Vervangende geluidskaart voor een creative x fi gezocht.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-01 16:15
Ik zoek een?
Een vervangende geluidskaart die een pricewatch: Creative X-Fi XtremeMusic moet gaan vervangen voor de pc van mijn kennis. Ik heb veel verstand van hardware e..d en werk zelf ook in de ICT maar, ben blijkbaar toch niet zo thuis in de geluidskaarten. Vandaar, dat ik graag een beroep zou willen doen op jullie advies :9

Ik heb al wat geluidskaarten uitgezocht maar, zoals eerder vermeld ben ik tegenwoordig niet zo thuis in de geluidskaarten en weet ik niet goed welke ik zo goed mogelijk kan adviseren en wat de kwaliteit van de geluidskaarten van tegenwoordig zijn.
Kan hij het met een goedkoop kaartje af of kom je op het duurste model uit? Of een middenweg?
Geluidskaarten die ik heb uitgezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Strix Soar€ 82,75€ 82,75
1Asus Xonar DGX€ 31,55€ 31,55
1Creative Sound BlasterX AE-5€ 126,-€ 126,-
1Creative Sound Blaster Z (retail)€ 73,36€ 73,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 313,66

Wat is je budget?
Kwaliteit en geluidskwaliteit gaat boven de prijs heeft hij aangegeven maar, denk dat het met € 150-200 wel moet lukken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, niet specifiek, zoals gezegd kwaliteit en geluidskwaliteit gaat boven alles.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hij gebruikt het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asus M4A77TD PRO/U3S6€ 0,-€ 0,-
1Club 3D Radeon HD 3450 512MB Passive Low Profile€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 152,-€ 152,-
1Creative X-Fi XtremeMusic€ 0,-€ 0,-
1Thermaltake Versa N26€ 44,99€ 44,99
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G€ 16,90€ 16,90
1Cooler Master Silent Pro Gold 550W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 750 EVO (retail) 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 213,89

Hij gebruikt de pc vooral voor het muziek luisteren. Daarnaastm heeft hij een Logitech 5.1 surround set namelijk deze pricewatch: Logitech Z-5500 Digital. Hij draait als OS Windows 10 pro

Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Alvast bedankt voor de genomen moeite en het advies _/-\o_

Alle reacties

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:57

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dat speakersetje kan digitaal via S/PDIF aangesloten worden op het moederbord... dat is veruit de beste optie én volledig digitaal dus betere kwaliteit ga je niet krijgen. De omzetting van digitaal naar analoog wordt dan door het speakersetje gedaan.

Er is dus helemaal geen geluidskaart nodig.

• McFastFood
Icephase schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:01:
Dat speakersetje kan digitaal via S/PDIF aangesloten worden op het moederbord... dat is veruit de beste optie én volledig digitaal dus betere kwaliteit ga je niet krijgen. De omzetting van digitaal naar analoog wordt dan door het speakersetje gedaan.

Er is dus helemaal geen geluidskaart nodig.
Dankjewel voor je snelle reactie!

Goh.. Ja dat is ook nog waar ook. Geen eens bij stil gestaan of aangedacht. :P 8)7

Waarom heeft hij dan destijds een extra geluidskaart laten plaatsen vraag ik mij dan af. Terwijl er al een S/PDIF aansluiting op zit. Durf trouwens niet met volle 100% zekerheid te zeggen of de speakerset ook met S/PDIF was aangesloten.

En misschien een rare vraag maar, het maakt geen verschil in kwaliteit uit als er een andere, betere, geluidskaart in gaat?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:54
Probleem is dat die sets niet goed te regelen zijn qua bass,via de pod in combinatie sp diff.Via de analoge uitgangen kan je dat met een geluidskaart wel regelen in Windows via de software van de fabrikant.

Wat een verademing is,omdat deze sets nogal last hebben van dreunende bass.
Maar dat is mijn mening.

Persoonlijk zijn er voor muziek , betere sets beschikbaar als die Logitech,.
Deze is top voor gamen en films,maar muziek minder.

