Koud weer: huis verwarmen terwijl koelkast weer koelt

Pagina: 1
Acties:

• willyb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-06 07:33
In vrijwel elk huis staat tegenwoordig een koel/vriescombinatie. Meestal net als bij ons in de keuken (die een onderdeel is met de woonkamer).
Nu spenderen we best wat geld om die woonkamer op 20 graden te krijgen in de winter en eigenlijk is het dan ook heel vreemd dat we 1m2 van diezelfde kamer dan weer afkoelen tot +4oC terwijl dat buiten ook ongeveer de temperatuur is. Niet zo duurzaam, efficient, etc. dus.

Nu kan ik me haast niet voorstellen dat niemand ooit met het idee is gekomen om die koude buitentemperatuur te gebruiken om de koelkast te koelen (ipv weer energie te steken in de compressor, met alle verlies van dien). Want als je dit even doordenkt: in een supermarkt is het natuurlijk helemaal absurd als de hele winkel wordt verwarmt en je dan tegelijkertijd die koelingen weer moet gaan koelen. Alleen een paar goede google searches erop en zelfs wat rondvragen leverde mij niets op, alsof het niet zou bestaan.

Dus even op de crowdsearch: ken je een koelkast (desnoods een professionele) die in de winter een haal-het-uit-de-buitenlucht stand heeft, zodat de koelkast vrijwel zonder stroomverbruik gewoon lekker die 4 graden kan halen?

[ Voor 1% gewijzigd door willyb op 30-11-2018 13:54 . Reden: keuken/woonkamer :) ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:21
Ik heb zoiets een keer gebouwd.
Het nadeel vond ik dat het buiten wel onder de +3-4gr C moest zijn of lager wilde de temperatuur niet boven de +7gr uitkomen. Het is alleen niet zo vaak zo koud. Bijvoorbeeld op dit moment is het +10.8gr buiten te warm dus. De uiteindelijke besparing was dacht ik zo'n 15 euro per jaar, haast niets dus. Het kan niet uit om een doorvoer naar buiten + extra controllers/fans hiervoor te maken. Beter idee is om je koelkast beter te isoleren (zodat hij minder warmte verliest) en/of in een koelere ruimte te plaatsen zoals de berging.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Ik ken alleen een haal-je-etenswaren-uit-de-buitenlucht-stand :P Een oud-buurvrouw van mij deed vanaf deze temperaturen gewoon haar koelkast uit en had op het balkon een weerbestendig kastje.

Maar het zou best een idee zijn :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:53
Heb je het jaarverbruik van een zuinige A++(+) koelkast wel eens opgezocht? Dat is al dermate laag dat het de moeite nauwelijks waard is :)

Voor grote koelingen in winkels is het volgens mij zo dat de warmte wordt afgevoerd naar het buitendeel, die bij lage temperatuur buiten minder hard hoeft te werken verwacht ik.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-07 15:51
Alle verliezen en warmte die ontrokken wordt aan de items in je koelkast worden warmte in je huis. Zo inefficiënt is dat dus niet.

Jouw voorgestelde systeem vergt meer van je verwarmingsinstallatie thuis.

Trouwens, een warmtepomp waar je je huis mee kan verwarmen is quasi letterlijk een koelkast met de koude binnen kant dan verbonden met de grond (of buitenlucht) en de buitenkant van de koelkast met de binnenkant van je huis (via vloerverwarming bv).

[ Voor 15% gewijzigd door AndRo555 op 29-11-2018 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

willyb schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:04:
Want als je dit even doordenkt: in een supermarkt is het natuurlijk helemaal absurd als de hele winkel wordt verwarmt en je dan tegelijkertijd die koelingen weer moet gaan koelen.
Wist je dat:
Moderne supermarkten 100% worden verwarmd met.... restwarmte dat vrijkomt bij het koelen?

