Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tajwanamarta
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-05 16:47
Hey kan een van jullie mij misschien uitleggen of deze situatie klopt:
Mijn moeder heeft van de week een Samsung s8 besteld online via MediaMarkt, maar bij ontvangst en na openen vond ze hem toch te groot voor haar kleinere handen. De smartphone is alleen in haar handen geweest, is niet opgestart en de beschermstickers zitten nog op het scherm. Nou ben ik zelf meer van het retourneren per post, maar zij stond erop om het terug te brengen naar een filiaal.
Nu hoor ik dat ze bij het filiaal de telefoon wel retour accepteren, maar dat ze een waardevermindering rekenen omdat de zegel die om de doos van de s8 zat was verbroken. Nou vind ik dit zelf zeer onlogisch, aangezien de telefoon niet is gebruikt en alleen in handen is geweest, maar is dit ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannetje19
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-06 09:18
Ik heb een zelfde geval met een Galaxy Tab A gehad.
Doos wel geopend, maar apparaat niet eens aan gedaan.
Kon niet meer terug omdat de zegel was verbroken....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:14
Volgens de wkoa mag je een product gewoon testen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hier geldt gewoon WKOA en daarbij dien je netjes het product uit de verpakking te kunnen nemen om het te bekijken. Een zegel verbreken is dan noodzakelijk. Als het doosje maar netjes open is gemaakt en weer dicht kan, is dit het probleem van de winkel.

Echter mag een filiaal dit weigeren. Het is aan jou om het te retourneren (met andere woorden: terugbrengen waar het vandaan kwam en dat is niet het filiaal.)

Je kunt een filiaal proberen en indien die weigeren zonder waardeverminding de telefoon terug te nemen, zul je een retour aan moeten vragen via de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajwanamarta
  • Laatst online: 25-05 16:47
Hann1BaL schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 17:39:
Hier geldt gewoon WKOA en daarbij dien je netjes het product uit de verpakking te kunnen nemen om het te bekijken. Een zegel verbreken is dan noodzakelijk. Als het doosje maar netjes open is gemaakt en weer dicht kan, is dit het probleem van de winkel.

Echter mag een filiaal dit weigeren. Het is aan jou om het te retourneren (met andere woorden: terugbrengen waar het vandaan kwam en dat is niet het filiaal.)

Je kunt een filiaal proberen en indien die weigeren zonder waardeverminding de telefoon terug te nemen, zul je een retour aan moeten vragen via de webshop.
Ja precies, ik denk dat omdat zij naar een winkel is gegaan voor het retourneren dat de balie ervan uit is gegaan dat het ook een aankoop betreft die in een winkel is gedaan (ook al is ze daar naartoe gegaan met doos en bestelbon) en dat ze daarom misschien moeilijk doen over die zegel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Wat heb je zelf al gevonden hierover? Op Tweakers verwachten we wat meer eigen inzet dan dat je nu getoond hebt. Zo kan je via Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie al een hele hoop goede informatie vinden hierover. Ook buiten Tweakers is een hoop te vinden als je de juiste zoektermen gebruikt, zoals Wet koop op afstand (WKOA) waar dit onder valt.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
het volgende staat op hun site:
MediaMarkt webshop
Voor aankopen gedaan op de webshop geldt het volgende:
Als je een product koopt op de website heb je een bedenktermijn van 30 dagen. Deze termijn gaat lopen op de dag nadat je het product in ontvangst hebt genomen. Tijdens de bedenktijd dien je zorgvuldig om te gaan met het product. Je mag het product slechts in die mate uitpakken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of je het product wenst te behouden. Je mag het product niet gebruiken.

Wil je het product retourneren? De retourzending kan je aanmelding in jouw online omgeving, of door contact met ons op te nemen. Ook kan je gebruikmaken van het Europees modelformulier voor herroeping om aan ons kenbaar te maken dat je van de aankoop afziet, maar gebruik van dit formulier is
niet verplicht. Nadat je ons hiervan op de hoogte hebt gebracht, heb je 14 dagen de tijd om het product terug te sturen. Hier lees je hoe je dit kan doen. Je kunt jouw aankoop ook retourneren in één van onze vestigingen. Het product moet met alle geleverde toebehoren en indien mogelijk, in de originele staat en verpakking geretourneerd worden.