Misschien kan hij het geld toch beter steken in een paar goede speakers,actief of een stereo AMP met passieve speakers.
Daar gaat hij meer wist mee halen als met een andere geluidskaart

[ Voor 37% gewijzigd door freaky35 op 30-11-2018 15:43 ]

• dylan111111
  • Laatst online: 15:47
Ik gebruik zelf de Creative Sound Blaster Z in combinatie met een Logitech Z-5500 Digital en zou niet snel meer iets anders willen.

Via de S/PDIF is er niet heel veel in te stellen als je hem via het moederbord aansluit.

Via de geluidskaart de control pod met 3x Jackplug 3.5mm aangesloten en met de Soundblaster software geheel naar eigen smaak ingesteld.

Ben hier nog steeds zeer tevreden over!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DYqL5QGJhdFJmvF6jS6XDVGl/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/975JaIPYh9crFlZEg8RQKiMz/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fut4Krcvq3osk9ceTF9ErVoH/medium.png

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:57

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

dylan111111 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:51:
Ik gebruik zelf de Creative Sound Blaster Z in combinatie met een Logitech Z-5500 Digital en zou niet snel meer iets anders willen.

Via de S/PDIF is er niet heel veel in te stellen als je hem via het moederbord aansluit.

Via de geluidskaart de control pod met 3x Jackplug 3.5mm aangesloten en met de Soundblaster software geheel naar eigen smaak ingesteld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan heb je hem dus analoog aangesloten. Dit kan een ander geluid tot gevolg hebben (er wordt immers door de soundblaster al een DAC gedaan), maar is zeker niet "beter" dan digitaal. Met beter bedoel ik overigens iets als zuiverder bij gebrek aan een ander woord; als jij het beter vind klinken is dat helemaal prima. Alleen is (de kennis van) TS naar eigen zeggen op zoek naar de beste geluidskwaliteit, tja dan is digitaal aansluiten het enige juiste advies...

• McFastFood
freaky35 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:36:
Probleem is dat die sets niet goed te regelen zijn qua bass,via de pod in combinatie sp diff.Via de analoge uitgangen kan je dat met een geluidskaart wel regelen in Windows via de software van de fabrikant.

Wat een verademing is,omdat deze sets nogal last hebben van dreunende bass.
Maar dat is mijn mening.

Persoonlijk zijn er voor muziek , betere sets beschikbaar als die Logitech,.
Deze is top voor gamen en films,maar muziek minder.

Misschien kan hij het geld toch beter steken in een paar goede speakers,actief of een stereo AMP met passieve speakers.
Daar gaat hij meer wist mee halen als met een andere geluidskaart
Dankjewel voor je snelle reactie.

Een andere geluids set lijkt me niet nodig. Hij is zeer tevreden met zijn huidige set, echter, vertoonde de huidige kaart die er nu in zit, hoge piepgeluiden en BSOD's. Vandaar, dat de kaart vervangen dient te worden.
dylan111111 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:51:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dankjewel voor je snelle reactie en de foto's!

Hier heb ik inderdaad wat aan, S/PDIF is dan inderdaad geen optie als er niet veel in te stellen is. 1 van zijn eisen is ook dat hij het geheel naar eigen wens kan instellen (dit was ik tevens nog vergeten te melden). Ik heb de kaart van je bekeken en de reviews gelezen en het ziet er inderdaad goed uit. Het is niet zo'n hele geluidsfreak maar, aangezien zijn huidige geluidskaart vervangen dient te worden wil hij graag een alternatief die niet onder zijn huidige geluidskaart doet. En lijkt me dit inderdaad een prima alternatief wat hem waarschijnlijk ook gaat worden.
Icephase schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:00:
[...]

Dan heb je hem dus analoog aangesloten. Dit kan een ander geluid tot gevolg hebben (er wordt immers door de soundblaster al een DAC gedaan), maar is zeker niet "beter" dan digitaal. Met beter bedoel ik overigens iets als zuiverder bij gebrek aan een ander woord; als jij het beter vind klinken is dat helemaal prima. Alleen is (de kennis van) TS naar eigen zeggen op zoek naar de beste geluidskwaliteit, tja dan is digitaal aansluiten het enige juiste advies...
Yes, hij is inderdaad analoog aangesloten wat ik me kan herinneren. Zoals aangegeven in mijn eerdere reactie op @dylan111111 is dat hij niet zo'n geluidsfreak is maar, hij met de vervangende kaart minimaal hetzelfde, noch beter wil hebben qua kwaliteit en geluidskwaliteit en denk dat dat met de pricewatch: Creative Sound Blaster Z (OEM) prima gaat lukken.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 22:23
Icephase schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:00:
[...]

