Aardlek knalt eruit

Pagina: 1
Acties:

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:02
We hebben zo'n 20 pc's staan. Qua stroomverbruik valt het reuze mee, incl. monitor zo'n 50 watt. Piekstroom is wel vrij hoog dus als we alle stekkerdozen in één keer aan doen knalt de groep eruit. Doen we dus niet meer :P

Nou lijkt er ook veel lekstroom te zijn want bij ongeveer 25 pc's schiet de aardlek eruit. De pc's staan dan niet eens aan (maar wel aangesloten). Het is een normale 30mA aardlekschakelaar.

Is dit normaal bij zoveel pc's of zou er toch een ander probleem kunnen zijn. Kan ik er gewoon een 300mA (of anders?) aardlek tussen zetten zodat het geen probleem meer zal zijn?

Facts don't care about your feelings

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-02 20:18

painkill

Pain(k)(ill)

Apparaten zoals pc's kunnen nou eenmaal een geringe lekstroom hebben, denk aan 1-2mA.
x20 kom je al over de grens van de aardlek heen.
Misschien een idee om er een installateur naar te laten kijken? Het kan namelijk best zo zijn dat er helemaal geen aardlek nodig is als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. (neem ik wel aan dat het hier geen woning betreft)

Mijn SNES verzameling!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Of een van de pc's is gewoon niet helemaal lekker. Dan moet je ze 1 voor 1 aansluiten, kijken of dat het is.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

30mA voor een huis is ook veel te laag. Dat is voor de badkamer goed, maar niet voor de rest van het huis!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 09:38
@Snake Het gebruik van maximaal 30 mA aardlekschakelaar is sinds 2005 verplicht in nieuwe of gewijzigde installaties voor alle groepen. Maar het gaat hierbij denk ik om een kantooromgeving. Daar gelden wellicht andere regels.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:43
painkill schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:19:
Apparaten zoals pc's kunnen nou eenmaal een geringe lekstroom hebben, denk aan 1-2mA.
x20 kom je al over de grens van de aardlek heen.
Dit. Verdeel de verbruikers over meerdere aardlekautomaten, vergroot de aardlekautomaat of gebruik scheidingstransformatoren.

Edit:
Het is ook op te lossen als je elke PC ongeaard aansluit. Maar dit levert wel een levensgevaarlijke situatie op omdat de lekstroom dan via jou naar aarde moet! Doe dat dus niet.

[ Voor 20% gewijzigd door jeroen3 op 29-11-2018 21:17 ]

• YoshiBignose
Ok, het gaat inderdaad om een kantoor. En we lopen niet dagelijks in stopcontacten te wroeten. Als ik het goed begrijp is het verschil tussen 30mA en 300mA wel goed voelbaar, maar nog steeds nauwelijks dodelijk.

Maar goed ik wilde gewoon even zeker weten of het vrij normaal is en dat lijkt dus zo. Ik zal de pc's inderdaad gaan scheiden over meerdere groepen/aardlekautomaten en dan kijken wat een beetje het limiet is. Eventueel 300 mA aanschaffen maar vreemd genoeg is die van ABB vrij prijzig... (je zou denken dat er niet veel verschil zit tussen 30 of 300 maar dat het puur een kwestie van iets programmeren in de aardlekautomaat).

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-02 21:51
YoshiBignose schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:58:
Ok, het gaat inderdaad om een kantoor. En we lopen niet dagelijks in stopcontacten te wroeten. Als ik het goed begrijp is het verschil tussen 30mA en 300mA wel goed voelbaar, maar nog steeds nauwelijks dodelijk.

Maar goed ik wilde gewoon even zeker weten of het vrij normaal is en dat lijkt dus zo. Ik zal de pc's inderdaad gaan scheiden over meerdere groepen/aardlekautomaten en dan kijken wat een beetje het limiet is. Eventueel 300 mA aanschaffen maar vreemd genoeg is die van ABB vrij prijzig... (je zou denken dat er niet veel verschil zit tussen 30 of 300 maar dat het puur een kwestie van iets programmeren in de aardlekautomaat).
Nee dat begrijp je niet goed, zie bijvoorbeeld onderstaand.
Afbeeldingslocatie: https://image.slidesharecdn.com/zonnepanelendevoorstelling-140106233115-phpapp02/95/brandweer-versus-zonnepanelen-49-638.jpg?cb=1400083522

Een aardlekschakelaar zit er niet om je het leven zuur te maken maar om je in uitzonderlijke gevallen niet dood te laten gaan.

-

Verwijderd

Verdeel zo`n grote verzameling pc`s gewoon netjes over 2 aardelekken of helemaal zonder kan ook echter moet je dan wel zorgen voor een goede aarde en voldoende lage aardspreidingsweerstand .. in de industrie/bedrijven het heel normaal om alles zonder aardlek te doen.

