Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Als je een baan wilt van 100k dan zal je toch echt veel moeite moeten doen. Hoewel het bij een enkeling aan komt waaien, is hard werken toch het eerste wat je nodig hebt voor succes.Arthur-M. schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:36:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Interesse heb ik zeker wel in bedrijfskunde en de banen die je daarmee kan uitoefenen. Het probleem is alleen dat mijn wiskunde slecht is.emnich schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:59:
[...]
Als je een baan wilt van 100k dan zal je toch echt veel moeite moeten doen. Hoewel het bij een enkeling aan komt waaien, is hard werken toch het eerste wat je nodig hebt voor succes.
Dat gezegd hebbende, ga gewoon een studie doen die je interesseert en niet wat je later zou willen worden. Ik ben vast de laatste persoon die cariere advies zou moeten geven maar je leven wordt een stuk leuker als je kan doen waar je plezier in hebt dan als je iets moet doen waar je niets aan vindt maar meer verdiend.
Sowieso is de kans groot dat je de top baan niet gaat halen als je iets doet waar je geen interesse in hebt (of de kunde niet voor hebt).
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Bedrijfskunde BSc aan een universiteit.Widow schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:14:
Dit is interessant leesvoer voor TS:
https://www.uwv.nl/overuw...positie-van-academici.pdf
Daarnaast, ik vraag me af of dit de standaard "van middelbare school naar HBO struggles" zijn of dat er meer speelt. Wat voor wiskunde krijg je, waar loopt het mis?
Wat ik mij nog uit eerste jaar kan herinneren (gemixte klas BE/CE/BKMER/BIM) was wat algemene statistiek en basis bedrijfseconomie. Welke opleiding is het, dat er zoveel wiskunde in zit?
Dat zal op zichzelf een groter struikelblok zijn bij een consultancy / big-4 functie dan je opleiding an sich.Arthur-M. schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:21:
[...]
Bedrijfskunde BSc aan een universiteit.
Wiskunde uit het boek snap ik prima, maar zodra er iets van inzicht nodig is loopt het mis.
[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 29-11-2018 13:30 ]
Goed punt. In posities van 100k krijg je juist shit en challenges in de schoot geworpen waarvan je in eerste instantie denkt "hoe krijg ik dit nou opgelost?". En of je het nou leuk vindt of niet: jij zal ze moeten fixen. Opgeven omdat het moeilijk is of niet bij je past, is geen excuus.lactaxative schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:13:
Je zit op school om iets te leren. Als je nu al de moeilijke dingen (voor jou bijvoorbeeld wiskunde) gaat mijden, hoe denk je dan ooit het profiel voor een dergelijke functie te krijgen? Je kunt niet èn de kantjes er vanaf lopen èn de beste in je vakgebied worden.
lactaxative schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:13:
Ik verbaas me een beetje over de nadruk op wiskunde die jij schetst. Ik heb weleens een vriendinnetje gehad die bedrijfskunde (Erasmus) studeerde, maar de wiskunde waar ze mee thuis kwam vond ik als ik heel eerlijk ben niet zo indrukwekkend. Nu komt dat ongetwijfeld deels doordat ik een TU opleiding achter de rug heb, maar toch: Meer dan een verlenging van wiskunde A is het toch niet?
Je zit op school om iets te leren. Als je nu al de moeilijke dingen (voor jou bijvoorbeeld wiskunde) gaat mijden, hoe denk je dan ooit het profiel voor een dergelijke functie te krijgen? Je kunt niet èn de kantjes er vanaf lopen èn de beste in je vakgebied worden.
Daarom probeer ik al mijn vakken en propedeuse ook gewoon te halen dit jaar._vision schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:20:
[...]
Goed punt. In posities van 100k krijg je juist shit en challenges in de schoot geworpen waarvan je in eerste instantie denkt "hoe krijg ik dit nou opgelost?". En of je het nou leuk vindt of niet: jij zal ze moeten fixen. Opgeven omdat het moeilijk is of niet bij je past, is geen excuus.
I have stability. The ability to stab.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 30-11-2018 10:51 ]
Anoniem: 1111801
Uhhhh, volgens het CBS haalt 18% van de Nederlandse huishoudens meer dan 100k bruto binnen hoorXanaroth schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:39:
Paar belangrijke zaken:
- Reality check. Een huishouden (als in, meerdere mensen) die samen 100k bruto binnenhalen behaalt op dit moment slechts 2% ofzo.
Dan nog kan het prima zo zijn dat het aantal mensen met salaris/inkomen van 100k+ onder de 1% ligt. Het is lastig om de data te vinden op niet-huishouden niveau, maar er zullen véél meer mensen zijn met 50-75k inkomen (en daardoor huishoudinkomen boven de ton) dan mensen met inkomen van 100k+.Greencap schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:52:
[...]
Uhhhh, volgens het CBS haalt 18% van de Nederlandse huishoudens meer dan 100k bruto binnen hoor
Bron: https://opendata.cbs.nl/#...ED/table?ts=1543574662687 (inkomensbegrippen even wijzigen naar "Bruto inkomen")
[ Voor 77% gewijzigd door Greencap op 30-11-2018 12:50 ]
Mee eens.Greencap schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:06:
@Longcat Klopt, maar een lang betoog houden waarin je meerdere malen steunt op een "feit", terwijl dat "feit" er bijna een factor 10 naast zit is natuurlijk niet zo heel handig.
[ Voor 18% gewijzigd door Longcat op 30-11-2018 12:14 ]
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Volgens mij is dit de hele crux in je verhaal. Als je niet weet waarom je dat wil, hoe kun je dan gemotiveerd blijven om nu de stappen te zetten om straks dat doel te behalen?Arthur-M. schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:36:
Members only:
[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 30-11-2018 13:03 ]
Volgens mij zit je er zelf een factor 10 naast.Greencap schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:06:
@Longcat Klopt, maar een lang betoog houden waarin je meerdere malen steunt op een "feit", terwijl dat "feit" er bijna een factor 10 naast zit is natuurlijk niet zo heel handig.
EDIT: Is ook per persoon op het CBS te vinden: https://opendata.cbs.nl/#...ED/table?ts=1543576115487
Bijna 4% heeft een persoonlijk bruto inkomen van meer dan 100000
@Longcat Hieronder, dat komt niet overeen met de stats van CBS. Komt denk ik doordat dat artikel van DK gecorrigeerd is voor koopkracht (volgens het bijschrift)
Inkomen uit vermogen telt niet mee. De definitie van het CBS is: "Het persoonlijk bruto inkomen omvat inkomen uit arbeid, inkomen uit eigen onderneming, uitkering inkomensverzekeringen en uitkering sociale voorzieningen (m.u.v. kinderbijslag en kindgebonden budget)."