Wat je zegt klopt, mits de dac van de Logitech z5500 beter is dan die van een aparte geluidskaart, wat twijfelachtig is aangezien je over het algemeen niet weet wat voor DAC er in zit.
Heb zelf een creative T4 2.1 set staan. Zowel optisch als analoog aangesloten, analoog klinkt verreweg beter icm mij Creative AE-5 als via optisch aangezien je met analoog de dac van de speakerset omzeilt (die overigens niet eens slecht is in geval van de T4).
Kortom, de AE-5 is echt wel een leuke kaart met een mooie DAC, klinkt goed en redelijk betaalbaar. Geluidskwaliteit is wel een stuk beter tov de Soundblaster Z. Nou maken geluidskaarten niet meer het verschil wat ze vroegâh maakte, maar met een beetje een leuke set speakers merk je het verschil echt wel.

Voor muziek is dit, met verwisselbare opamps ook nog een leuke optie
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Xonar Essence STX II€ 165,50€ 165,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 165,50

• McFastFood
ExiZTeNcE schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:37:
[...]

Wat je zegt klopt, mits de dac van de Logitech z5500 beter is dan die van een aparte geluidskaart, wat twijfelachtig is aangezien je over het algemeen niet weet wat voor DAC er in zit.
Heb zelf een creative T4 2.1 set staan. Zowel optisch als analoog aangesloten, analoog klinkt verreweg beter icm mij Creative AE-5 als via optisch aangezien je met analoog de dac van de speakerset omzeilt (die overigens niet eens slecht is in geval van de T4).
Kortom, de AE-5 is echt wel een leuke kaart met een mooie DAC, klinkt goed en redelijk betaalbaar. Geluidskwaliteit is wel een stuk beter tov de Soundblaster Z. Nou maken geluidskaarten niet meer het verschil wat ze vroegâh maakte, maar met een beetje een leuke set speakers merk je het verschil echt wel.

Voor muziek is dit, met verwisselbare opamps ook nog een leuke optie
Bedankt voor je reactie. ;)

Dus, als ik je goed begrijp doel je op het feit dat de pricewatch: Creative Sound BlasterX AE-5 beter is dan de pricewatch: Creative Sound Blaster Z (OEM) en dat dat tevens ook de meerprijs waard is en waarvan hij ook echt verschil gaat merken? Als dat zo is, dan is dat uiteraard beter. Een vraag uit nieuwsgierigheid: Wat is dan het grote verschil, puur interne kwaliteit en een betere geluidskwaliteit?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 09:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom een interne geluidskaart en geen externe, USB?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:07
McFastFood schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:19:
Dus, als ik je goed begrijp doel je op het feit dat de pricewatch: Creative Sound BlasterX AE-5 beter is dan de pricewatch: Creative Sound Blaster Z (OEM) en dat dat tevens ook de meerprijs waard is en waarvan hij ook echt verschil gaat merken?
Met PC speakerset van 14 jaar oud! Nee, je gaat geen verschil merken.

• McFastFood
unezra schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:20:
Waarom een interne geluidskaart en geen externe, USB?
Ja, goeie, ook nog niet aan gedacht 8)7 . Je bedoeld zo iets als bijv. de pricewatch: Creative Sound Blaster X-Fi HD? Het enige verschil is, is dat het via USB werkt i.p.v. PCI of PCIE? Uiteraard, dienen alle aansluitingen er ook op te zitten vergeleken met de oude. Zijn deze per definitie beter of wat is het voordeel hier van i.p.v. een interne?
Uszka schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:25:
[...]

