Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joycee69
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-08-2022
Hallo allemaal,

Ik heb al enige tijd discussie met vrienden over wanneer ik stroom moet verbruiken. Nu wil ik deze discussie voor eens en altijd afsluiten nnet een goed antwoord😉.

De facts. We hebben zonnepanelen die ruim de helft van ons verbruik opleveren. Daarnaast hebben we een ouderwetse dubbele terugdraaimeter dus dag/nachtstroom.
Ik ben van mening dat we het beste stroom kunnen verbruiken in de avonduren en weekenden (laagtarief) nu er nog gesaldeerd kan worden. Anderen zeggen dat je beter stroom kunt verbruiken op het moment dat je het opwekt dus overdag.

Kunnen jullie uitsluitsel geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadyNetworker
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

ShadyNetworker

Cats & Whisky

Volgens mij kun je het beste een slimme meter aanvragen bij de netbeheerder, dan wordt het automagisch verrekend voor je.
Als er iets is waar je niet je hoofd over wil breken dan zou dit een van de dingen zijn denk ik :)

Is dat een optie?

[ Voor 9% gewijzigd door ShadyNetworker op 01-12-2018 00:02 ]

It's always DNS...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-09 18:23
Het tariefverschil tussen dag en nacht is tegenwoordig ook nihil. Zeker wasmachines ‘s nachts laten draaien zou ik mezelf en mijn buren niet meer aandoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het gaat niet over wat hij moet doen maar wat het beste is.

Met huidige salderen kan je het beste meer in de laag verbruiken en in de hoog terugleveren, dan verdien je nog een paar tientjes extra per jaar omdat ze de hoog terugleveren verrekenen met laag verbruik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 07:54
We zitten hier in het duurzame forum toch? :P Ik denk dat de duurzame optie is om zoveel mogelijk energie te verbruiken zo dicht mogelijk bij tijd en plaats van opwek. Dus als die zonnepanelen maximaal opbrengen de wasmachine en vaatwasser aanzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 17:30
ShadyNetworker schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 00:01:
Volgens mij kun je het beste een slimme meter aanvragen bij de netbeheerder, dan wordt het automagisch verrekend voor je.
Als er iets is waar je niet je hoofd over wil breken dan zou dit een van de dingen zijn denk ik :)

Is dat een optie?
Dit moet je dus absoluut niet doen...
Ook een slimme meter heeft een dag en nacht meter. Maar ze hebben ook allemaal een aparte meter voor teruglevering.

Nu krijg je voor terugleveren nog hetzelfde bedrag als voor je gebruik. Maar dat gaat binnenkort veranderen. Met een slimme meter krijg je dan ineens nog maar 90 of 80%,terwijl iemand met een draaischijf 100% krijgt. Die draait namelijk gewoon achteruit.

Verder is het verschil tussen dag en nacht tarief vrij weinig op het moment. Gewoon gebruiken wanneer je je apparatuur nodig hebt dus.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadyNetworker
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

ShadyNetworker

Cats & Whisky

Ah, dat van die 80-90% wist ik niet. Heb je een linkje waar ik dit na kan lezen?
Verder: goeie toevoegingen, ik ben heir zelf vrij nieuw in :) Dank!

It's always DNS...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
RocketKoen schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 00:41:
[...]

Ook een slimme meter heeft een dag en nacht meter. Maar ze hebben ook allemaal een aparte meter voor teruglevering.

Nu krijg je voor terugleveren nog hetzelfde bedrag als voor je gebruik. Maar dat gaat binnenkort veranderen. Met een slimme meter krijg je dan ineens nog maar 90 of 80%,terwijl iemand met een draaischijf 100% krijgt. Die draait namelijk gewoon achteruit.

Verder is het verschil tussen dag en nacht tarief vrij weinig op het moment. Gewoon gebruiken wanneer je je apparatuur nodig hebt dus.
Ik hoor dit wel vaker en argument vind ik vrij zwak. Meters worden op moment op grote schaal vervangen door slimme meters of domme digitale meters. Iedereen is aan de beurt en de oude meters verdwijnen daardoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het maakt niet uit wanneer je het beste stroom verbruikt..

Met zonnepanelen zorg je er al voor dat die kolencentrale minder uitstoot.
Of jij of iemand anders jou stroom verbruikt blijft dan gelijk.

We deden het ook voor het milieu toch?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:17
RocketKoen schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 00:41:
[...]

Als jij mij een leverancier kan aangeven die het volledige bedrag saldeert, dan stap ik direct over. Bij onze huidige leverancier krijgen we alleen de kale prijs terug; 7 cent per kWh. Oh ja, Het is nuon. We wekken meer op dan we verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Boomster schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 07:27:
[...]

Als jij mij een leverancier kan aangeven die het volledige bedrag saldeert, dan stap ik direct over. Bij onze huidige leverancier krijgen we alleen de kale prijs terug; 7 cent per kWh. Oh ja, Het is nuon.
Bij meer terug leveren dan je verbruik ! Ts wekt de helft van zijn verbruik op dus niet aan de orde hier.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:17
Rol-Co schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 07:29:
[...]

