Spontaan freezes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysterio01
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-06-2021
Beste mede-tweakers,

Ik heb sinds gisteren een nieuwe PC samengesteld.

Componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 326,-€ 326,-
1MSI X470 Gaming Plus€ 125,-€ 125,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 460,50€ 460,50
1Fractal Design Define C TG€ 84,91€ 84,91
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 72,99€ 72,99
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 121,50€ 121,50
1Corsair RM750x (2018) Zwart€ 109,85€ 109,85
1Samsung 840 EVO 500GB€ 209,-€ 209,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.509,75

Helaas krijg ik uit het niets een algehele freeze van mijn systeem. Ik kan letterlijk niks doen, alleen een hard-reset helpt. Weet iemand wat hier mogelijk de oorzaak van kan zijn?

Ik heb Windows al opnieuw geïnstalleerd en mijn bios geupgrade naar de laatste versie. In de bios zelf zie ik niks geks.. geen overgeklokte componenten o.i.d.

Kan iemand mij hierbij helpen?

[ Voor 86% gewijzigd door Mysterio01 op 30-11-2018 09:23 . Reden: Wenslijst toegevoegd ]

Beste antwoord (via Mysterio01 op 30-11-2018 18:27)

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Kijk, dat heb je niet verteld (maar ja wij ook niet gevraagd). Denk dat iedereen ervan uitging dat je minimaal 1803 hebt draaien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-09 16:47

-36-

Trust me. I'm an amateur

Algemene advies: kijk eerst naar je temps zijn die goed ontkoppel dan alle overbodige hardware en swap voor de test net zo lang onderdelen totdat de PC wel stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:02
Het is misschien handig als je je componenten post i.p.v. ons te laten kiezen uit 1 van 3 PC's en 4 keer klikken om iets te weten te komen.
(username) -> wenslijst.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mysterio01
Bad Brains schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 00:14:
Het is misschien handig als je je componenten post i.p.v. ons te laten kiezen uit 1 van 3 PC's en 4 keer klikken om iets te weten te komen.
(username) -> wenslijst.
Done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysterio01
-36- schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 00:09:
Algemene advies: kijk eerst naar je temps zijn die goed ontkoppel dan alle overbodige hardware en swap voor de test net zo lang onderdelen totdat de PC wel stabiel is.
Ik heb al geprobeerd om het ram geheugen en videokaart te swappen. In beide gevallen krijg ik nog steeds de freezes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-07 00:36
Wat voor opslag gebruik je? Is het een oude HDD of een nieuwe SDD die niet in het lijstje staat?
--> Oude HDD kan zijn dat die aan het falen is

Het scherm blijft branden met het 'laatste' scherm of gaat het op zwart?

Wat doet het geluid?

En wat -36- ook meldt, wat zijn de temperaturen?

Zonder meer details en verdere informatie is het lastig te zeggen wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysterio01
Yamotek schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 00:53:
Wat voor opslag gebruik je? Is het een oude HDD of een nieuwe SDD die niet in het lijstje staat?
--> Oude HDD kan zijn dat die aan het falen is

Het scherm blijft branden met het 'laatste' scherm of gaat het op zwart?

Wat doet het geluid?

En wat -36- ook meldt, wat zijn de temperaturen?

Zonder meer details en verdere informatie is het lastig te zeggen wat het probleem is.
Ik heb de SSD toegevoegd aan de wenslijst.

Het scherm blijft branden met het laatste scherm, geluid hoor je continue haperen, alsof het vastzit op een toon.

De temperaturen --> Zover ik kan zien staat de CPU op 40 graden wanneer hij freezed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-09 16:47

-36-

Trust me. I'm an amateur

voeding getest? En zijn alle stroomconnectors aangesloten? Dus ook de extra 4(of 8-pin) stekker op het Mobo en de GPU? klinkt suf maar je zou de eerste niet zijn die dat vergeet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysterio01
-36- schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 01:02:
voeding getest? En zijn alle stroomconnectors aangesloten? Dus ook de extra 4(of 8-pin) stekker op het Mobo en de GPU? klinkt suf maar je zou de eerste niet zijn die dat vergeet
Op het mobo zit inderdaad bij de CPU Power 1 connector ook nog een CPU Power 2 connector. Dat is een 4 pins. Die heb ik niet geconnect omdat ik de betreffende stekker daar niet voor had. Zou dat het kunnen zijn? In het boekje van het moederbord staat niks over deze extra connector..

Op internet staat overigens dat de extra 4 pins nodig is om eventueel te overclocken. Dus ik neem aan dat deze niet aangesloten hoeft te zijn.

