Vraag

• Superman_FCT
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-06-2021
Beste forumleden,

Ik ben samen met mijn vriendin aan het oriënteren naar een mooi huur appartement in het oosten van het land. Een belangrijk punt hierbij is natuurlijk de financiële mogelijkheden om maandelijks ‘’goed’’ rond te kunnen komen. Wij hebben een appartement gezien van 95m3 midden in het centrum. Dit appartement kost ons aan huur €875 excl. Naar aanleiding daarvan hebben wij onze inkomen en uitgaven op een rijtje gezet en komen tot het volgende.

Inkomsten:
€2477,-. Dit inkomen bestaat uit mijn eigen netto loon ( net afgestudeerd) + uitwonende studiefinanciering van mijn vriendin bestaande uit basisbeurs en aanvullende beurs + zorgtoeslag vriendin. De beurs is een gift en hoeft dus later niet terugbetaald te worden. Daarnaast heeft zij ook nog een bijbaan waar ze op dit moment €250,- euro mee verdient. De verwachting is dat zowel mijn inkomen als haar bijbaan meer zal worden, echter gezien dit nog niet officieel is, houden wij het minimale aan wat we op dit moment hebben.

Uitgaven:
Huur: €875. Ik ben mij bewust van de mogelijke inkomensgrens, maar vanwege connecties is daar voor ons wellicht iets te regelen.

Gas/water/licht: €150 (?) Dit vindt ik een lastige om in te schatten. Het gaat om een appartement van 95m2 in een groot flat. Volgens Funda heeft het echter wel energielabel E. (let op: dit is wel een voorlopige)

Zorgverzekeringen: €305,- Ik verbruik de volledige eigen risico door medicijnen. (125 zorgverzekering + 35 eigen risico per maand). Voor mijn vriendin reken ik dan €140 euro. Zij heeft op dit moment een stuk lagere premie, maar met wellicht enkele aanvullingen volgend jaar en/of mogelijk beroep op eigen risico vind ik dat bedrag wel reëel.

Servicekosten: €50,-

Aansprakelijkheid-, inboedel- en scooterverzekering: €35,- ( 20 scooter + 15 inboedel en aanspr.)

Telefoonabonnementen: €30,- (20 eigen abo + 10 goedkope Simpel Sim Only)

Internet/TV/Netflix: €68,10,- (gedeelde Netflix en middelste pakket alles in één Ziggo)

Spotify: €6,- ( gedeelde abo)

Basic Fit: €30,-

Gemeentelijke kosten: €40,- (rioolheffing en afvalstoffenheffing)

Schoolgeld vriendin: €134,-

Benzine scooter: €20,-

Boodschappen per maand: €450,-. Wij zullen zowel A-merken als eigen merk van Lidl, Aldi en/of AH bijvoorbeeld halen. Gaat er gewoon om wat we lekker vinden. Daarnaast willen we wel op de aanbiedingen gaat letten om zo te kunnen besparen. We denken bij dit bedrag ook onze (kleine) uitgaven te dekken voor bijvoorbeeld zaterdagmarkt voor versnaperingen zoals vis of broodje gezond bij de bakker.

Totale kosten per maand: €2193,10,-

Budget over voor kleding, mogelijke onderhoudskosten scooter, onvoorziene kosten, leuke uitstapjes, uiteten en wellicht klein deel sparen: €280,90,- Wij zijn niet van die personen die elke maand kleding of dergelijke halen. Daarnaast is onze kledingstijl niet ontzettend duur. (Schoenen buiten beschouwing gelaten)

Vragen die door mijn hoofd schieten: Is deze geschatte financiële situatie reëel? Zie ik eventuele kosten over het hoofd? Is dit appartement te duur voor onze financiële situatie? Kan je hier in principe, als je geen extreem luxe leven bent gewend, redelijk van rondkomen?

Ik ben erg benieuwd wat jullie van deze geschatte financiële situatie vinden en/of jullie nog aanmerkingen hierop hebben.Verdere vragen beantwoorden ik graag. :)

[Voor 5% gewijzigd door Superman_FCT op 30-11-2018 09:58]

Alle reacties

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:18
Superman_FCT schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:50:
Vragen die door mijn hoofd schieten: Is deze geschatte financiële situatie reëel?
Zie ik eventuele kosten over het hoofd?
Is dit appartement te duur voor onze financiële situatie?
Kan je hier in principe, als je geen extreem luxe leven bent gewend, redelijk van rondkomen?
- Ja, volgens mij heb je het goed uitgedacht
- Incidentele uitgaven. Een tv die stuk gaat. Op vakantie gaan. Een game kopen. Uit eten gaan. Edit: zie nu dat dat in je spaarbudget verwerkt zit.
- Het appartement is prijzig, maar huren is gewoon duur. Voor veel minder huren kan alleen met sociale huur, maar daar zijn de wachttijden weer enorm lang voor.
- Je kan rondkomen ja, maar breed zal het niet worden. Dat is ook niet echt te verwachten als jij starter bent en je vriendin nog studiefinanciering krijgt.

Er ging bij mij een alarmbelletje rinkelen bij zorgtoeslag van je vriendin en dat je misschien over de inkomensgrens daarvoor gaat (en dus geen recht op), maar dat is geloof ik alleen als jullie toeslagpartners zijn. En dat zijn jullie volgens mij niet als je alleen maar samenwoont.

Boodschappen voor 450 euro is wel ruim genomen hoor, dat kan best wat minder als je er op let ;)

[Voor 7% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 30-11-2018 10:04]

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 11:53
Ik denk dat het voor jou persoonlijk belangrijk is om te weten hoe lang jij alles voor je vriendin wilt blijven betalen en vooral ook alvast op een rijtje zetten hoe jullie e.e.a. gaan bekostigen als zij afstudeert of wanneer zij in de zomer bij een bijbaan fulltime kan werken en dus behoorlijk meer verdient. Hoe leg je de verhoudingen dan en wat doe je met dat extra inkomen?

Je hebt alles in 1 van Ziggo. Heb je die vaste telefoon echt nodig? Of zou je het ook redden met de eigen mobiele telefoons. Kijk eens wat dat scheelt, al dan niet via verschillende aanbieders. Je werkt fulltime, je vriendin studeert fulltime, heb je echt dat snelle internet nodig? Je bent doordeweeks gemiddeld 9 uur van huis. Ga uit van 8 uur slaap en je hangt ook niet heel de dag op de computer als je wel thuis bent. 't Is 10tjeswerk, maar met jullie budget na vaste/terugkomende lasten is dat best een hoop. Wellicht is die 40 mbps een optie?

Let even op met de zorgtoeslag van je vriendin bij samenwonen. Zoek goed uit of ze die echt nog blijft krijgen en ook in diezelfde mate, nu jullie samenwonen. Voor haar verzekering is het goed dat je die niet op de cent nauwkeurig pakt, maar een slag om de arm houdt. 1x een akkefietje en je geld is op.