Bij meer terug leveren dan je verbruik ! Ts wekt de helft van zijn verbruik op dus niet aan de orde hier.
Klopt, heb net mijn post aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 08:50

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Boomster schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 07:27:
[...]

Als jij mij een leverancier kan aangeven die het volledige bedrag saldeert, dan stap ik direct over. Bij onze huidige leverancier krijgen we alleen de kale prijs terug; 7 cent per kWh. Oh ja, Het is nuon. We wekken meer op dan we verbruiken.
Stap over naar Greenchoice, krijg je 11 cent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 11:55
Mits dubbeltarief
Beter voor eigen portemonnee:Goedkope stroom inkopen en in de nacht verbruiken. Dure stroom terugleveren overdag.

Beter voor milieu: overdag zoveel mogelijk eigen stroom verbruiken zodat het dal bij de energiecentrales niet te diep wordt en deze minder hoeven te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Boomster
Of Powerpeers van hetzelfde NUON
https://www.powerpeers.nl...prijs-1-jaar-07112018.pdf

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-12-2018 09:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Sethro schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 00:58:
[...]

Ik hoor dit wel vaker en argument vind ik vrij zwak. Meters worden op moment op grote schaal vervangen door slimme meters of domme digitale meters. Iedereen is aan de beurt en de oude meters verdwijnen daardoor.
Ja, maar waarom zou je vooraan de rij willen staan? Met de huidige tekorten aan elektriciens kan het nog wel even duren voordat alle draaischijf meters zijn verdwenen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joycee69
Bedankt voor jullie reacties. De discussie die ik met vrienden heb gaan over het financiële gedeelte.
We willen de draaischijfmeter nog niet vervangen omdat deze terugdraait en ik dus alleen mijn verbruik afreken.
Mijn inziens is het financieel gezien ook beter om stroom laag (weekend en 's nachts) te verbruiken (wasmachine alleen in het weekend dus niet 's nachts voor de buren 😉) en hoog terug te leveren. Maar vrienden zeggen gebruik wanneer je oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-09 21:05
Het financiële gedeelte is niet zo moeilijk. Reken beide scenario's door met reëel verbruik en de juiste tarieven, dus vastrecht e.d. niet meerekenen want die moet je in beide gevallen betalen, en je weet het antwoord.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
En als je het financieel hebt doorgerekend, ben ik benieuwd naar de delta € tussen door de weeks en in het weekend wassen. Als het meer is dan 10 euro op jaar basis, ben ik benieuwd naar de hoeveelheid wasjes die je dan in het weekend draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wij zijn onszelf nu al aan het aanwennen te verbruiken als de panelen maximaal opleveren. Als de salderingsregeling aangepast word, zijn we daar al op ingespeeld.

Nu is dat niet perfect, want in de zomer wekken we meer op dan we verbruiken en in de winter is het andersom. Daarbij houden we geen rekening met het weer. We weten grofweg wanneer de piekopbrengst is en houden daar vaak rekening mee qua grootverbruikers.

Financieel maakt het volgens mij nu niets uit, vanwege een 1:1 saldering. Voor het milieu maakt het ook niet uit, jouw opbrengst word elders gebruikt. Straks kun je wél het best je eigen energie direct verbruiken en ik hoop zelfs dat lokaal op slaan ooit écht rendabel word. (Alleen heb je daar in de winter geen nut van en in de zomer beperkt.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 19:40
RocketKoen schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 09:41:
[...]

Ja, maar waarom zou je vooraan de rij willen staan? Met de huidige tekorten aan elektriciens kan het nog wel even duren voordat alle draaischijf meters zijn verdwenen.
Omdat panelenbezitters straks hoe dan ook boven aan de lijst staan. Voordat die allemaal over zijn gaat de nieuwe regeling niet in (gaat ivm ongelijkheid nooit stand houden).
Als je nu nog steeds denkt voordeel te halen uit het laten hangen van de Ferraris heb je het nog niet begrepen (dat gaat onmogelijk gemaakt worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Steyn_E schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:01:
[...]