Wat ook kan is de pc`s in 2 of 3 groepen in te schakelen.

• YoshiBignose
markje1 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:16:
[...]

Nee dat begrijp je niet goed, zie bijvoorbeeld onderstaand.
[Afbeelding]

Een aardlekschakelaar zit er niet om je het leven zuur te maken maar om je in uitzonderlijke gevallen niet dood te laten gaan.
Wtf dat klinkt wel wat extremer. Maar goed het amperage dat door je lichaam gaat hangt van nog veel meer omstandigheden af natuurlijk. En we zijn sowieso hier niet van plan vingers in stopcontacten te steken.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:21:
Verdeel zo`n grote verzameling pc`s gewoon netjes over 2 aardelekken of helemaal zonder kan ook echter moet je dan wel zorgen voor een goede aarde en voldoende lage aardspreidingsweerstand .. in de industrie/bedrijven het heel normaal om alles zonder aardlek te doen.

Wat ook kan is de pc`s in 2 of 3 groepen in te schakelen.
Gaan we ook doen, maar er komen er uiteindelijk iets van 70 dus dan blijf je groepen en aardlekken plaatsen...

[ Voor 28% gewijzigd door YoshiBignose op 30-11-2018 09:28 ]

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-02 21:51
YoshiBignose schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:26:
[...]

Wtf dat klinkt wel wat extremer. Maar goed het amperage dat door je lichaam gaat hangt van nog veel meer omstandigheden af natuurlijk. En we zijn sowieso hier niet van plan vingers in stopcontacten te steken.

[...]

Gaan we ook doen, maar er komen er uiteindelijk iets van 70 dus dan blijf je groepen en aardlekken plaatsen...
Als je er nog zoveel bij gaat plaatsen is het verstandig om eerst een plan van aanpak te (laten) maken. Als je dit bedrijfsmatig doet dan is uitval kostbaar en zit je ook met werkgeversverantwoordelijkheid tav veiligheid.

-

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
YoshiBignose schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:26:
[...]

[...]

Neem het nou gewoon even serieus.

Zorg dat er een gedegen Electra man naar kijkt die het verdeelt over meer groepen en ervoor zorgt dat het allemaal wel klopt en veilig is.

300 mA ga je wel degelijk keihard dood aan, en 30 mA over je hart heen gaat ook niet best. Zeker in een kantoor omgeving wil je gewoon dat het allemaal klopt en veilig is.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:43
Waarschijnlijk zitten er nu meedere automaten per aardlek.
Je kunt ook RCBO's aanschaffen. Dat zijn aardlek+automaat van twee modules breed.

Dat past waarschijnlijk beter in je huidige verdeelbord. Zoals Eaton PKPM2-16/2/B/003.

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:10
YoshiBignose schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:58:
...groepen/aardlekautomaten en dan kijken wat een beetje het limiet is. Eventueel 300 mA aanschaffen maar vreemd genoeg is die van ABB vrij prijzig...
Let goed op wat je koopt, en wat voor aardlek/automaat ervoor zit. Je hebt te maken met selectiviteit...
Daarnaast lijkt het erop dat je hebt gekeken naar een aardlekautomaat. Tussen losse aardlekschakelaars zit weinig prijsverschil.
Een aardlekautomaat controleert op aardlekfouten en beveiligt bij kortsluiting.

Verwijderd

pyrofielo schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:34:
[...]

Neem het nou gewoon even serieus.

Zorg dat er een gedegen Electra man naar kijkt die het verdeelt over meer groepen en ervoor zorgt dat het allemaal wel klopt en veilig is.

300 mA ga je wel degelijk keihard dood aan, en 30 mA over je hart heen gaat ook niet best. Zeker in een kantoor omgeving wil je gewoon dat het allemaal klopt en veilig is.
In heel veel bedrijfsomgevingen en kantoren is er helemaal geen aardlek... dus niet zo overdrijven.

Zolang er een fatsoenlijke aarde is heb je geen aardlek nodig.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:30

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Stef012 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:48:
[...]

Let goed op wat je koopt, en wat voor aardlek/automaat ervoor zit. Je hebt te maken met selectiviteit...
Daarnaast lijkt het erop dat je hebt gekeken naar een aardlekautomaat. Tussen losse aardlekschakelaars zit weinig prijsverschil.
Kantooromgeving > bel een electricien ipv zelf te hobbyen. Uiteindelijk is dat duurder.

En gewoon meerdere groepen gebruiken, dat helpt ook al, denk ik?

ping 127.212.23.124

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 20:07

Ligone

Moeha!

Stef012 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:48:
[...]