Ik vind dat je vrij weinig budget over houdt om bijvoorbeeld te sparen. Wat doe je als je wasmachine stuk gaat? Gaan jullie niet op vakantie? Of een keer uit eten? Op verjaardag bij iemand? Wat doe je als de scooter stuk gaat?

Op aanbiedingen letten loont sowieso. Meer koken en invriezen is ook gunstig, want verpakkingen voor 4 personen zijn veelal goedkoper dan voor 2.

[Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 30-11-2018 10:06]

• michelwuyts
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-09-2019
Klinkt reëel. Qua boodschappen zit je wel echt bizar hoog. Met de helft kun je ook prima uitkomen met 2 personen. Ikzelf kom uit met ca. 100 euro per maand(incl. verzorgging en vaatwastabletten etc)
Eet dan wel ca. 1 x bij ouders en dan vaker uiteten, dus voor 7 dagen zal het iets hoger uitvallen.

Hier valt dus flink wat te besparen.

Qua gas/water/licht zal het ook iets minder zijn denk ik. Afhankelijk of je tussenin woont of juist aan de buitenkant.

[Voor 15% gewijzigd door michelwuyts op 30-11-2018 10:12]

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Boodschappen per maand is 450 echt wel stevig, ik zou daar proberen te bekijken of dit realistisch is, en zo ja, waarom je zoveel kwijt bent.

Daarnaast Basic fit 30pm? hebben jullie allebei een abonnement? Gaan jullie altijd samen, zo niet, je mag samen met 1 abbo doen als je op hetzelfde adres woont. Kan je daar mooi op besparen.

Verder heb je het behoorlijk goed doordacht en berekend, kudos daarvoor.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:05
Knap dat jullie er zo goed over nadenken.

Schoolboeken voor je vriendin, heb je die al meegenomen?
Servicekosten: lijken mij enigzins laag tenzij het echt nieuwbouw is

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Blinkiej
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-05 13:33
Chief schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:12:

Servicekosten, die buiten gas/water/licht en internet vallen.
Vraag mij af wat er voor service dan nog geleverd kan worden? Misschien cv ketel onderhoudsabonnement? Maar heel veel meer service kan er niet verleend worden door huurbaas, of de woning wordt niet volledig kaal opgeleverd?

• michelwuyts
Blinkiej schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:17:
[...]

Servicekosten, die buiten gas/water/licht en internet vallen.
Vraag mij af wat er voor service dan nog geleverd kan worden? Misschien cv ketel onderhoudsabonnement? Maar heel veel meer service kan er niet verleend worden door huurbaas, of de woning wordt niet volledig kaal opgeleverd?
schoonmaak en onderhoud algemene ruimtes. Eventuele lift onderhoud etc

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-05 18:58
michelwuyts schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:08:
Klinkt reëel. Qua boodschappen zit je wel echt bizar hoog. Met de helft kun je ook prima uitkomen met 2 personen. Ikzelf kom uit met ca. 100 euro per maand(incl. verzorgging en vaatwastabletten etc)
Eet dan wel ca. 1 x bij ouders en dan vaker uiteten, dus voor 7 dagen zal het iets hoger uitvallen.

Qua gas/water/licht zal het ook iets minder zijn denk ik. Afhankelijk of je tussenin woont of juist aan de buitenkant.
Kosten voor boodschappen lopen al gauw op. Mijn vriendin en ik zitten regelmatig aan de 1000 euro per maand voor boodschappen en uit eten. Voor alleen boodschappen schat ik voor ons minstens 600 euro per maand. Beetje dure smaak en niet vaak willen koken... :9

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:05
Als er in de gezamenlijke ruimtes schoongemaakt wordt (lift, gangen etc) dan zit dat ook in de servicekosten. Daarnaast reservering voor vervangingen enzo.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:51
Het plaatje lijkt mij ook aardig compleet en alle bedragen ruim aangehouden. Denk overigens nog wel even goed na of je niets bent vergeten, uit ervaring weet ik dat je de eenmalige maar jaarlijkse kosten nog wel eens over het hoofd ziet.

Zo was ik bijvoorbeeld het eerste jaar dat ik een eigen huis had "even" de gemeentelijke heffingen vergeten. De afrekeningen van het water komt 1 of 2x per jaar. Mijn motorverzekering 1x per jaar. Voorgaande zijn persoonlijke voorbeelden en misschien niet van toepassing, maar als je dat terug rekent is het ook weer een paar tientjes per maand ;)

450eu voor boodschappen lijkt me royaal, maar als je daar echt alles van betaald kom je een eind. Bijv. de cadeautjes voor verjaardagen van gemeenschappelijke vrienden etc.

Of de 280eu die je overhoudt genoeg is, kun je zelf het beste beslissen. Je hebt in elk geval nog wat speling mocht het duurder uitvallen, wat ik niet verwacht aangezien je het meeste ruim hebt begroot.
Daarnaast is het naar verwachting maar tijdelijk, zodra je vriendin klaar is met studeren en aan het werk gaat komt er meer binnen en jij als starter op de arbeidsmarkt zal ook vast nog wel wat inkomenssprongen maken :)
Als je daarnaast ook nog wat spaargeld hebt dan moet het wel goedkomen.

Lekker het avontuur van samenwonen aangaan met z'n tweeën ^)

• Blinkiej
  • Laatst online: 12-05 13:33
michelwuyts schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:18:
[...]

schoonmaak en onderhoud algemene ruimtes. Eventuele lift onderhoud etc
Lift onderhoud is niet iets wat een huurder zelf zou kunnen doen, en valt daardoor onder kale huur.

Mja huurder heeft recht om de uitgave van de servicekosten op te vragen, dus hij kan er wel achterkomen.

• michelwuyts
Longcat schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:19:
[...]

Kosten voor boodschappen lopen al gauw op. Mijn vriendin en ik zitten regelmatig aan de 1000 euro per maand voor boodschappen en uit eten. Voor alleen boodschappen schat ik voor ons minstens 600 euro per maand. Beetje dure smaak en niet vaak willen koken... :9
Neem aan dat je dan ook goed verdient? Ik heb niks te klagen, maar t.o.v bespaar ik dus al superveel. Is weer een paar extra vakanties:p.

Lol, ik moet zeggen. Koop wel alles bij de LIDL, maar wel bijna altijd vlees en let niet eens op aanbiedingen en koop alles wat ik wil.
Ik koop geen drank (alleen heel soms een biertje als vrienden komen of tijdens voetbal). Daar bespaar je echt enorm mee.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:13
Prima uitgewerkt. Wat betreft de boodschappen wat ik hierboven lees: ik gebruik met mijn vriendin €350 pm. Als je €450 kunt veroorloven zou ik het incalculeren, maar met €100 pm minder ga je het ook redden als gewoon let op wat je koopt. (Vooral vermijden van A merken als een B merk net zo lekker is).