Als we de uitkeringstrekkers niet meetellen heeft zelfs 5% een hoger persoonlijk inkomen dan 100000
[ Voor 25% gewijzigd door Xanaroth op 30-11-2018 14:09 ]
Dat valt dus wel mee. 1 op de 20 werkenden heeft dus zo'n inkomen. Dat noem ik niet extreem, of geef ik een slagingskans van 'nihil'.Xanaroth schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:46:
[...]
Belangrijkste is vooral dat TS zich realiseert wat voor extreem doel er gesteld wordt, en dan bij voorbaat de slagingskans al nihil is. Zelfs met heel wat geluk aan zijn kant (studie, ontwikkeling, stage/afstudeer mogelijkheden, netwerk opbouw) en de aanname dat hij de capaciteiten ervoor heeft, wordt het een hele uitdaging om dat salaris te behalen.
i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360
[ Voor 21% gewijzigd door FrostNixon op 02-12-2018 16:28 ]
Mwah. 2 normale fulltime HBO/WO achtige banen red je dat wel mee.Xanaroth schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:39:
Paar belangrijke zaken:
- Reality check. Een huishouden (als in, meerdere mensen) die samen 100k bruto binnenhalen behaalt op dit moment slechts 2% ofzo.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Sommige mensen worden daar heel gelukkig van. 100 uur per week werken, doorbeuken tot je fysiek niet meer overeind kunt blijven staan. Het lijkt mij geen leuk leven though.Rukapul schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:01:
Als je drive krijgt van (het uitzicht op) >100k verdienen (voor laten we zeggen je 40e) bij een multinational dan kan dat op heel veel manieren. Vele zijn hierboven al genoemd. Twee opmerkingen hieronder.
Ten eerste, bij aanwezigheid van voldoende drive zou een eerste jaars vak (en idem hele universitaire studie) gewoon een kwestie van doorbeuken zijn. laten we wel wezen, er zijn maar een paar echt moeilijke studies waar je er met veel inzet alleen niet kunt komen.
Ten tweede, het is verstandig een 'veilig' pad te kiezen voor als het toch ergens misloopt. Een makkelijke alfa studie volgen biedt mogelijk wel eens kans op de gewilde positie, maar als het niet lukt dan val je diep. met antropologie kun je alsnog bij Ahold werken om de schappen te vullen
De meeste mensen krijgen overigens drive uit iets wat ze leuk vinden en goed kunnen. Indien gewenst, kan het inkomen dan volgen door handige opleidings- en carrierekeuzes.
De kunst is overigens om bedrijfstakken met een al te grote ratrace / piramide danwel systematisch onmenselijke werkomstandigheden te vermijden.
Och, dat lukt ook prima zonder 100k individueel inkomen. Het is behoorlijk relatief allemaal.Niks mis mee overigens om te mikken op een baan met op termijn 100k inkomen. Partnerinkomen erbij en je kunt een beetje comfortabel leven.
Neuh. Er zijn ongetwijfeld IT banen waarbij je 100K kunt verdienen op jaarbasis, maar het is zeker niet standaard én niet makkelijk. Kun je beter anesthesist worden.Anoniem: 632581 schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:09:
In de IT valt gemakkelijk 100k te verdienen op een jaar basis 🤷♂️
[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 02-12-2018 18:15 ]
Het lijkt niet spannend en schokkend, tot je bedenkt dat het leeftijd onafhankelijk is.unezra schreef op zondag 2 december 2018 @ 16:37:toon volledige bericht
[...]
Mwah. 2 normale fulltime HBO/WO achtige banen red je dat wel mee.
That is, inclusief vakantiegeld en 13e maand.
Alleen niet op je 25e waarschijnlijk.
Zó spannend is 100K bruto per jaar niet, niet met een gezin. 2x modaal is al 80K per jaar en de €2855 per maand per persoon die daar voor nodig is vind ik persoonlijk niet héél schokkend.
https://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-2018/
Maar, als geld je drijfveer is én je wil er niet hard voor werken gaat er 2x iets mis denk ik. Voor sommigen zal geld een motivator kunnen zijn, de meeste mensen zijn gelukkiger met een normaal inkomen, een baan waar ze voldoening uit halen en genoeg geld om dingen te doen waar ze naast hun werk blij van worden.
Een beetje ICTer moet op zijn 40e de 50K bruto inclusief vakantiegeld en 13e maand wel kunnen halen. ICT is allang genormaliseerd, dus als het voor een ICTer een normaal salaris is, klinkt het als dat het voor een zuidasser met een beetje baan helemaal geen probleem moet zijn dat én eerder te halen én fors hoger te eindigen.Xanaroth schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:59:
[...]
Het lijkt niet spannend en schokkend, tot je bedenkt dat het leeftijd onafhankelijk is.
Dus die 60er, aan het eind van de carriere op een goede functie, werkt ook mee in waardes als 'gemiddelde' en 'modaal'. En vergeet niet dat de groep oudjes met 100-110% van de salarisschaal op dit moment zeer groot is. En dat TS dat in zn eentje wilt doen, niet samen.
Dus dat de TS het kan halen is denk ik iedereen het ruimschoots over eens. Maar of het binnen redelijke termijn haalbaar is is een 2e. Kan best zijn dat er 5+ jaar studie en 20+ jaar keihard werken nodig is voordat dat punt bereikt wordt. Of dat uit te houden is, als je iets doet wat je niet leuk vindt... ik denk dat de burnout kans dan groter wordt dan de kans op 100k.
[ Voor 20% gewijzigd door Roenie op 02-12-2018 22:06 ]
Dat wiskunde op bedrijfskunde-niveau moet wel lukken. Mij is het ook gelukt in een harde beta-studie en ik ben de slimste niet.Arthur-M. schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:07:
Bedankt voor jullie antwoorden, had tentamens dus had niet de tijd te reageren.
Prima cijfers gehaald (allemaal boven de 7,0), maar voor wiskunde weer een onvoldoende ondanks bijlessen.
Maar goed, heb besloten dat ik door wil gaan met deze studie dus ik zal volgende periode nog meer mijn best gaan doen om de wiskundevakken te halen (volgende periode alleen maar wiskundevakken..)
Overigens denk ik dat 100k per jaar helemaal niet zo'n rare doelstelling is. Ken meer mensen met een universitaire opleiding die dat wel verdienen dan niet (en dan ook nog eens allemaal in een alfa richting), weliswaar zijn zij in een andere tijd afgestudeerd. En die 100k is iets voor op de lange termijn. Eerst maar mijn vakken proberen te halen.
Vanwaar die fixatie op salaris?Arthur-M. schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:07:
Overigens denk ik dat 100k per jaar helemaal niet zo'n rare doelstelling is. Ken meer mensen met een universitaire opleiding die dat wel verdienen dan niet (en dan ook nog eens allemaal in een alfa richting), weliswaar zijn zij in een andere tijd afgestudeerd. En die 100k is iets voor op de lange termijn. Eerst maar mijn vakken proberen te halen.