Hoi!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je koelkast verbruikt een paar tientjes aan stroom om de binnenkant af te koelen en de buitenkant te verwarmen. Wil je een split unit zit je qua kosten al zo veel hoger dat het niet rendabel is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:02
Ik zet regelmatig een pan soep buiten om deze af te koelen voor het de koelkast in gaat. Dat soort zaken kan je ook doen om energie te besparen. Idem voor dranken waar het niet erg is dat deze boven 7c uitkomen zoals bier en frisdrank.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-06 14:26
Vroeger noemde men een natuurlijke koeling een kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:08
Ik zet wat moet afkoelen gewoon afgedekt in mn kamer en dan pas de koelkast in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

A4-tje schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:54:
Sowieso is dat beter omdat je anders weer last hebt van condens in de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Wanneer het koud genoeg wordt zetten wij veel producten gewoon buiten onder ons afdak. Vooral handig voor de biervoorraad omdat ik dan meteen voor een hele maand kan bewaren, terwijl daar anders in de koelkast te weinig plaats voor is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@willyb
bedoel je een Walk in Fridge?
(niet die van een bier merk.)

wat eigenlijk niet veel meer is als een airco + goed geïsoleerde ruimte.
(wel weer een energie slurper is hellaas.)

dit is mijn oplossing:

of te wel een simpele lift in de kruip ruimte met een oud kastje er op gezet.
werkt best wel oké voor de drank voorraad. :P
<met wat hoogmoed kan ik zeggen: >een 2 verdieping kelder op afstand bediening. </hoogmoed>

(de kids van vrienden van mij vinden het ook heel leuk, die tilt de lift gewoon op tot aan het deur raampje ;) )

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 30-11-2018 10:48 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik weet niet waar jij je koelvriescombinatie hebt staan, maar bij mij niet in de woonkamer hoor. :)

Staat gewoon in de keuken, en die wordt niet echt verwarmd, denk niet dat het daar ooit boven de 17 graden (in de winter) komt. Die doet enkel een beetje mee als we de verwarming in de woonkamer aanzetten ipv de houtkachel.

Als je de keuken idd gaat opstoken tot 20+ graden creëer je zelf wel een beetje het probleem me dunkt. ;)

Ik heb dat "probleem" wel in de slaapkamer in de zomer lekker de airco aanzetten op 18 graden en het waterbed staat zichzelf op 25 graden te houden. Tja enige wat je kan doen is het bed goed afdekken met een extra dik dekbed als de airco aangaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Flagg op 30-11-2018 11:02 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:21

de Peer

under peer review

Flagg schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:00:
Ik weet niet waar jij je koelvriescombinatie hebt staan, maar bij mij niet in de woonkamer hoor. :)

Staat gewoon in de keuken, en die wordt niet echt verwarmd, denk niet dat het daar ooit boven de 17 graden (in de winter) komt. Die doet enkel een beetje mee als we de verwarming in de woonkamer aanzetten ipv de houtkachel.

Als je de keuken idd gaat opstoken tot 20+ graden creëer je zelf wel een beetje het probleem me dunkt. ;)

Ik heb dat "probleem" wel in de slaapkamer in de zomer lekker de airco aanzetten op 18 graden en het waterbed staat zichzelf op 25 graden te houden. Tja enige wat je kan doen is het bed goed afdekken met een extra dik dekbed als de airco aangaat.
De 'open keuken' is in Nederland aardig aangeslagen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

de Peer schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:04:
[...]

Enkel bij nieuwbouw vinex wijken. :P

Dan nog heb je ervoor gekozen om continu je keuken te verwarmen en heb je het probleem redelijk bewust gecreëerd.

* Flagg heeft ook geen idee waarom dat aangeslagen is overigens maar da's een smaak kwestie. :)

@geekeep hieronder.

Er zijn vrijwel geen A+++++ (+++++++) koelers/vriezers die onder de 15 graden nog optimaal functioneren. Ik meen dat Liebherr 1 van de weinigen is die ze wel hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door Flagg op 30-11-2018 11:12 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:17
Ik denk overigens dat ook maar weinig mensen weten dat de meeste koelkasten ook een minimum omgevingstemperatuur nodig hebben om te kunnen werken. Veel merken/types werken nauwelijks als je deze buiten in een schuur zou zetten met (vries)kou. Ik zit niet zo diep in de materie, maar dacht dat het te maken had met de warmte-uitwisseling van het systeem. Een koelkast stopt er geen koelte in, maar onttrekt juist de warmte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
EWK schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:14:
[...]

