede receiver en echte speakers voor het betere luisterwerk. Voor met name de begane grond wil ik wel goed geluid maar hoeft niet high end te zijn. Maar omdat ik nu verwend ben, valt de geluidskwaliteit al snel tegen :) .
Mijn beste plan tot op heden:
  • Streamen op basis van Chromecasts (elke ruimte een eigen), dan kan iedereen vanaf zn smartphone gewoon direct vanuit youtibe/netflix films streamen, ook bezoek. Bovendien heb je dan gelijk je home automation redelijk geregeld omdat je alles kunt doen wat je wil in combinatie met home assistant.
  • Het audiosysteem op basis van HEOS. De HEOS bar heeft een HDMI out (met ARC waar ik niks aan heb, maar werken zou het wel moeten doen) voor de beamer, en HEOS ondersteunt Dolby Digital Plus
Mijn vragen:
  • Gaat bovenstaande setup werken? Gaat het lukken om mijn Netflix series straks echt in 5.1 uit de speakers te krijgen? En kan ik de audiozones regelen zoals ik wil ook al heb ik verschillende chromecasts erachter hangen?
  • Zijn er betere alternatieven? Bijvoorbeeld iets eenvoudigers dat HEOS ? Ik heb er al chromecasts aan hangen en die regelen verder alle streaming zaken, dus misschien is een simpele versterker met wireless speakers een mooiere optie?
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou het beschouwen als losse audiosystemen en ze allemaal voorzien van een chromecast. Zo kan je overal zonder extra apps geluid streamen naar elk systeem en ook naar groepen van systemen (als ik dit artikel moet geloven https://www.cnet.com/how-...m-music-with-google-cast/).

De beganegrond is ingewikkeld. Mijn ervaring als je probleemloos 5.1 geluid wilt, is een van beide opties:
1. Je sluit de chromecast op een hdmi input van een geluidsweergever (receiever) aan en de "hdmi ui"t op je 1weergever (dit gaat met een soundbar niet altijd)
2. Je sluit de chromecast aan op de beamer, maar dan moet de beamer om kunnen gaan met "ARC" en ook alle 5.1 signalen naar de soundbar sturen. Hoe dan ook, moet een kabel tussen de beamer en de geluidsweergever.

Ik zou dit doen:
Woonkamer: simpele 5.1 receiver, chromecast in de receiver (los of ingebouwd), eventueel extra inputs ook op je receiver aansluiten, hdmi kabel voor beeld van je receiver naar je beamer
Keuken: Chromecast audio en iets dat stereo goed weergeeft (actieve speakers, reveiver en 2 speakers, 2 homepods, geen idee)
SLaapkamer: Zelfde als woonkamer, maar dan met stereo luidsprekeropstelling
En dan uitbreiden met google / chromecast compatible speakers als dat gewenst is

Ik snap niet helemaal waarom er ook Heos moet zijn, als je al chromecasts gebruikt. Volgens mij doen chromecasts toch wat je wilt? Het is niet zo extreem soepel als sonos, maar dat is erg gesloten en lastig te combineren met je wens om 5.1 geluid, beamers enzo te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 02-12-2018 12:51 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xilent_xage
JvS schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:27:
Ik snap niet helemaal waarom er ook Heos moet zijn, als je al chromecasts gebruikt. Volgens mij doen chromecasts toch wat je wilt? Het is niet zo extreem soepel als sonos, maar dat is erg gesloten en lastig te combineren met je wens om 5.1 geluid, beamers enzo te gebruiken.
Om draadloze speakers en audiogroups te bereiken .In de oplossing die jij voorstelt kan ik volgens mij niet muziek op de hele begane grond afspelen (huiskamer + keuken). Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als ik dat artikel mag geloven, kan je chromecasts ook groeperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xilent_xage
JvS schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:27:
Als ik dat artikel mag geloven, kan je chromecasts ook groeperen.
Dit kan alleen bij Chromecast audio, niet bij de video versies. En in de woonkamer wil ik natuurlijk een chromecast ultra, anders heb ik zo weinig aan mijn 4k beamer straks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ah ok. Dan heb je dus twee dingen nodig:
- Chromecast video voor je video
- Iets anders (chromecast audio's of HEOS) voor (gegroepeerde) audio

Ik moet zeggen dat je wel complexe eisen hebt. Zeker dat groeperen klinkt als een mooi iets op papier, maar hoe vaak gebruik je dat nou? Ik zou beneden gewoon een multi room setup maken met een receiver en zone B dan gebruiken voor de keuken (en dan 1 chromecast daar gebruiken). Dan heb je die eis "keuken en woonkamer moeten hetzelfde kunnen weergeven" getackeld.

Pagina: 1