[ Voor 6% gewijzigd door Helixes op 08-12-2018 11:33 ]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
..maar de kans dat je over de 100k gaat is in Londen vele malen hoger. Overheidsfuncties alleen al kun je aardig verdienen in Engeland, en ook is inkomstenbelasting lager. Hier zit je als (top) ambtenaar vast aan de balkenendenorm. Voor geld, echt geld verdienen vind ik NL geen slimme keuze. En als dat je #1 ambitie is, doe het dan goed, vul je zakken elders en kom voor je 40ste terug om te rentenieren in je duinvilla in Wassenaar. Kom je wel weer terug op het al eerder aangestipte probleem: hoe ga je je leven vullen met iets waar je gelukkig van wordt?unezra schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:46:
@Rene44 Je vergeet even voor het gemak dat Londen ook een plek is waar levensonderhoud dusdanig belachelijk duur is, dat je met die ton pak 'm beet net zo luxe kunt leven als in Nederland met de helft of minder.
De beloning is misschien hoger, je koopkracht niet.
Nouja ik weet niet waar jij jouw stelling op baseert maar over een ton € betaal je in de UK 40% en in NL 51%. Alles tussen de 10.000 en ongeveer 42.000 € krijgt 20% inkomstenbelasting in de UK vs hier in NL (vanaf 20.000) een whopping 38% (tot 20.000 36%!!)!!! Dat vind ik nogal wat. Nederland heeft echt een enorme belastingdruk, 1 van de hoogste van de wereld en de EU, wat serieus impact heeft op geld verdienen. Misschien dat TS daarom 100k noemde? Om iets over te houden?unezra schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 13:07:
@Rene44 Ja, maar als die ton in de UK net zo veel waard is als 50K in NL, heb je er netto helemaal niets aan.Je zakken vullen kun je wel vergeten met dat inkomen, daar moet je in de UK (meer specifiek: Londen) voor zover ik weet *fors* overheen en dan nog is een commute van een uur of meer heel normaal.
Maar goed, zoals gezegd, ik vraag me af waarom TS zo gefocust is op die ton. Wat is de motivatie.
Waarom die ton, waarom niet een miljoen, en uberhaupt, waarom een harde focus op inkomen en/of status. Dat maakt een mens volgens mij niet gelukkig.
[ Voor 20% gewijzigd door Rene44 op 08-12-2018 13:52 ]
Dat is subjectief. Ik verdien namelijk liever 150k per jaar en heb dan een baan waar ik harder en meer moet werken, dan een salaris van 75k per jaar waarbij ik mijn hobby met alle liefde uit kan voeren.unezra schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 08:12:
[...]
Vanwaar die fixatie op salaris?
Stel dat het lukt, werk je half je leven om die ton per jaar te halen en alleen maar om die ton te halen.
Koop je een huis van een half miljoen (da's ongeveer wat je kunt lenen bij een ton per jaar), leuke auto voor de deur, 80" flatscreen aan de muur. En daar zit je dan. Dat was het. Op naar de volgende ton per jaar. Maandag weer naar kantoor, naar diezelfde kutbaan met diezelfde kutcollega's die enkel maar geld willen verdienen en enkel naar kantoor komen vanwege hun loonstrookje.
Ik denk dat je je moet richten op werk wat je leuk vind en het is niet erg strategisch keuzes te maken voor een mogelijk comfortabel salaris, maar wel om enkel daar op gefocust te zijn. Geld as-such maakt maar heel weinig mensen écht gelukkig.
Zucht...
Sorry maar in 2019 betaal je over een ton nog steeds 51% inkostenbelastingunezra schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 13:53:toon volledige bericht
@Rene44 Die belastingdruk is totaal irrelevant. Van dat geld worden ook allerlei dingen gedaan waar je in andere landen zelf fors voor moet betalen. Daarbij betaal je in NL over een ton geen 51%.
Even snel gegoogled:
In 2018 was dat pas over je inkomen boven de € 68.507 per jaar.
In 2019 is het 49,5% over het inkomen boven de € 68.600 per jaar, daaronder is het 36,93%
Bron: https://www.ikwordzzper.n...astingtarieven-voor-2019/
Belastingtarief as-such zegt echt helemaal niets over je levensstandaard.
Daarbij, ook van minder dan een ton kun je prima leven. Ook in Nederland. Je hebt die ton niet nodig om een bestaan te hebben. Bijstand of minimum is érg krap, maar met een modaal salaris heb je niet heel veel te klagen. Modaal zit *ver* onder de ton per jaar. Voor 2018 is dat: € 37.500
Bron: Wikipedia: Modaal inkomen
Kortom, ik snap dat TS een zinvol inkomen wil hebben om comfortabel van te leven, maar snap de hang naar een hoog inkomen niet zo en de ton lijkt wat uit de lucht gegrepen. Ik ben nog steeds benieuwd naar het waarom.
Zo ongeveer alle expats bij ons zijn juist blij met supermarkten als de AH, en sommige hebben het zelfs als één van de primaire dingen genoemd toen ze terug gingen wat ze zouden missen. Nu zal je vast in hartje Silicon Valley, waar je $3k huur per maand betaald voor een studio, allerlei hippe marktjes hebben, maar is dat ook buiten dat gebied zo? Enigsinds recent alleen in Hawaii en Vancouver geweest, maar daar had ik iig zeker niet het idee dat de supermarkten daar een uitgebreider assortiment hadden als hier. Natuurlijk, sommige dingen wat meer, andere dingen weer stuk minder.Rene44 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:07:
Voor geld verdienen zou ik Londen aanraden. Voor geld verdienen en een leuke omgeving (lees: beter weer, mooiere huizen etc) Californie of New York (Chicago en Houston ook aanraders). In de VS worden talenten veel meer gewaardeerd en beloond. Hier in NL kan je 80 uur voor Stibbe werken en heb je een leuk flatje met uitzicht op de muur van het appartementencomplex aan de overkant in hip Amsterdam en moet je nog steeds boodschappen doen in zeer beperkte supermarkten als AH.
Ieder zijn ding natuurlijk, maar waarom verdien je liever dat extra geld als je dan geen tijd hebt om het uit te geven meer? En je je hobbies moet laten verwateren?SgtElPotato schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:07:
[...]
Dat is subjectief. Ik verdien namelijk liever 150k per jaar en heb dan een baan waar ik harder en meer moet werken, dan een salaris van 75k per jaar waarbij ik mijn hobby met alle liefde uit kan voeren.
De fixatie op 100k per jaar kan best een goede drijfveer zijn en misschien wel dé drijfveer om meer te ondernemen en meer je best doen en daarbij meer risico's te nemen..
[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 08-12-2018 14:14 ]
Doe mij dan die 75K maar waardoor ik de tijd en energie heb om mijn hobbies uit te voeren.SgtElPotato schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:07:
[...]
Dat is subjectief. Ik verdien namelijk liever 150k per jaar en heb dan een baan waar ik harder en meer moet werken, dan een salaris van 75k per jaar waarbij ik mijn hobby met alle liefde uit kan voeren.
