[Excel 2010] complexe formule repeterend invoeren loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joostman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-10 18:12
Onder Excel heb ik een

een aantal kolommen met producten en hierbinnen subnamen, als een na laatst hoeveel en als laatst cumulatief.

Voorbeeld:

ABCDEF
ProductTypemerkkleuraantalaantal cumulatief
FietsMountainbikeCubeZwart1515
FietsMountainbikeCubeZwart823
FietsHerenfietsBatavusZwart1212

Hier gaat hier om het cumulatief te berekenen, hiervoor gebruik ik:
=SOMMEN.ALS($E$2:E2;$A$2:A2;A2;$B$2:B2;B2;$C$2:C2;C2;$D$2:D2;D2)

Uitgelegd: Kijk naar de waarde in kolom E en tel deze op als de A, B, C en D gelijk zijn, kijkend in de hele kolom.

De formule werkt in ieder geval, maar het probleem is dat ik deze formule van F2 tot F36000 moet krijgen.
De simpele methode als onderaan in het hokje staan en op het zwarte knopje klikken of de cel F2 kopiëren en doortrekken tot F36000 trekken en dan plakken zou moeten werken, maar gezien de complexiteit van de formule loop Excel dan volledig vast (de CPU wordt op 100% gezet en na 45 minuten heb ik nog steeds geen response.)

Is er een andere / makkelijkere manier om die formule in de velden te krijgen?

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik gok maar wat: voordat je gaat kopiëren automatisch herberekenen uitschakelen?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• joostman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-10 18:12
Kinkt goed.. hoe doe ik dat? In algemene instellingen?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

joostman schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:42:
Kinkt goed.. hoe doe ik dat? In algemene instellingen?
Even op F1 klikken?

Of, wat ook handig kan zijn: https://support.office.co...cf-4d36-86e8-67124f6bcce4 want er zijn soms meer functies die je aan/uit wil zetten op sommige momenten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:13

Reptile209

- gers -

Probeer eens een hulpkolom na D te maken, met daarin =A2&B2&C2&D2. Dan kan je met een enkele SOM.ALS () op die kolom gaan werken. Dat kan wel fors schelen denk ik.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:59

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Als je je data met een draaitabel weergeeft, kun je direct het totaal van een item tonen. Je krijgt dan een simpel overzicht met de kolommen die je wilt, en het totaal aantal.

Heb je nu al data tot 36000 rijen? Of is dat alvast voor de toekomst? Wat je ook kunt proberen (als dat niet al zo is) is van de data een tabel maken. Dan trekt je formule automatisch door voor elke rij in die tabel. Pas als je nieuwe data toevoegd, gaat de formule weer verder.

Als ik je voorbeelddata pak en doortrek naar 36000 rijen, doet de formula van jou er op mijn simpele werklaptop iets minder dan een minuut over. Het kan erg uitmaken of je bestand nog meer formules bevat, of dat je nog andere Excel bestanden met formules open hebt staan. Die worden dan allemaal herberekend en dat kost nogal wat tijd en CPU.

Aangezien je bij een cumulatief totaal eigenlijk alleen iets hebt aan de laatste regel van het specifieke product/type, ben je met een draaitabel veel sneller klaar.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Zoals hierboven al is aangegeven: Je kunt met zulke hoeveelheden data volgens mij het beste Power Pivot voor Excel downloaden, dan kun je binnen je spreadsheet een analytische database modelleren, en deze data vervolgens snel verwerken via DEX.

Downloads en meer info kun je vinden in de sectie over PowerPivot in Excel 2010 op office.com

[ Voor 9% gewijzigd door mindcrash op 30-11-2018 07:38 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Pagina: 1