Switch voor iptv en internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViG
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-05 03:52
Mijn vraag.
Waar moet ik opletten als ik een switch wil kopen om een computer op aan te sluiten en een iptv-ontvanger?
Of moet elke switch gewoon goed werken?

Situatie.
De wifi modem/router staat in de meterkast en van daar uit loopt een kabel naar de aansluiting in de woonkamer (wat mooi in de muren zit weggewerkt), hier moet een computer en een iptv-ontvanger op worden aangesloten.

Hardware.
Provider: Caiway (glasvezel)
TV onvanger: Amino Aria
Wifi Modem/router: Genexis Platinum (als het goed is)

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via ViG op 30-11-2018 17:04)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik weet niet hoe het netwerk van Caiway is ingericht, maar bij KPN (en Telfort, XS4ALL en andere netwerkgebruikers) heb je een switch nodig die VLAN's en IMGP snooping support als ik het me goed herinner.

De switch die ze daarvoor zelf aanraden is een Netgear GS105E, en die is (binnen Nederland) het goedkoopst te krijgen in hun eigen webshop: https://webshop.telfort.n...h-netgear-gs105e/?pos=400
Je hoeft geen Telfort klant te zijn om daar iets te bestellen. Ding werkt hier prima.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 10:21
Ik zou naar een router kijken. Volgens mij is namelijk de genexis een NTU, welke dus geen firewall functionaliteit aan boord heeft. Om daar direct je pc aan te hangen is geen verstandig idee.

Ik kan nog wel een paar redenen bedenken waarom een router verstandig is, maar bovenstaande is toch wel de belangrijkste.

[ Voor 24% gewijzigd door muppet99 op 30-11-2018 16:21 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViG
Ok bedankt voor de snelle reactie en tip.
Moet elke router gewoon goed werken met iptv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antubus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 21:01
In principe werkt elke switch, echter somige switches willen nog wel eens problemen geven met iptv als andere netwerk kaarten in het netwerk op standby staan. Als je zeker wilt weten dat het goed gaat heb je een switch nnodig die igmp snooping ondersteund. Mij staat iets bij over een populaire tp-link switch waarvan v2 wel igmp snooping ondersteund en v1 niet.

edit: lees dit topic eens (mijn bron)

[ Voor 16% gewijzigd door antubus op 30-11-2018 16:26 . Reden: bron toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

muppet99 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:20:
Ik zou naar een router kijken. Volgens mij is namelijk de genexis een NTU, welke dus geen firewall functionaliteit aan boord heeft. Om daar direct je pc aan te hangen is geen verstandig idee.

Ik kan nog wel een paar redenen bedenken waarom een router verstandig is, maar bovenstaande is toch wel de belangrijkste.
Ik vind dit geen verstandig advies want het is absoluut niet waar de TS naar vraagt en zal zeker enige configuratie vragen. Als die provider al een ander modem accepteert.

@ViG ik weet niet hoe jouw provider omgaat met IPTV. Bij KPN is het handig als switches IGMP snooping ondersteunen, anders krijg je heel veel broadcast verkeer op de rest van je clients.
ViG schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:23:
Ok bedankt voor de snelle reactie en tip.
Moet elke router gewoon goed werken met iptv?
Doe dat aub niet. Gaat je geheid problemen opleveren.

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 30-11-2018 16:25 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Switch kan wel werken maar moet wel de juiste opties ondersteunen.

zie:
http://netwerkje.com/switch-configuratie

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik weet niet hoe het netwerk van Caiway is ingericht, maar bij KPN (en Telfort, XS4ALL en andere netwerkgebruikers) heb je een switch nodig die VLAN's en IMGP snooping support als ik het me goed herinner.

De switch die ze daarvoor zelf aanraden is een Netgear GS105E, en die is (binnen Nederland) het goedkoopst te krijgen in hun eigen webshop: https://webshop.telfort.n...h-netgear-gs105e/?pos=400
Je hoeft geen Telfort klant te zijn om daar iets te bestellen. Ding werkt hier prima.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@Richh VLAN support is alleen nodig als je je modem van KPN wil uitfaseren.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 10:47
Voor de topic starter is onderstaande link even belangrijk.

https://www.caiway.nl/kla...-installatie-voorbereiden

Bij alles in 1 van caiway krijg je een modem / router die op de glasvezel is aangesloten. Hier zit een 4 poorts switch bij in. je mag doorlinken naar een eigen switch om bijvoorbeeld TV + tv-box + playstation van netwerk te voorzien. (zorg voor IGMP Snooping zoals bij netgear GS105E)

Wifi Accespoint is bij Caiway een extraatje, je mag dus ook je eigen spullen neerzetten. Mijn tip hou het simpel en plaats niet een router + wifi combinatie, maar neem een dedicated Accespoint. (bijvoorbeeld ubiquiti AP AC Lite of andere merken)

Als je een zware tweaker bent en je wil het glasmodem / router van Caiway vervangen, dan zul je je moeten verdieping in de netwerk topologie van Caiway (VLAN etc..) en zul je een semi professionele router moeten halen en er zeer veel tijd in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViG
Ok ik moet dus letten op IMGP snooping support.
Ik denk dan dat het de Netgear GS105E word.

Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe het met de firewall zit.

Ik ben absoluut geen zware tweaker ben alleen op zoek naar een simpele goedkope oplossing voor een vriend van mij.

Bedankt voor jullie hulp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:31

Waarom denk je dat? De eerste hit bij Google op "genexis platinum" geeft al in de preview aan (hoeft er de link dus niet eens aan te klikken) dat het een router is.

Als je de datasheet opent staat daar ook gewoon NAT en firewall tussen de specs.Je kunt deze dus prima gebruiken zonder dat je PC op een onveilige manier aan het internet hangt.

Ik lees online gemengde resultaten voor Caiway, de ene zegt IGMP Snooping zonder VLANs, de ander zegt VLANs, en IGMP snooping uitzetten...

Het leuke van de GS105e is dat beide opties mogelijk zijn :) Als de ene niet werkt, gebruik dan de andere...

Op https://caiway.gebruikers...=888&rowstart=0#post_8265 staat een beknopte uitleg voor Caiway.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViG
Ik zie het nu net inderdaad https://genexis.eu/conten.../Platinum-Rev-11.1-EN.pdf.
Ik denk dat ik al mijn antwoorden heb.
Wat een snelle reacties. Bedankt allemaal :)
Pagina: 1