De fixatie op 100k per jaar kan best een goede drijfveer zijn en misschien wel dé drijfveer om meer te ondernemen en meer je best doen en daarbij meer risico's te nemen..
Niet waar.Rene44 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:07:
[...]
Sorry maar in 2019 betaal je over een ton nog steeds 51% inkostenbelasting
https://www.rijksoverheid...telsel-inkomstenbelasting
Maar dat zegt dus helemaal niets. Puur en alleen het feit dat je minder belasting hoeft te betalen (ik heb even niet uitgerekend of het klopt), betekend niet automatisch dat je koopkracht ook groter is. Het kan goed zijn dat vanwege allerlei andere redenen, je koopkracht lager is.In de UK hou je € 11.000 meer over.
Hoezo is dat absurd? In België betaal je ook fors minder BPM en toch heb ik niet de indruk dat de levensstandaard en koopkracht van Belgen zo enorm veel beter is dan die van Nederlanders.Verder, vanwege de BPM en andere verzwaringen door het rijk betaal je hier in NL €114.000 voor een nieuwe BMW M3. In de UK betaal je 59K pond, of, omgerekend, 52K euro's voor een nieuwe BMW M3. Dat is een verschil van 62 duizend euro. Het is echt absurd te stellen dat belastingdruk geen verschil in ''levensstandaard'' maakt. Nu kun je over wat jij belangrijk als levensstandaard nog debateren, maar dat je (veel) meer geld overhoudt als je in de UK woont en 100K plus verdient is gewoon een feit.
Met 60+ uur per week haak ik ook af, maar met 40-45 uur per week zou dat prima kunnen.unezra schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:17:
[...]
Doe mij dan die 75K maar waardoor ik de tijd en energie heb om mijn hobbies uit te voeren.![]()
150K is vast heel leuk, maar wat dan? Groter huis dan we nodig hebben, dikkere auto dan we interessant vinden en waarschijnlijk 60+ uur per week moeten werken waardoor ik helemaal geen tijd en/of energie heb voor hobbies.
Zucht...
Dan heb ik wel slecht nieuws voor je, gezien de prijsexplosie op de woningmarkt, helemaal in de randstad heb je een totaal andere start dan je ouders gehad hebben. Je zal dus wel meer muntjes moeten gaan verdienen voor het zelfde leven.Arthur-M. schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:42:
Jullie zijn meer bezig met die ton dan ik ben hoor. Ik vroeg me gewoon af wat de baankansen zijn met een bachelor in bestuurskunde en een master in management en of die vergelijkbaar zijn met een studie bedrijfskunde omdat ik wel een beetje comfortabel wil leven. Vervolgens ontstaat er een discussie over of een ton veel/weinig is en dat ik dat waarschijnlijk toch niet zal gaan verdienen als je geen ster in wiskunde bent (na bijlessen en veel tijd in het vak gestoken te hebben).
Waarom ik een ton wil verdienen (en eigenlijk nog wel wat meer) is heel simpel: daar ben ik nu ook aan gewend omdat mijn ouders samen >150k verdienen. En ik wil op deze manier leven als ik dezelfde leeftijd heb als mijn ouders nu en hetzelfde kunnen geven aan mijn kinderen later als dat mijn ouders aan mij en mijn zus geven en hebben gegeven. Lijkt me vrij logisch eigenlijk dat dat de reden is.
Wat maakt de baan dan interessant precies? Want de randvoorwaarden/omgeving die je beschrijft is niet uniek voor Zuidas/grote multinational. En nog belangrijker wat ga je er überhaupt doen? Dat is uiteindelijk essentieel, wat wordt de reden dat een tent je überhaupt wil hebben (voor z'n salaris). Vind dat eerst uit; wat wil en kan ik inhoudelijk überhaupt?Daarnaast lijkt mij een baan bij een multinational gewoon leuk, en is het dus niet alleen maar het geld waarom ik daar zou willen werken. Vrijmibo's, reizen voor je werk naar verschillende klanten en kantoren, een baan die interessant is.
Punt is een beetje dat eigenlijk niet duidelijk wordt wat je wilt gaan doen (niet erg, dat vond ik ook pas gedurende m'n studie echt uit) maar daar zelf niet bewust van lijkt te zijn.En waarom worden er steeds uiterste genomen? Dus dat wanneer je veel verdient je niet gelukkig bent en weet ik veel wat nog meer. Jezus zeg, je kan ook gewoon een goed inkomen hebben en veel vrienden hebben en gelukkig zijn. Het is echt niet zo dat wanneer 2x modaal verdient, je ongelukkig bent
[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 08-12-2018 15:09 ]
Dat artikel over belastingdruk is bijna 6 jaar oudSissors schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:13:toon volledige bericht
[...]
Zo ongeveer alle expats bij ons zijn juist blij met supermarkten als de AH, en sommige hebben het zelfs als één van de primaire dingen genoemd toen ze terug gingen wat ze zouden missen. Nu zal je vast in hartje Silicon Valley, waar je $3k huur per maand betaald voor een studio, allerlei hippe marktjes hebben, maar is dat ook buiten dat gebied zo? Enigsinds recent alleen in Hawaii en Vancouver geweest, maar daar had ik iig zeker niet het idee dat de supermarkten daar een uitgebreider assortiment hadden als hier. Natuurlijk, sommige dingen wat meer, andere dingen weer stuk minder.
Kijken we naar de belastingdruk, dan ligt Nederland eerder aan de onderkant als aan de bovenkant van de West-Europese landen, en nou niet zoveel boven de UK: https://www.cbs.nl/nl-nl/...ese-unie-bijna-40-procent
En ja, afhankelijk van je vakgebied kan je zeker een stuk meer verdienen in de VS als je getalenteerd bent en ervoor gaat. Maar laten we wel wezen, dit topic begint met TS die niet te moeilijke wiskunde wil doen. En nu geloof ik niet in het idee dat als je maar je best doet iedereen het kan. Maar wel dat je een heel eind kan komen als je maar je best doet.
[...]
Ieder zijn ding natuurlijk, maar waarom verdien je liever dat extra geld als je dan geen tijd hebt om het uit te geven meer? En je je hobbies moet laten verwateren?
Tja, ik denk dat je een tijdje in de UK, specifiek Londen zou moeten gaan wonen om een goede vergelijking te kunnen maken. Ik heb dat gedaan en vond de kwaliteit van leven op veel gebieden beter dan hier in NL. Ik ben om andere redenen terug gegaan, erg gelukkig nu maar sluit niet uit dat ik nogmaals in een ander land zou willen proberen. Enfin, kennelijk is het (100k+) voor TS toch niet zo belangrijk.unezra schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:17:toon volledige bericht
[...]
Doe mij dan die 75K maar waardoor ik de tijd en energie heb om mijn hobbies uit te voeren.![]()
150K is vast heel leuk, maar wat dan? Groter huis dan we nodig hebben, dikkere auto dan we interessant vinden en waarschijnlijk 60+ uur per week moeten werken waardoor ik helemaal geen tijd en/of energie heb voor hobbies.
