Harman kardon of Yamaha?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1108711

Topicstarter
Goedeavond,

Ik zit met een moeilijke vraag in mijn hoofd.

Ik heb hier op dit moment een Harman Kardon versterker staan, de Avr 158 en de Yamaha rx-v373

Allebei zijn ze uitgerust met Dolby True HD, DTS-HD etc etc

Mijn vraag is nu, welke is kwalitatief beter?

De harman kardon is zo'n 2 jaar nieuwer en heeft hdmi 1.4, die als het goed 4k ondersteund..kan alleen nergens vinden dat hij dat ook daadwerkelijk doet. De Yamaha ondersteund wel duidelijk 4k alleen die heeft zo'n rot dsp programma er op zitten, en ik merkte met de surround dat het af en toe niet helemaal klopt in de zin van waar het geluid vandaan komt (kan ook aan mij of de instellingen liggen). Ik vind persoonlijk de looks en de interface van H&K mooier en makkelijker, maar de kwaliteit is voor mij zeker belangrijker.

Ik lees over het algemeen dat Yamaha beter is.

Note: ik ben binnenkort van plan om de voorste L/R speakers te vervangen voor zuilspeakers, iemand een goed merk in zijn hoofd? Ik merkte namelijk al dat de écht goede merken vaak juist niet zo bekend zijn onder de meeste.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als jij tevredener bent met Harman Kardon dan houd je die toch ..? Uiteindelijk moet jij ermee leven.

Wat verwacht je van ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:26
De productsheet van de Harman Kardon AVR 158 vermeldt geen 4k resolutie, wel 3D en Deep Colour. Dat wil overigens niet zeggen dat hij het helemaal niet ondersteunt (HDMI 1.4 spec ondersteunt 4k). Een kwestie van proberen.

[ Voor 48% gewijzigd door pporrio op 30-11-2018 10:39 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TBTL schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:44:
Als jij tevredener bent met Harman Kardon dan houd je die toch ..? Uiteindelijk moet jij ermee leven.

Wat verwacht je van ons?
Kwaliteit kun je vaak ook klemmen aan levensduur, mocht de Yamaha een langere levensduur hebben ga ik daar natuurlijk voor.

Dan nog een vraag..

De harman kardon versterker heeft een output van 60w per kanaal met 8ohm

De Yamaha heeft een output van 130w per kanaal op 6ohm.

Welke is krachtiger?

Ik heb namelijk een jbl 5.1 set hier staan, waarbij de speakers 8ohm zijn en 100w kunnen leveren. Klopt het dat de harman kardon niet het maximale uit de speakers haalt qua wattage?

Ik ben namelijk van plan om 2 zuilspeakers te gaan nemen voor muziek, kan dit goed geïntegreerd worden in een 5.1 en waar moet ik op letten? Ik kan voor een leuke prijs 2 kef speakers op de kop tikken alleen staat er op de achterkant wel stereo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-06 19:44

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Anoniem: 1108711 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:08:
[...]

Kwaliteit kun je vaak ook klemmen aan levensduur, mocht de Yamaha een langere levensduur hebben ga ik daar natuurlijk voor.

Dan nog een vraag..

De harman kardon versterker heeft een output van 60w per kanaal met 8ohm

De Yamaha heeft een output van 130w per kanaal op 6ohm.

Welke is krachtiger?

Ik heb namelijk een jbl 5.1 set hier staan, waarbij de speakers 8ohm zijn en 100w kunnen leveren. Klopt het dat de harman kardon niet het maximale uit de speakers haalt qua wattage?

Ik ben namelijk van plan om 2 zuilspeakers te gaan nemen voor muziek, kan dit goed geïntegreerd worden in een 5.1 en waar moet ik op letten? Ik kan voor een leuke prijs 2 kef speakers op de kop tikken alleen staat er op de achterkant wel stereo
Speakers die vermogen leveren? Volgens mij moet je je even wat beter inlezen...

Die 60W en 130W zullen piekvermogens zijn, daar moet je je niet op blind staren. Ga gewoon luisteren. De Yamaha is op papier krachtiger, maar dat zegt dus eigenlijk niks. Op normaal volume kom je bij lange na niet aan die piekvermogens.

Beide versterkers zullen waarschijnlijk prima met die JBL speakers om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Icephase schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:16:
[...]

Speakers die vermogen leveren? Volgens mij moet je je even wat beter inlezen...

Die 60W en 130W zullen piekvermogens zijn, daar moet je je niet op blind staren. Ga gewoon luisteren. De Yamaha is op papier krachtiger, maar dat zegt dus eigenlijk niks. Op normaal volume kom je bij lange na niet aan die piekvermogens.

Beide versterkers zullen waarschijnlijk prima met die JBL speakers om kunnen gaan.
Begrijp ik inderdaad, maar zuilspeakers hebben vaak meer vermogen dan satellieten natuurlijk. En ohm heeft toch ook te maken met wattage?

