Mac wol sturen om Nas op te starten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:57
als Windows gebruiker zit ik te stoeien op de Mac van mijn vriendin (10.10.5) om het volgende voor elkaar te krijgen maar wat me niet lukt. Eerlijk gezegd begrijp ik werkelijk niet heel veel van MacOS..

Situatie is als volgt: ik heb een Qnap NAS die standaard uit staat. Op het moment dat mijn pc aan gaat stuurt deze een wol pakketje om deze op te starten, op het einde van de avond gaat deze vanzelf uit.

De Mac gebruikt de NAS voor Time Machine backups, dat werkt prima zolang deze natuurlijk aan staat. Wat ik nu wil is dat de Mac ook een WOL pakketje stuurt, en wel zodra deze aan gaat vanuit sleep (daar deze nooit echt uit gaat). is zoiets op een eenvoudige manier mogelijk en hoe?
Natuurlijk ik kan de NAS instellen dat deze automatisch ook elke dag aan gaat, maar dat is juist het fijne van wol dat ik deze op commando aan kan zetten op de achtergrond, zodat deze niet onnodig aan staat.

Ik zag in de App Store al programmaatjes zoals WOL Wake en Depicus Wake on Lan, betaald maar als het werkt zijn het de paar euro's wel waard. Nu kan ik dus alleen niet zien hoe ik bv deze programma's kan laten draaien op de achtergrond op het moment dat de Mac uit z'n slaap komt.

Wie kan me hier mee helpen?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat als je de app van Qnap zelf gebruikt? Qfinder.
https://www.qnap.com/en/h...an-feature-by-qfinder-pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Ha, daar had ik niet eens meer aan gedacht 😁. Maar volgens mij kan ik hier niet mee out of the box een wol command uitsturen bij het uit de slaap halen van de Mac (MacBook) Dus zonder het programma op te starten, dit wil ik dus op de achtergrond laten lopen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Qfinder werkt inderdaad om de NAS via WOL op te starten, nu dit nog op de achtergrond werkend krijgen op de een of andere manier.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:46

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je brew installeert dan kun je een 'brew install wakeonlan' geven en dat is wat ik zelf met succes gebruik. Dat commando kun je prima schedulen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Usage
    wakeonlan [-h] [-v] [-i IP_address] [-p port] [-f file] [[hardware_address] ...]

Options
    -h
        this information
    -v
        displays the script version
    -i ip_address
        set the destination IP address
        default: 255.255.255.255 (the limited broadcast address)
    -p port
        set the destination port
        default: 9 (the discard port)
    -f file 
        uses file as a source of hardware addresses

See also
    wakeonlan(1)

[ Voor 63% gewijzigd door Q op 02-12-2018 20:04 ]