Wist je dat:
Moderne supermarkten 100% worden verwarmd met.... restwarmte dat vrijkomt bij het koelen?
Dan begin ik nu toch langzaamaan de koelinstallaties van de Albert Heijn te wantrouwen op hun kwaliteit. In die winkels is het echt altijd vreselijk koud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

geekeep schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:09:
Ik denk overigens dat ook maar weinig mensen weten dat de meeste koelkasten ook een minimum omgevingstemperatuur nodig hebben om te kunnen werken. Veel merken/types werken nauwelijks als je deze buiten in een schuur zou zetten met (vries)kou. Ik zit niet zo diep in de materie, maar dacht dat het te maken had met de warmte-uitwisseling van het systeem. Een koelkast stopt er geen koelte in, maar onttrekt juist de warmte.
'koelte' bestaat niet als zodanig. Je kunt alleen warmte (trillende moleculen) verplaatsen (van binnenin de koelkast naar de (woon)kamer). Zoals hierboven al aangegeven is het gewoon een warmtepomp en die hebben afhankelijk van de 'koelvloeistof' een minimale temperatuur waarbij het nog efficient kan functioneren.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 30-11-2018 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Meh, we hadden een vriezer en koelkast in een niet geisoleerde garage (los van het huis) staan. Hebben daar 4.5 jaar prima gewerkt. Niks aan het handje. Als je buiten -5 was, was het daar zeker niet veel warmer. Men zegt dat je unit eerder kapot kan gaan, maar hoeveel dat daadwerkelijk scheelt durft niemand te zeggen.
Ken vroeger ook een aantal mensen met grote vrieskisten in schuren. Daar stonden zeker antieke units tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Die koelkast zet al zijn stroom om in warmte, dus eigenlijk is het gewoon een elektrische verwarming met als bijwerking dat-ie je eten/drinken koelt. Door je eten/drinken buiten te plaatsen, zal je je warmte van je huis laten ontsnappen naar buiten (omdat je de deur naar buiten open doet voor een glaasje cola), dus je gasrekening zal er wel van omhoog gaan denk ik.

[ Voor 42% gewijzigd door Gamebuster op 30-11-2018 11:17 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:26
ixl85 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:14:
[...]

Meh, we hadden een vriezer en koelkast in een niet geisoleerde garage (los van het huis) staan. Hebben daar 4.5 jaar prima gewerkt. Niks aan het handje. Als je buiten -5 was, was het daar zeker niet veel warmer. Men zegt dat je unit eerder kapot kan gaan, maar hoeveel dat daadwerkelijk scheelt durft niemand te zeggen.
Ken vroeger ook een aantal mensen met grote vrieskisten in schuren. Daar stonden zeker antieke units tussen.
Het probleem zit hem juist in de moderne koel-/vrieskisten. de oudjes doen het idd prima in een (erg) koude omgeving. De modernere units hebben een hogere omgevingswarmte nodig om te functioneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gamebuster schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:16:
Die koelkast zet al zijn stroom om in warmte, dus eigenlijk is het gewoon een elektrische verwarming met als bijwerking dat-ie je eten/drinken koelt.
Nee dat is zeker niet zo. Het is een warmtepomp, geen verwarmingselement. Hij verplaatst warmte van binnen naar buiten, dat is wat anders dan stroom omzetten in warmte met COP=1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Klopt.. woon zelf een niet zo goed geïsoleerd huis en de inhoud van de koelkast/vriezer wordt juist deze tijd van het jaar relatief warm, juist als 's nachts de verwarming uit gaat. En dat is overigens een oudje... er zijn wel speciale modellen te koop die beter werken bij een lagere omgevingstemperatuur. Ook handig als je bijv. de koelkast/vriezer in een schuur zet of in de garage oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
de Peer schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:17:
[...]

Nee dat is zeker niet zo. Het is een warmtepomp, geen verwarmingselement. Hij verplaatst warmte van binnen naar buiten, dat is wat anders dan stroom omzetten in warmte met COP=1.
En tijdens het verplaatsen van warmte van binnen naar buiten komt energie vrij in de vorm van warmte & beweging. Het netto resultaat: Warmte.

Zet een koelkast in een perfect geisoleerde ruimte en deze ruimte zal onbeperkt opwarmen tot de koelkast/vriezer oververhit raakt (ongeacht of je de deur open of dicht houdt)

[ Voor 24% gewijzigd door Gamebuster op 30-11-2018 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gamebuster schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:18:
[...]

