• Jurgle
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-03 18:08

Jurgle

100% Compatible

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben thuis in de software, hobby enige tijd wat met Arduino's maar heb nu mijn eerste hardware-project waar ik wat opstarthulp bij nodig heb.

Namelijk: ik heb in 2015 een Hitachi 14.4V Cordless Driver Drill gekocht (DS 14DJL) afgebeeld zoals hieronder.
Hitachi 14.4V Cordless Driver Drill

Nu is een van de batterijen kapot gegaan (BSL1415) en blijkt dat Hitachi (nieuwe naam: Hikoki, ze heetten eerst eigenlijk Hitachi Koki) de hele 14.4V lijn eruit gooit. Ik heb twee nieuwe batterijen weten te scoren tegen een dump-prijs (BSL1425), maar bedacht me dat straks mn schroefmachine niet meer werkt doordat een nieuwe batterij niet meer verkrijgbaar is. Dit wil ik voorkomen door de behuizing van de kapotte accu te gebruiken (die klikt immers precies in de schroefmachine), maar de batterijen eruit te halen en er een 220v AC naar 14.4V DC converter in te zetten, gaatje erin maken en een snoer van minstens 5m en een stekker eraan maken.

Nu bekijk ik de batterij (zie klikbare foto (online gevonden))
Batterij BSL1415
En zie ik dat de pinnen gelabeled zijn boven acht sleuven/uitsparingen voor aansluitingen:
LabelVermoeden betekenis
C+Positieve pool tijdens opladen
+Positieve pool
alleen een uitsparing in de case, zit geen contact onder
TThermometer sensor?
V???
LS???
-Negatieve pool
LD???

Op de oplader wordt er contact gemaakt met labels 'C+', '-', 'LS', 'V' en 'T', maar op de schroefmachine zitten maar 3 contacten. Deze contacten sluiten aan op de batterij op plekken gelabeled '-', '+' en 'LD'. Nu denk ik die + en - wel te snappen, maar wat betekent LD en wat doet het?

Ik heb grote problemen met het vinden van een datasheet voor de batterijen, die overigens op dezelfde manier aangesloten lijken te worden als de 18V broertjes van deze 14.4V batterijen. Ze zijn van de Hitachi BSL serie. Ik heb een draadje gevonden: https://www.physicsforums...a-lithium-battery.927486/ waarin dezelfde vraag wordt gesteld, maar wat zonder antwoord op slot is gegooid.

Wie kan mij helpen aan de betekenis van LD in deze context?

[Voor 0% gewijzigd door Jurgle op 29-11-2018 21:47. Reden: Nieuw vermoeden van betekenis toegevoegd]

My opinions may have changed but not the fact that I am right ― Ashleigh Brilliant

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gokje: beveiliging dat de boor stopt als de (rust)spanning van de accu onder de 12V zakt?

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-03 20:32

-36-

Trust me. I'm an amateur

Is ombouwen naar Lion met 18650 batterijen geen optie. Daar zijn zat (universele) balance chargers voor te vinden. Als je op het interne contact van de batterij naar de machine ~15v zet zal het waarschijnlijk ook wel werken. (Hier wel iig met een omgebouwde Bosch nihm aacu boormachine)

• Jurgle

Jurgle

100% Compatible

Topicstarter
Jaaap schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:29:
Gokje: beveiliging dat de boor stopt als de (rust)spanning van de accu onder de 12V zakt?
Dat kan. Maar wat zou ik dan op dit contactje moeten zetten als er een 220-14.4v adapter in zit?
-36- schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:35:
Is ombouwen naar Lion met 18650 batterijen geen optie. Daar zijn zat (universele) balance chargers voor te vinden. Als je op het interne contact van de batterij naar de machine ~15v zet zal het waarschijnlijk ook wel werken. (Hier wel iig met een omgebouwde Bosch nihm aacu boormachine)
Het is/zijn al lithium batterijen. De lol van mn projectje is juist er een bedraad apparaat van de maken (met afschuifbare draad).

My opinions may have changed but not the fact that I am right ― Ashleigh Brilliant

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

OK. Ik zou dan gewoon 15V op die + en - zetten en kijken wat er gebeurd.

Desnoods sla je de PCB over en sluit je de adapter direct aan op de trigger.