Dit staat op de site van Yamaha

Rated Output Power (1kHz, 1ch driven) 100W (6ohms, 0.9% THD)

Maximum Effective Output Power (1kHz, 1ch driven) (JEITA) 135W (6ohms, 10% THD)

Dynamic Power per Channel (8/6/4/2 ohms) -/110/130/150W

Bij 8 ohm is het niet gemeten maar ik ga maar uit van 90w, rated output power is wat hij dus continu (rms) kan leveren?

Zoals ik al zei, ik kan 2 zuilspeakers van kef overnemen en deze zitten op 6ohm, deze wil ik dan combineren met een center en 2 surround's met subwoofer van hetzelfde set, die speakers zitten op 8ohm..dit zal moeilijk gaan lijkt mij toch? De weerstand is verschillend op de speakers.

Kunnen de zuilspeakers ook gewoon functioneren in een 5.1 set met sub?

Mijn excuses voor alle vragen, ik heb er namelijk weinig verstand van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-06 19:44

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Speakers hebben geen vermogen. Je hebt vermogen nodig om speakers aan te sturen. Het vermogen (vaak onjuist "wattage" genoemd) dat op de speakers staat zegt iets over het maximale vermogen dat de speakers aan kunnen. In normale situaties kom je daar niet eens in de buurt.

De weerstand (in ohm) is een eigenschap van de speaker, en bepaalt hoeveel weerstand je versterker voor de kiezen krijgt als hij de speaker aanstuurt. Als een versterker 100W @ 8 ohm levert, en je sluit er een speaker op aan die 4 ohm weerstand heeft, wordt het effectieve vermogen dat van de versterker gevraagd wordt verdubbeld. Dat kán tot gevolg hebben dat de versterker te warm wordt en kapot gaat. Vaak staat in de specificatie van de versterker wel tot hoeveel ohm hij kan gaan (en hoeveel vermogen hij dan kan leveren). Die Yamaha kan dus speakers tot 2 ohm aan.

Zuilspeakers zijn in de regel niet goedkoop (zeker niet als je goede wilt), ik raad je aan om bij een goede hifi zaak advies in te winnen (óf je goed in te lezen op de materie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Anoniem: 1108711 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:07:
[...]
Rated Output Power (1kHz, 1ch driven) 100W (6ohms, 0.9% THD)
Maximum Effective Output Power (1kHz, 1ch driven) (JEITA) 135W (6ohms, 10% THD)
Wat hier staat is dat de versterker op 1 kanaal een irritante pieptoon kan uitsturen met bijna een hele procent vervorming (of 135W bij 10% vervorming 8)7 ). Dat zegt niets over wat je er in de praktijk aan hebt. Maar je moet je sowieso niet blind staren op die cijfers. Alle receivers kunnen meer dan genoeg vermogen leveren voor normaal thuisgebruik. Je hebt echt maar een paar watts nodig om je woonkamer te vullen met geluid.
Kunnen de zuilspeakers ook gewoon functioneren in een 5.1 set met sub?
Uiteraard kan dat. Voor het mooiste resultaat is het aan te raden om dan ook een center te gebruiken uit dezelfde serie als deze zuilen. Voor de achterluidsprekers maakt dat minder uit.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Icephase schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:57:
Speakers hebben geen vermogen. Je hebt vermogen nodig om speakers aan te sturen. Het vermogen (vaak onjuist "wattage" genoemd) dat op de speakers staat zegt iets over het maximale vermogen dat de speakers aan kunnen. In normale situaties kom je daar niet eens in de buurt.

De weerstand (in ohm) is een eigenschap van de speaker, en bepaalt hoeveel weerstand je versterker voor de kiezen krijgt als hij de speaker aanstuurt. Als een versterker 100W @ 8 ohm levert, en je sluit er een speaker op aan die 4 ohm weerstand heeft, wordt het effectieve vermogen dat van de versterker gevraagd wordt verdubbeld. Dat kán tot gevolg hebben dat de versterker te warm wordt en kapot gaat. Vaak staat in de specificatie van de versterker wel tot hoeveel ohm hij kan gaan (en hoeveel vermogen hij dan kan leveren). Die Yamaha kan dus speakers tot 2 ohm aan.

Zuilspeakers zijn in de regel niet goedkoop (zeker niet als je goede wilt), ik raad je aan om bij een goede hifi zaak advies in te winnen (óf je goed in te lezen op de materie).
Dank jullie vriendelijk heren, dat heeft mij een heel stuk verder geholpen. De zuilspeakers betreffen de kef coda 9, zijn al wat oudere speakers maar schijnen heerlijk te werken. Het zijn 3-way speakers dus ook een sub ingebouwd, al zullen die niet zo laag als een aparte sub gaan natuurlijk, maar dan moet ik de crossover op die 2 speakers lager zetten dan de overige lijkt me.

Het maakt dus niet uit dat mijn center en 2 rear speakers 8ohm zijn en de 2 zuilen 6ohm? Kan hij dus allemaal aansturen zonder problemen?
Pagina: 1