[...]
Niet waar.
Boven de € 68.507 per jaar betaal je dat, maar dat is alleen van het inkomen boven dat bedrag. Het is niet zo dat als je € 68.506 per jaar verdient je over je hele salaris 38,10% betaald en zodra je € 68.508 verdient, je opeens 51,75% over het heel bedrag moet betalen.
Wel heb je gelijk dat het in 2019 nog steeds een 4-schijven stelsel is en vanaf 2021 een 2-schijven stelsel. Dan is het 37,05% voor het inkomen tot €68.507 per jaar en 49,5% voor het inkomen daar boven. (Maar ook dan, het is niet dat je opeens over je hele inkomen 49,5% betaald zodra je boven die 68.5K uit komt.)
[...]
Maar dat zegt dus helemaal niets. Puur en alleen het feit dat je minder belasting hoeft te betalen (ik heb even niet uitgerekend of het klopt), betekend niet automatisch dat je koopkracht ook groter is. Het kan goed zijn dat vanwege allerlei andere redenen, je koopkracht lager is.
Ofwel, het belastingtarief, zegt as-such niets over je koopkracht.
[...]
Hoezo is dat absurd? In België betaal je ook fors minder BPM en toch heb ik niet de indruk dat de levensstandaard en koopkracht van Belgen zo enorm veel beter is dan die van Nederlanders.
Ik geloof je verhaal niet dat je met 100K in de UK, zeker niet in de City, een grotere koopkracht hebt dan in Nederland.
Het zal vast dat in de UK ze meerdere gangpaden met chips hebben (mijn lokale niet XL AH heeft al compleet gangpad aan chips). Maar natuurlijk, iemand die uit Engeland komt zal dingen hier bij de AH missen. Iemand uit Nederland zal bij de Britse supers weer dingen missen. Dat is logisch. Overall geloof ik er geen drol van dat de AH enorm beperkt is.Rene44 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:27:
[...]
Dat artikel over belastingdruk is bijna 6 jaar oudIk vraag me af hoe je erbij komt dat ''zo ongeveer alle expats' blij zijn met de AH? Mijn vrouw is expat en gaat toch echt liever naar een super met middelen uit haar eigen land. De gemiddelde kiosk in Engeland heeft meer keuze in bv chips dan de hele AH XL bij elkaar. Echt, AH is een enorm beperkte supermarkt. Mijn punt is meer dat als veel geld verdienen een drijfveer is, je dan beter buiten NL kan kijken.
Ik denk dat we daar anders over denken inderdaad.SgtElPotato schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:33:
[...]
Met 60+ uur per week haak ik ook af, maar met 40-45 uur per week zou dat prima kunnen.
Tja, als we de dingen die we niet nodig hebben allemaal links zouden laten liggen ligt de economie zo op zijn gat, met 150k per jaar gaat de kwaliteit van het leven toch echt een flink stuk vooruit.
Maar ik denk dat we daar beide een andere denkwijze op na houden.
Fair enough.Arthur-M. schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:42:
Jullie zijn meer bezig met die ton dan ik ben hoor. Ik vroeg me gewoon af wat de baankansen zijn met een bachelor in bestuurskunde en een master in management en of die vergelijkbaar zijn met een studie bedrijfskunde omdat ik wel een beetje comfortabel wil leven. Vervolgens ontstaat er een discussie over of een ton veel/weinig is en dat ik dat waarschijnlijk toch niet zal gaan verdienen als je geen ster in wiskunde bent (na bijlessen en veel tijd in het vak gestoken te hebben).
Je ouders verdienen dat bedrag samen. Daarbij, zoals @GoldenSample zegt, het is niet vergelijkbaar. Zij hebben waarschijnlijk hun huis al voor een belangrijk deel afbetaald en in een tijd gekocht dat de huizenprijzen veel lager waren dan nu. (Maar wel met hogere rentetarieven, boven de 10% was toen heel normaal.)Waarom ik een ton wil verdienen (en eigenlijk nog wel wat meer) is heel simpel: daar ben ik nu ook aan gewend omdat mijn ouders samen >150k verdienen. En ik wil op deze manier leven als ik dezelfde leeftijd heb als mijn ouders nu en hetzelfde kunnen geven aan mijn kinderen later als dat mijn ouders aan mij en mijn zus geven en hebben gegeven. Lijkt me vrij logisch eigenlijk dat dat de reden is.
Daarvoor hoef je niet bij een multinational te werken. Juist een kleinere gespecialiseerde organisatie heb je misschien wel meer kansen, die worden gevraagd door die multinationals of internationale klanten om hun problemen op te lossen.Daarnaast lijkt mij een baan bij een multinational gewoon leuk, en is het dus niet alleen maar het geld waarom ik daar zou willen werken. Vrijmibo's, reizen voor je werk naar verschillende klanten en kantoren, een baan die interessant is.
Oh, neuh, zeker niet. Maar zie boven, mijn geluk zit niet in mijn inkomen. (Wel in het beperkt hebben van geldzorgen. Been there, done that.) Mijn geluk zit in heel andere dingen. Dat inkomen is prettig, ik kan zeker beredeneren waarom het bijdraagt aan ons persoonlijk geluk, alleen is het een bijdrage aan. (Aan de andere kant, ik heb makkelijk praten. Comfortabel in ons rijtjeshuis, kachel aan, 2 katten om ons heen, autotje voor de deur, allebei een vaste baan, etc.)En waarom worden er steeds uiterste genomen? Dus dat wanneer je veel verdient je niet gelukkig bent en weet ik veel wat nog meer. Jezus zeg, je kan ook gewoon een goed inkomen hebben en veel vrienden hebben en gelukkig zijn. Het is echt niet zo dat wanneer 2x modaal verdient, je ongelukkig bent
Jij hebt zo ongeveer alle expats in NL gesproken? Ben je koning Wim in disguise?Sissors schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:34:
[...]
Het zal vast dat in de UK ze meerdere gangpaden met chips hebben (mijn lokale niet XL AH heeft al compleet gangpad aan chips). Maar natuurlijk, iemand die uit Engeland komt zal dingen hier bij de AH missen. Iemand uit Nederland zal bij de Britse supers weer dingen missen. Dat is logisch. Overall geloof ik er geen drol van dat de AH enorm beperkt is.
En hoe ik erbij kom dat zo ongeveer alle expats bij ons er blij mee zijn? Omdat ik met ze praat misschien?
En wat betreft belastingdruk kan je gewoon verder zoeken hoor. Natuurlijk het verschuift wat, maar onder de streep is de belastingdruk in Nederland redelijk normaal voor een West Europees land.
Holy fuck. Ben je nu echt blind? Misschien nog wat duidelijk. Expats BIJ ONS. Welk gedeelte is daar onduidelijk aan? (En uiteraard bedoel ik niet heel Nederland met 'ons', zoals je prima weet).Rene44 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:40:
[...]