De GPU is wel volledig aangesloten.

[ Voor 10% gewijzigd door Mysterio01 op 30-11-2018 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Mysterio01 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 01:04:
[...]

Op het mobo zit inderdaad bij de CPU Power 1 connector ook nog een CPU Power 2 connector. Dat is een 4 pins. Die heb ik niet geconnect omdat ik de betreffende stekker daar niet voor had. Zou dat het kunnen zijn? In het boekje van het moederbord staat niks over deze extra connector..

Op internet staat overigens dat de extra 4 pins nodig is om eventueel te overclocken. Dus ik neem aan dat deze niet aangesloten hoeft te zijn.

De GPU is wel volledig aangesloten.
Volgens mij is de extra 4 pins connector eigenlijk alleen nodig als je gaat overclocken. Normaal gesproken is alleen de 8 pins connector voldoende om het systeem normaal te laten functioneren.

edit:
Zie je misschien nog iets in de windows logs op het moment van vastlopen? Meestal zijn de zinnigste meldingen voor zoiets te vinden in de system log.

[ Voor 9% gewijzigd door Felyrion op 30-11-2018 01:17 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:02
Netjes, als je genereer RML doet kun je het copy pasten in je post.
Dan staat de lijst in je post.

Hoe heb je je geheugen ingesteld?
Ben zelf met een 2600 ryzen bezig, maar het geheugen blijft een tricky verhaal (zeker met snel geheugen zonder QVL)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysterio01
Bad Brains schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 01:23:
[...]

Netjes, als je genereer RML doet kun je het copy pasten in je post.
Dan staat de lijst in je post.

Hoe heb je je geheugen ingesteld?
Ben zelf met een 2600 ryzen bezig, maar het geheugen blijft een tricky verhaal (zeker met snel geheugen zonder QVL)
Thanks, ik zal het zometeen als RML includen. Ik post vrijwel nooit wat op tweakers dus daarom kan ik wat noob overkomen :P.

Wat betreft het geheugen, hij stond standaard vrij laag ingesteld. Op 2100. Heb hem daar maar even op gelaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysterio01
Felyrion schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 01:16:
[...]

Volgens mij is de extra 4 pins connector eigenlijk alleen nodig als je gaat overclocken. Normaal gesproken is alleen de 8 pins connector voldoende om het systeem normaal te laten functioneren.

edit:
Zie je misschien nog iets in de windows logs op het moment van vastlopen? Meestal zijn de zinnigste meldingen voor zoiets te vinden in de system log.
In de windows logs zie ik veel windows updates die niet goed verlopen. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Nu online
Zie dat je twee topics heb geopend Spontaan freezes maar zag hier pas dat je het geheugen al hebt vervangen.

En hoewel je een hele goede voeding hebt, kan het inderdaad nooit kwaad om een andere te testen mits je deze tot je beschikking hebt. Je kan altijd een faulty model hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysterio01
chim0 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 03:19:
Zie dat je twee topics heb geopend Spontaan freezes maar zag hier pas dat je het geheugen al hebt vervangen.

En hoewel je een hele goede voeding hebt, kan het inderdaad nooit kwaad om een andere te testen mits je deze tot je beschikking hebt. Je kan altijd een faulty model hebben.
Klopt, ik had een andere topic geopend. Deze is inmiddels gesloten, dank moderator.

Ik had overigens XMP niet aanstaan, maar zojuist aangezet. Echter krijg ik weer hetzelfde probleem. De voeding zal ik vanavond (zit nu op het werk) omwisselen met de voeding van mijn oudere PC. Wellicht dat dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysterio01
Zojuist kreeg ik weer een crash, echter nu een BSOD: Clock_watchdog_timeout. Iemand een idee? Ik heb google al afgezocht, zelf niks aan overclocking gedaan.

edit: Op google klagen veel mensen over incompatibiliteit tussen Ryzen processoren en een oude build van Windows 10. Laat het nou toevallig zo zijn dat ik een oude build heb. Ik ben as we speak een recente iso van Windows 10 aan het downloaden, daarna een herinstallatie uitvoeren. Fingers crossed.

[ Voor 49% gewijzigd door Mysterio01 op 30-11-2018 16:46 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Nu online
Kijk, dat heb je niet verteld (maar ja wij ook niet gevraagd). Denk dat iedereen ervan uitging dat je minimaal 1803 hebt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysterio01
Ik ben er achter gekomen dat inderdaad de Windows versie roet in het eten gooide. Het is nu gefixt. Dank iedereen voor de hulp!
Pagina: 1