Wij winkelen altijd eerst bij de Lidl, en wat wij niet vinden of niet lekker vinden kopen we bij de AH, Dekamarkt oid.

Als je het andersom doet, blijft er niks meer bij de Lidl over en ben je duurder uit.

Edit; voor ik allemaal reacties krijg: tuurlijk kun je bij andere winkels ook B merken kopen, maar als je geen keuze hebt tussen een A of B merk, en alleen B merken hebt ga je vanzelf goedkoper winkelen.

[Voor 16% gewijzigd door Luchtbakker op 30-11-2018 10:31]

• Longcat
michelwuyts schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:24:
[...]

Neem aan dat je dan ook goed verdient? Ik heb niks te klagen, maar t.o.v bespaar ik dus al superveel. Is weer een paar extra vakanties:p.

Lol, ik moet zeggen. Koop wel alles bij de LIDL, maar wel bijna altijd vlees en let niet eens op aanbiedingen en koop alles wat ik wil.
Ik koop geen drank (alleen heel soms een biertje als vrienden komen of tijdens voetbal). Daar bespaar je echt enorm mee.
We verdienen wel prima idd, maar we besparen weer heel veel op vaste lasten. Al onze vaste lasten bij elkaar komen op hetzelfde (of iets minder) uit als de kosten voor de boodschappen en uit eten. Deze verhouding ligt voor andere mensen denk ik wat anders. Grappig dat je drank noemt. Wij houden wel van cocktails en gintonics en dat is niet goedkoop. :+

Punt naar TS toe is, die 450 kan best reëel zijn, afhankelijk van hoe je je boodschappenkar vult.

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Denk ook aan je startkapitaal. Heb je genoeg voor de uitzet? Servies, pannen, bed, meubels, .... Als je begint met niks heb je in het begin behoorlijk extra uitgaven.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:46
Met dit bedrag moet je zeker rond kunnen komen. Zoals ook door anderen aangegeven wordt kun je besparen op je boodschappen. Je potje voor overig zou ik wel goed in de gaten houden. Die gaat altijd harder dan je zou willen. Een nieuwe stofzuiger, een andere telefoon, die handige kast bij de Ikea, servies, pannen (zoals hierboven ook genoemd), nieuw dekbedovertrek, een bosje bloemen / ander plantje in huis, enfin, de lijst is onuitputbaar.

Wellicht offtopic of compleet overbodig, maar overweeg je geen koop? Voor €875 p/m heb je namelijk een prima hypotheek.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Superman_FCT
Pizza_Boom schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:05:
Ik denk dat het voor jou persoonlijk belangrijk is om te weten hoe lang jij alles voor je vriendin wilt blijven betalen en vooral ook alvast op een rijtje zetten hoe jullie e.e.a. gaan bekostigen als zij afstudeert of wanneer zij in de zomer bij een bijbaan fulltime kan werken en dus behoorlijk meer verdient. Hoe leg je de verhoudingen dan en wat doe je met dat extra inkomen?

Wij gooien de boel gewoon op één hoop. En vanuit daar bepalen we in overleg wat we doen met het overgebleven geld. Ik heb (en verwacht) daar geen problemen mee en denk dat dat de juiste manier is voor ons.

Je hebt alles in 1 van Ziggo. Heb je die vaste telefoon echt nodig? Of zou je het ook redden met de eigen mobiele telefoons. Kijk eens wat dat scheelt, al dan niet via verschillende aanbieders. Je werkt fulltime, je vriendin studeert fulltime, heb je echt dat snelle internet nodig? Je bent doordeweeks gemiddeld 9 uur van huis. Ga uit van 8 uur slaap en je hangt ook niet heel de dag op de computer als je wel thuis bent. 't Is 10tjeswerk, maar met jullie budget na vaste/terugkomende lasten is dat best een hoop. Wellicht is die 40 mbps een optie?

Die vaste telefoon had ik er reeds uitgehaald haha. Dit scheelde maarliefst 1,- euro per maand :P Daarnaast is het terugschroeven van internetsnelheid een valide punt. De keuze voor het middelste pakket zit met name in het in het 4k streamen. We hebben een Netflix abo met een 4k TV . Daar maken we heel veel gebruik van. Red je dat met 40 mbps? Daarnaast speel ik ook vaak genoeg online op de PS4. Hindert dan zo'n snelheid wellicht? Maar met je eens dat daar over te denken valt.

Let even op met de zorgtoeslag van je vriendin bij samenwonen. Zoek goed uit of ze die echt nog blijft krijgen en ook in diezelfde mate, nu jullie samenwonen. Voor haar verzekering is het goed dat je die niet op de cent nauwkeurig pakt, maar een slag om de arm houdt. 1x een akkefietje en je geld is op.

Zorgtoeslag gaan we checken!

Ik vind dat je vrij weinig budget over houdt om bijvoorbeeld te sparen. Wat doe je als je wasmachine stuk gaat? Gaan jullie niet op vakantie? Of een keer uit eten? Op verjaardag bij iemand? Wat doe je als de scooter stuk gaat?

Als mijn vriendin in vakanties extra gaat verdienen, zijn dat juist de centen die we extra kunnen sparen voor onvoorziene omstandigheden. Daarnaast zijn we ervan bewust dat we het aankomende anderhalf jaar niet luxe naar warme landen kunnen reizen. (dat hebben we afgelopen jaar mooi gedaan) Met mijn vakantiegeld zullen we dan ook hier in Nederland of omstreken iets gaan zoeken en/of het bij dagjes uit houden. De verjaardagskosten en een keer uit eten en dergelijke moeten inderdaad het uit overgehouden budget komen en/of boodschappen budget.

Op aanbiedingen letten loont sowieso. Meer koken en invriezen is ook gunstig, want verpakkingen voor 4 personen zijn veelal goedkoper dan voor 2.

Goede tip!

• michelwuyts
Cheesy schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:41:
Met dit bedrag moet je zeker rond kunnen komen. Zoals ook door anderen aangegeven wordt kun je besparen op je boodschappen. Je potje voor overig zou ik wel goed in de gaten houden. Die gaat altijd harder dan je zou willen. Een nieuwe stofzuiger, een andere telefoon, die handige kast bij de Ikea, servies, pannen (zoals hierboven ook genoemd), nieuw dekbedovertrek, een bosje bloemen / ander plantje in huis, enfin, de lijst is onuitputbaar.

Wellicht offtopic of compleet overbodig, maar overweeg je geen koop? Voor €875 p/m heb je namelijk een prima hypotheek.
Zijn inkomsten zijn wel erg laag hiervoor. 875 euro is al bijna geen starterswoning meer en bij een normale verhuurder komt hij nu al zelfs niet in aanmerking (alleen wellicht door zijn connecties dus wel).