Bedankt voor je reactie! ;) Nee, dat dacht ik ook al maar, het was meer een vraag uit nieuwsgierigheid. Uiteraard, mocht de speaker set ooit defect gaan en er komt een nieuwe, moet de nieuwe speaker set ook probeemloos werken maar, laten we nog niet zo ver daarover nadenken. ;) :)

[ Voor 28% gewijzigd door McFastFood op 30-11-2018 18:27 ]

• unezra

unezra

McFastFood schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:25:
[...]
Ja, goeie, ook nog niet aan gedacht 8)7 . Je bedoeld zo iets als bijv. de pricewatch: Creative Sound Blaster X-Fi HD? Het enige verschil is, is dat het via USB werkt i.p.v. PCI of PCIE? Uiteraard, dienen alle aansluitingen er ook op te zitten vergeleken met de oude. Zijn deze per definitie beter of wat is het voordeel hier van i.p.v. een interne?
Bijvoorbeeld. Ik weet niet of ze per definitie beter zijn maar externe audio interfaces, gebruikt om muziek te produceren, zijn vrijwel altijd USB of FireWire en USB neemt de overhand. Ik vermoed dat dat wel iets zegt over de kwaliteit van die dingen. :)

Ik heb zelf zoiets:
https://www.coolblue.nl/p...tt-18i20-2nd-gen-usb.html

Zoiets heb je ook flink wat maten kleiner en met andere aansluitingen.

Zo'n 18i20 is waarschijnlijk niet geschikt voor wat jij er mee wil (plus, duur en met loeiveel aansluitingen), maar het is meer als voorbeeld van wat voor soort apparatuur je dan tegen komt.

• ExiZTeNcE
Uszka schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:25:
[...]

Met speakers merk je dat ook na 14 jaar nog hoor... geluid is subjectief hè, zeker als je nu een x-fi kaart erin hebt zitten wat gewoon een super kaart is vwb geluidskwaliteit ga je verschil merken tov een soundblaster Z. Vraag is wel of het heel dramatisch is bij een z5500 en of dat de meerprijs waard is..
Btw, USB sowieso niet doen..

• unezra

unezra

ExiZTeNcE schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:36:
[...]
Met speakers merk je dat ook na 14 jaar nog hoor... geluid is subjectief hè, zeker als je nu een x-fi kaart erin hebt zitten wat gewoon een super kaart is vwb geluidskwaliteit ga je verschil merken tov een soundblaster Z. Vraag is wel of het heel dramatisch is bij een z5500 en of dat de meerprijs waard is..
Btw, USB sowieso niet doen..
Waarom zou je USB niet doen?

USB word juist gebruikt voor high-end externe geluidskaarten. :) De eisen die daar aan worden gesteld zijn over het algemeen nog wat heftiger dan de gemiddelde muziekluisteraar met een PC.

• McFastFood
unezra schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:34:
[...]

Bijvoorbeeld. Ik weet niet of ze per definitie beter zijn maar externe audio interfaces, gebruikt om muziek te produceren, zijn vrijwel altijd USB of FireWire en USB neemt de overhand. Ik vermoed dat dat wel iets zegt over de kwaliteit van die dingen. :)

Ik heb zelf zoiets:
https://www.coolblue.nl/p...tt-18i20-2nd-gen-usb.html

Zoiets heb je ook flink wat maten kleiner en met andere aansluitingen.

Zo'n 18i20 is waarschijnlijk niet geschikt voor wat jij er mee wil (plus, duur en met loeiveel aansluitingen), maar het is meer als voorbeeld van wat voor soort apparatuur je dan tegen komt.
Bedankt voor je reactie en uitleg.

Ah, maar, dan kom je wel op een heel ander budget, zie ik en dat is het tevens niet waard. Want hij wil gewoon simpelweg op YouTube en Spotify muziek luisteren en op de radio de top 2000 beluisteren. Kort samengevat wat mijn doel is : een goede vervangde geluidskaart voor zijn huidige defecte , noch beter of gelijkwaardig. Die niet onder doet voor de oude defecte Creative. Het zij USB of PCI/PCIE

• ExiZTeNcE
unezra schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:58:
[...]