En tijdens het verplaatsen van warmte van binnen naar buiten komt energie vrij in de vorm van warmte & beweging. Het netto resultaat: Warmte.

Zet een koelkast in een perfect geisoleerde ruimte en deze ruimte zal onbeperkt opwarmen tot de koelkast/vriezer oververhit raakt (ongeacht of je de deur open of dicht houdt)
Warmte die voor 20% elektrisch opgewekt is, en 80% 'verplaatst' is van binnen naar buiten.
Gamebuster schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:18:
[...]

idd, vanwege die 20% elektrische opwekking.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 30-11-2018 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
de Peer schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:24:
[...]

Warmte die voor 20% elektrisch opgewekt is, en 80% 'verplaatst' is van binnen naar buiten.
En daarna komt die warmte van buiten weer naar binnen zodra je de koelkast open doet. Het netto resultaat is nog steeds: Warmte.

Dus dan is "Die koelkast zet al zijn stroom om in warmte, dus eigenlijk is het gewoon een elektrische verwarming met als bijwerking dat-ie je eten/drinken koelt." gewoon waar.

[ Voor 27% gewijzigd door Gamebuster op 30-11-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gamebuster schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:24:
[...]

En daarna komt die warmte van buiten weer naar binnen zodra je de koelkast open doet. Het netto resultaat is nog steeds: Warmte.
En waarom is dat relevant? die 3 x per dag dat hij 10 sec open is? Overigens blijft de lucht in de koelkast dan vooral stil staan ipv opgevuld te worden met warme lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gamebuster schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:24:
[...]

Dus dan is "Die koelkast zet al zijn stroom om in warmte, dus eigenlijk is het gewoon een elektrische verwarming met als bijwerking dat-ie je eten/drinken koelt." gewoon waar.
Nee absoluut niet. hij zet maar 20% om in warmte.

edit: hier bedoelde ik dus: 20% van de vrijgekomen warmte is direct afkomstig van de electra van de koelkast.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 30-11-2018 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
de Peer schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:27:
[...]

En die andere 80% zet-ie om in magie? Energie gaat niet verloren, het gaat ergens heen, en het kan nergens anders heen dan in warmte.

[ Voor 18% gewijzigd door Gamebuster op 30-11-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gamebuster schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:27:
[...]

En die andere 80% zet-ie om in magie?
Even inlezen in warmtepompen zou ik zeggen. Hij verplaatst energie van binnen naar buiten. Verplaatsen is iets anders dan elektrisch opwekken (zoals een warmte-element).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antique
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-05 22:19
de Peer schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:27:
[...]

Denk aan de wet van energiebehoud. Als 20% van de elektrische energie omgezet wordt in warmte, dan moet 80% omgezet worden in een andere vorm van energie. Welke vorm is dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
de Peer schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:28:
[...]

Even inlezen in warmtepompen zou ik zeggen. Hij verplaatst energie van binnen naar buiten. Verplaatsen is iets anders dan elektrisch opwekken (zoals een warmte-element).
Hij verplaatst energie, en daarbij is energie vereist. 100% van de energie (stroom) vereist voor het verplaatsen van die energie wordt omgezet in warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gamebuster schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:29:
[...]

Hij verplaatst energie, en daarbij is energie vereist. 100% van de energie (stroom) vereist voor het verplaatsen van die energie wordt omgezet in warmte.
Dat klopt (het verplaatsen), maar dat zei je niet!
en nog steeds zeg je 'omgezet in warmte' en dat klopt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antique
  • Laatst online: 17-05 22:19
de Peer schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:28:
[...]

Ja prima, maar als de koelkast 50 W uit het stroomnet haalt, dan wordt die 50 W omgezet in een andere vorm van energie. Hier wordt beweerd dat dat 50 W aan warmte productie is (correct) en jij spreekt dat tegen. Dat de koelkast daarnaast nog meer warmte in de kamer brengt door verplaatsing, dat is waar maar dat zit niet in die 50 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
de Peer schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:30:
[...]