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Cheesy die hypotheek is dan wel prima voor 875 na alle fiscale voordelen maar als ik even snel lees is de 2400 netto een verzamelinkomen. Na wat grof schatten / aftrekken, kom ik op een eenverdiener met minder dan 2600 BRUTO in de maand. Dat is bij 5% hypotheekrente dus een hypotheek van < 120K en daar kooop je weinig voor, afhankelijk van de regio.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:08
Ik betaal ongeveer evenveel huur en heb samen met mijn vriendin ongeveer hetzelfde inkomen. Ik heb er dan zelf nog een auto bij (al is deze niet voor woon/werk), maar geen scooter. Woon hier nu 3 maandjes :)
Wij geven een stuk minder uit aan boodschappen. Qua zorg hebben wij weinig nodig en zoeken de laagste premie op. Verder komt het redelijk overeen.

Betreft gas/water/licht: genoeg tools die je daar inzicht op kunnen geven. Ik zit met stadsverwarming, dat is relatief duur. Water kost mij een tientje per maand en aan elektriciteit betaal ik 40 euro/maand.

Maak goede afspraken over wie wat betaald.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Cheesy schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:41:
Ja... was het maar zo'n feest!
Als starter met studerende vriendin moet je je afvragen of je haar mee wil nemen in je hypotheek. En zelfs al doe je dat, dan krijg je het echt niet voor elkaar om een hypotheek te krijgen van 2 ton (met een maandlast van <600). Nu gaat dit om het oosten van het land waar wellicht wel iets mogelijk is, maar in een groot gedeelte van Nederland is het vrijwel niet mogelijk om voor dat geld een woning te krijgen. Wat je dan kan kopen is een appartement voor een paar jaar, wat met de opgeblazen huizenprijzen nog best een risico is en met de kosten koper wellicht net zo duur is.
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:02:
Voor veel minder huren kan alleen met sociale huur, maar daar zijn de wachttijden weer enorm lang voor.
En bovendien verdient hij daarvoor waarschijnlijk net teveel.

@Superman_FCT ik was er ook heel erg huiverig voor. Maar bedenk ook: wat is het alternatief? En ben je daar beter mee uit?

[Voor 14% gewijzigd door Richh op 30-11-2018 11:02]

• Superman_FCT
michelwuyts schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:08:

Dat zal bij ons niet anders zijn. Ook wij zullen vaak genoeg bij mijn ouders of haar ouders eten. Ik nam het boodschappen budget bewust vrij hoog aan om een geen risico's te lopen. We zijn echt niet extreme luxe gewend. Bepaalde merken en eten/drinken hechten we wel waarde aan iets duurder, omdat we dat gewoon lekkerder vinden . (denk aan goed brood bijvoorbeeld) Aan de andere kant wordt er bijvoorbeeld erg veel water/ranja gedronken i.p.v. frisdrank en halen we vaak genoeg dingen bij de Aldi of Lidl. Wanneer we daar op besparen levert dat ons mooi wat extra budget op voor andere zaken.

• Superman_FCT
SmurfLink schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:09:
Boodschappen per maand is 450 echt wel stevig, ik zou daar proberen te bekijken of dit realistisch is, en zo ja, waarom je zoveel kwijt bent.

Daarnaast Basic fit 30pm? hebben jullie allebei een abonnement? Gaan jullie altijd samen, zo niet, je mag samen met 1 abbo doen als je op hetzelfde adres woont. Kan je daar mooi op besparen.

Gaat om een Duo pas ;) Daar kan dus helaas niet op bespaard worden.

Verder heb je het behoorlijk goed doordacht en berekend, kudos daarvoor.
Thanks! :)

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:51
Nog een voordeel van überhaupt geen hypotheek kunnen krijgen en moeten huren is dat je nergens aan vast zit. Klapt de relatie of kom je maandelijks chronisch geld te kort dan kun je de huur opzeggen en is er dus "weinig" aan de hand (financieel gezien dan).

Overigens, ook rekening gehouden met vakantiegeld en belastingteruggaven?
Ikzelf neem deze niet mee in mijn maandelijkse inkomsten, maar als extra spaarpotje. Zo heb je, naast je spaargeld, nog wat wisselgeld mocht je een keer een flinke tegenvaller hebben.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:28
@Superman_FCT : combineer opeenvolgende reacties ajb in een enkele reactie en reageer op quotes door de quote eerst af te sluiten met [ / quote ], commentaar te geven en dan weer te openen met [ quote ].

• Superman_FCT
Chief schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:12:

Nee, de schoolboeken zitten er inderdaad niet bij in. Dit zou inderdaad tot het einde van haar studie nog een paar honderd euro kunnen kosten. Daarnaast kan het ook zijn dat haar ouders dit zullen betalen. Aangezien ze nog studerende is, blijven haar ouders haar daarin wellicht ondersteunen. Een puntje voor in de agenda haha.

Servicekosten zijn gebaseerd op de aangegeven servicekosten op Funda / site makelaar.

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-05 15:50
MAX3400 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:50:
@Cheesy die hypotheek is dan wel prima voor 875 na alle fiscale voordelen maar als ik even snel lees is de 2400 netto een verzamelinkomen. Na wat grof schatten / aftrekken, kom ik op een eenverdiener met minder dan 2600 BRUTO in de maand. Dat is bij 5% hypotheekrente dus een hypotheek van < 120K en daar kooop je weinig voor, afhankelijk van de regio.
Ik heb afgelopen jaar met een startersinkomen van 2650 bruto een hypotheek van 155k kunnen krijgen.
Ik kom zelf ook uit het oosten en heb daar een leuk huis voor gekocht met een hypotheeklast van €550,- in de maand.
Weliswaar 10 jaar vast bij 1.65% rente, maar als je na 10 jaar met zijn tweetjes een vervolg huis koopt heb je ook geen reden om het 20/30 jaar vast te zitten. Dan is je oude hypotheek niet zoveel meer waard in verhouding heb ik het liever nu wat goedkoper.

Echter had ik wel ruim 20k start kapitaal en ben ik het een en ander aan het verbouwen.

Maar er zijn dus met een startsalaris zeker mogelijkheden.

• Superman_FCT
Rukapul schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:59:
[mbr]@Superman_FCT : combineer opeenvolgende reacties ajb in een enkele reactie en reageer op quotes door de quote eerst af te sluiten met [ / quote ], commentaar te geven en dan weer te openen met [ quote ].[/mbr]
Zal er op letten! :X :)

• Richh
T-homas schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:01:
[...]

Ik heb afgelopen jaar met een startersinkomen van 2650 bruto een hypotheek van 155k kunnen krijgen.
Ik kom zelf ook uit het oosten en heb daar een leuk huis voor gekocht met een hypotheeklast van €550,- in de maand.
Weliswaar 10 jaar vast bij 1.65% rente, maar als je na 10 jaar met zijn tweetjes een vervolg huis koopt heb je ook geen reden om het 20/30 jaar vast te zitten. Dan is je oude hypotheek niet zoveel meer waard in verhouding heb ik het liever nu wat goedkoper.

