Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb mijn MBO niveau 4 afgerond als systeembeheerder. Ik heb inmiddels 3-4 jaar werkervaring als servicedeskmedewerker. Mijn doel is om systeem- of netwerkbeheerder te worden. Is het handig of noodzakelijk om een bachelor HBO of een associate degree HBO opleiding te volgen?

Mijn doel is om technische kennis op te bouwen en een IT prof te worden :)

Aan de andere kant overweeg ik om geen opleiding te volgen maar zelf studie te doen en Microsoft certificeringen te behalen in mijn vrije tijd. Ik denk dat MSCA certificeringen meer waard zijn dan een HBO opleiding. Want als ik op vacatures kijk zie ik amper een HBO vereiste (alleen als leidinggevende functies etc wel).

Mijn studie word volledig vergoed vanuit mijn werkgever. Nadeel hiervan is dat ik wel een aantal jaartjes bij hun in dienst moet blijven, anders krijg ik een dikke rekening thuis toegestuurd.

En met een MSCA certificering/kennis kan ik elders meer verdienen.

Het is dus HBO opleiding volgen VS Msca certificering
Om als doel een betere salaris en zelfstandige IT prof te worden

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2018 18:24 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Hbo doen. Een diploma is voor 't leven, certificaten verlopen weer. Uiteindelijk ga je meer vruchten plukken van het behaalde hbo diploma dan wat certificaatjes. Ik sta namelijk voor dezelfde keuze als jij en ik ga tóch nog vier jaar doorstuderen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2018 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Op zich heeft @Verwijderd gelijk; een HBO'er heeft in verschillende branches een streepje voor. Ze hebben dan liever HBO en minder ervaring dan MBO en veel ervaring.

Maar dat geldt niet voor alle branches; er is een schreeuwend tekort (nu) aan goede ICT'ers en het is niet ondenkbaar dat een aantal non-HBO'ers lachend binnenlopen aan salaris / ZZP-uurtarief elke maand.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:59
Ja hoor, als je de kans krijgt zou ik het zeker doen! Neem aan dat het een deeltijdstudie is?
Naast je baan kan het studeren in de avonduren wel behoorlijk pittig zijn :).

My favorite programming language is solder.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het ligt eraan welke kant je op wilt binnen de IT. Veel bedrijven hebben HBO afgeronde opleiding als harde eis, ook al geven ze in de vacature HBO werk- en denkniveau aan (wat je dus zou zijn met MCSA en andere certificeringen op zak).

Maar nogmaals; wat wil je precies doen binnen de IT? Er is zoveel mogelijk en voor elke mogelijkheid zijn er legio vacatures. Wil je dus meer de management kant op? Dan heb je meer aan HBO dan aan een MCSA-certificaat. Wil je programmeur (software engineering)? Ook dan kun je beter eerst HBO Software Engineer(ing) gaan doen dan MCSA. Wil je Systeembeheer? Dan maakt het niet zoveel uit en dan zijn certificaten als MCSA of MCSE e.d. interessant om te doen. Eventueel kun je dat via een detacheerder doen, dat hoef je niet in je vrije tijd te doen. Bedenk wel, dat je via een detacheerder wel onderaan begint en dus waarschijnlijk zal beginnen op een servicedesk. :) Zou je eerst HBO gaan doen en daarna MCSA of MCSE e.d, zal dat vast heel anders lopen.

Om een indruk te krijgen wat er verwacht wordt tijdens een HBO ICT studie kun je wellicht ook even kijken in HBO-ICT Studie, die focussed daar wat meer op.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 29-11-2018 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Heel veel mbo functies kun je wegautomatiseren in de IT.

Ik zou zeker een vervolgopleiding op een hbo school volgen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:22:
Het is dus HBO opleiding volgen VS Msca certificering
Om als doel een betere salaris en zelfstandige IT prof te worden
Ik zat ooit in een vergelijkbaar schuitje, en had dezelfde keuze als jij. Ik ben toen gegaan voor een deel-tijd HBO traject van drie jaar, om zo een bachelor diploma te behalen. Dat heeft een flinke impact gehad op m'n sociale leven, echter terugkijkend op die periode en wat het me daarna gebracht heeft, heb ik er geen moment spijt van. Sterker nog, het is waarschijnlijk één van de betere beslissingen in mijn leven geweest.

Een HBO diploma haal je mijn inziens niet alleen voor de bühne (alhoewel het een hele grote rol speelt!), maar dient ook als een bevestiging naar jezelf dat je in staat bent een lang en (soms) zwaar traject te doorlopen om je doelen te bereiken. Het zegt niet alleen iets over het niveau waarop je in staat bent iets te leren, maar zeker ook iets over je doorzettingsvermogen (zeker wanneer je dit gaat doen naast je reguliere job) en karakter.

Een HBO is een goed fundament voor de rest van je werkende leven. Certificeren kan altijd nog. Als ik twee vergelijkbare kandidaten op gesprek zou hebben voor een systeembeheerfunctie, en de één heeft MBO met certificaten, en de ander alleen HBO, dan zou ik puur afgaand op het cv de HBO'er prefereren. Ik denk dat veel hiring managers hetzelfde zullen denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Je hebt tegenwoordig ook steeds meer associate degrees. Dat zijn 2-jarige opleidingen op HBO-niveau. Wellicht ook interessant voor jou als je er al een 3 jarige mbo op hebt zitten. Let er wel op dat je met wiskunde waarschijnlijk een flinke achterstand hebt in vergelijking met de mensen die vanuit de havo instromen. Ik neem aan dat de je afgelopen jaren alleen rekenen hebt gehad op 3F. Ik zou zeker informeren hoe of wat, vroeger althans had je voor de hardere informatica opleidingen verplicht wiskunde B nodig.