:? Een aardlek doet helemaal niks bij kortsluiting!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:10
Ligone schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:53:
[...]
:? Een aardlek doet helemaal niks bij kortsluiting!
Een aardlek is niks (bestaat niet). Er bestaan aardlekschakelaars en aardlekautomaten.
pjottum schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:50:
[...]
bel een electricien ipv zelf te hobbyen.
Bij twijfel, dit dus.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 20:07

Ligone

Moeha!

Stef012 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:56:

Een aardlek is niks (bestaat niet). Er bestaan aardlekschakelaars en aardlekautomaten.
Tiens... wordt blijkbaar enkel in nederland verkocht! :*) Dat is niet gangbaar in België en nog nooit tegengekomen! Mes excusas!

Lijkt me wel niet handig voor foutopsporing... De automaat is gesprongen: aardlek of kortsluiting?? 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Ligone op 30-11-2018 10:01 ]

• pyrofielo
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:50:
[...]

In heel veel bedrijfsomgevingen en kantoren is er helemaal geen aardlek... dus niet zo overdrijven.

Grote onzin wat je hier verteld...

Welke reden is er voor jou om zelf een aardlekautomaat om te wisselen naar 300mA of om hem helemaal eruit te laten. In plaats van een elektricien te bellen en het netjes en veilig voor elkaar te hebben?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:28

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:50:
[...]

In een kantooromgeving is er zeker altijd een aardlekschakelaar. Dat zou tenminste moeten.

Industriële machines hebben vaak geen aardlekschakelaar (behalve als het goed is de vrij toegankelijke wcd's) maar een vast aangesloten aarde met voldoende lage weerstand. Dat is hier NIET van toepassing en kunnen we ook direct buiten beschouwing laten.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

jeroen3 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:15:
[...]

Dit. Verdeel de verbruikers over meerdere aardlekautomaten, vergroot de aardlekautomaat of gebruik scheidingstransformatoren.

Edit:
Het is ook op te lossen als je elke PC ongeaard aansluit. Maar dit levert wel een levensgevaarlijke situatie op omdat de lekstroom dan via jou naar aarde moet! Doe dat dus niet.
Een aardlekschakelaar heeft niets te maken met de aarde zelf.
Hij meet het verschil tussen de ingaande (fase) en uitgaande (nul) stroom. Als dit verschil groter is dan 30mA dan lekt er dus stroom weg naar de aarde (via iets anders dus) en dan slaat hij af.
Je hebt dus geen aarde nodig voor een aardlekschakelaar. Ze worden tegenwoordig al niet eens meer op de aarde aangesloten...

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:31
Snake schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:56:
30mA voor een huis is ook veel te laag. Dat is voor de badkamer goed, maar niet voor de rest van het huis!
30mA is standaard voor een nieuw huis, anders is niet eens toegestaan.

Maar als ik @YoshiBignose was zou ik meerdere stroomgroepen toepassen die allemaal een eigen aardlekschakelaar hebben of aardlekautomaten.
Schakelende voedingen geven nou eenmaal lekstroom, wat wegvloeit naar de aarde.

Wat ook kan maar dure oplossing de huidige aardlek verwijderen en alle stopcontacten van die groep voorzien van aardlek beveiligde-WCD's
Zoals deze https://www.elektratotaal...oNNH-N7yAR8QaAkgNEALw_wcB
https://www.busch-jaeger-...=1011795&programm=1012125

[ Voor 29% gewijzigd door leonbong op 30-11-2018 10:39 ]

Verwijderd

pyrofielo schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:07:
[...]

Grote onzin wat je hier verteld...

Welke reden is er voor jou om zelf een aardlekautomaat om te wisselen naar 300mA of om hem helemaal eruit te laten. In plaats van een elektricien te bellen en het netjes en veilig voor elkaar te hebben?
Grote onzin ? owja ? bewijs maar...

Volgens mij adviseer ik om alles netjes te verdelen over meerdere aardleks...

bron voor het niet verplicht zijn van aardleks @ kantoor

http://www.installatie-gr...veel_gestelde_vragen.html

"Toepassing aardlekschakelaars in kantoorpanden

In een nieuwbouw kantoorpand wordt een nieuwe verdeelkast geplaatst met daarin een 4 polige hoofdschakelaar van 160 A. Met daarin een aantal krachtgroepen en een aantal groepen gecombineerd (werkplek wandcontactdozen en Lichtgroepen) heeft men de groepen niet beveiligd door middel van een aardlekschakelaar. Is dit toegestaan?

In kantoorruimten behoeven de wandcontactdozen niet achter een 30mA ALS geplaatst te worden. Wel dient hierbij gekeken te worden of aanvullende bescherming, door middel van een aardlekschakelaar, niet om een andere reden gewenst is, bijvoorbeeld omdat er niet een voldoende lage aardverspreidingsweerstand haalbaar is (dit geldt overigens doorgaans bij zgn. TT-stelsels). Bij een verdeler van 160A is altijd sprake van een TN-stelsel en is de circuitweerstand voldoende laag.