Zodra jouw retourzending is aangekomen in ons retourcentrum ontvang je het aankoopbedrag binnen 2 tot 3 werkdagen retour. Terugbetaling gebeurt altijd op dezelfde wijze als waarop je hebt betaald. Indien je jouw gehele bestelling retourneert worden ook de eventuele verzendkosten van de heenzending vergoed.
Dus vul online de retour aanvraag in en ga naar winkel en de telefoon in. Je kan ze altijd op hun eigen voorwaarden wijzen die hun zelf op de website hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IDtenT
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Printje maken van de site en die meenemen, of gewoon per post toesturen :-). Er is geen wet die filialen andere rechten geeft, als het bedrijf deze zelf toedicht, maar de hele discussie kan je je besparen om hem gewoon terug te sturen.

[ Voor 93% gewijzigd door IDtenT op 02-12-2018 23:55 ]

Slave of Thieves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 20:11

Twarp

just grin...

Ff een knuppel in een hoenderhok, maakte de verzegeling geen deel uit van een voorwaarde gesteld door MM? (zoals men doet bij CD's/DVD's)

Meh ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Twarp schreef op maandag 3 december 2018 @ 00:05:
Ff een knuppel in een hoenderhok, maakte de verzegeling geen deel uit van een voorwaarde gesteld door MM? (zoals men doet bij CD's/DVD's)
De voorwaarden van MM gaan niet boven de wet. Indien online besteld heb je recht op WKOA. Ook als de telefoon uit de verpakking is gehaalt met dus het verbreken van de zegel en ook als de telefoon aan is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 20:11

Twarp

just grin...

PilatuS schreef op maandag 3 december 2018 @ 00:20:
[...]
De voorwaarden van MM gaan niet boven de wet. Indien online besteld heb je recht op WKOA. Ook als de telefoon uit de verpakking is gehaalt met dus het verbreken van de zegel en ook als de telefoon aan is geweest.
Dat is waar, ik zat alleen te denken dat omdat er thuiskopieheffing over betaald wordt een smartphone gezien kan worden als data drager. En geclassificeerd kan worden in dezelfde categorie als Software/CD/DVD/Audio. (overigens geen discussiepunt hoor, gewoon een brain-fart)

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Twarp schreef op maandag 3 december 2018 @ 03:17:
[...]

Dat is waar, ik zat alleen te denken dat omdat er thuiskopieheffing over betaald wordt een smartphone gezien kan worden als data drager. En geclassificeerd kan worden in dezelfde categorie als Software/CD/DVD/Audio. (overigens geen discussiepunt hoor, gewoon een brain-fart)
Maar over een laptop betaal je ook ThuisKopie heffing. Maar mag ook retour (net zoals een hdd.

De reden(denk ik). Dat software/audio etc voornamelijk de licientie duur is. En niet de drager zelf(uitzonderingen daar gelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-06 20:08
tajwanamarta schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 17:31:
Hey kan een van jullie mij misschien uitleggen of deze situatie klopt:
Mijn moeder heeft van de week een Samsung s8 besteld online via MediaMarkt, maar bij ontvangst en na openen vond ze hem toch te groot voor haar kleinere handen. De smartphone is alleen in haar handen geweest, is niet opgestart en de beschermstickers zitten nog op het scherm. Nou ben ik zelf meer van het retourneren per post, maar zij stond erop om het terug te brengen naar een filiaal.
Nu hoor ik dat ze bij het filiaal de telefoon wel retour accepteren, maar dat ze een waardevermindering rekenen omdat de zegel die om de doos van de s8 zat was verbroken. Nou vind ik dit zelf zeer onlogisch, aangezien de telefoon niet is gebruikt en alleen in handen is geweest, maar is dit ook zo?
Het verbreken van de zegel is geen argument om het product te weigeren. Althans, niet in dit geval. Wat wel kan meespelen is als je moeder het toestel in de winkel heeft opgehaald. Het is, namelijk geen WKOA als je online iets besteld maar wel ophaalt in de winkel.