Dat klopt (het verplaatsen), maar dat zei je niet!
en nog steeds zeg je 'omgezet in warmte' en dat klopt niet.
Ik zei: "Die koelkast zet al zijn stroom om in warmte, dus eigenlijk is het gewoon een elektrische verwarming met als bijwerking dat-ie je eten/drinken koelt." en dat is nog steeds waar: 100% van alle energie benodigd bij het verplaatsen van de energie wordt omgezet in warmte, dus 100% van alle stroomverbruik van de koelkast wordt omgezet in warmte, dus is het gewoon een elektrische verwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Laten we er maar mee stoppen. We bedoelen uiteindelijk wel hetzelfde natuurlijk. Het zit hem in de definitie. Ik redeneer meer vanuit de totale vrijgekomen energie (vandaar 20/80) en jullie meer vanuit het elektrische vermogen van de koelkast. Het elektrisch verbruik van de koelkast is verantwoordelijk voor 20% van de direct opgewekte warmte. De rest (80%) is verplaatste warmte.

Ik had het ook wel duidelijker kunnen opschrijven als ik het terug lees.

Verder denk ik ook dat iedereen het er wel over eens is dat de koelkast een fantastisch apparaat is dat al redelijk uitontwikkeld is. Hij is erg efficient. Lucht van buiten gebruiken is geen goed idee, maar wel een leuke gedachtenkronkel :)

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 30-11-2018 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:19
de Peer schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:24:
Ik weet niet wat het rendement is van een koelkast - maar denk even mee.

Dus... we proberen de woonruimte met open keuken te verwarmen. Normaal gebeurt dat op basis van een gas-CV. Echter, moeten we allemaal van het gas af (heb ik zo begrepen).

En nu zeg je dat je je kamer-open keuken kunt verwarmen met 500% rendement, zolang ik maar af en toe een vat water in de koelkast zet?

Ik zeg: WIN!

Eigenlijk is dit natuurlijk gewoon een warmtepomp, zoals we die ook van de aardwarmte - maar dan ik koelkast formaat :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
One-eye864 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:16:
[...]
Het probleem zit hem juist in de moderne koel-/vrieskisten. de oudjes doen het idd prima in een (erg) koude omgeving. De modernere units hebben een hogere omgevingswarmte nodig om te functioneren
De modellen waar ik het over had, zijn nu 5 jaar oud. Redelijk modern. Temperatuur was constant, geen ijs aan de binnenkant. Werkte prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-07 08:45
ixl85 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:59:
[...]

De modellen waar ik het over had, zijn nu 5 jaar oud. Redelijk modern. Temperatuur was constant, geen ijs aan de binnenkant. Werkte prima.
Het heeft te maken met het koelmiddel. Dit gaat van gas =(compressie, word warm)> vloeistof warm =(afkoelen)> vloeistof koud =(verdampen en dus koelen)> gas

Als je bij het afkoelen TE koud zit gaat het naar vaste stof. Dat pompt zo slecht. Die goede oude CFK's bevroren nooit en maakte mooie gaten in de ozonlaag.
Veel moderne koelmiddel kunnen echt niet tegen 0C, er zijn uitzonderingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:21
Helixes schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:56:
[...]En nu zeg je dat je je kamer-open keuken kunt verwarmen met 500% rendement, zolang ik maar af en toe een vat water in de koelkast zet?
Moet je wel elke keer het vat naar de buren brengen om weer op te warmen als hij 7 graden is :*)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Helixes schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:56:
[...]

Ik weet niet wat het rendement is van een koelkast - maar denk even mee.

Dus... we proberen de woonruimte met open keuken te verwarmen. Normaal gebeurt dat op basis van een gas-CV. Echter, moeten we allemaal van het gas af (heb ik zo begrepen).

En nu zeg je dat je je kamer-open keuken kunt verwarmen met 500% rendement, zolang ik maar af en toe een vat water in de koelkast zet?

Ik zeg: WIN!

Eigenlijk is dit natuurlijk gewoon een warmtepomp, zoals we die ook van de aardwarmte - maar dan ik koelkast formaat :Y)
Inderdaad, alleen koelkastje heeft belabberde capaciteit natuurlijk maar het principe is hetzelfde. Maar mijn lucht-lucht warmtepomp aan de muur doet het allemaal wat minder omslachtig :D en ook met iets meer dan 500% rendement, waardoor ik van het gas af kon en dus goedkoper uit ben t.o.v. stoken met gas.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 30-11-2018 12:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:07
TimDJ schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:19:
Ik zet regelmatig een pan soep buiten om deze af te koelen voor het de koelkast in gaat. Dat soort zaken kan je ook doen om energie te besparen. Idem voor dranken waar het niet erg is dat deze boven 7c uitkomen zoals bier en frisdrank.
off topic:

uhmmm, lauw bier is anders niet te drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:23
Over koelkasten die niet goed functioneren onder een bepaalde temp. Dit is een effect dat vooral voorkomt bij koel-vries combi’s met maar één thermostaat en maar één compressor. De thermostaat bevond zich dan in het koel gedeelte en houdt het koel gedeelte op de 4-5C het vriesgedeelte gaat ervan uit dat het koel gedeelte regelmatig koeling nodig heeft en daarmee automatisch het vries gedeelte koud genoeg houdt. Dit werkt over het algemeen prima binnenshuis. En scheelt in productie kosten van de koelkast. En als het niet zo goed werkt dan is het nog niet zo snel opgemerkt. Koelvriescombinaties met 2 thermostaten en 2 compressors zijn duurder in BoM, en er is minder nuttige inhoud in de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
maakt niet uit. alle energie die je in de koelkast stopt wordt als warmte aan de omgeving afgegeven. een koelkast is gewoon een warmtepomp. het deel van de energie die daadwerkelijk gebruikt wordt om warmte aan de binnenkant te onttrekken komt aan de achterkant weer uit de condenser. de rest - dus verlies - wordt ook direct of indirect in warmte omgezet.
daardoor hoeft de cv minder bij te stoken en heb je alleen een verschuiving van gasverbruik naar electriciteitsgebruik. of je daar beter van wordt? ik denk het niet, maar dat hangt natuurlijk af van de tarieven en of je zelf elektriciteit opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PetervdM schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:40:
daardoor hoeft de cv minder bij te stoken en heb je alleen een verschuiving van gasverbruik naar electriciteitsgebruik. of je daar beter van wordt? ik denk het niet, maar dat hangt natuurlijk af van de tarieven en of je zelf elektriciteit opwekt.
Goedkoper uit zijn is wel 1 van de redenen waarom het momenteel best aantrekkelijk is om van het gas af te gaan, ook zonder zonnepanelen. Check de wamtepomp topics maar eens hier op tweakers.

edit: oh wacht, je bedoelt het voor de beschreven situatie: huis verwarmen met je koelkast. In dat geval beter je gas gebruiken natuurlijk ja :-)

Juist die '500%' rendement zorgt ervoor dat het zeer aantrekkelijk is t.o.v. elektrisch verwarmen met 100% rendement. Met dat laatste kun je gas beter niet vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 30-11-2018 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
bij een "echte" warmtepomp wel ja. die haalt zijn warmte van buiten de te verwarmen ruimte, en dan speelt dat rendement een grote rol.
bij een koelkast lekt de warmte van de ruimte terug in de binnenkant van de koelkast en heb je dus een gesloten systeem. nogmaals: alle energie die je toevoert aan een koelkast komt uiteindelijk als warmte beschikbaar in de ruimte waar die koelkast staat.
edit: zie nu pas jouw edit :)

[ Voor 3% gewijzigd door PetervdM op 30-11-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
Stoelpoot schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:10:
[...]

Dan begin ik nu toch langzaamaan de koelinstallaties van de Albert Heijn te wantrouwen op hun kwaliteit. In die winkels is het echt altijd vreselijk koud...
Ben net ook eens gaan kijken in de lokale, zojuist totaal vernieuwde - duurzame / klimaatneutrale -, buurtsuper. Ik zie allemaal vitrinekasten die gewoon op de stroom zitten. In de buurt van die apparaten is het eerder koud dan warm (andere kant van de winkel is warmer). Dus dit is ook zeker niet van toepassing op alle koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
PetervdM schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:54:
alle energie die je toevoert aan een koelkast komt uiteindelijk als warmte beschikbaar in de ruimte waar die koelkast staat.
Op zich was dit bij lampen (halogeen) natuurlijk ook het geval, maar toch zijn we allemaal over op de LED verlichting. Maar wellicht is er dus wel minder winst te behalen dan initieel mijn gedachte was, want je moet inderdaad wel rekening houden met de winst van die warmte die gewenst is in de winter.