Er zijn internationaal wel discussies gaande om de aardlekschakelaar ook verplicht te stellen in de kantooromgeving, maar zover is het nog niet."

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2018 10:35 ]

• pyrofielo
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:32:
[...]

Grote onzin ? owja ? bewijs maar...

Volgens mij adviseer ik om alles netjes te verdelen over meerdere aardleks...

bron voor het niet verplicht zijn van aardleks @ kantoor

http://www.installatie-gr...veel_gestelde_vragen.html

"Toepassing aardlekschakelaars in kantoorpanden

In een nieuwbouw kantoorpand wordt een nieuwe verdeelkast geplaatst met daarin een 4 polige hoofdschakelaar van 160 A. Met daarin een aantal krachtgroepen en een aantal groepen gecombineerd (werkplek wandcontactdozen en Lichtgroepen) heeft men de groepen niet beveiligd door middel van een aardlekschakelaar. Is dit toegestaan?

In kantoorruimten behoeven de wandcontactdozen niet achter een 30mA ALS geplaatst te worden. Wel dient hierbij gekeken te worden of aanvullende bescherming, door middel van een aardlekschakelaar, niet om een andere reden gewenst is, bijvoorbeeld omdat er niet een voldoende lage aardverspreidingsweerstand haalbaar is (dit geldt overigens doorgaans bij zgn. TT-stelsels). Bij een verdeler van 160A is altijd sprake van een TN-stelsel en is de circuitweerstand voldoende laag.

Er zijn internationaal wel discussies gaande om de aardlekschakelaar ook verplicht te stellen in de kantooromgeving, maar zover is het nog niet."
Ik doelde op je deel over een goede aarde en veilig. Als jij contact maakt met een fase en er is geen aardlekautomaat dan kan er doodleuk 16 ampère over je heen gaan voordat er een automaat uitspringt. Er is niets meer wat je verder nog beschermt dan.

In het deel wat je aanhaalt word al aangegeven dat een aardlekautomaat wel degelijk wenselijk is op kantoor.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:31
Ligone schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:59:
[...]

Tiens... wordt blijkbaar enkel in nederland verkocht! :*) Dat is niet gangbaar in België en nog nooit tegengekomen! Mes excusas!

Lijkt me wel niet handig voor foutopsporing... De automaat is gesprongen: aardlek of kortsluiting?? 8)7
Een aardlekautomaat van knap merk zoals ABB / Schneider / Hager / GE / Legrand kan je aan zien of het overbelasting is of aardlek.
Deze dingen worden steeds meer gebruikt in de industrie zie je ze veel voor lichtgroepen.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/Static/Images/UserUpload/2700324957.jpg

Als beide omlaag staan dat is het aardlek.
Alleen links omlaag overbelasting.

Tja dat jij ze in belgie niet ziet komt omdat daar nog veel 300mA aardlekschakelaars in gebruik zijn, dan kom je niet zo snel knel waardoor er niet veel noodzaak is om per groep aardlekbeveiliging te doen.
300mA in woning vinden wij in NL dan weer opmerkelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 30-11-2018 11:16 ]

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
7 jaar geleden had ik nog een oude groepenkast met een 300 of 500mA aardlekschakelaar voor de wasmachine en kookgroep... daarop sloot ik de strijkbout op aan want op de andere groepen die met 30 ma waren beveiligd schakelde de ALS uit!

Zolang de aardeweerstand laag genoeg is, is een ALS niet nodig, ik meende zelfs in woningen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-01 10:23
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:32:
[...]

Welke hoofdaansluiting is er aanwezig? Dat is nogal een aanname. Een elektricien kan dat beter beoordelen dan wij lijkt me.

Overigens; zelfs met onze 160A aansluiting; zijn er in de verdeler voor het kantoor en de kantine aardlekautomaten geplaatst door BRI. Op de werkvloer zelf niet.

[ Voor 23% gewijzigd door timleferink op 03-12-2018 07:51 ]

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-01 10:23
frisianstar schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:04:
7 jaar geleden had ik nog een oude groepenkast met een 300 of 500mA aardlekschakelaar voor de wasmachine en kookgroep... daarop sloot ik de strijkbout op aan want op de andere groepen die met 30 ma waren beveiligd schakelde de ALS uit!

Zolang de aardeweerstand laag genoeg is, is een ALS niet nodig, ik meende zelfs in woningen.
Volgens mij had je beter een nieuwe strijkbout kunnen kopen :p . Klinkt alsof er redelijke sluiting was.
Pagina: 1