Als het toestel is online is besteld én ook via post is geleverd is het sowieso WKOA. In dat geval moet je het hele bedrag terugkrijgen. Je hebt namelijk het recht om het toestel te testen, daarvoor moét de verpakking open worden gemaakt.

Als de verpakking verder ook beschadigd is, kan de verkoper/winkelier wel een waardemindering in rekening brengen, maar het voor het openbreken van de zegel is dat niet van toepassing.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:18
In het verleden kon je online aankopen ook in de winkel retourneren, ik weet niet of dat nu nog zo is.
Ik heb het zelf met een laptop meegemaakt. Online besteld maar hij was toch niet zo snel als ik had gehoopt. De winkel wilde hem niet terug nemen, want zegel van de doos was verbroken, poot stijf gehouden en na veel gezeur namen ze hem weer in.

MM is niet zon fijne winkel meer als dat het vroeger was, zelf vermijd ik de MM, ik ben toch niet gek.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

SacreBleu schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:41:

Wat wel kan meespelen is als je moeder het toestel in de winkel heeft opgehaald. Het is, namelijk geen WKOA als je online iets besteld maar wel ophaalt in de winkel.
Dit is dus niet waar. Als de overeenkomst op afstand (online) is afgesloten dan is het gewoon een koop op afstand. De levering heeft daar niks mee te maken.

Als je het online reserveert en naar de winkel gaat om daar te betalen is het geen WKOA, als je online betaalt is het wél WKOA onafhankelijk van waar je het ophaalt/laat afleveren.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-06 20:08
dragonhaertt schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:53:
[...]

Als je het online reserveert en naar de winkel gaat om daar te betalen is het geen WKOA, als je online betaalt is het wél WKOA onafhankelijk van waar je het ophaalt/laat afleveren.
Ik was in de veronderstelling dat dit ook de handelswijze was van MM als je iets online besteld. De betaling vindt plaats in de winkel. Althans, dat dacht ik.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je het online reserveert en naar de winkel gaat om daar te betalen is het geen WKOA
Heb je daar een bron van? Ik heb meerdere malen iets online besteld en voor de optie 'ophalen in filiaal' en betaaloptie 'betalen in winkel' gekozen. De overeenkomst is online gesloten, en daarmee leek het mij een aankoop op afstand. Voor zover ik me kan herinneren had de winkel er ook de informatiefoldertjes voor aankopen op afstand bijgedaan.

Het ligt misschien aan de definitie 'reserveren': is de overeenkomst daarmee gesloten, of gebeurt dat pas bij betaling?

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 03-12-2018 12:16 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gbw
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-05 10:50

gbw

Ik heb 3 jaar lang bij de MediaMarkt gewerkt, als service medewerker. Ze hanteren inderdaad de procedure dat als het product in de winkel wordt ingeleverd, dat er waardevermindering wordt toegepast.

Zodra je hem terugstuurt naar de webshop, krijg je wel het volledige bedrag terug.

Vraag me ook niet waarom, heb het altijd apart gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@tajwanamarta Leesvoer https://klantenservice.me...kV5bUVjMFB2cUElMjElMjE%3D

Verder heb je recht op herroeping vanuit de consumentenwet.'Koop op afstand' zoals je leest kun je het ook gratis in de winkel terugbrengen. je moet wel aangeven dat het online aankoop is en dat je het veiliger vind het zelf in de winkel terug te brengen. Geld krijg je volledig retour op dezelfde wijze als betaald is. De winkel mag daar geen vermindering in brengen om deze service voor het hoofdkantoor te geven. Verpakking netjes openen is geheel volgens de wet. 'men probeert het altijd' maar het is niet volgens de wet. info hierover kun je zelf ook opzoeken.
[...]