Aan de andere kant zie je ook wel eens een supermarkt (bv. eentje Dirk in Leiden) die hun koelafdeling los heeft van de rest van de winkel. Best fris, maar die paar seconden dat je even je melk moet pakken overleef je dat wel. Als je die ruimte bijna niet hoeft te koelen, maar vrijwel op 'kou-terugwin' (net zelf verzonnen als variant op warmte-terugwin) zou baseren zou je toch wel stroom besparen lijkt me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
PetervdM schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:54:
bij een "echte" warmtepomp wel ja. die haalt zijn warmte van buiten de te verwarmen ruimte, en dan speelt dat rendement een grote rol.
bij een koelkast lekt de warmte van de ruimte terug in de binnenkant van de koelkast en heb je dus een gesloten systeem. nogmaals: alle energie die je toevoert aan een koelkast komt uiteindelijk als warmte beschikbaar in de ruimte waar die koelkast staat.
edit: zie nu pas jouw edit :)
jep, die warmte komt gewoon in je huis terecht.
maar eigenlijk heb je daar maar +/-1/2 jaar profijt van, te minste ik verwarm niet in de zomer. ;)

maar dan de prijs:
1 kWh kost momenteel een +/-0,22€.
1m3 gas kost momenteel een +/-0,67€. (ik zie zelfs een 0,64 tot een 0,76 per m3, begint weer duur te worden dat gas.)

maar 1m3 gas = theoretisch een 9,2 tot 9,6kWh aan energie.
maar gas ketel is niet 100% effectief, mag blij zijn als je een 80% haalt.
(die marketing van 110%, lol leuk berekend maar ver weg van de waarheid als je naar rendement kijkt.)
dus beter kun je zeggen 1m3 gas = 8kWh.

1m3gas = 0,67€
8kWh = 1,76€

dat maakt gewoon weg elektrisch stoken (zonder warmtepomp) een dure zaak. ;)

maar goed er word hier al veel vrijdag middag praat neer gegooid.
laat ik er een schepje bij doen:

gewoon een oude ijskast kopen, warmte element in de huiskamer, koude element tegen de muur van je buren zetten (met een flinke isolatie tussen warme en koude element.).
als je buurman dan begint te klagen over ijspegels op de muur, thermostaat een standje lager zetten. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
willyb schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:04:
In vrijwel elk huis staat tegenwoordig een koel/vriescombinatie. Meestal net als bij ons in de keuken (die een onderdeel is met de woonkamer).
Nu spenderen we best wat geld om die woonkamer op 20 graden te krijgen in de winter en eigenlijk is het dan ook heel vreemd dat we 1m2 van diezelfde kamer dan weer afkoelen tot +4oC terwijl dat buiten ook ongeveer de temperatuur is. Niet zo duurzaam, efficient, etc. dus.
Tja, de compressor en het "verlies" waar jij over spreekt: dit verlies komt vrij in de vorm van warmte, wat bijdraagt aan de binnentemperatuur van de ruimte waar de koelkast in staat. Dus je verwarming hoeft minder hard te werken. Dus het is helemaal geen verlies van netto energie.

Hetzelfde geldt voor het "verlies" van het draaien van een PC in de winter: pure warmte, dus draagt bij aan je wooncomfort.

Daarnaast zijn koelkasten tegenwoording enorm efficiënt en verbruiken bijzonder weinig. Je kan beter je huis beter isoleren, dan zal je veel meer energie sparen dan naar je koelkast te kijken.

Ga eerst eens wat thermodynamica nalezen en kom dan nog eens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

A4-tje schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:54:
Vooral doen als het nog goed warm goed om ziek van te kunnen worden .je product wordt zo zuur van de condens die er in druppelt. Wil.je dat goed doen. Spoelbak met koud stromend water .dan.pas de.koelladt in als het onder de 7 graden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik kan me niet voorstellen dat dat 's winters een energiebesparing oplevert. Afkoelen tot een graad of 20 kan in je keuken, en voor verder afkoelen is je koelkast gewoon een warmtepomp.
de Peer schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:04:
Een kostenbesparing met kleinere huizen die als luxe verkocht wordt inderdaad.

Maar terug ontopic: het is gerommel in de marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

Ho! }:| Dit mag je nooit meer doen.

Bier moet op 4 graden :+ :p

Ontdooi ook eens wat restjes in je koelkast, dat scheelt ook weer :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1