Echter had ik wel ruim 20k start kapitaal en ben ik het een en ander aan het verbouwen.

Maar er zijn dus met een startsalaris zeker mogelijkheden.
Ik had een hoger inkomen en hetzelfde startkapitaal. Klinkt leuk, maar dit jaar zijn de huizenprijzen met 15% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Nu zocht ik wat meer in de richting van Almere, daar zijn de prijzen nog een beetje anders, maar daar was ik in ieder geval totaal kansloos :)

Het is in ieder geval wel een goede vraag voor @Superman_FCT, is kopen echt geen optie?
Hielko schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:10:
Als je net voor het eerst gaat samenwonen lijkt me kopen sowieso geen optie...
Als je 5 jaar samen bent en het scheelt 300 euro per maand, plus je geld verdwijnt niet in een bodemloze put? Wij hebben er jaren naar toe gewerkt :P

[Voor 13% gewijzigd door Richh op 30-11-2018 11:14]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
Als je net voor het eerst gaat samenwonen lijkt me kopen sowieso geen optie...

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-05 15:50
Richh schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:08:
[...]

Ik had een hoger inkomen en hetzelfde startkapitaal. Klinkt leuk, maar dit jaar zijn de huizenprijzen met 15% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Nu zocht ik wat meer in de richting van Almere, daar zijn de prijzen nog een beetje anders, maar daar was ik in ieder geval totaal kansloos :)

Het is in ieder geval wel een goede vraag voor @Superman_FCT, is kopen echt geen optie?
Ik heb de sleuteloverdracht een maand of 3 geleden gehad. Dus zo hard zal dat nog niet gegaan zijn met de huizenprijzen hier :9

Het is ook meer als tip en mogelijkheid bedoeld. Omdat het direct wegcijferen van kopen mogelijk wat tekort door de bocht is.

En ook niet verkeerd is om je in dit stadium in te verdiepen, dan weet je ook waar je in de toekomst aan toe bent en waar je naar toe kan werken.

• Superman_FCT
ViNcE schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:31:
Denk ook aan je startkapitaal. Heb je genoeg voor de uitzet? Servies, pannen, bed, meubels, .... Als je begint met niks heb je in het begin behoorlijk extra uitgaven.
Dit startkapitaal is er. We hebben al het een en ander berekend en bekeken voor de complete uitzet. Dan zouden we nog een duizend of 2 achter de hand houden.
michelwuyts schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:48:
[...]

Zijn inkomsten zijn wel erg laag hiervoor. 875 euro is al bijna geen starterswoning meer en bij een normale verhuurder komt hij nu al zelfs niet in aanmerking (alleen wellicht door zijn connecties dus wel).
Klopt. Qua hypotheek kan ik op dit moment erg weinig rond krijgen. Daarnaast is huren ook een bewuste keuze i.v.m. flexibiliteit. We gaan straks voor het eerst samenwonen na 3,5 jaar een relatie. Hoe bevalt dan de relatie etc? Laat ik voorop stellen dat ik daar geen enkele twijfels over heb, maar desondanks toch een bewuste keuze.
Richh schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:53:

@Superman_FCT ik was er ook heel erg huiverig voor. Maar bedenk ook: wat is het alternatief? En ben je daar beter mee uit?
Ja, dat is ook het ''probleem''. Er zijn niet heel veel alternatieven. Dan kom je al uit op sociale huurwoningen met gigantische wachttijden of je moet echt inleveren op m2. Dan zou je kunnen besparen op de huurprijs. Aangezien ik verwacht dat we daar enkele jaren zullen zitten, heb ik liever wel een woning met minimaal 75 m2.

• TK2803
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-11-2018
Vergeet je aub niet je inboel voor je toekomstige appartement (meubels,bed, etc) ?
Dit zijn (ook) eenmalige (investerings)kosten.
Btw, hebben jullie ook momenteel beschikking over spaargeld ? Dan zou je dat geld kunnen overwegen om te gebruiken voor je inboedel (of voor andere zaken).

• Richh
Superman_FCT schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:18:
Ja, dat is ook het ''probleem''. Er zijn niet heel veel alternatieven. Dan kom je al uit op sociale huurwoningen met gigantische wachttijden of je moet echt inleveren op m2. Dan zou je kunnen besparen op de huurprijs. Aangezien ik verwacht dat we daar enkele jaren zullen zitten, heb ik liever wel een woning met minimaal 75 m2.
Ik zit zelf in een appartementje van 60 vierkante meter, en eigenlijk heb ik daar totaal geen klachten over :) Bevalt me prima! Ik heb een keuken/woonkamer in dezelfde ruimte, een grote slaapkamer en een kleine slaapkamer (wat de mancave/kantoor is :P) wat betreft de 'leef'-kamers. Meer had ik ook echt niet nodig.

Ik snap dat onder de 50 wel klein aan voelt, maar ook dan: loop voor de grap eens door de inspiratie-kamers bij de Ikea :+ Je kan ontzettend veel kwijt in een kleine ruimte. De indeling van een woning kan ook gigantisch schelen.

Ik denk dat het vooral afhankelijk is van hoe je de komende jaren voor je ziet. In mijn geval is het duidelijk dat we niet eerder aan een gezin gaan beginnen dan dat we ergens anders wonen (en sowieso willen we daar zekerheid voor, zij ook afgestudeerd en beide een goede baan). Als je die stap toch niet in je komende woning gaat nemen, zou je naar mijn mening best naar wat kleiners kunnen zoeken.
nuc8 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:30:
Of het appartment te duur is hangt denk ik erg af van je persoonlijke levensstijl. Persoonlijk zou ik wat goedkopers kiezen

[...]

Het feit dat je "connecties" nodig hebt om een appartement met deze huur te kunnen regelen is denk ik ook wel een reden om er nog eens over na te denken.
Ik denk dat het punt vooral is dat er niet echt wat te 'kiezen' valt. Anno 2018 heb je connecties nodig om überhaupt een dak boven je hoofd te hebben voor minder dan 900 euro per maand :P
Het enige alternatief is minder verdienen en regelen dat je naam op een wachtlijst staat, en tot die tijd bij je ouders blijven wonen of je studentenkamer bezet houden (de gevolgen daarvan zie je in Groningen).

[Voor 22% gewijzigd door Richh op 30-11-2018 11:57]

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 12:40
Goed bezig met het maken van een financiële planning! Vergeet het ook niet te hebben over hoe jullie nu en in de toekomst omgaan met verschillende inkomens en gezamenlijke uitgaven. Gooi je bijvoorbeeld alles op de grote hoop en betaal je daar ook alles uit? Of zorg je er voor dat je in ieder geval alletwee nog een privérekening hebt waardoor je discussies over privé-uitgaven voorkomt. Zelf heb ik een afspraak met mijn vriendin dat we naar rato van inkomen een bedrag storten op de en/of-rekening. Dit voelt altijd eerlijk en geeft ruimte voor duurdere eigen hobby's. Het maakt het ook makkelijk om later als je vriendin meer inkomsten heeft jouw maandbijdrage aan te passen.