Jij hebt zo ongeveer alle expats in NL gesproken? Ben je koning Wim in disguise?Het enige wat ik af en toe in de UK niet kon vinden was hagelslag en drop. Verder heb ik dingen leren kennen die ik van louter in AH shoppen niet kende. Verder was mijn punt dat inkomensbelasting in UK lager is dan in NL, meer dan 10% voor hoogste schijf. Dat jij dat ''normaal' vindt moet jij weten.
Je bedoelt alle expats die bij jou wonen? in je familiebedrijf werken? In het ebdrijf waar jij werkt, werken? Het was mij niet duidelijk. Bij ons kan van alles zijn.Sissors schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:44:
[...]
Holy fuck. Ben je nu echt blind? Misschien nog wat duidelijk. Expats BIJ ONS. Welk gedeelte is daar onduidelijk aan? (En uiteraard bedoel ik niet heel Nederland met 'ons', zoals je prima weet).
En mijn punt met belasting was dat enkel obessief vergelijken met de UK wel leuk is, maar als je klaagt dat hij te hoog is in NL, is het dan niet logischer om met alle vergelijkbare landen te vergelijken? België, Duitsland, Frankrijk, Denemarken, etc.
Again, dat salaris is irrelevant als je koopkracht lager is. (En dat is 'ie, met een ton per jaar in de City.)Rene44 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:52:
[...]
Je bedoelt alle expats die bij jou wonen? in je familiebedrijf werken? In het ebdrijf waar jij werkt, werken? Het was mij niet duidelijk. Bij ons kan van alles zijn.
Ik klaag niet dat de belastingdruk te hoog in NL is, dat maak jij ervan. Het vergelijken is echter relevant in de discussie of buiten de landsgrenzen werken, lucratiever is. Londen en dan met name de ''city'', het financiele hart van EU en na NY de belangrijkste handelsmarkt, is wat salariskansen boven de 100K betreft, vele malen beter betalend dan de zuidas.
Again, je blijft bij de ton plakken en niet rekening houdend met het feit dat Londen een stad van (veel) geld is, en Amsterdam niet echt. De kansen op banen die 100K plus, enkele tonnen of zelfs miljoenen per jaar opleveren zijn veel groter daar dan hier in NL. Een beetje Engelse PA gaat al richting een ton, eentje met goede refs minstens het dubbele. Een cfo hier begint rond de ton, in de uk bij anderhalf+. De Abramoviches, Jaggers en andere sterren en grootheden naast de door TS gewenste multinationals en dan de hoofdkantoren zitten en wonen daar niet voor niets en niet in 020. Maar, goed, als jij er anders over denkt, so be it.unezra schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:05:
[...]
Again, dat salaris is irrelevant als je koopkracht lager is. (En dat is 'ie, met een ton per jaar in de City.)
Andersom ook, er zijn genoeg landen ter wereld waar je met een ton € per jaar, de status hebt van multimilionair, domweg omdat je daar veel minder geld nodig hebt voor een gelijke levensstandaard.
Je snapt mijn punt niet.Rene44 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:18:
[...]
Again, je blijft bij de ton plakken en niet rekening houdend met het feit dat Londen een stad van (veel) geld is, en Amsterdam niet echt. De kansen op banen die 100K plus, enkele tonnen of zelfs miljoenen per jaar opleveren zijn veel groter daar dan hier in NL. Een beetje Engelse PA gaat al richting een ton, eentje met goede refs minstens het dubbele. Een cfo hier begint rond de ton, in de uk bij anderhalf+. De Abramoviches, Jaggers en andere sterren en grootheden naast de door TS gewenste multinationals en dan de hoofdkantoren zitten en wonen daar niet voor niets. Maar, goed, als jij er anders over denkt, so be it.
Ik snap je punt prima, alleen lijk je Amsterdam en Londen 1:1 te vergelijken. Nogmaals, al die zeer rijke en beroemde mensen wonen daar en niet in 020 vanwege een reden: je woont kilometers luxer daar dan hier.unezra schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:21:
[...]
Je snapt mijn punt niet.
Leuk dat je in de City 150K krijgt voor een baan waar je in Amsterdam 100K voor krijgt, maar grote kans dat je er geen millimeter luxer door kunt leven, omdat de prijzen van zo'n beetje alles daar ook 1.5x zo hoog zijn.
Kortom, die 150K in de City, is evenveel of misschien minder waard dan die 100K in Amsterdam.
Denk je werkelijk?Rene44 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:24:
[...]
Ik snap je punt prima, alleen lijk je Amsterdam en Londen 1:1 te vergelijken. Nogmaals, al die zeer rijke en beroemde mensen wonen daar en niet in 020 vanwege een reden: je woont kilometers luxer daar dan hier.
Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Dat is wel erg kortzichtig. Ben je er wel eens geweest? Alleen de inwonersaantallen al: Amsterdam heeft 700.000 inwoners, Londen 8.8 miljoen. Er is een veel rijker uitgaansleven dan Amsterdam, musea, concertzalen en bioscopen, waar de grootste sterren op premiere komen. In 020 heb je Carice van Houten en Dries Roelvink op een premiere.unezra schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:29:toon volledige bericht
[...]
Denk je werkelijk?
Je kunt er inderdaad héél luxe wonen, klopt, maar dat is wel alleen voor de absolute upperclass.
Het is niet zo dat je met regulier salaris, daar luxer kunt leven dan in Amsterdam. Per € leef je daar juist minder luxe en zelfs als je 150K verdient voor een exact vergelijkbare baan die in Amsterdam 100K oplevert, leef je daar zeker niet per-se luxer van dan in Amsterdam.
Dat die rijke en beroemde mensen daar wonen en niet in Amsterdam is ook domweg omdat Londen Londen is. Rijke mensen wonen daar, omdat er andere rijke mensen wonen en je kunt daar zo luxe leven, omdat een hele hoop mensen je voor gingen en slimme ondernemers daar op inspringen.
Zeggen dat je een pied-a-terre in Londen hebt, is in die kringen belangrijk en statusverhogend. Dus kopen ze een flat in de City en niet in Amsterdam.
Je bent niet de enige die het schrijft, maar ik denk dat sommige toch echt geen idee hebben wat een gemiddelde advocaat verdient bij een internationaal kantoor. Dat is echt geen 100k hoor. Dat soort bedragen is weg gelegd voor de partners in zulke kantoren, maar voordat je partner kan worden zal je je moeten bewijzen. Niet dat een associate slecht verdient hoor. Zou mijn loon er direct mee willen ruilen voor een maand.Conono schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:43:
Bedenk eerst maar eens wát je precies wil doen. Het doel moet in elk geval niet zijn "100k verdienen op de zuidas". Maar als je per se alleen een antwoord wil waar je het mee eens bent: ga rechten studeren. Genoeg internationale advocatenkantoren op de zuidas, 100k is prima haalbaar.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Hmm, even gegoogled:Blokker_1999 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:44:
[...]
