Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk keuze wifi router/access point

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tripax
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-11 10:59
Mijn vraag

Mijn thuisnetwerk bestaat momenteel uit een ziggo router, en alle apparaten zijn verbonden via wifi (behalve een tado smart thermostat internet bridge die rechtstreeks met de router is verbonden). De modem staat aan de ene kant van de kamer, en de meeste toestellen zitten in een tv meubel aan de andere kanten van de kamer.

Nu wil ik graag een nas opzetten. Hiervoor heb ik een HP T620 thin client gekocht die moet gaan dienen als NAS/Router/Firewall. Ik wil ook meteen alle toestellen in het tv meubel via ethernet gaan verbinden. De ziggo router wil ik in bridge mode gaan zetten.

Alleen ben ik er niet over uit hoe ik het wireless access point ga opzetten.. Mijn ideeën:
- Switch na de t620 waar ik de tado op aansluit en een wireless access point en een ethernet kabel naar de switch bij de tv. Dan heb ik echter 2 switches en een wireless access point nodig wat dus niet mijn voorkeur heeft.
- Ipv een switch na de t620 een wifi router die ik dan als wireless access point gebruik, en waar ik bovendien de tado op aansluit en een ethernet kabel naar de switch bij de tv. Echter wil ik alle routing functionaliteit in de T620 houden. Dus een router lijkt me dan wat overkill. Een wireless access point is eigenlijk alles wat ik nodig heb alleen mis ik dan 2 poorten...
- Alle apparaten naar het tv meubel. Dan heb ik alleen daar een switch nodig en een wireless access point. Alleen dan zit het hele meubel vol apparaten en wordt het misschien ook te warm in de kast..

Wie heeft nog ideeën of misschien andere oplossingen?

Eisen
  • Liefst zou ik de tado internet bridge en de modem + t620 aan de ene kant van de kamer houden
  • Zo weinig mogelijk switches/apparaten gaan gebruiken om het stroomverbruik zo laag mogelijk te houden.
  • Stabiele wifi verbinding.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IVA4mpM.png

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo Connectbox (momenteel gebruikt als router, maar die wil ik dus in bridge mode gaan zetten)
HP T620 Thin Client met Intel Dual NIC i340-T2

Alle reacties

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Je schetst zelf de belangrijkste mogelijke oplossingen eigenlijk al. Hier mijn gedachten:

Jouw voorstellen:

1. Een goedkoop, simpel switchje kopen voor achter je HP T620. Die zijn niet duur, en dan kun je daar een dedicated AP op aansluiten, als je daar de voorkeur aangeeft boven een router inzetten als AP. Waarom heeft dit "niet je voorkeur"?

2. Een simpele, goedkope router kopen en die als AP instellen. Dit is niet (veel) duurder dan een dedicated AP aanschaffen en biedt je precies de oplossing die je wilt (een router als AP is in principe gewoon een switch en AP in-1). Over "overkill" hoef je je toch geen zorgen te maken? Daar heb je geen last van.

3. Alles bij elkaar plaatsen kan waarschijnlijk ook prima. Warmteontwikkeling van de meeste van deze apparaten is ook weer niet zo groot.

En twee andere suggesties:

4. Je Ziggo modemrouter toch gewoon als router blijven gebruiken.Dan behoud je die poorten en kun je die ook als AP blijven gebruiken.Wat is de reden dat je de HP als router wilt gaan gebruiken? Dit scheelt je de aanschaf van nieuwe apparatuur.

5. Je kunt toch ook gewoon alleen de thermostaat en de AP bij de TV in het meubeul er bij plaatsen? Daar staat in je huidige voorstel al een switch.

[ Voor 54% gewijzigd door Cpt.Morgan op 30-11-2018 15:11 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
Beetje zinloos om die Ziggo router in bridge te zetten en geld uit te geven voor een thin client
Dat is geld uitgeven voor iets wat je al hebt, zeker als je daar ook nog een AP bij moet kopen.

Er is niets mis met die Ziggo connect box al schijnt er hier een soort hetse te zijn tegen alle provider routers.

Ik zou gewoon iets als een Synology Nas kopen en meer niet.