• nuc8
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-01-2019

nuc8

End the net!

150 euro energie voor 95m2 klinkt mij wat hoog. Wij zijn zelf ongeveer 110 per maand kwijt voor 180m2 en werken dan ook nog eens allebei thuis. (Verwarming en computers draaien dus de hele dag.)

Of het appartment te duur is hangt denk ik erg af van je persoonlijke levensstijl. Persoonlijk zou ik wat goedkopers kiezen en meer overhouden om wat vaker buiten de deur te eten en te sparen voor noodgevallen, vakanties, auto, etc.

Het feit dat je "connecties" nodig hebt om een appartement met deze huur te kunnen regelen is denk ik ook wel een reden om er nog eens over na te denken. Uiteraard is een mooi huis wat waard, maar uiteindelijk is het toch vooral het gezelschap en je eigen inrichting die het goed wonen maken.

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-05 23:23
150 euro energie voor 95m2 klinkt mij wat hoog. Wij zijn zelf ongeveer 110 per maand kwijt voor 180m2 en werken dan ook nog eens allebei thuis. (Verwarming en computers draaien dus de hele dag.)

Of het appartment te duur is hangt denk ik erg af van je persoonlijke levensstijl. Persoonlijk zou ik wat goedkopers kiezen en meer overhouden om wat vaker buiten de deur te eten en te sparen voor noodgevallen, vakanties, auto, etc.

Het feit dat je "connecties" nodig hebt om een appartement met deze huur te kunnen regelen is denk ik ook wel een reden om er nog eens over na te denken. Uiteraard is een mooi huis wat waard, maar uiteindelijk is het toch vooral het gezelschap en je eigen inrichting die het goed wonen maken.
Het feit dat je connecties nodig hebt komt omdat je tegenwoordig nog geen garagebox mag huren van de verhuurders zonder 5.5k/maand binnen te harken. Startersmarkt is echt niet te doen.

• dakong
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 15:31
Wij hebben een appartement van 82m2 uit 1989 en zijn ongeveer €75,- euro per maand aan gas/water/licht kwijt. Als je fulltime werkt en zij zit op school zullen jullie allebei niet veel thuis zijn. Ik denk dat als je voor de berekening €90 euro neemt nog ruim zit.

• EvH
  • Laatst online: 20:47
Je hebt het redelijk goed in kaart!

Je hebt ook een reservepotje, heel goed! En als het moet kun je ook nog schuiven met je boodschappen, want voor jullie 2 is 450 aan de hoge kant. Waarschijnlijk valt fastfood bestellen hier ook (deels) onder.

Verder zijn er uiteraard al wat suggesties gedaan omtrent andere zaken, maar denk ook aan verjaardagen. Dit zou je ook uit het reservepotje kunnen trekken, maar hoe je het went of keert, denk ook aan vakantie. Denk aan feestdagen. Al die dingen maken het eigenlijk ook best wel een kostenpost.

Daarnaast; ik weet niet wat jullie leeftijd is, maar denk ook vast vooruit mocht het op kinderen aan komen. Er blijft dan nog weinig over (mits je blijft huren natuurlijk.)

En dan nog de jaarlijkse indexering, ik neem aan particuliere sector gezien het bedrag. Ik heb destijds direct een meerjarig contract getekend met huurprijs vast. Scheelde me toch even snel 50,- in de maand.

Verder lees ik niks over hobbys, maar die kunnen ook best aantikken.

Al met al; onvoorziene kosten kunnen best oplopen ;-)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:00

Theo

moederbord

Vergeet dat bij een appartement er naast je energie van (laten we zeggen) 90 euro per maand je separaat water moet betalen, dit is afhaneklijk van je gebruik zo'n 5-20 euro per maand. Waterschapbelastingen komen hier ook nog apart bij, die zijn ongeveer 10-15 euro per maand.

Naast je stroom en gas ben je dus ook zo'n 20-25 euro kwijt aan water en waterschapbelastingen per maand.

Aan de andere kant valt er goed te besparen op je maandelijkse kosten zonder te moeten inleveren. Denk bijvoorbeeld aan jaarlijks van energieleverancier wisselen (15 euro per maand besparen), een grote vriezer kopen en echt heel erg groot de echt goede aanbiedingen inslaan. Hiermee kun je met gemak 30% op je complete boodschappenbudget besparen omdat je groot/slim kunt inkopen. Persoonlijk komen vriendin en ik rond van 250 euro per maand aan boodschappen, en dat is inc regelmatig biefstuk en maandelijks uit eten/thuisbezorgd. (Maar ik word dan bij de kassa wel raar aangekeken als ik alleen maar 30 zakken pasta met 60% korting afreken)

Maar verder mis ik ook een kostenpost voor reizen. Niet de verre vakanties, maar voor de tripjes naar je ouders/vrieden/anders die jullie niet met 1 scooter kunnen doen. Dan kom je uit bij de (erg dure) trein en ander OV, en dat kost maandelijks ook geld.

7400 Wp op het dak

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:22
Longcat schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:19:
[...]

600 euro/maand boodschappen voor twee personen is echt debiel. Tuurlijk, moet je lekker doen als je dat wil, maar om dan te zeggen dat de 'kosten gauw oplopen', nee... niet echt.

Wij letten ook niet echt heel goed op wat we kopen en zijn met z'n tweeën max. 400 kwijt per maand. En dan letten we dus niet eens op de kleintjes.

Als je een beetje op de kosten let dan is 300 euro per maand met z'n tweetjes makkelijk haalbaar.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Theo heeft zeker een punt. Kwalitatief goede en zuinige apparatuur helpt veel om te besparen. Had mijn plasma en oude koel/vries weggedaan en A++ koel/vries en LED TV gekocht. Kwam Eneco dreigen dat ik met de meter had gerommeld want verbruik was ineens 28% lager.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Longcat
BFmango schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 19:28:
[...]

600 euro/maand boodschappen voor twee personen is echt debiel. Tuurlijk, moet je lekker doen als je dat wil, maar om dan te zeggen dat de 'kosten gauw oplopen', nee... niet echt.

Wij letten ook niet echt heel goed op wat we kopen en zijn met z'n tweeën max. 400 kwijt per maand. En dan letten we dus niet eens op de kleintjes.

Als je een beetje op de kosten let dan is 300 euro per maand met z'n tweetjes makkelijk haalbaar.
Zo he, je lijkt wel boos! Een ander kan over jouw 400 euro ook zeggen dat het debiel is. Als je niet op de kosten let, dan geef je gauw een hoop geld uit aan de boodschappen. Om wat voorbeeldjes te noemen: Wij hebben liever IPA bier (regelmatig rond de 3€ per fles) dan pils, liever Hendricks gin (€30 of zo) dan huismerk, macarons en van die tapas bakjes gaan er bij ons ook wel in.