Je bent niet de enige die het schrijft, maar ik denk dat sommige toch echt geen idee hebben wat een gemiddelde advocaat verdient bij een internationaal kantoor. Dat is echt geen 100k hoor. Dat soort bedragen is weg gelegd voor de partners in zulke kantoren, maar voordat je partner kan worden zal je je moeten bewijzen. Niet dat een associate slecht verdient hoor. Zou mijn loon er direct mee willen ruilen voor een maand.
Daar ben ik al mee bezig zoals ik al eerder heb aangegeven. Maak ook oefententamens en die gaan dan wel aardig. Maar op het tentamen zelf gaat het niet goed. Gesloten vragen maak ik dan nog wel voldoende, maar bij de open vragen gaat het helemaal mis.President schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:57:
Waarom ga je dan niet beter je best doen voor wiskunde? Volg extra lessen, volg bijles, ga je er in de weekenden en vakanties meer in verdiepen.. Zelfs als je het inzicht/IQ mist kan je altijd vooruitgang realiseren
Doe iets wat je leuk vindt, waar je lang tijd in wil investeren, en zet je eigen bedrijf op. In loondienst ga je heel hard moeten werken wil je 100K binnenhalen. Met een eigen bedrijf kom je daar een stuk sneller. Dan moet je dat natuurlijk wel leuk vinden, een beetje risicovol aangelegd zijn en heel goede sociale skills hebben.peakrever schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:41:
Jullie doen net alsof ik mijn studie niet leuk vind, maar het tegendeel is waar: ik vind het een interessante studie en mijn cijfers zijn tot nu toe dan ook hoog (alles 7+) behalve voor wiskunde waar ik een dikke onvoldoende voor sta. Heb altijd interesse gehad in economie en bedrijven en wat daaromheen gebeurt en wat er in een bedrijf speelt. Echter ben ik teleurgesteld in mijn wiskundecijfer en dat doet mij twijfelen om er mee door te gaan of volgend jaar iets anders te doen waar minder/geen wiskunde in voorkomt.
Die >100k per jaar is niet waar het topic over gaat. Over 15 jaar post ik wel in het 'wat verdient de tweaker topic' en dan praten we daar wel verder over het salaris.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Tja, ook open vragen zijn een kwestie van blijven oefenen en in gesprek gaan met medestudenten/leerkrachten. Je moet op de juiste manier leren denken en op de juiste manier leren antwoordenpeakrever schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:03:
[...]
Daar ben ik al mee bezig zoals ik al eerder heb aangegeven. Maak ook oefententamens en die gaan dan wel aardig. Maar op het tentamen zelf gaat het niet goed. Gesloten vragen maak ik dan nog wel voldoende, maar bij de open vragen gaat het helemaal mis.
Hoezo denk je dat in een eigen bedrijf sneller te hebben? Zoveel ondernemers die werkelijk succes hebben en dat overhouden zijn er ook weer niet. Vergeet niet; als eigen ondernemer moet je nog specifieker weten wat je te bieden hebt, daar blinkt TS nog niet echt in uit.Jeroenneman schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:04:
[...]
Doe iets wat je leuk vindt, waar je lang tijd in wil investeren, en zet je eigen bedrijf op. In loondienst ga je heel hard moeten werken wil je 100K binnenhalen. Met een eigen bedrijf kom je daar een stuk sneller. Dan moet je dat natuurlijk wel leuk vinden, een beetje risicovol aangelegd zijn en heel goede sociale skills hebben.
Tja heb zelf juist ervaren dat de meest beroerde managers geen enkele inhoudelijke kennis hadden. Laten we het er ophouden dat het nogal verschilt. Voor ondernemers is juist vaak inhoudelijke kennis erg essentieel.Mijn beste managers hadden weinig verstand van de inhoud, en alles van mensen. Qua directeurs net zo. Inhoud brengt je ver, maar mensen zetten je aan de top.
Volgens mij krijg weinig tot geen moeilijke wiskunde bij een studie bedrijfskunde. Mag ik vragen aan welke universiteit je zit? Ik weet dat op de UVA de studie bedrijfskunde helemaal geen wiskunde heeft.peakrever schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:36:
Members only:
Het is ook gewoon een kwestie van geluk hoor. Ik heb zelf HBO Bestuurskunde gedaan en ben min of meer per ongeluk een WO traineeship ingerold bij zo een groot bedrijf (10k+ mensen). Binnen het traineeship heb ik eigenlijk alles geleerd wat ik nu kan en Bestuurskunde was leuk maar er lopen ook mensen rond met Scheikunde, Economie, Natuurkunde etc... Die MNO's kijken niet naar je opleiding maar naar je intelligentie, assertiviteit etc...peakrever schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:03:
[...]
Daar ben ik al mee bezig zoals ik al eerder heb aangegeven. Maak ook oefententamens en die gaan dan wel aardig. Maar op het tentamen zelf gaat het niet goed. Gesloten vragen maak ik dan nog wel voldoende, maar bij de open vragen gaat het helemaal mis.
[ Voor 13% gewijzigd door ApexAlpha op 11-12-2018 13:17 ]
BA @ EURStijn31 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:26:
[...]
Volgens mij krijg weinig tot geen moeilijke wiskunde bij een studie bedrijfskunde. Mag ik vragen aan welke universiteit je zit? Ik weet dat op de UVA de studie bedrijfskunde helemaal geen wiskunde heeft.
ApexAlpha schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:58:
[...]
Die MNO's kijken niet naar je opleiding maar naar je intelligentie, assertiviteit etc...
Huh?Dat gezegd hebbende willen ze wel écht dat je een WO opleiding af hebt. Mijn bedrijf is hier een uitzondering op en ik heb de enige met HBO, dus ook binnen dit bedrijf een uitzondering.
Ik denk dat hij bedoelt dat er niet naar de naam van de opleiding (Scheikunde, Psychologie, Bestuurskunde, Mandenvlechten) gekeken wordt, maar dat het type (WO dus) belangrijk is. Ze willen dat werk- en denkniveau kunnen verdedigen lijkt het.unezra schreef op woensdag 12 december 2018 @ 06:27:
Huh?
Ze kijken niet naar je opleiding, maar je moet wél een afgeronde WO opleiding hebben...
Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Daar heb je assessments voor, of domweg eerdere werkervaring die enige twijfel ook wel weg nemen. (Of niet...)FreezeXJ schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:04:
[...]
Ik denk dat hij bedoelt dat er niet naar de naam van de opleiding (Scheikunde, Psychologie, Bestuurskunde, Mandenvlechten) gekeken wordt, maar dat het type (WO dus) belangrijk is. Ze willen dat werk- en denkniveau kunnen verdedigen lijkt het.
Yep.Zie het als een simpel selectiecriterium, als je dat niet haalt ben je sowieso [x] ongeschikt... Waarom? Management...