Zie ook niet hoe je van die T620 een Nas denkt je kunnen maken, daar kunnen helemaal geen disken in of wil je dat met USB disken gaan doen?
En twee nic gaat ook niet werken, want er zit er maar een in.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 30-11-2018 15:46 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• tripax
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:50:
Je schetst zelf de belangrijkste mogelijke oplossingen eigenlijk al. Hier mijn gedachten:

Jouw voorstellen:

1. Een goedkoop, simpel switchje kopen voor achter je HP T620. Die zijn niet duur, en dan kun je daar een dedicated AP op aansluiten, als je daar de voorkeur aangeeft boven een router inzetten als AP. Waarom heeft dit "niet je voorkeur"?
Dan heb ik weer een extra toestel nodig, eigenlijk alleen maar om de tado aan te sluiten...
2. Een simpele, goedkope router kopen en die als AP instellen. Dit is niet (veel) duurder dan een dedicated AP aanschaffen en biedt je precies de oplossing die je wilt (een router als AP is in principe gewoon een switch en AP in-1). Over "overkill" hoef je je toch geen zorgen te maken? Daar heb je geen last van.
Ja denk dat dit uiteindelijk toch de beste oplossing is. Mijn idee was meer waarom een router kopen met veel onnodige functionaliteit terwijl ik eigenlijk alleen een access point nodig heb.. Misschien is dat niet zo maar heb het idee dat een toestel dat ontworpen is voor 1 specifieke taak daar beter in is dat een toestel bedoeld voor meerdere dingen... Maarja bij een access point mis ik dus die ene poort voor de tado..
3. Alles bij elkaar plaatsen kan waarschijnlijk ook prima. Warmteontwikkeling van de meeste van deze apparaten is ook weer niet zo groot.
Ja klopt inderdaad, alleen wordt het dan wel een zooi in het tv kastje..
En twee andere suggesties:

4. Je Ziggo modemrouter toch gewoon als router blijven gebruiken.Dan behoud je die poorten en kun je die ook als AP blijven gebruiken.Wat is de reden dat je de HP als router wilt gaan gebruiken? Dit scheelt je de aanschaf van nieuwe apparatuur.
Ook gewoon omdat ik het leuk vind om wat te experimenteren en om zelf een firewall en router te gaan opzetten. En aangezien die HP dan toch de hele tijd aanstaat wil ik hem dan ook gebruiken om meerdere dingen te gaan doen en niet alleen maar als NAS.
5. Je kunt toch ook gewoon alleen de thermostaat en de AP bij de TV in het meubeul er bij plaatsen? Daar staat in je huidige voorstel al een switch.
Ja dat is dan scenario 3 idd.

• tripax
Ben(V) schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:41:
Beetje zinloos om die Ziggo router in bridge te zetten en geld uit te geven voor een thin client
Dat is geld uitgeven voor iets wat je al hebt, zeker als je daar ook nog een AP bij moet kopen.

Er is niets mis met die Ziggo connect box al schijnt er hier een soort hetse te zijn tegen alle provider routers.

Ik zou gewoon iets als een Synology Nas kopen en meer niet.
Die Thin client heb ik gekocht om als NAS en Kodi box te gebruiken. Maar aangezien die toch altijd aanstaat wil ik hem ook voor meerdere dingen gaan gebruiken. Vind het gewoon ook leuk om nieuwe dingen te leren en te experimenteren.

En een Synology Nas is toch een stuk duurder..
Zie ook niet hoe je van die T620 een Nas denkt je kunnen maken, daar kunnen helemaal geen disken in of wil je dat met USB disken gaan doen?
En twee nic gaat ook niet werken, want er zit er maar een in.
Met USB disks inderdaad. Er pas wel een dual NIC in, heb een low profile Intel i340.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
tripax schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:18:
[...]
Misschien is dat niet zo maar heb het idee dat een toestel dat ontworpen is voor 1 specifieke taak daar beter in is dat een toestel bedoeld voor meerdere dingen...
Daar zou ik me geen zorgen over maken, in ieder geval niet op die manier. Een fatsoenlijke router zal een beter AP vormen dan sommige goedkope APs. En als je het leuk vind om wat dingen uit te proberen, biedt dit je juist meer mogelijkheden. Mocht de HP niet bevallen als router kun je ook nog je router wel echt als router gebruiken :).

Overigens ben ik het wel met @Ben(V) eens dat de ConnectBox een prima router/AP is. Maar als je wat wilt experimenteren zijn de mogelijkheden wel beperkter.

[ Voor 11% gewijzigd door Cpt.Morgan op 30-11-2018 16:39 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
Je wilt wel geld uitgeven aan een nieuwe router terwijl je een prima router hebt, maar naar niet aan een fatsoenlijke Nas.

Ik kan je verzekeren dat een thin client niet geschikt is om als router en Nas en ook nog kodi te functioneren.
Zeker niet als dat met USB disken zou moeten.

En een thin client kun je maar heel beperkt iets op aanpassen en installeren, want die is ontworpen om als thin client te functioneren en alles overbodige is er uit weggelaten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1