[Voor 36% gewijzigd door -36- op 29-11-2018 21:48]

• Jaaap
  • Niet online
Let wel op dat er initieel een hele hoge stroom zal lopen.
Er zijn maar weinig adapters die dat aankunnen.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:43
Sterkte :9 . Je hebt hier een best stevige voeding voor nodig omdat de stroom die een boormachine nodig heeft erg hoog is. Een accu kan dat zonder problemen geven, een voeding niet.
Zoek voor minstens een 10A voeding, maar als je iets van zijn originele kracht wilt houden moet je dat waarschijnlijk nog minstens één keer verdubbelen.

Een simpel plug-in adaptertje zal het in ieder geval niet worden.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Al die moeite en investeringen...

Je wilt dus zoiets?
https://www.gamma.nl/asso...rmachine-kb-710/p/B339966

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
^^ is qua kwaliteit nóg minder dan dat Hitachi machientje.

Dit lijkt op het eerste zicht misschien wel een interessant projectje, maar inderdaad zo'n voeding moet heel veel stroom kunnen leveren. Niet ideaal dus als eerste projectje. Daarbij is een draadloze schroefmachine zoveel handiger dan eentje met een beperkende kabel aanhangen.

Mijn raad: zo gauw je geen werkende batterijen meer hebt voor dit toestel, sloop het voor onderdelen voor een later project en koop een nieuw toestel.

• Jaaap
  • Niet online
Of probeer de accu cellen te vervangen (gaat niet zomaar bij elk merk, zie bv https://hackaday.com/2010/01/12/makita-battery-pack-repair/ )

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Jurgle

Jurgle

100% Compatible

Topicstarter
Dank voor al jullie antwoorden/suggesties voor alternatieven. Zal ik zeker meenemen. Toch blijven mijn vragen onbeantwoord:

“Nu denk ik die + en - wel te snappen, maar wat betekent LD en wat doet het?”
En
“Wie kan mij helpen aan de betekenis van LD in deze context?”

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Als je van 230V naar 14V4 wilt gaan zie dan wel dat je genoeg stroom kunt leveren, die batterijen kunnen wel wat leveren en dan krijg je wrs niet in de standaard accu behuizing.

miljaar @jeroen3 was me voor.

[Voor 9% gewijzigd door Damic op 01-12-2018 09:40]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

teaser schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:14:
^^ is qua kwaliteit nóg minder dan dat Hitachi machientje.
Omdat er geen Hitachi op staat moet het per definitie crap zijn? Nee, een voeding dat in de accu-behuizing past zal die Hitachi tot een top product behouden....
Je zult nog verbaasd staan wat je met zo'n 30 euro boormachine kunt en hoe lang maar als klopboor zou inderdaad niet veel zijn, als gewone boor wel.

Heel veel modelbouwers zoeken op bv Hobbyking een passende 3S of 4S accu en een daarbij goedkoop balance ladertje en dat werkt prima.
Wat die aansluitingen betekenen zal je een zorg zijn als je de boel gaat ombouwen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In plaats van een gigantisch overbemeten voeding te gebruiken kan je toch ook een flinke condensator inzetten in combinatie met een normale voeding? De condensator doet dan dienst als een soort van mini-accu en vangt mooi de pieken op.

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
memphis schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:55:
[...]

Omdat er geen Hitachi op staat moet het per definitie crap zijn? Nee, een voeding dat in de accu-behuizing past zal die Hitachi tot een top product behouden....
Je zult nog verbaasd staan wat je met zo'n 30 euro boormachine kunt en hoe lang maar als klopboor zou inderdaad niet veel zijn, als gewone boor wel.
Neen, omdat er 'OK' op staat ;)
Maar het belangrijkste punt blijft toch dat een schroefmachine veel handiger is als ze draadloos is.
Als aanvulling op een schroefmachine om enkele keren per jaar eens een gaatje te boren in wat steviger materiaal is zo'n goedkope klopboor wel geschikt ja. Maar we wijken af denk ik.

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

hier staan de meeste beschreven
https://patents.google.co...0110031975?oq=20110031975

[Voor 55% gewijzigd door -36- op 01-12-2018 20:20]

• Jurgle

Jurgle

100% Compatible

Topicstarter

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-03 13:25
Wens je veel succes, hoop wel van harte dat dit puur voor het "knutsel" plezier is?

Want voor geld kwaliteit verhouding hoef je het niet doen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee