Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skapke
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-08 09:37
Beste Tweakers,

Dit is mijn eerste topic ooit, dus flikker hem maar weg als dit de verkeerde plek is. 8)7

Mijn probleem
Ik heb een probleem met mijn PC de laatste tijd, waar ik maar niet uit kom. Zodra mijn computer klaar is met opstarten en het inlogscherm van Windows of Ubuntu bereikt heeft (dualboot), gaan de fans van mijn videokaart op volle kracht. AIDA64 geeft dan aan dat de fans op 0 RPM draaien. De temperatuur sensor lijkt wel normaal te werken.

Mijn systeem
Het gaat om een MSI GTX 980ti Armor 2x. Ik heb een 3570k op 4.4GHz met 16GB DDR3 op 1600MHz. Het moederbord is een Z77A-GD65 en de voeding een AX850. Het is de meest recente versie van Windows 10 en Ubuntu 16.04, maar ik betwijfel dus of het OS er mee te maken heeft.

Mijn pogingen
Zodra ik via DDU de nvidia drivers verwijder, houdt het probleem op. Dan werken de fans dus wél normaal, maar heb ik niets meer aan mijn videokaart. Zodra ik de drivers weer installeer, slaan de fans tijdens (!) de installatie weer op hol...
Ik heb gister ook mijn hele computer weer schoongemaakt, want er zat toch wel aardig wat stof in. Tot mijn verbazing werkte hij daarna weer oké. Helaas, kwam het probleem vanochtend weer terug. Videokaart er weer uitgehaald en er weer ingestopt en ta-daaa, het probleem is weer weg. Misschien komt dat ook door het feit dat de stroom er dan eventjes af is.

Bedankt voor het lezen in ieder geval! Hopelijk weet iemand iets.. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:07
Wanneer je MSI Afterburner installeert,
kun je dan de snelheid van de fans aanpassen?

https://www.techspot.com/downloads/4895-msi-afterburner.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-10 14:41
Heb je recent nieuwe drivers geïnstalleerd ? Heb je dit probleem ook met oudere drivers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skapke
PKHS schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:29:
Wanneer je MSI Afterburner installeert,
kun je dan de snelheid van de fans aanpassen?

https://www.techspot.com/downloads/4895-msi-afterburner.html
Ik gebruikte Afterburner altijd al voor een custom fan curve. Afterburner geeft dan het percentage aan wat het volgens het programma zou moeten zijn volgens de temperatuur, maar het heeft geen effect. Ook auto of een vast percentage werkt niet helaas. :/
ramon89 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:38:
Heb je recent nieuwe drivers geïnstalleerd ? Heb je dit probleem ook met oudere drivers ?
Heb recent wel geupdatet naar de laatste versie, maar het probleem kwam niet tegelijk met de update. Heb ook al een oudere versie geprobeerd van een paar maanden terug. Na het verwijderen met DDU installeerde Windows zelf versie 388.xx en daar had ik dit probleem ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zodiac
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 12:51
Omdat de kaart wél normaal werkt wanneer je het stuurprogramma verwijdert, kunnen we uitsluiten dat het aan de hardware ligt. Je zou eens moeten proberen om een oud stuurprogramma te forceren. Probeer eens een versie van een half jaar geleden?

Daarnaast zeg je dat de kaart ook normaal werkte toen je de boel eens had schoongemaakt. Ik hoop niet dat dit het geval is, maar... hoe "schoon" is je kaart? Zit er een dikke stoflaag op? Koop eens zo'n busje lucht met hoge druk en blaas die kaart eens schoon (buiten!). Wel even de fans blokkeren wanneer je dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skapke
Zodiac schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 23:29:
Omdat de kaart wél normaal werkt wanneer je het stuurprogramma verwijdert, kunnen we uitsluiten dat het aan de hardware ligt. Je zou eens moeten proberen om een oud stuurprogramma te forceren. Probeer eens een versie van een half jaar geleden?

Daarnaast zeg je dat de kaart ook normaal werkte toen je de boel eens had schoongemaakt. Ik hoop niet dat dit het geval is, maar... hoe "schoon" is je kaart? Zit er een dikke stoflaag op? Koop eens zo'n busje lucht met hoge druk en blaas die kaart eens schoon (buiten!). Wel even de fans blokkeren wanneer je dit doet.
Heb nog niet zo'n hele oude versie geprobeerd, maar dat is ook niet echt een optie. Battlefield V vereist een vrij recente driver helaas..

Ik overdreef misschien een beetje. Er zat een redelijk stoflaagje op, maar niks dramatisch. Had hem inderdaad precies op die manier schoongemaakt en nu is hij vrijwel stofvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skapke
Vrijdag tot maandag de stroom er af gelaten en het probleem is nog niet teruggekeerd. So far, so good!
Het blijft een mysterie voor mij, maar bedankt voor jullie hulp! :)
Pagina: 1