tweakblogs.net - Delen van Publieke DNS gegevens toegestaan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel911
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 19:29
Geachte Admins,

Is het delen van Publieke DNS gegevens toegestaan? Ik heb dit gepost op https://roel911.tweakblog...publieke-pi-hole#r_236947

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,
Roel911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waarom niet? Daarbij zijn 't je eigen gegevens?
(In all honesty, verwacht niet dat iemand 't gaat gebruiken... I woudln't...Zie ook de comments)

[ Voor 52% gewijzigd door RobIII op 30-11-2018 14:44 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik weet niet wat je wilt delen en met wie (want je maakt nergens duidelijk wat je bedoelingen zijn), maar volgens mij worden IP-adressen voor de AVG als persoonsgegeven geclassificeerd.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:54:
Ik weet niet wat je wilt delen en met wie (want je maakt nergens duidelijk wat je bedoelingen zijn), maar volgens mij worden IP-adressen voor de AVG als persoonsgegeven geclassificeerd.
Niet je eigen IP-gegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
u_nix_we_all schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:54:
maar volgens mij worden IP-adressen voor de AVG als persoonsgegeven geclassificeerd.
Hoe is dat hier van toepassing? Hij deelt z'n eigen ip. Moet 'ie lekker zelf weten. En dan nog; ik mag prima een willekeurig IP roepen op internet: 23.19.38.214. Zo uit m'n duim gezogen. En nu?

Wat wél interessant is is: wat doet Roel911 met de gegevens die hij verzamelt / kan verzamelen als mensen zijn dienst gaan gebruiken? Dat zal ergens vastgelegd moeten worden, geaccordeerd door de gebruikers etc. Maar met de post zoals die in huidige vorm op z'n tweakblog staat is (voor zover ik weet althans) niks mis mee (maar IANAL).

[ Voor 19% gewijzigd door RobIII op 30-11-2018 15:04 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
RobIII schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:03:
[...]

Hoe is dat hier van toepassing? Hij deelt z'n eigen ip. Moet 'ie lekker zelf weten. En dan nog; ik mag prima een willekeurig IP roepen op internet: 23.19.38.214. Zo uit m'n duim gezogen. En nu?

Wat wél interessant is is: wat doet Roel911 met de gegevens die hij verzamelt / kan verzamelen?
Dat laatste is precies waar ik op doel. Ik neem aan dat pi-hole de dns-requests logt, dus TS krijgt inzicht in welke ip-nummers naar welke websites gaan. Volgens mij heb je dan sowieso al te maken met verwerken van persoonsgegevens zoals bedoeld in de AVG.
Daarnaast, er staat "delen van publieke dns gegevens" waarvan ik echt niet begrijp wat daarmee bedoeld wordt. Al met al wat mij betreft genoeg om te vermoeden dat hier iets gebeurt wat niet de bedoeling is, tenzij TS toe kan lichten wat hier de bedoeling van is, en met een privacy-verklaring op de proppen komt.

edit IANAL either :p

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
u_nix_we_all schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:10:
Dat laatste is precies waar ik op doel. Ik neem aan dat pi-hole de dns-requests logt, dus TS krijgt inzicht in welke ip-nummers naar welke websites gaan. Volgens mij heb je dan sowieso al te maken met verwerken van persoonsgegevens zoals bedoeld in de AVG.
Maar dat is niet relevant voor de vraag die TS hier stelt ;) Noch is dat relevant voor ons* maar alleen voor TS; die zal dat / zichzelf moeten afdekken ;)
Daarnaast, er staat "delen van publieke dns gegevens" waarvan ik echt niet begrijp wat daarmee bedoeld wordt.
TS deelt een IP van zijn DNS. Zo moeilijk is die vraag toch niet :?
Al met al wat mij betreft genoeg om te vermoeden dat hier iets gebeurt wat niet de bedoeling is
Ik denk dat je een beetje spijkers op laag water zoekt of meer hier in ziet dan er is ;)

* Ons als in jij-en-ik-en-andere-(potentiële-)gebruikers; ik doel hier dus nadrukkelijk niet op ons als in Tweakers.net of de Persgroep of wat-dan-ook. Eigenlijk jammer dat ik er überhaupt nog zo'n disclaimer bij moet zetten, maar that's the world we live in I guess.

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 30-11-2018 15:14 ]

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:24
[...]

Daarnaast, er staat "delen van publieke dns gegevens" waarvan ik echt niet begrijp wat daarmee bedoeld wordt. Al met al wat mij betreft genoeg om te vermoeden dat hier iets gebeurt wat niet de bedoeling is, tenzij TS toe kan lichten wat hier de bedoeling van is, en met een privacy-verklaring op de proppen komt.
Hij is gewoon een hobby-bob die een leuk projectje heeft. Zijn server security is verder ook (ruk) dus hij heeft nog wat te leren :P (niet dat ik hem vertouw ofzo)

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik dacht even dat met DNS gegevens de queries bedoeld werden (en dan is delen een grote no-no imho) maar bij nader inzien zal hij wel het delen van zijn IP-adres bedoelen inderdaad.
Alsnog blijft de AVG ook voor hobby-bob van toepassing natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

u_nix_we_all schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:17:
Ik dacht even dat met DNS gegevens de queries bedoeld werden (en dan is delen een grote no-no imho) maar bij nader inzien zal hij wel het delen van zijn IP-adres bedoelen inderdaad.
Alsnog blijft de AVG ook voor hobby-bob van toepassing natuurlijk.
Is dat wel waar? IANAL, maar volgens het AP gaat het om organisaties, hobby bob is dat niet.
de nieuwe Europese privacywet geldt voor álle organisaties die persoonsgegevens verwerken. Dus ook voor kleine mkb’ers en zzp’ers die gegevens verwerken.
https://autoriteitpersoon...g/algemene-informatie-avg

Ik weet het ook niet hoor, dit is ook maar weer mijn interpretatie van de tekst, maar ik kan geen bewijs vinden dat het anders zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel911
RobIII schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:43:
Waarom niet? Daarbij zijn 't je eigen gegevens?
(In all honesty, verwacht niet dat iemand 't gaat gebruiken... I woudln't...Zie ook de comments)
De gegevens zijn van een VPS die ik huur. Ik zal in de blog een privacy policy maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel911
Sorry, dubbele post.

[ Voor 92% gewijzigd door Roel911 op 02-12-2018 09:00 ]

Pagina: 1