Tuurlijk zouden we kunnen besparen, maar ik wilde alleen maar aangeven dat de €450/maand van TS echt niet zo heel gek was.

[Voor 6% gewijzigd door Longcat op 30-11-2018 19:55]

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Ik denk dat je wel aardig goed zit kwa vaste lasten. Op de boodschappen zou je kunnen besparen als je slim boodschappen doet. Mijn vrouw kan dat erg goed. Die koopt altijd veel meer met minder geld dan dat ik het zou doen. Denk dat wij op ongeveer 500 per maand zitten, maar daar zitten dan ook nog luiers en andere kinder specifieke dingen als voeding en kleding voor 2 kinderen in. Eten bestellen of buiten de deur eten zit hier niet in.

Ik denk dat je nog wat zou moeten rekenen voor vervoer. Ik ga er nu even vanuit dat jij met de scooter naar je werk gaat en deze scooter ook onderhoud nodig heeft, gepland en ongepland. Wellicht wat geld voor goede kleding als het erg nat en koud is op de scooter.

Ik weet niet of jullie allebei een doosje met boterhammetjes meenemen naar werk en school of ook nog wel eens "buiten" de deur lunchen.
En ondernemen jullie op regelmatige basis iets met elkaar en/of vrienden wat geld kost?

Verder mogelijk nog kosten voor je bankzaken, anti virus, office, computer(s) die kapot gaan, aanschaf telefoon, etc?

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-05 13:09
Superman_FCT schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:50:
Is dit appartement te duur voor onze financiële situatie?
Het blijft natuurlijk een principekwestie of je bereidt bent ⅓ van wat er maandelijks binnenkomt te besteden aan de kale huur.

• Anoniem: 35872
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vergeet ook niet de gemeentelijke belastingen, is ook zo 40-60 euro per maand (verschilt per gemeente).

Verder vind ik het een vrij duur appartement, ik kom zelf ook uit regio Twente en hier is genoeg te vinden rond de 700-800 euro in de vrije sector.

Kijk maar eens op https://ikwilhuren.nu

Met een beetje nadenken kun je je kosten wel rond de 1800-1900 euro houden en hou je nog wel wat over voor leuke uitjes..
Neem in ieder geval een spaardeel op in je begroting, al is het maar 250 euro wat je elke maand wegzet, het tikt op de lange termijn best aan..

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik geloof dat het NIBUD 1/3e van je netto loon als redelijk aan houd. Daar zit je nét over, maar volgens het NIBUD en als die aanname klopt, kan het.

Toch zou ik het spannend vinden.

Ter vergelijk, wij kwamen 3 jaar geleden uit een flat met een vergelijkbare kale huur, maar hadden grofweg anderhalf tot bijna 2x keer zo veel netto inkomen. (2 fulltime lonen) Onze huidige bruto hypotheek is ongeveer €1200 bij een netto inkomen van grofweg 2x jullie netto inkomen.

Je rekensom ziet er prima uit, maar ík zou persoonlijk kijken of je niet iets kunt vinden met (aanzienlijk) lagere maandlasten zodat je meer kunt sparen.

Je huidige uitgerekende reserve is bijna €300, maar daarin zit ook het deel dat je spaart. Ter vergelijk (en again, onze inkomenssituatie is anders), dat is minder dan de helft van wat ik individueel per maand regulier spaar terwijl ik ook een vaste 13e maand heb die in de regel bijna in zijn geheel richting spaarrekening gaat.

Nu zijn wij hierin wat risicomijdend, in een startende situatie en met minder luxe zo risicomijdend te zijn snap ik dat je andere keuzes maakt maar huur is wellicht net een van de dingen waarop je de situatie wat minder spannend kan maken.

Ander ding: Hoe gaan jullie het inrichten qua rekeningen? Qua verdeling? Hebben jullie daar al over nagedacht en afspraken over gemaakt?

Wij hebben dat in een vroeg stadium gedaan en hebben ieder onze eigen rekeningen (plus spaarrekeningen), iedere maand maken wij naar rato een bedrag over op de gezamenlijke betaalrekening (én een bedrag op de gezamenlijke spaarrekening). Van die betaalrekening worden alle vaste en variabele gezamenlijke lasten betaald. Vakanties en andere dingen doen we van onze individuele rekeningen. Wanneer een van onze inkomens wijzigt, passen we de rato aan. Mochten de woonlasten stijgen, passen we de bedragen aan die we over maken. (3 jaar geleden een huis gekocht, hogere maandlasten dus maken we nu ieder meer over naar die gezamenlijke rekening)

Zeker denk ik ook iets dat belangrijk is om naar te kijken én afspraken over te maken.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Ik weet niet wat je vriendin voor studie doet, maar een basisbeurs krijg je alleen maar bij MBO Niveau 2. Alles daarboven is een prestatiebeurs De aanvullende beurs is ook een prestatiebeurs
https://duo.nl/particulie.../gift-of-terugbetalen.jsp

De stufi (inclusief OV) is daarnaast alleen gift als opleiding is afgerond, anders moet je het terugbetalen. Het is tijdens de studie dus een schuld, geen gift.

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:22
Zenix schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:10:
Ik weet niet wat je vriendin voor studie doet, maar een basisbeurs krijg je alleen maar bij MBO Niveau 2. Alles daarboven is een presentatiebeurs. De aanvullende beurs is ook een presentatiebeurs.
https://duo.nl/particulie.../gift-of-terugbetalen.jsp

De stufi (inclusief OV) is daarnaast alleen gift als opleiding is afgerond, anders moet je het terugbetalen. Het is tijdens de studie dus een schuld, geen gift.
Prestatiebeurs. Voor presenteren krijg je geen beurs :9

• unezra

unezra

@Superman_FCT Ben je al wat verder in je gedachten hierover?

• Superman_FCT
Allen hartelijk dank voor de reacties! Ik heb zeker een aantal tips/adviezen van jullie meegenomen.

De afgelopen twee weken erg druk gehad, maar ik kan mededelen dat ik en mijn vriendin een appartementje hebben gevonden. A.s. vrijdag krijgen we de sleutels. Het is uiteindelijk niet het beoogde appartement geworden, maar wij zijn zeer tevreden met wat wij gevonden hebben. De maandhuur van dit appartement ligt ook 75,- euro lager, wat weer mooi bij ons vrije budget op komt.

Uiteindelijk verwachten we prima rond te komen, waarbij we verstandig met het geld zullen/moeten omgaan. We hebben reeds een kasboek aangeschaft om in ieder geval het eerste half jaar de financiële uitgaven nauwkeurig bij te houden. Zo kunnen we na die tijd een goede balans opmaken, waarbij we kijken waar we nu daadwerkelijk het geld aan hebben uitgegeven.