Waarom zou je USB niet doen?

USB word juist gebruikt voor high-end externe geluidskaarten. :) De eisen die daar aan worden gesteld zijn over het algemeen nog wat heftiger dan de gemiddelde muziekluisteraar met een PC.
Klopt, maar dat zijn niet de x-fi USB spulletjes.. vrijwel alles in dezelfde pricerange als de ae-5 en soundblaster Z is kwalitatief minder als de PCI-e kaarten.. of je moet naar een shiit modi externe dac oid gaan kijken bijvoorbeeld, maar dan mis je weer de regelmogelijkheden en kun je de z5500 niet 5.1 aansluiten..

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:22
McFastFood schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 19:15:
[...]

Ah, maar, dan kom je wel op een heel ander budget, zie ik en dat is het tevens niet waard. Want hij wil gewoon simpelweg op YouTube en Spotify muziek luisteren en op de radio de top 2000 beluisteren. Kort samengevat wat mijn doel is : een goede vervangde geluidskaart voor zijn huidige defecte , noch beter of gelijkwaardig. Die niet onder doet voor de oude defecte Creative. Het zij USB of PCI/PCIE
Gewoon een simpele van een euro of 50. Meer dan dat is zonde met die Logitech set.

Wil je echt wat aan de geluidskwaliteit verbeteren dan zal je toch die set moeten vervangen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

McFastFood schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 19:15:
[...]

Waarom zoek je geen 2e handse Creative PCI-E, ben je voor 15 a 20 Euro klaar.

• McFastFood
Ramon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 19:21:
[...]
Gewoon een simpele van een euro of 50. Meer dan dat is zonde met die Logitech set.

Wil je echt wat aan de geluidskwaliteit verbeteren dan zal je toch die set moeten vervangen.
Bedankt voor je reactie.

Duidelijk, dan wordt het zeer waarschijnlijk de pricewatch: Creative Sound Blaster Z (OEM) wat als ik zo overal lees een prima kaart is, ik zou ook evt. de pricewatch: Creative Sound BlasterX AE-5 kunnen aanraden maar, zoals meerdere van jullie aangeven, is het maar de vraag of het verschil ook merkbaar is en de meerprijs waard is. Daarnaast @ExiZTeNcE, lees ik overigens van de pricewatch: Creative Sound BlasterX AE-5 veel negatieve dingen en dat sommige gebruikers geen 5.1 krijgen. (of dit aan de gebruiker zelf ligt, is een tweede).
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 19:21:
[...]

Waarom zoek je geen 2e handse Creative PCI-E, ben je voor 15 a 20 Euro klaar.
Omdat hij liever een nieuw product wenst maar, zal het hem ook voorstellen.

Trouwens, een vraag uit nieuwsgierigheid wat voort soort aansluiting is dat? (de breedste aansluiting) op de oude Creative kaart? Die ben ik op de nieuwe kaart niet nodig om het volle effect te krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door McFastFood op 30-11-2018 20:49 ]

• ExiZTeNcE
Er zijn idd met de ae-5 problemen met dts/dolby volgens mij ivm licentie.

Die brede aansluiting is de oude Gaming poort (ff geen idee hoe dat ding heet), maar daar kon je een joystick oid op aansluiten.. dus die ga je niet missen

• McFastFood
ExiZTeNcE schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 21:57:
Er zijn idd met de ae-5 problemen met dts/dolby volgens mij ivm licentie.

Die brede aansluiting is de oude Gaming poort (ff geen idee hoe dat ding heet), maar daar kon je een joystick oid op aansluiten.. dus die ga je niet missen
Ah, duidelijk en wederom bedankt voor je reactie.

Laatste vraag, de pricewatch: Creative Sound Blaster Z (OEM) is noch gelijk, noch beter qua kwaliteit dan de oude defecte creative kaart? Als ik het goed begrijp.

• ExiZTeNcE
Dat klopt. Maar tbh, je bent niet overtuigd van de ae-5. Dus ik gewoon de SBZ proberen. Bevalt hij niet kun je hem altijd nog ruilen voor een AE-5
Pagina: 1