Ik denk dat je nog wat hoger moet gaan scoren wil je meer kans maken om goed in te stromen bij een 'Big Four' kantoor in Nederland? Je moet begrijpen dat naast jou nog honderden anderen op dezelfde functie of traineeship gaan reageren bij een groot kantoor. Wat gaat jou dan zo anders maken als je gemiddeld niet rond de 8 zit? Je kan daarbij ook prima met een bestuurskunde opleiding solliciteren bij een groot kantoor, maar daar moet jij jezelf voorlopig absoluut nog niet druk om maken denk ik.peakrever schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:41:
Jullie doen net alsof ik mijn studie niet leuk vind, maar het tegendeel is waar: ik vind het een interessante studie en mijn cijfers zijn tot nu toe dan ook hoog (alles 7+) behalve voor wiskunde waar ik een dikke onvoldoende voor sta. Heb altijd interesse gehad in economie en bedrijven en wat daaromheen gebeurt en wat er in een bedrijf speelt. Echter ben ik teleurgesteld in mijn wiskundecijfer en dat doet mij twijfelen om er mee door te gaan of volgend jaar iets anders te doen waar minder/geen wiskunde in voorkomt.
Die >100k per jaar is niet waar het topic over gaat. Over 15 jaar post ik wel in het 'wat verdient de tweaker topic' en dan praten we daar wel verder over het salaris.
[ Voor 5% gewijzigd door Panini op 12-12-2018 10:48 ]
Mwa niet mee eens, uit eigen ervaring weet ik dat óók bij de Big4 een baan krijgen echt geen rocket science is. Activiteiten naast studie zijn pre, maar niet verplicht. Ze willen het liefste mensen die communicatief oke zijn + enigzins logisch kunnen denken en op te leiden zijn.Panini schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:39:toon volledige bericht
[...]
Ik denk dat je nog wat hoger moet gaan scoren wil je meer kans maken om goed in te stromen bij een 'Big Four' kantoor in Nederland? Je moet begrijpen dat naast jou nog honderden anderen op dezelfde functie of traineeship gaan reageren bij een groot kantoor. Wat gaat jou dan zo anders maken als je gemiddeld niet rond de 8 zit? Je kan daarbij ook prima met een bestuurskunde opleiding solliciteren bij een groot kantoor, maar daar moet jij jezelf voorlopig absoluut nog niet druk om maken denk ik.
Probeer naast je studie ook wat nevenactiviteiten te doen, veel bedrijven selecteren daar ook heftig op. Ga hierbij voor een combinatie die laat zien dat je maatschappelijk betrokken bent, maar ook extra uitgedaagd wilt worden. Ik zag dat je BA op de Erasmus Universiteit studeert. Loop eens naar binnen bij STAR en kijk wat voor nevenfuncties zij daar hebben.
Daarnaast heb je op de EUR ook nog Unipartners, zij zorgen ervoor dat studenten als consultant aan de slag kunnen gaan bij een aantal grotere bedrijven. Zo is AIESEC nog een organisatie op de universiteit die daarin wat voor je kan betekenen. Het solliciteren naar, en vervullen van, een bestuursfunctie bij een dergelijke organisatie kan je ook al heel erg helpen in je ontwikkeling. En zo zijn er nog een hoop andere organisaties op de EUR die wat voor je kunnen betekenen.
Heb je nota bene al hieraan gedacht? En heb je hier tijd voor naast je studie? Heel bot gezegd: als jij je bachelor niet kan combineren met een dergelijke nevenactiviteit moet je jezelf afvragen of je echt bij een Big Four bedrijf wilt gaan werken. Je gaat dat waarschijnlijk niet trekken dan.
Het is absoluut geen rocket science denk ik, maar voor sommige banen is de selectieprocedure vrij strikt + heb je veel aanmeldingen. Al die extra's zoals activiteiten naast je studie vergroten dus je kans hierop. Het is natuurlijk niet verplicht.Niet_Jan_Jaap schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:51:
[...]
Mwa niet mee eens, uit eigen ervaring weet ik dat óók bij de Big4 een baan krijgen echt geen rocket science is. Activiteiten naast studie zijn pre, maar niet verplicht. Ze willen het liefste mensen die communicatief oke zijn + enigzins logisch kunnen denken en op te leiden zijn.
edit: communicatief ok = sociaal geen apaat (zoals menig Tweaker)
Precies, ik heb ook bij de sollicitatiekant gezeten (als inhoudelijk persoon, ben niet van de HR), en de gesprekken waren achteraf meestal: 'Ja wel prima, lekker enthousiast persoon, heeft niet veel verstand van "naam serviceline", maar dat komt vanzelf wel'ApexAlpha schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:34:toon volledige bericht
Iedereen vertelt elkaar dat je studieactiviteiten moet hebben naast je opleiding om je kansen te vergroten naast je baan. Geen enkele van mijn huisgenoten of vrienden hebben dat gedaan, op ééntje na (tenzij zuipen meetelt) en zijn allemaal aangenomen bij grote bedrijven, waaronder de big4.
Je moet absoluut zo een activiteit doen als het je leuk lijkt en je zal er vast door groeien als persoon, zowel in je eigen skills m.b.t. presenteren, organiseren alsmede door je netwerk te laten ggoedroeien.
Maar denk niet dat dit verplicht of een must is. Wat Niet_Jan_Jaap zegt herken ik veel meer: ze nemen mensen aan die assertief zijn, voor zichzelf opkomen en goed kunnen communiceren en in teamverband kunnen werken. Dit alles natuurlijk náást algemene "WO denkniveau".
Klein tipje van de sluier: in de vierde stap mijn selectieproces moest ik een test maken waarbij ik in één uur 3 verschillende documenten moest doornemen om vervolgens sleutelelementen daaruit te halen en daarop de 3 verschillende voorstellen moest beoordelen. Op de computer werd (zonder dat dit verteld werd) bijgehouden welke documenten je bekeken hebt voor hoe lang, in welke volgorde etc... Tussendoor kwamen nog andere kleine opdrachten om de stress en tijdsdruk wat te voeden.
Een uur is altijd te kort, daar is het op gemaakt. Je slaagt niet voor de test door het juiste antwoord te geven. Ze kijken namelijk of je op basis van de door jouw bekeken delen het juiste kiest. Heb je bijvoorbeeld enkel A en B veel bekeken maar gok je toch C? Waarom heb je gekozen voor je antwoord? Welke notities heb je gemaakt en waarom.
Daarna mag je je finale antwoord geven en wordt er altijd tegengas gegeven op je keuze en kijken ze of je je om laat praten of overhalen tot een ander antwoord etc...
[ Voor 3% gewijzigd door Niet_Jan_Jaap op 12-12-2018 16:08 ]
Verman je en begin te studeren dan. Als je 7+ kan staan heb je blijkbaar voldoende herseninhoud om op dat niveau te kunnen leren. Dan kan wiskunde geen struikelblok vormen. Daarnaast is wiskunde de elementaire basis in een economische richting. Als je daar niet in mee bent dan ga je moeite hebben met alle economische vraagstukken in verdere vakken.peakrever schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:41:
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq