Problemen met Acer ED347CKR (strepen en displayport)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:42
Ik heb recent een nieuwe Acer ED347CKR aangeschaft en aangesloten op mijn computer. Mijn oude monitor was nog aangesloten via DVI en voor mijn nieuwe wilde ik de displayport gebruiken. Nu heb ik de volgende problemen:
- De Acer geeft geen beeld via displaypoort (niet tijdens booten of in Windows)
- De Acer geeft wel beeld via DVI op 3440x1440 maar geeft hele lichte strepen door het beeld (de achtergrond is bv niet egaal van kleur maar bevat hele lichte strepen over de hele breedte van het scherm). De strepen lijken minder te worden na verloop van tijd. Na booten zijn ze vrij duidelijk, na 1-1.5 uur gebruik zijn ze bijna onzichtbaar.

Ik vraag me nou af of ik een probleem heb met mijn videokaart (al gaf die vroeger geen problemen op mijn oude scherm) of een probleem met de monitor (maar die is net nieuw, dus dat zou ik niet verwachten).

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Asrock P67 EXTREME4 GEN3 moederbord
- Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G videokaart (in PCI Express 3.0 slot)
- OS is Windows 7
- ik draai de meeste recente NVIDIA drivers 417.01

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb mijn videokaart bios geupdate (https://www.nvidia.com/object/nv-uefi-update-x64.html) voor een mogelijk issue met displayports.
- Ik heb mijn oude scherm er weer aangehangen (DVI) en dat werkt nog steeds goed (geen strepen)
- Ik heb een laptop met displayport geleend en een ander scherm met displaypoort:
Mijn nieuwe Acer geeft ook geen beeld op mijn laptop (het geleende scherm doet het wel met mijn displayport kabel op die laptop) -> Ik zou zeggen, scherm is het issue... Maar:
Dit geleende scherm geeft ook GEEN beeld als ik m aansluit op mijn computer...
- Ik ga vanavond nog even proberen wat er gebeurt als ik HDMI gebruik en als ik een verloop stukje van displayport naar DVI gebruik (ik heb niet alles thuis)

Het enige wat ik kan bedenken (al is het vrij bizar) is dat bij het aansluiten misschien de displayport van beide beschadigd is geraakt en ze het daarom allebei niet meer doen.

Misschien dat iemand nog goede suggesties heeft voordat ik het scherm terugstuur (en er later achter kom dat het daar niet aan lag...) en/of een nieuwe videokaart ga kopen en dat het probleem ook niet verhelpt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat-ie strepen trekt op DVI is niet verwonderlijk. DVI kan namelijk volgens diens specificatie helemaal geen 3440x1440. Maximaal haalbare is 2560x1600. Allicht dat-ie in een rare verminderde kleuren modus draait oid.

Kijk even in je beeldscherm OSD, dus de menu's op de monitor zelf, of je de displayport versie kan instellen. Dat wil nog wel eens de boosdoener zijn.

I reject your reality and substitute my own

• Coca-Cola
Goed punt! Ik kan in het menu geen displaypoort versie kiezen (had ik wel al naar gekeken, maar vergeten te zeggen). Ik heb ook nog even een HDMI kabeltje opgedoken en zal die vanavond ook proberen, misschien dat dat voor de strepen helpt.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Coca-Cola schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:53:
Goed punt! Ik kan in het menu geen displaypoort versie kiezen (had ik wel al naar gekeken, maar vergeten te zeggen). Ik heb ook nog even een HDMI kabeltje opgedoken en zal die vanavond ook proberen, misschien dat dat voor de strepen helpt.
HDMI zou 4K op 60Hz moeten kunnen mits de monitor 2.0 heeft, dus dan moet 3440x1440 ook lukken. 100Hz kan echter alleen over DVI (op lagere res dus) of DP.

I reject your reality and substitute my own

• Coca-Cola
Nou, ik heb wat verder geëxperimenteerd en ik denk dat de monitor toch niet goed is. Met hdmi ook strepen (maar wel op 100hz 😬) en met het scherm met hdmi aan een andere laptop ook strepen. Ook op andere resoluties en ik zie het ook als er geen computer aan zit heel licht in het logo op het scherm als hij aangaat. Als ik op de videokaart displayport met een adapter naar hdmi een ander scherm hang dan geeft hij wel beeld dus de displayport werkt nog wel.