[ Voor 52% gewijzigd door CyberMania op 29-11-2018 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

Bedenk ook dat als je ooit wil wisselen van sector, bijv. netwerkbeheer, (public) cloud, linux etc. je weer voor heel andere certificaten kan/mag gaan.

Een HBO diploma is universeler, maar vergt wel meer aan investering qua tijd en geld.

Verder misschien ook goed om bij stil je staan of je niet het type bent dat over x jaar alsnog de drang heeft om het papiertje te halen. Nu is het ten slotte veel makkelijker.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robben88
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-01-2021
Mijn ervaring is dat zo'n certificaat van tijdelijke aard is. Ik heb ervoor gekozen om met een hbo-opleiding te starten naast mijn werk. Ik moet zeggen dat het erg goed bevalt. Wel zwaar als je daarnaast nog werkt. Mocht je een voltijd-opleiding volgen, dan is dat makkelijker te combineren.

Ik zou zeggen: doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 22:37

Tribits

Onkruid vergaat niet

Mijn ervaring is dat er voor veel banen in de IT toch een harde eis is voor een HBO opleiding. Ik denk dat het een combinatie van arbeidsmarkt en functie is.In een krappe arbeidsmarkt als de huidige zullen werkgevers eerder geneigd zijn iemand met een MBO opleiding aan te nemen, maar je moet er ook rekening mee houden dat je een keer een relatief goede baan kwijtraakt in een slechte arbeidsmarkt. Pas dan merk je dat werkgevers de lat hoger leggen. Dat hoeft met de juiste ervaring geen probleem te zijn, maar je zult dan als MBO'er toch een goed verhaal moeten hebben hoe je toch aan het gevraagde niveau komt. Verder zal je certificaten altijd bij moeten houden. Dat gaat relatief eenvoudig als je een werkgever hebt, maar als je een tijdje zonder werk zit wordt het steeds lastiger om weer aan het werk te komen als je certificaten ook nog eens verouderd zijn.

Zelf heb ik er op een bepaald moment voor gekozen om een deeltijd HBO opleiding te gaan volgen. Ik heb vooraf wel een beetje in proberen te schatten hoe zwaar dat zou worden, maar ben er voornamelijk gaandeweg de opleiding achter gekomen hoeveel inspanning vereist is. Het aantal uur dat je er in moet steken valt doorgaans nog wel mee, maar je moet wel de energie en discipline op kunnen brengen om na een dag werken of op je vrije dag nog eens tijd aan je studie te besteden. Ondanks dat het dus behoorlijk zwaar was ben ik achteraf toch blij dat ik het gedaan heb, het heeft voor mij duidelijk betere kansen op de arbeidsmarkt opgeleverd.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:42
Dit is een no brainer :) opleiding en certificeringen halen! Helemaal in de positie dat je werkgever het wilt betalen, top!

Ik heb het mbo hbo en wo traject gedaan en een slootje certificeringen maar vooral de diploma’s hebben mij door een initiële selectiecriteria gekregen voor ruim baanaanbod :)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 03-12-2018 23:10 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

IT prof ben je al, je werkt immers fulltime in de ICT. :)

Maar wat betreft die studie, als je werkgever 'm betaald zou ik 't zeker doen. Check wel héél goed je studiecontract en laat daar naar kijken door een jurist. Wees kritisch. Je wil niet aan een contract vast zitten waar jij ongelukkig van word. Ook moet je bedenken of jij wel die volle periode bij je huidige werkgever wil blijven werken.

In de regel zul jij moeten betalen als je uit eigen overweging weggaat (ontslag neemt), word je contract niet verlengd, zijn de kosten voor je werkgever. (Die mogen ze niet op je verhalen, het is immers hun keuze je weg te sturen.) Dat lijkt vanzelfsprekend maar helaas zijn er werkgevers die het tóch proberen. (Of doodleuk in hun contract zetten, wat niet mag.)

Of HBO noodzakelijk is, ik denk het niet. Sommige mensen zeggen dat de MBO ICT banen verdwijnen, dat vind ik zelf véél te kort door de bocht. MBO is niet domweg een tussenstap tussen middelbare school en HBO. Je leert er werkelijk dingen én ik denk dat er genoeg MBO functies blijven bestaan. Ik zou opmerkingen in de richting dat de meeste MBO ICT banen gaan verdwijnen dan ook met een paar emmers zout nemen. In gevallen kan het zelfs een nadeel zijn. "Overgekwalificeerd" en dan ligt je CV op de stapel afwijzen voordat je ook maar op gesprek mocht komen.

Kortom, als je de kans hebt, je vind je werkgever leuk genoeg om nog een paar jaar te willen werken én het studiecontract is fatsoenlijk, zeker doen. Maar hou wel in je achterhoofd dat het geen noodzaak is en dat hoewel er enerzijds deuren open gaan, er mogelijk ook deuren dicht gaan.

Werkgevers zijn soms wel érg makkelijk met HBO op hun vacature zetten, terwijl als je de vacature leest, het op zijn best lichtelijk overdreven is. (Ik zag laatst een servicedesk vacature, nu ken ik de organisatie een beetje en leuk, maar dáár HBO voor vragen is ambitieus. Aan de andere kant, het startsalaris was met €2400 ook behoorlijk stevig voor een servicedesk functie.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1