Dit is dus niet waar. Als de overeenkomst op afstand (online) is afgesloten dan is het gewoon een koop op afstand. De levering heeft daar niks mee te maken.

In veel gevallen bestel je ongezien online en kun je het in de winkel afhalen. je kunt dan in het filiaal betalen zoals bij Hema gebeurt. Je krijgt het meestal in gesloten verpakking mee en blijft het koop op afstand.Het gaat dus om situaties waarbij je geen persoonlijk contact hebt met de verkoper. Je hebt het product immers niet voor de aankoop kunnen zien

[ Voor 31% gewijzigd door Hackus op 03-12-2018 12:30 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
bwerg schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:15:
[...]

Heb je daar een bron van? Ik heb meerdere malen iets online besteld en voor de optie 'ophalen in filiaal' en betaaloptie 'betalen in winkel' gekozen. De overeenkomst is online gesloten, en daarmee leek het mij een aankoop op afstand. Voor zover ik me kan herinneren had de winkel er ook de informatiefoldertjes voor aankopen op afstand bijgedaan.

Het ligt misschien aan de definitie 'reserveren': is de overeenkomst daarmee gesloten, of gebeurt dat pas bij betaling?
Je mag gewoon online bestellen, fysiek ophalen en dan kosteloos terugbrengen. Heb 't ooit eens opgezocht. De reden is dat je online bestelt en dus niet de voordelen van een fysieke winkel hebt (lees: uitproberen). Daarom mag je kosteloos retourneren. Overigens heb ik al een keer een toetsenbord teruggebracht die ik had opgehaald. Deden ze helemaal niet moeilijk over.
https://www.consuwijzer.n...ktijd-bij-online-aankopen
"Ook als u online bestelt en uw bestelling daarna zelf ophaalt bij een afhaalpunt."
Hann1BaL schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 17:39:

Zijn moeder staat zeker in haar recht. Zolang de telefoon, het doosje e.d. niet zwaar beschadigd zijn, kan de telefoon terug zonder waardevermindering. De mediamarkt geeft op hun website aan dat je ook artikelen die je via online hebt gekocht, kunt retourneren in iedere winkel. Dus gewoon even uitzoeken of je nog een retour moet aanmaken en dan aangeven dat volgens de website de telefoon kosteloos ingeleverd kan worden. Sterker nog, als de telefoon is afgehaald (kan nergens lezen dat dit het geval is), dan is het zelfs verplicht om de telefoon terug te brengen naar een filiaal. Dat staat op de website van mediamarkt.
https://klantenservice.me.../answers/detail/a_id/9920

[ Voor 38% gewijzigd door hoi1234 op 03-12-2018 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@hoi1234 Dat is prima. Ik had de focus puur op de wettelijke regels, maar als blijkt dat de mediamarkt dit zelf al heeft gespecifieerd wordt het alleen maar makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Hann1BaL schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:37:
@hoi1234 Dat is prima. Ik had de focus puur op de wettelijke regels, maar als blijkt dat de mediamarkt dit zelf al heeft gespecifieerd wordt het alleen maar makkelijker.
Ach, je kunt niet van elke winkel hun eigen regels weten. Ik wist dit toevallig, omdat ik er laatst nog naar op zoek was. Wat ik hier mee wou aantonen is dat de medewerker tegen hun eigen regels heeft gehandeld.

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Geldt de WKOA ook als je per telefoon bij een MM filiaal iets hebt besteld en het werd bezorgd vanuit de filiaal?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
SoundByte schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:51:
Geldt de WKOA ook als je per telefoon bij een MM filiaal iets hebt besteld en het werd bezorgd vanuit de filiaal?
Ja.

https://www.rijksoverheid...is-belangrijk-om-te-weten

Maar dat had je zelf ook wel kunnen vinden😀

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Een 2 jaar oud topic kicken met zo'n simpele vraag is niet de bedoeling.

Gezien alles wel is gezegd in de oorspronkelijke discussie, gaat hier een slotje op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.