Omdat panelenbezitters straks hoe dan ook boven aan de lijst staan. Voordat die allemaal over zijn gaat de nieuwe regeling niet in (gaat ivm ongelijkheid nooit stand houden).
Als je nu nog steeds denkt voordeel te halen uit het laten hangen van de Ferraris heb je het nog niet begrepen (dat gaat onmogelijk gemaakt worden).
Jij hebt nogal vertrouwen in een effectieve overheid die niet overhaast nieuwe regelingen invoert zonder ze eerst goed voor te bereiden.
Misschien krijg je wel gelijk, maar dan nog levert het je niks op door proactief vooraan de rij te gaan staan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 19:40
Tja, wij hadden geen keus. De aansluiting was nog 1x25A bij ons en wij gingen hoe dan ook een nieuwe meter krijgen ivm met krachtstroom. Maar als wij straks minder voor de stroom zouden krijgen dan jij omdat je nog automatisch saldeert, zou ik naar de rechter stappen. Gelijke monniken, gelijke kappen dus ik denk niet dat ze die fout zullen maken. Verder ben ik met je eens dat je je daar pas druk over hoeft te maken als het zover is. Alleen ik zou er zeker niet voor op 1 fase blijven zitten als je toch al moet verzwaren, ook omdat de kans aanwezig is dat je huidige meter maar tot 25A gecertificeerd is (en je dus alsnog een nieuwe meter krijgt). Als je toch je groepenkast aanpast, doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joycee69
blissard schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 10:58:
En als je het financieel hebt doorgerekend, ben ik benieuwd naar de delta € tussen door de weeks en in het weekend wassen. Als het meer is dan 10 euro op jaar basis, ben ik benieuwd naar de hoeveelheid wasjes die je dan in het weekend draait.
Draai ongeveer 4 wassen in het weekend. Mijn redenatie is vrij simpel. Elektra verbruiken op laag tarief, terugleveren op hoog tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
Joycee69 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:12:
[...]

Draai ongeveer 4 wassen in het weekend. Mijn redenatie is vrij simpel. Elektra verbruiken op laag tarief, terugleveren op hoog tarief.
begrijp goed, dat hoog en laag tarief de zelfde hoeveelheid energiebelasting (eb) + opslag duurzame energie (ode) + dezelfde hoeveelheid BTW krijgen.
dus laag tarief ex+ eb + ode + BTW = laagtarief prijs inc.
dus hoog tarief ex+ eb + ode + BTW = hoogtarief prijs inc.

dan kom je aan een 5 tot 7ct ex prijs per kWh voor hoog/laag tarief.
laat nu de EB + ODE al snel 12ct zijn
met daar een 21% BTW op maakt weer een 21-23ct.
verschil tussen hoog en laag is maar klein helaas.
maar is er zeker, na een jaar kan het toch oplopen tot een paar 10tjes (afhankelijk van je gebruikt.)
niet iets waar ik voor wakker zou liggen en zolang we nog salderen hebben al helemaal niet. ;)
(zelfs daar na waarschijnlijk niet, maar we weten nog niet wat we straks hebben.)

hier heb je de tabellen voor als je de precieze bedragen wil opzoeken.
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

zelf heb ik nog een enkel telwerk feraris, dus geen hoog/laag tarief.
en vind ik het wel erg fijn om zoveel mogenlijk van mijn eigen stroom te gebruiken.
zeg maar populistisch: "eigen stroom eerst." :*)
ik heb er zat van (of zoals altijd net niet genoeg) ik gebruik 6000kWh en wek er een 5500kWh zelf van op.
gebruik dan wel weer weinig gas (<300m3) door dat ik een warmtepomp heb.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Joycee69 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:12:
[...]

De redenatie is simpel, maar het levert bijna niets op.
Verbruik = ca. 1kWh per was
Verschil laag - hoog is ca. 2 ct/kWh
Scheelt bij 4 wassen per week dus 8 ct per week, dus 4 euro per jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door blissard op 01-12-2018 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joycee69
Ik weet dat het tientjes is per jaar maar het gaat om het principe welke wijze voordeliger is. Vrienden zeggen dat je niets gebruikt als je bijvoorbeeld de wasmachine aanzet als de zon schijnt dus gratis wassen. Mijn redenatie is terugleveren en gebruiken op laag tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@Joycee69
je wil terug leveren en zo min mogelijk gebruiken als je hoog tarief hebt.
en zo veel mogenlijk gebruiken en zo min mogenlijk terug leveren als je laag tarief hebt.
dus je punt klopt wel. ;)
het is gewoon financieel beter om zoveel mogenlijk laag tarief te gebruiken en je levering zoveel mogenlijk tegen hoog tarief te laten uitbetalen.
dit wil je zeker als je een slimme meter hebt.

met een feraris meter (ook 2x telwerk) maakt het al weer minder uit.
dat saldeert geheel automatisch zonder tussen komst van regeltjes en zo voort.
(kijk dat is pas slim. >:) )
je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat je zoveel mogenlijk laag tarief hoeft af te rekenen, en zo min mogenlijk hoog tarief. op welke momenten je dat doet boeit met feraris al een stuk minder.

maar om dat voor elkaar te krijgen kost best veel moeite, en dat is mij die paar 10tjes niet waard.
ik bespaar mij een +/-1500€ per jaar door de panelen en warmtepomp. dat geld is wel erg tof.
kan ik deze hobby goed van betalen. ;)
verder vind ik het wel leuk om de stelling te hebben "eigen stroom eerst."
hoog/laag tarief boeit mij niet zo als ik er niet voor hoeft te betalen dan hobby ik liever. :P

(maar doe eens huiswerk:
pak er eens de precieze getallen bij, zoals kale stroom prijs en reken daar de eb + ode + BTW eens bij op.
dan heb je een idee over de prijzen waar mee je eigenlijk zou moeten rekenen.
maak een inschatting van je gebruik en van je opbrengst.
etc etc...
dan kunnen we ook spreken met getallen er bij, word het wat inzichtelijker van. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1