• unezra

unezra

Superman_FCT schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:17:
Allen hartelijk dank voor de reacties! Ik heb zeker een aantal tips/adviezen van jullie meegenomen.

De afgelopen twee weken erg druk gehad, maar ik kan mededelen dat ik en mijn vriendin een appartementje hebben gevonden. A.s. vrijdag krijgen we de sleutels. Het is uiteindelijk niet het beoogde appartement geworden, maar wij zijn zeer tevreden met wat wij gevonden hebben. De maandhuur van dit appartement ligt ook 75,- euro lager, wat weer mooi bij ons vrije budget op komt.
Nice! Congrats!

€75,- per maand is zeker interessant om over te houden. Als je dat kunt sparen is het toch weer €900 per jaar. (En een beetje rente maar da's de moeite niet tegenwoordig.)

Wat wij ook doen, om extra te sparen, is wat ABN pinsparen noemt. Van ieder bedrag dat je pint, gaat er een percentage naar je spaarrekening. Dat percentage stel je uiteraard zelf in. Zeg dat je €10,- aan boodschappen pint, gaat er nog eens €1,- naar je spaarrekening. Dat gaat ongemerkt, maar kan zomaar een paar tientjes per maand zijn en da's aan het eind van het jaar tóch lekker. :)

Ook nagedacht over hoe je het gaat inregelen met bankrekeningen, eventuele rato's, etc?
Uiteindelijk verwachten we prima rond te komen, waarbij we verstandig met het geld zullen/moeten omgaan. We hebben reeds een kasboek aangeschaft om in ieder geval het eerste half jaar de financiële uitgaven nauwkeurig bij te houden. Zo kunnen we na die tijd een goede balans opmaken, waarbij we kijken waar we nu daadwerkelijk het geld aan hebben uitgegeven.
Kijk eventeel ook eens naar een digitaal huishoudboekje:
https://www.consumentenbo.../digitale-huishoudboekjes

Vind zoiets zelf handiger dan papier. Het synched met je bank en deelt een groot deel automatisch in. Sommige banken (ABN) hebben dit zelf al in hun pakket zitten. :)

Cashflow heb ik zelf een tijdje gebruikt, beviel ook prima. Het geld zeker waard.

Op dit moment gebruik ik geen tool (nja, die van de ABN maar die gebruik ik niet echt, ik kijk er nauwelijks naar), da's vooral omdat we wel zo'n beetje rond komen en ik grofweg weet waar de "lekken" zitten. Kortom, op dit moment geen noodzaak.

• GZFan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:55
Superman_FCT schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:17:
We hebben reeds een kasboek aangeschaft om in ieder geval het eerste half jaar de financiële uitgaven nauwkeurig bij te houden. Zo kunnen we na die tijd een goede balans opmaken, waarbij we kijken waar we nu daadwerkelijk het geld aan hebben uitgegeven.
Goed plan om een kasboek bij te houden! Ik zou dit minstens een jaar doen.
Als je denkt aan gemeentelijke belastingen, gezamenlijke (tand)zorgkosten, energieverbruik, enzovoorts, geeft dat een veel beter beeld.

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1 > Samsung A52s 5G

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 16:15

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Je bent op de goede weg. Wij hebben potjesopbouw voor o.a. het volgende, (wellicht zie je nog iets over het hoofd):

- Zorgverzekering
- Telefoonkosten
- Boodschappengeld
- Uitvaartverzekering
- Kosten betaalrekening
- Kledinggeld
- Verjaardagsgeld
- Onverwachte uitgaven
- Zorgverzekering
- Leuke dingen thuis
- Vakantiegeld
- Spaargeld
- Pensioen
- Reiskosten
- De rest van het geld besteden aan leuke dingen (even een kop koffie bijv.)
- Opticien
- Sportschool
- Creditcardkosten.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:12

Punkrocker

Mostly harmless

TK2803 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:19:
Vergeet je aub niet je inboel voor je toekomstige appartement (meubels,bed, etc) ?
Dit zijn (ook) eenmalige (investerings)kosten.
Btw, hebben jullie ook momenteel beschikking over spaargeld ? Dan zou je dat geld kunnen overwegen om te gebruiken voor je inboedel (of voor andere zaken).
Een blik verf geven ze ook niet weg...
Gordijnen, iets op de vloer en aan de muur (verf/behang).

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Superman_FCT
Punkrocker schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:00:
[...]

Een blik verf geven ze ook niet weg...
Gordijnen, iets op de vloer en aan de muur (verf/behang).
Het appartement is volledig gestoffeerd en nieuw. We hoeven grofweg gezegd onze meubels en spulletjes te kopen en we kunnen erin. We hebben allebei een evenredig deel van ons spaargeld daarvoor weggelegd, zodat we onze inboedel kunnen bekostigen.

• Superman_FCT
GZFan schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:00:
[...]

Goed plan om een kasboek bij te houden! Ik zou dit minstens een jaar doen.
Als je denkt aan gemeentelijke belastingen, gezamenlijke (tand)zorgkosten, energieverbruik, enzovoorts, geeft dat een veel beter beeld.
Klopt! Dat zijn inderdaad kosten die je het beste over een jaar kan nemen, doordat je ze wellicht in een andere periode van een jaar niet krijgt. Even niet aan gedacht.
unezra schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 07:04:
[...]

Nice! Congrats!

€75,- per maand is zeker interessant om over te houden. Als je dat kunt sparen is het toch weer €900 per jaar. (En een beetje rente maar da's de moeite niet tegenwoordig.)

Wat wij ook doen, om extra te sparen, is wat ABN pinsparen noemt. Van ieder bedrag dat je pint, gaat er een percentage naar je spaarrekening. Dat percentage stel je uiteraard zelf in. Zeg dat je €10,- aan boodschappen pint, gaat er nog eens €1,- naar je spaarrekening. Dat gaat ongemerkt, maar kan zomaar een paar tientjes per maand zijn en da's aan het eind van het jaar tóch lekker. :)

Ook nagedacht over hoe je het gaat inregelen met bankrekeningen, eventuele rato's, etc?
Ik heb zelf een ABN rekening en heb wel eens gehoord over dat spaarsysteem. Daar zouden we over na kunnen denken om dat te gebruiken. De verdeling over bankrekeningen etc vind ik wat lastiger. We willen in ieder geval een rekening waar alle vaste lasten van af gaan. Daarnaast gaat er maandelijks een deel naar de spaarrekening voor de jaarlijkse vaste lasten/kosten die bijv aan het einde van het jaar in één keer komen. Die kosten hebben we ook maandelijks begroot. Daarnaast willen we maandelijks het boodschappengeld pinnen, zodat we precies per week kunnen zien wat we nodig over hebben. Daarnaast vind ik persoonlijk dat je met chartaal geld bewuster bent van wat je daadwerkelijk uitgeeft. Hoe we verder mijn/ons spaarpotje gaan opzetten of gaan werken met zakgeld hebben we nog niet helemaal scherp in beeld.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee